Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

det var jag inte!! men jag såg bloggen som någon la ut här, UME-släpet var ett sådant bakåt-åk :)
 
Sv: Häst föll av transport

Jo jag såg bilden, men undrade om det finns bom.

Panikhakar ska inte gå upp så lätt.

Eh Jo jag fattar hur hon mår, men man mår knappast sämre av att skriva om det (och gör man det så undviker man ju ämnet.)
 
Sv: Häst föll av transport

Var någonstans har jag hävdat min rätt att få veta? Det är knappast som att jag tvingar någon att svara.

Jag tycker däremot det är jättebra om man får full klarhet i vad det hänt i en olycka så säkerheten kan förbättras för ALLA. Om det är så att allt har varit "korrekt" och inga misstag har gjorts, Ja då kanske vi som transporterar hästar på det sättet måste göra vissa förändringar för att kunna transportera säkert.
 
Sv: Häst föll av transport

Det syns ju på bilden här i tråden att det finns en bom!? Och det går säkert att googla fram en bättre bild om så önskas.

Visst är det bra om vi får klarhet men det finns bra och mindre bra sätt att få fram dessa och att anklaga och komma med pekande finger mot någon är Inte ett bra sätt.
Sätt dig in i ägarens och chaufförens sits, hur skulle du känna om det var du och din häst det handlade om och någon skrev som du gjorde? Antagligen inte så bra.
Ta bort all, kanske undermedveten, anklagande och ställ konstruktiva frågor istället så får du bättre svar och gör itne så att en stackars liten tjej mår ännu sämre!
 
Sv: Häst föll av transport

Kl mig själv

Kortfattat kan vi konstatera att:

Kamera i transporten är bra.
Sidodörrar på hästtransporter behöver få en bättre låsning så de håller mot hästar. Kanske någon slags bom som går framför dörren så att människan kan öppna den men inte hästen?
 
Sv: Häst föll av transport

Men panikhakar släpper om man rycker till snabbt i dem. Bättre att alltid ha kniv med sig.
 
Sv: Häst föll av transport

Det går faktiskt att inte svara alls om man inte vill. Ingen tvingar någon!

Däremot är det som sagt bra om alla lär sig vad man kan göra för att undvika att upprepa samma olycka. Hur ska vi någonsin kunna förbättra säkerheten om allt ska grävas ner och gömmas undan? Det är väl bättre att vi lär oss av varandras misstag än gör om samma? Och det behöver ju inte ens vara misstag, utan bara sådant som inte har hänt förut så ingen har tänkt på det.
 
Sv: Häst föll av transport

Panikhakar ska inte släppa om en häst rycker i dom utan den är till för att vi ska kunna dra i den och få loss dom snabbt vid panik. Dock kanske vissa i den billigare prisklassen inte håller för hästens ryck men tanken är så iallfall.
 
Sv: Häst föll av transport

Vill bara beklaga sorgen och den fruktansvärda upplevelsen ni varit med om. Detta är varje hästägares mardröm, och jag hoppas ingen mer ska behöva uppleva det. Hoppas trots allt att detta kan medföra att tillverkare av transporter funderar över vad som kan göras bättre.

Vill också tillägga att vi har själv hästar av olika storlekar, haft olika släp och dragbilar. Våra stora känner vi mycket väl när de byter ben, men när vi hade c-ponny som stod i stort Boj-släp och drog med en Opel Frontera, kändes ponnyn inte alls. Hennes vikt var helt obetydlig för detta rejäla ekipage!! Har också en annan häst som är Houdini, blir lätt uttråkad och kan både pilla upp knutar, trycka ner handtag, gänga ur skruvar och klättra ur grimman, hur faan vi än gör. Hennes boxdörr låser vi med extra kedja om nätterna för att hon inte ska komma ut, med en karbinhake som hon ännu inte klarat av.
Hon kan också ta sig in i pytteutrymmen och vända och åla sig under staket om hon vill.

Med detta vill jag bara säga: Precis allt kan hända, och eftersom det har hänt så kan vi sluta älta hur det är möjligt eller inte!
Hoppas vi nu alla tar oss en rejäl funderare på hur vi kan undvika liknande situationer i fortsättningen, kanske genom kameror, säkrare dörrar etc.
 
Sv: Häst föll av transport

Det tror jag inte, om du vidhåller att du känner hästen fisa i transporten. Men du och ett par till här är ju så överenorma, så kanske ändå ... :cool:

Det går faktiskt att inte svara alls om man inte vill. Ingen tvingar någon!
Vilket i praktiken betyder att man inte kan diskutera här, om man inte vill acceptera sådant som du och VitaN gör er skyldiga till. Vem blir nästa gång utsatt för era KGB-förhör?

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Häst föll av transport

Kl mig själv

Kortfattat kan vi konstatera att:

Kamera i transporten är bra.
Sidodörrar på hästtransporter behöver få en bättre låsning så de håller mot hästar. Kanske någon slags bom som går framför dörren så att människan kan öppna den men inte hästen?

Ja jag skulle vilja veta om Ume-släp (och kanske även andra tillverkare) kommer att ta denna olycka till sig och göra förbättringar på sina vagnar... Inte för att de är dåliga, men de kan ju alltid förbättras och förstärkningar på några ställen vore nog på sin plats i och med att en sån här sak faktiskt kan hända.

Till ponnyns ägare och anhöriga:
Efter en sån här olycka blir det alltid diskutioner och spekulationer. Inte för att vara okänsliga, elaka eller veta bättre - utan för att försöka förstå och för att i vissa fall över huvud taget våga transportera utan att tänka på er varje gång. Det är inget unikt för den här gången, utan händer alltid i större eller mindre utsträckning oavsett det hänt något i Sverige eller utomlands (t.ex. Hicksteads död). Bukefalos är ett diskussionsforum trots allt.

Den här gången är en sån gång då det blir lite värre och lite känsligare i och med att ponnyns ryttare är så ung. Som 13-åring bör man kanske inte se allt som skrivs, och inte så nära inpå - för sitt eget bästa. Jag ger er dock en stor eloge för att ni trots allt orkar klargöra missförstånd och kan hjälpa oss andra att förstå lite bättre.
 
Sv: Häst föll av transport

Panikhakar ska inte släppa om en häst rycker i dom utan den är till för att vi ska kunna dra i den och få loss dom snabbt vid panik. Dock kanske vissa i den billigare prisklassen inte håller för hästens ryck men tanken är så iallfall.

Rent logiskt kan hästen få upp en panikhake också. Om "handtaget" på haken kläms fast mellan hästens huvud och t.ex. en bom i en transport, och hästen sedan - med kvarstående tryck - rör huvudet uppåt så kan det bli så pass "rätt" att haken öppnas. Ganska låg sannolikhet, men ändå möjligt. Precis som hela den här historien :(
 
Sv: Häst föll av transport

Det är därför det rekomenderas att man sätter panikhake delen av transportgrimskaftet i transportens hakar och karbinhaken i hästens grimma. Då behöver man inte heller komma så nära hästen om man skulle behöva få loss hästen snabbt i en paniksituation.
 
Sv: Häst föll av transport

Det är därför det rekomenderas att man sätter panikhake delen av transportgrimskaftet i transportens hakar och karbinhaken i hästens grimma. Då behöver man inte heller komma så nära hästen om man skulle behöva få loss hästen snabbt i en paniksituation.

smart!!! alltså att man kan lossa en bit ifrån en panikslagen häst!! ska genast vända mina i min transport!! :idea:
 
Sv: Häst föll av transport

Jag har utgått ifrån att det är så de ska användas? Att panikhaken ska sitta i bommen och den andra i hästens grimma.
 
Sv: Häst föll av transport

Jag har utgått ifrån att det är så de ska användas? Att panikhaken ska sitta i bommen och den andra i hästens grimma.
å jag har utgått från det motsatta :D så nu ska jag byta!

å andra sidan är mina hakar jobbiga, man måste dra utåt på "kabinhaken" för att öppna = jobbigt i grimman... å andra sidan så tränsas hon ju ändå i transporten så... tåls att utvärderas!
 
Sv: Häst föll av transport

Hur vet du om huruvida nån mår sämre av att skriva om en sån här händelse? Är du utbildad på människans psyke? Eller tror du dig bara veta?
 
Sv: Häst föll av transport

Jag brukar aldrig sätta fast hästen i transporten. Det här är inte den första hästen som har tagit sig ur ett UME-släp.

Min ridlärare hade ett UME-släp och råkade ut för att hästen kom ut efter en träning. Hästen blev givetvis skadad men klarade sig eftersom hon stannade direkt.

Mitt Boj-släp från 84 har en dörr som inte kan öppnas av hästen.
 
Sv: Häst föll av transport

Det är väl ändå individuellt hur man hanterar kriser bäst. Jag själv mär bättre av att skriva och prata om vad som har hänt, andra mår kanske bättre av att smälta det för sig själv eller bara med de närmaste.

Sedan skulle jag aldrig våga åka med hästen lös i transporten! Om man inte transporterar sto med föl då möjligtvis, men det har jag hittills inte gjort så den dagen den sorgen.

Hur skulle det minimera risken för skador eller att den tar sig ut? Umesläpet är ju knappast heller konstruerat för att hästen ska kunna ta sig ut, men en välriktad spark/knuff på exakt "fel" ställe, eventuellt kombinerat med materialfel eller försvagning kan det hända ändå. Det har varit ganska många olyckor de senaste åren där hästar tagit sig ut, och det har inte bara varit Ume-släp.

Jag föredrar att binda upp hästen kort, med gott om stråfoder att pilla med. Med kort menar jag, för att förtydliga, att den inte kan vända huvudet/halsen bakåt och att den inte kan sätta huvudet under bommen men ändå så pass att den kan parera och balansera med kropp och hals samt lätt komma åt höseglet/nätet. Jag har dock ingen egen transport, men när det blir dags att titta på en sådan kommer jag vara extra noga med att fundera vilka dörrar jag egentligen behöver och hur de ser ut...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp