Bukefalos 28 år!

Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja här kommer den gamla klyschan in, älska till döds. För vissa djur blir det en mardröm, eftersom ägaren anser att de kan få leva ett litet tag till de har ju inte så ont.

Javisst, omtalad artikel handlar om ett djur/liv. Dessa ska värnas om, men man kan värna om djuren på olika sätt. Dit kan även en avlivning höra även om hästen anses frisk, mörker talet på antalet hästar som gått till Italien är stort och STC har massor av hästar reggade som ingen vet var dom finns för i Sverige finns dom inte.

En häst ska aldrig byta ägare för mindre pengar än vad en slakthäst till Italien genererar, mindre än det får anses som korkat.

Håller med dig!

Och sen undrar jag av vem, när, vart och hur gjordes den undersökning på hur många av STC reggade hästar som du säger inte finns i sverige, utan är försvunna?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker verkligen inte att man ska sälja en häst som haft det svårt i livet till vem som helst, givetvis inte. Jag tycker inte ens att man ska sälja en häst som blivit vanvårdad eller illa behandlad utan då är det bättre att låna ut hästen på livstidsfoder och med jämna mellanrum åka och hälsa på hästen och se så att den sköts som den ska och att den mår bra.

Jag tycker inte att man ska avliva ett fullt friskt djur, inte utan att försöka hitta en lösning innan. Jag tycker att många ser alldeles för lätt på att ta bort ett djur. Det handlar om ett liv. Men givetivis ska livet vara värt att leva. Men att säga att det "bara handlar om en travare", det gör mig ledsen för varje liv är lika mycket värt.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag anser inte att man ska ta bort ett fullt friskt djur! Men är djuret så pass sjukt att ingenting går att göra, då ska man som djurägare givetvis låta djuret få somna in men att inte ge ett djur en chans, det är helt sjukt.

Vill bara upplysa om att kossan i köttbullarna inte heller var sjuk innan den avlivades...
Nej, såklart. Det handlar ju "bara" om en ko...


(lite less på all dubbelmoral som kryper fram när denna fråga kommer på tal...)
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Nej, varför tror du det?

Kanske på grund av det här
Jag anser inte att man ska ta bort ett fullt friskt djur! Men är djuret så pass sjukt att ingenting går att göra, då ska man som djurägare givetvis låta djuret få somna in men att inte ge ett djur en chans, det är helt sjukt.


Helt ärligt fattar ni (för ni är fler) inte att det inte har att göra med att travaren är en underbar häst? Problemet ligger inte där utan det ligger i att travaren inte är byggd för ridning och därför:
1. Har mycket svårare för sig och därmed får ryttaren ingenting gratis.
2. Vanligen inte har gångarter för ens lättare dressyrtävling vilket gör att ingen som ens har en tanke på att tävla dreesyr skaffar en sådan.
3. Vanligen har en för dålig galopp för hoppning över LB nivå vilket gör att ingen som vill träna eller tävla hoppning skaffar en sådan.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker verkligen inte att man ska sälja en häst som haft det svårt i livet till vem som helst, givetvis inte. Jag tycker inte ens att man ska sälja en häst som blivit vanvårdad eller illa behandlad utan då är det bättre att låna ut hästen på livstidsfoder och med jämna mellanrum åka och hälsa på hästen och se så att den sköts som den ska och att den mår bra.

Jag tycker inte att man ska avliva ett fullt friskt djur, inte utan att försöka hitta en lösning innan. Jag tycker att många ser alldeles för lätt på att ta bort ett djur. Det handlar om ett liv. Men givetivis ska livet vara värt att leva. Men att säga att det "bara handlar om en travare", det gör mig ledsen för varje liv är lika mycket värt.

Och nej uppenbarligen fattar du inte det jag frågade om i förra inlägget. Du lever uppenbarligen stenhårt i en rosa my little pony värld. Titta dig om i smahället och inse hur världen fungerar. Jag menar hela världen genom alla tider inte bara det av oss människor skapade samhället.
Hur hittar du denna fodervärd?
Om du inte hittar fodervärden vad gör du då (alternativet ha kvar hästen existerar inte)?
Om du hittar fodervärden. Hur ofta kommer inte dessa hästar hem igen till sin ägare som inget kan och inte har råd?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag håller med:bow: En död häst/hund/katt/hamster eller råtta lider inte...

Jag har själv 3 fd travare... helt underbara, inköpt billigt men högt älskade... MEN... jag anser att i vissa fall är det faktiskt det bästa att låta ett djur somna... istället för att dom ska gå ett okänt öde tillmötes...

Sen,som ett direktsvar till omnämda artikel, jag tror mig veta till 99,99% vilken häst detta rör sig om, jag var en av de anmälande så hoppas jag för hästens skull att den faktiskt avlivas.... Jag har sett denna hästen på mkt nära håll och vet att den INTE bör hanteras av gemene man...
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Sen,som ett direktsvar till omnämda artikel, jag tror mig veta till 99,99% vilken häst detta rör sig om, jag var en av de anmälande så hoppas jag för hästens skull att den faktiskt avlivas.... Jag har sett denna hästen på mkt nära håll och vet att den INTE bör hanteras av gemene man...

Bara en väldigt nyfiken (och OT) fråga: Bor du Ånge??
(Blev rätt nyfiken när jag läste artikeln eftersom jag trodde jag hade hyffsad koll på hästlivet där nere. Och här verkar det vara ännu en jag verkar ha missat.. Kommunen är ju inte direkt stor och hästägarna är ganska lätträknade, även om man inte känner alla personligen)
Du behöver inte svara här om du inte känner för det, PM duger gott det med ;)

*nyfiken i en strut*


:bow::bow: Till dig/er som anmälde i alla fall
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Du tror väl inte fläskfilen på Ica, kommer från 20 åringa Grisen Knut som levt hela sitt liv i frihet men en älskande ägare som gjort allt för den, tills den somnade in av ålder?
:rofl::rofl: Jag tror jag garvar läppen av mig, så klockrent....
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag håller med:bow: En död häst/hund/katt/hamster eller råtta lider inte...

Jag har själv 3 fd travare... helt underbara, inköpt billigt men högt älskade... MEN... jag anser att i vissa fall är det faktiskt det bästa att låta ett djur somna... istället för att dom ska gå ett okänt öde tillmötes...

Sen,som ett direktsvar till omnämda artikel, jag tror mig veta till 99,99% vilken häst detta rör sig om, jag var en av de anmälande så hoppas jag för hästens skull att den faktiskt avlivas.... Jag har sett denna hästen på mkt nära håll och vet att den INTE bör hanteras av gemene man...

Nej, det är väl just detta man kan ana, att hästen inte är en snäll häst som är fullt frisk. Hade den varit trevlig och fullt frisk så är det nog redan någon som hade köpt den.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tycker verkligen inte att man ska sälja en häst som haft det svårt i livet till vem som helst, givetvis inte. Jag tycker inte ens att man ska sälja en häst som blivit vanvårdad eller illa behandlad utan då är det bättre att låna ut hästen på livstidsfoder och med jämna mellanrum åka och hälsa på hästen och se så att den sköts som den ska och att den mår bra.

Jag tycker inte att man ska avliva ett fullt friskt djur, inte utan att försöka hitta en lösning innan. Jag tycker att många ser alldeles för lätt på att ta bort ett djur. Det handlar om ett liv. Men givetivis ska livet vara värt att leva. Men att säga att det "bara handlar om en travare", det gör mig ledsen för varje liv är lika mycket värt.

Det är ingen i den här tråden som har lagt någon som helst värdering i rasen på hästen. Jag hade tyckt exakt samma sak om det hade varit en shettis, ardenner eller SWB.
Sedan undrar jag om du överhuvudtaget inte ser dubbelmoralen i ditt eget resonemang. "Alla hästar ska leva för ett liv är ett liv, men jag äter kött från andra djur.":eek: De djuren ska inte få leva då???? De ska födas upp och ha som ända uppgift i livet att bli mat till oss människor????

Jag äter kött och skulle även gärna äta kött från i Sverige slaktade hästar.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja, men vad bra.. avliva era hästar då. :o
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Fullt friskt djur - då finns det ofta en möjlighet att hitta en ny ägare. Men, handen på hjärtat, hur många f d travhästar har du träffat som har varit fullt friska? När de kommer av banan och/eller har varit hos någon mindre nogräknad/kunnig ägare.

Även om de är behandlade och för tillfället friskförklarade har många (majoriteten) problem med sin kropp som gör att de inte kan användas fullt ut och kostar en hel del i underhåll för att fungera så mycket de kan.

Var är den stora marknaden för dessa hästar? Just det, den finns inte.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Bara en väldigt nyfiken (och OT) fråga: Bor du Ånge??
(Blev rätt nyfiken när jag läste artikeln eftersom jag trodde jag hade hyffsad koll på hästlivet där nere. Och här verkar det vara ännu en jag verkar ha missat.. Kommunen är ju inte direkt stor och hästägarna är ganska lätträknade, även om man inte känner alla personligen)
Du behöver inte svara här om du inte känner för det, PM duger gott det med ;)

*nyfiken i en strut*


:bow::bow: Till dig/er som anmälde i alla fall

Nä, jag bor inte i Ånge men har haft väldigt NÄRA insyn i just detta fallet ändå... och precis som jag antytt... Hästen är go så länge det är KOMPETENT folk som hanterar den... men ABSOLUT inget som ska hamna i vilket hem som helst... Jag har både hanterat och upplevt denna pålle själv så jag vet... Personligen så anser jag att avlivning vore det enda raka... (under förutsättning att det rör sig om den hästen jag är 99,99% säker på att det är)

Missförehållanderna var av MKT allvarlig art och jag har svårt att tro att det långvariga problemet som ägaren utsatte den för både genom att totalt nonchalera dess hanteringsbehov och basala överlevnadsbehov under lång tid skulle gå å fixa på en kafferast... Ska man ens fundera på den nämde hästen ska man ha TID, TÅLAMOD, VILJA, KUNSKAP och en hel del ess i rockärmen...
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Varför skulle en häst som kommer från travträning inte kunna vara fullt frisk? :confused:

De jag vet om som sålts dom ridhästar har varit fullt friska men har nått gränsen för sin kapacitet inom grenen trav.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

*kl*

Jag fick själv två hästar för några veckor sen. Alternativet hade varit sälja billigt eller slakt. Ägaren som jag inte alls kände speciellt väl valde att ringa och höra efter om jag ville ta hand om dom. Jag hade träffat henne en gång, men iom att vi hade en gemensam ras(som vi pratade mycket om då jag var där) som ägaren brann för så sparade denne mitt nummer. Nu var det dock inte hästar av den rasen det handlade om, men ägaren var mycket sjuk och kunde inte ta hand om hästarna. Så jag fick dom, men kan ärligt säga, det är jävligt mycket jobb med dom..

Jag kan ärligt säga att jag skulle inte ge bort en häst.. Är det en svårhanterlig häst så kan den få det betydligt värre än innan..

Dessa hästar jag fick får en chans och jag har blivit rejält sparkad av den ena två gånger nu.. Sköter hon sig inte och blir bättre så kommer den att avlivas. Jag skulle ALDRIG skicka en sån vidare, förresten så är inte planerna på att sälja dom och göra pengar på dom utan att jag kommer att äga dom och isf låna ut dom till sådana som jag känner.. Funkar det bra så kommer saken att diskuteras då.

MEN av erfarenhet så är det inte bara att ta emot hästar, det är massor med tid ork/pengar och arbete med dom. För hade dom kunnat säljas så hade dom blivit sålda..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 330
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp