Bukefalos 28 år!

Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Finns det ingen motsvarighet till kattkommando i hästvärlden?
Visserligen avlivar de ju också om det verkligen inte finns något hopp, men denna hästen är ju ung och frisk (iaf fysiskt?) ..
Hade jag haft tid, råd, plats och lite mer erfarenhet hade jag gjort allt i världen för en häst som denna ..
Hoppas någon seriös människa får nys om det här och tar hand om pållen!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Vadå tycker du kanske att det är rätt att avliva en häst när man kan skänka bort den. Jag tycker man är rätt självisk om man avlivar en häst bara för att få slaktpengarna istället för att kolla upp om det är någon som villa ha den och ge den ett bra hem.

Kan man inte ens betala för inköpet av en häst så kan man förmodligen inte betala för veterinärvård heller. Kan man inte betala för veterinärvård så ska man inte ha häst.
Mao, att skänka bort en häst är förbannat korkat gjort.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker att det är synd att dom gör på detta sättet.
Alla här inne vill ju helst utav allt är hästen ska hamnat i ett bra hem och polisen hade säkert kunna hittat ett fantastiskt hem åt hästen om dom hade ansträngt sig lite mer - lagt ut lite bilder, skrivit ut ett pris (bästa vore om dom gav bort den gratis, hem är viktigare än priset!)) och saker i den stilen.
Ni som såg ponnyakuten idag 11/4 såg ju att det finns hem där man kan lämna sina hästar, hon är knappast den enda som tar emot hästar som ingen annan vill ha. Finns dessutom en masssa föreningar som säkert skulle ta emot den osv. Om hästen inte lider längre ser jag ingen poäng i att avliva den.

Ett liv är ju trots allt ett liv.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Frisk?? Varför tror du det när den har blivit omhändertagen efter vanvård. Det är nog större risk att den har fysiska men än psykiska.

Varför skulle du kunna göra allt i världen för just denna häst?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Vet du vad som händer med många bortskänkta hästar??

Jag skulle ALDRIG i livet ge bort en häst om det inte vore till en nära bekant.

Att avlivas är inte det värsta som kan hända denna häst. Om man tror det så är man väldigt naiv.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men även om hästen är omhändertagen för vanvård behöver inte betyda att den inte kommer att bli "normal" igen. Har själv tagit hand om en sådan häst (vanvårdad och misshandlad) och han lever än idag 26år gammal och lever ett mycket bra liv som pensionär med mysiga skogsturer. Det ända man ser med honon efter den tiden är att han inte gillar små barn. Men annars är han som vilken annan häst dom helt om inte mer social och helt underbar. Hade jag boxplats åt denna stackars häst hade han fått kommit hit direkt. Så hade jag kunnat ge honom en chans. Man kan liksom inte bara ta förgivet att dom inte går att rädda bara för att dom blivit vanvårdade. Det där med att skänka bort en häst tycker jag att man kan göra om man följer hästen och ser att den mår bra och inte faller tillbaka igen. Det finns folk som gör ALLT för hästarna så tänk på det..
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker det där är ett konstigt argument faktiskt, skulle inte velat att någon döda mig bara för att det faktiskt finns värre saker än döden?

Visst är risken större att det är mindre seriösa människor som köper hästar för lägre summor än för miljonbelopp. Och ja, kanske icke-hästkunniga föräldrar som vill ha en billig häst och inte ritkigt vet vad en ex-travare innebär. Kanske tidelagsutövare? Kanske någon som vill ge hästen ett bättre liv? Kanske någon som verkligen vill lägga energi på en häst trots dess brokiga uppväxt? Who knows ..
Men då borde ju de som ansvarar för hästen ta lite ansvar och lägga energi på att hitta en bra ägare åt hästen? Och följa upp hur det går ..

Visserligen kan man plåga ett djur ganska rejält i många fall innan någon ingriper. Vanvården behöver väll inte heller gälla just denna hästen, utan andra djur i stolpskottets ägo? Undernäring? Misshandel som inte gett allvarliga skador som den kommer få drass med resten av livet?
Vi vet ju inte hur det ligger till eller vilket skick hästen är i, så varför inte ringa upp och ställa lite frågor, kolla på hästen osv.

Dessutom har jag faktiskt fått en häst en gång, vi hade samma hovslagare och på de sättet fick vi reda på att de inte längre hade tid över till henne. Hon va 19 när jag fick henne och vi hade sex fina år tillsammans :)
F.ö är de hon som är på min avatar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

Kan man inte ens betala för inköpet av en häst så kan man förmodligen inte betala för veterinärvård heller. Kan man inte betala för veterinärvård så ska man inte ha häst.

Utan att säga något om avlivning vs. inte: Det är ju dock knappast så att alla som får hästar gratis per automatik inte har ekonomisk möjlighet att betala för dem.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag motsätter mig inte generellt att man tar hand om hästar som inte har haft det bra tidigare i livet, jag har själv köpt en sådan häst för 25.000 kr och det var dessutom en ponny. Den primära anledningen till att jag köpte henne var inte att jag tyckte synd om henne utan att jag hade ett användningsområde för henne, sån är jag.

Det jag undrar över är detta att alla hästar ska leva till varje pris?! Jag kan faktiskt inte förstå det. Många förmänskligar sina djur så till den milda grad att det blir löjligt, man får nog hålla isär människor och djur och inte överföra på djuren hur vi människor känner inför döden.

Jag har alla mina djur högt vetrinärvårdsförsäkrade för att vid sjukdomsfall slippa att ta beslut om avlivning för att jag inte har råd. Sedan har jag på förhand bestämt hur jag kommer agera i vissa situationer när det gäller skador tex kommer jag inte att buköppna någon av mina hästar, jag kommer inte heller att behandla benbrott som kräver hängmatta. Däremot har jag just nu en konvalecent med avsliten sträcksena som har stått 13 veckor på box men med en MKT god prognos att bli fullt användbar dvs kunna tävla och träna.

Sedan kan man ju diskutera vad det innebär att göra ALLT för sina hästar?? En del i det hela kanske är att man vågar/orkar/kan ta beslut om tex avlivning, för hästens skull utan att blanda in sina egna känslor.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker det där är ett konstigt argument faktiskt, skulle inte velat att någon döda mig bara för att det faktiskt finns värre saker än döden?Nej, men du är ingen häst och kan bestäma själv. Det är ju trots allt inte helt ovanligt att människor beslutar sig för att dö när de bdömmer att det liv de liver är värre än döden

Visst är risken större att det är mindre seriösa människor som köper hästar för lägre summor än för miljonbelopp. Det är nog inte speciellt många som köper hästar för miljonbelopp:crazy:.Och ja, kanske icke-hästkunniga föräldrar som vill ha en billig häst och inte ritkigt vet vad en ex-travare innebär. Kanske tidelagsutövare? Kanske någon som vill ge hästen ett bättre liv? Kanske någon som verkligen vill lägga energi på en häst trots dess brokiga uppväxt? Who knows .. Fast jag skulle då aldrig chansa om det var min häst. Tänk om du senare får reda på att hästen har haft ett pissigt liv bara för att du skänkte bort den, hur skulle det kännas då? Nej hellre avlivning än risken för italien, tidelagsutövare, okunnighet eller vanvård
Men då borde ju de som ansvarar för hästen ta lite ansvar och lägga energi på att hitta en bra ägare åt hästen? Och följa upp hur det går ..

Visserligen kan man plåga ett djur ganska rejält i många fall innan någon ingriper. Vanvården behöver väll inte heller gälla just denna hästen, utan andra djur i stolpskottets ägo? Undernäring? Misshandel som inte gett allvarliga skador som den kommer få drass med resten av livet?
Vi vet ju inte hur det ligger till eller vilket skick hästen är i, så varför inte ringa upp och ställa lite frågor, kolla på hästen osv. Ja gör det. Men man kan ju anta att det är något speciellt med denna häst eftersom den fortfarande finns kvar hos polisen. De brukar inte ha så svårt att bli av med sina omhändertagna hästar

Dessutom har jag faktiskt fått en häst en gång, vi hade samma hovslagare och på de sättet fick vi reda på att de inte längre hade tid över till henne. Hon va 19 när jag fick henne och vi hade sex fina år tillsammans :)
F.ö är de hon som är på min avatar :)

Jag har skrivt fetstil
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker det är självklart att polisen ska begära marknadsvärdet för hästen, men marknadsvärdet ligger nog tyvärr mycket lågt av vad som går att utläsa här. Att få täckning för kostnader i det här fallet är nog helt omöjligt, men att skänka bort hästen tycker jag är förknippat med för stora risker för hästens välbefinnande. Risker som en myndighet faktiskt inte kan ta.

Jag utgår från att djurskyddet varit inblandat och att det därför kommer att fattas rätt beslut gällande den här hästen. Det finns många skadade hästar som lider av dålig/obefintlig omvårdand där ute, det finns ingen anledning att riskera att en till hamnar hos okunniga människor.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Hej
Jag håller INTE med er!
Det är hemskt att avliva en häst bara för att "ingen vill ha den" eller att den är "oönskad". Som tur är finns det underbara människor som bryr sig om djur och kan ta hand om dem. ÄVEN OM DET ÄR EN TRAVARE DET HANDLAR OM. Precis som om de inte är levande varelser! Vad händer med världen!?


Hur kan man säga att en travare är dåligare än en annan häst just bara för att det är en travare!? Ni som tycker detta är verkligen PATETISKA.

Ingen som håller med!?!!!!!!!!!!!!!

Jo, jag håller med dig.. det är hemskt! :cry:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker att det finns alldeles för många rötägg till hästägare som avlivar sina hästar utan att ens försöka få dom friska och sedan köper de sig en ny (roligare?) häst för försäkringspengarna. :grin: Det kallar jag dålig stil! Usch. Nej, om man är en sann hästmänniska och älskar sina hästar, då gör man ta mig tusan allt för att få dom friska.

Jag och min syster köpte en Shetlandsponny som sedan visade sig vara blind. Hon var bara 1 år när vi köpte henne. Alla i vår omgivning sa "Oj, vad tråkigt.. vad jobbigt för er att behöva ta bort henne" Ta bort henne? Vi tänkte inte ta bort henne!

Vi började läsa på om ämnet och fann en endaste veterinär i hela Sverige som utförde operation av blinda hästar. Han fanns cirka 50 mil ifrån oss och operationen var dyr men vi ville göra allt vi kunde för vår älskade lilla ponny så vi ringde upp veterinären och bokade in ett möte. Ponnyn opererades och hela kalaset gick på omkring 70 000 kronor sammanlagt. Ponnyn var inte försäkrad så allt fick betalas ur egen ficka. Vi fick även stöd ifrån bland annat Djurens vänner.

Det var en helt fantastisk upplevelse att få se lilla Jally (som hon hette) går runt och titta på allt det hon tidigare bara kunnat lyssna till och känna på. Hon fick för första gången se sina hästkompisar, oss och gräset hon tidigare bara smakat. Underbar känsla!

Tyvärr förlorade hon synen igen efter cirka 1 år och vi bestämde då oss för att låta henne få somna in. Vad är ett liv i blindhet för en ponny som kanske blir upp emot 30 år gammal? Men vi gav henne i alla fall en chans. Veterinären som utförde veterinären fanns på Strömsholm och hette Nils-Håkan Wallin - är honom evigt tacksam för att Jally i alla fall fick se i ett år!

Alla hästar är lika mycket värda, stora som små, gamla som unga, dyra som billiga - ett liv är alltid ett liv! Jag är så trött på folk som säger "bara en travare", de är lika mycket häst som någon annan häst och lika lätta att älska som någon annan också för den delen.. det gäller bara att öppna sitt hjärta och släppa sina fördomar.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag säger inte "bara". Jag säger en häst. En hund. En katt. De har inte samma uppfattning om tillvaron som vi har, om liv och död. Och det är vi som ägare som beslutar om när det är färdigt i livet. I alla fall om vi har tur och tar vårt ansvar.

Våra djur har den bästa omvårdnad, men jag tvekar inte att ta bort dem när prognoserna är kassa och åldern börjar ta ut sin rätt. När skadorna gör det omöjligt för dem att leva ett häst/hund/kattliv.

Varför? Det är det mest humana att göra.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Alla hästar är lika mycket värda, stora som små, gamla som unga, dyra som billiga - ett liv är alltid ett liv! Jag är så trött på folk som säger "bara en travare", de är lika mycket häst som någon annan häst och lika lätta att älska som någon annan också för den delen.. det gäller bara att öppna sitt hjärta och släppa sina fördomar.

Det är just det att alla hästar är lika mycket värda som är problemet. Människor fungerar oftast så att om något inte kostar så är det slit och släng. Oavsett vad vi alla tycker om det så fungerar det så. En billig häst är predestinerad för att hamna hos någon som inte har vare sig råd eller kunskap. Jag har sett otaliga fd travare som inte blir verkade efter ordning för att ägarna inte har råd att ta ut någon. Vad gör dessa människor när hästen står med kraftig kolik lördag kväll? Ja inte tar de ut veterinären i alla fall. Dessa hästar får vanligen inte rätt foder utan de får tillgänglit hö/hösilage och har hästen tur så täcker det hästens behov men vanligen är det ett sent slaget foder som inte innehåller tillräckligt med proteiner. Utrustningen ska vi inte tala om. Vanligen köps första bästa billiga sadel på blocket. Man slänger på ett mycket skarpt bett för hästen springer med en osv (ja jag har sett detta upprepade gånger). Många av dessa hästar är överhuvudtaget inte lämpade att rida på eftersom de är hårt avlade för att springa snabbt framför en vagn.
När man tröttnar på hästen så dumpar man den bara i det stall den för närvarande står och gör sig oanträffbar och lägger över hela ansvaret på stallägaren. Om man inte dumpar den på stallägaren så säljs den till nästa person av samma kaliber alternativt tillnågon som gör sig en hacka på enkelbiljett till värmen.
Ser ni verkligen detta som ett värdigt liv för en häst?
Hur gärna jag än skulle önska det så finns det fler fd travare än det finns marknad för . Det gör att priserna sjunker och karusellen sätts igång. Jag anser med en dåres envishet att det är en välgärning att låta dessa hästar somna in och slippa detta misseraba liv. Några enstaka får det bra men dessa få är försumbara och har en ”svans” av sina mindre lyckligt lottade bröder och systrar.
Min åsikt gäller för övrigt alla hästar som inte har något marknadsvärde, triangelmärkta, hästar med kass exteriör och även gamla hästar som ägaren inte kan ha kvar.
Liv är inte heligt för då skulle inte världen fungera som den gör. Om livet var heligt skulle vi leva på luft och vatten det skulle varken finnas gräsätare (gräs har också liv) eller rovdjur. Det värsta som finns är faktiskt inte att dö utan det är en mänsklig tanke som blir starkare för varje år som går ju mer ungdom glorifieras. Döden har ingen naturlig förankring hos oss nuförtiden. Hur många av oss har sett en död människa? Jag tillhör det fåtal som inte är rädda för döden jag tror att döden är något positivt som kommer när den tiden är inne.
Alla ni som resonerar som så att ett liv är ett liv och ska levas till vilket pris som helst slår inte ni ihjäl flugor och myggor? Deras liv är precis lika mycket värt som hästens eller ditt eget.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag anser inte att man ska ta bort ett fullt friskt djur! Men är djuret så pass sjukt att ingenting går att göra, då ska man som djurägare givetvis låta djuret få somna in men att inte ge ett djur en chans, det är helt sjukt.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag anser inte att man ska ta bort ett fullt friskt djur! Men är djuret så pass sjukt att ingenting går att göra, då ska man som djurägare givetvis låta djuret få somna in men att inte ge ett djur en chans, det är helt sjukt.
Och när ditt fullt friska djur med 95% säkerhet hamnar hos en ägare som ser till att det blir så sjukt så det måste tas bort eller hela resten av sitt liv lever utan glädje hur resonerar du då. Var det possitivt för ditt friska lyckliga djur att få leva lite längre?
Eller när den nya ägaren låter hästen få lite internationella erfarenheter. Är det fortfarande possitivt? "hästen fick ju bli berest" :crazy:
Jag kan krasst konstatera att de som lever i "My little pony världen" inte svarar på en enda av de besvärliga frågorna utan fortsätter med "ett liv är ett liv" utan tanke på konsekvencerna för individen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja här kommer den gamla klyschan in, älska till döds. För vissa djur blir det en mardröm, eftersom ägaren anser att de kan få leva ett litet tag till de har ju inte så ont.

Javisst, omtalad artikel handlar om ett djur/liv. Dessa ska värnas om, men man kan värna om djuren på olika sätt. Dit kan även en avlivning höra även om hästen anses frisk, mörker talet på antalet hästar som gått till Italien är stort och STC har massor av hästar reggade som ingen vet var dom finns för i Sverige finns dom inte.

En häst ska aldrig byta ägare för mindre pengar än vad en slakthäst till Italien genererar, mindre än det får anses som korkat.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag anser inte att man ska ta bort ett fullt friskt djur! Men är djuret så pass sjukt att ingenting går att göra, då ska man som djurägare givetvis låta djuret få somna in men att inte ge ett djur en chans, det är helt sjukt.

Du är också vegetarian, antar jag? :cool:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag känner många som har ridtravare och de travarna mår alldeles utmärkt! Travare är helt fantastiska hästar att rida, utbilda och ha och göra med överlag. De är extremt kloka och lättlärda och de har det naturligt i sig att tänka framåt. Jag har aldrig träffat på en travare som inte har framåtbjudning eller arbetsglädje utan de vill alltid framåt och har alltid en positiv inställning till arbete. De är en fröjd att rida!

Tyvärr är de billiga i inköp och därför hamnar många i okunniga människors händer men det handlar inte bara om travare utan det gäller även fullblod som gjort sitt på galoppbanorna, korsningshästar och halvblodshästar som inte håller för annat än promenadridning.

Man får sedan inte glömma att det finns dyrare hästar som går sönder på grund utav hemsk ridning eller dålig hästhållning. Bara för att man har en större plånbok så betyder inte det att man vet vad man håller på med och bara för att en häst kostar 100 000 kronor behöver det inte betyda att hästen är mer hållbar än en billigare häst.

En sak är säker och det är att det är hemskt synd om alla dessa hästar som hamnar i kläm. Det är dom som får lida. Det finns även människor som omedvetet köper hästar med tråkigheter i bagaget, fäster sig vid hästarna och sedan tvingas avliva hästarna när skadorna börjar göra sig påminda.

Alla ni som såg på Insider den gången då det handlade om oseriösa hästhandlar som t ex "Linda L" kanske kommer ihåg hur ont det gjorde att se alla dessa stackars hästar och ägare?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 324
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp