Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

*kl

Man märker när hästen fiser, så man borde märka när hästen håller på att krångla sig ur släpet! Bra fjädring eller inte.

Kamera är hur som helst en väldigt, väldigt bra investering!

Det där var väl en ganska onödig kommentar iaf. :devil:

Har du läst vad flickan som ägde ponny har skrivit?
 
Sv: Häst föll av transport

Det var min ponny som dog i den där olyckan. Min mamma körde aldrig bakom, det blev ett missförstånd. Hon körde en helt annan väg.
 
Sv: Häst föll av transport

Ja jag kan hålla med, vi SKULLE ha märkt att hon for ut. Vi har pratat om det där hela stallet. Har en som varit med om samma sak men i en (kallas det enkelaxlad?) transport och det hade levt om. Men vi hörde verkligen inget, alla tror väll vi är döva. Tro det då, ni får tro på exakt vad ni vill. Men det går inte att ändra på nu. Önskar verkligen verkligen jag kunde ändra på allt men det går inte. OM vi hade gjort så OM vi hade osv... Ja om, men det går inte ändra på nu. Vi kan tänka på det i framtiden. Även om vi hade sett henne fara ut genom dörren hade hon ju förmodligen inte klarat sig ändå. Det är trist, jag mår sjukt dåligt över det. Många gör det, men ni ska veta att ingen mår bättre av att se folk som skriver såhär? Jag hann ha henne i 2 månader och 20 dagar och det var några av dom bästa dagarna i mitt liv.

/Hon som ägde ponnyn som dog i olyckan
 
Sv: Häst föll av transport

Vi hade en boogie, och stark bil eller vad man nu ska säga. Vi missförstod varandra, min mamam åkte aldrig bakom. Hon körde en helt annan väg. (det är jag som ägde den ponnyn som dog i olyckan) Otroligt tragiskt när folk drar förhatsade slutsatser som om dom tror det ska hjälpa. Säger inte att du gjorde det men.

Beklagar verkligen vad som hände din ponny, lider med dig!! :cry:

Jag försvarade er med mina inlägg så jag hoppas inte du missuppfattade/tog det fel!!!
Som jag skrev så känns min 450kg häst i mitt gamla trane tyngre än att dra min kompis stora halvblod i en boogie, så släpet gör mycket för känslan!
Såg att ni hade UME-släpet som är mitt drömsläp typ, förstår verkligen att ni inte märkte något.
Dessutom är det inget man ens reflekterar över- att lasten har blivit LÄTTARE...
Nä, en olycka var det och ingen kan klandras, bara himla himla sorgligt.

Hoppas du tar igenom dig det här och stöttas av dina kompisar och även att du hittar tillbaka till stallet, kanske med en ny vän *kram*
 
Sv: Häst föll av transport

Jo, jag har sett det i dina inlägg.
Som du såg, tillhör jag dom som inte drar en massa förhastade slutstser och sågar folk, enbart baserat på några rader i en tidning. Vet av erfarenhet att mycken information brukar saknas i artiklar och det som står, stämmer sällan med verkligheten.

Jag har också kört hästar som varit stökiga i transporten (därför lär jag mina noga att stå stilla och koppla av) och det är praktiskt taget omöjligt att känna om hästen trampar runt och sedan står stilla eller om den får upp en sido dörr och det blir stilla för att hästen trillat ut. Jag undrar hur den är funtad som märker om hästen fiser??

Nu är jag säker på att ditt budskap gått in överallt, så du behöver nog inte förklara mer. :)

LIA
 
Sv: Häst föll av transport

*kl* vart sätter man fast hästarna i dessa släp?? inte i bommen hoppas ja...svårt att se på bilden....
 
Sv: Häst föll av transport

Fast kände inte föraren någonting? Det måste ju ha dundrat till rejält när hästen slet sig loss och hoppade över bommen/kränge sig under.
Att du inte känt något är en annan sak, en som är van att köra bil känner om hästen byter ben i transporten.

Och ang boogie vs enaxlat har du nog missförstått lite. Boogie är MYCKET bättre och stadigare, men det är inte så stadigt att man inte känner hästen där bak.

Jag beklagar det som har hänt och hoppas du inte tar det som skrivs personligt, men när sånt här händer behöver man diskutera och fundera för att få lite klarhet i saker och undvika misstag i framtiden.
 
Sv: Häst föll av transport

funderar lite som dig. har ett stort ume äldre modell dock. jag körde liten c-ponny i det å kände när han trampade om i kurvorna. sen har jag en till fundering sominte verkar ha kommit upp eller så har jag missat den. var hästen fastsatt i transporten?

jag har efter att ha haft häst somgått överbommen alltid (med några uundantag) KORT grimskaft just för att hindra hästen att gå över bommen. finns sen vissa hästar som lyckas oavsett.

kan inte föreställa mig ens hur de måste ha kännts att öppna ett släpå inse att de ärtomt, å sen hitta hästen eftervägen. det är av olyckor vi lär oss säkerhet tyvärr så jag tror det ärbra att de diskuteras.
 
Sv: Häst föll av transport

Jag beklagar verkligen att du skulle behöva gå igenom det här och det var beklagligt att det kom i tidningen så att så många började spekulera så dumt.
Jag hoppas att du ändå kan minnas din ponny som hon var och att hennes minne inte är förstört av det du såg där på vägen.
Tillåt dej att sörja och bry dej inte om sådana som skriver elaka saker. Vissa människor tror att de vet och kan allt och drar sig inte för att trampa på människor som redan ligger.

Tröstkramar
 
Sv: Häst föll av transport

De alla tusen mil jag har kört med häst i släp har jag alltid känt när hästen/hästarna trampar om (när jag kör, inte samma att sitta bredvid). Eg spelar det inte så stor roll, eftersom det redan är för sent när den har tagit sig ut. MEN med en kamera så slipper man upptäcka när det är för sent, för då ser man vad som händer där bak. Kostar ett par tusenlappar.

Det räddar inte den här ponnyn men kanske någon annans.

Faktiskt inte en dugg onödig kommentar. Tycker jag då. Jag är fullt läskunnig och ser att någon skriver att den ägde ponnyn och inget kände. Det betyder inte att JAG inte känner, oavsett ekipage. Om man ska kunna förhindra olyckor i framtiden måste man hela tiden lära sig av de som har skett.
 
Sv: Häst föll av transport

Känner hur fruktansvärt lessen man blir när man går ut här och läser vad en del har skrivit.

Det som har hänt kan inte skyllas på någon och polisutredningen är klar och avslutad.

Detta har varit en fruktansvärd upplevelse för oss som var inblandade. Det hände på en transportsträcka som inte är längre än 6 km, och efter ca halva vägen var olyckan ett faktum.
Vi har gråtit och vi har ifråga satt, ordet OM har använts i massor; till exempel OM det funnits en kamera (vad jag har förstått så är det ju inte en grej som så många har utrustat sin transport med).

Ponnyn har tagit sig lös i transporten, vilket jag har hört hänt andra då och då också. Sen tror vi att hon tryckts/fallit mot dörren och låset gick sönder.

Hemskt att se att min dotter ska måsta förklara och försvara när hon just har förlorat sin bästa vän som hon hade drömmar om en ljus framtid med!

Tänk er för alla ni som alltid vet bäst och är snabba på att kritisera: olyckan är blixt snabb!

//mamman
 
Sv: Häst föll av transport

Nepp, hon hade suttit i en bil och varit med om nästan samma sak med en annan häst. Inte samma men lite liknande. Och då hade bilen flygit upp i luften. Så det här var helt oväntat. Vi vet inte varför allt hände så tyst, jag tycker också vi borde ha märkt det men det gjorde vi inte. Och tyvärr kan vi inte göra något åt det nu utan tänka på det i framtiden istället. Men vi hoppas på att hon slapp lida.
Är inget ''proffs'' på transporten men det enda jag vet om den är att den är bra för hästen att åka i.
 
Sv: Häst föll av transport

Ja hon satt fast. I ett transportgrimskaft och i ett vanligt grimskaft.

Det minnet glömmer jag aldrig. Det var en chock...
 
Sv: Häst föll av transport

Hästen satt fast i två grimskaft och föraren kände ändå inget? :confused:

hur var grimskaften avslitna? Var grimman sönder?

Försöker som sagt bara få klarhet i händelsen.
 
Sv: Häst föll av transport

hästen åker ju baklänges i den typen av UME-släp.

panikhakar går lätt upp bara man rycker till i dem...

sluta älta för flickans skull, fattar du inte hur hon mår???
 
Sv: Häst föll av transport

panikhakar går lätt upp bara man rycker till i dem...

Panikhakar ska inte gå upp utan endast underlätta att lossa om hästen får panik


Tack för att du som var med om det berättade lite mer. Förstår lite mer nu hur det ligger till än det tidningarna skrivit!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp