Bukefalos 28 år!

Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Varför skulle en häst som kommer från travträning inte kunna vara fullt frisk? :confused:

De jag vet om som sålts dom ridhästar har varit fullt friska men har nått gränsen för sin kapacitet inom grenen trav.

En gammal barndomskompis till mig har en travhäst som är fullt frisk och skadefri som under några år tävlads i trav. Hon fick honom när hon var 10 år gammal och vi hade häst i samma stall. Hästen är idag 25 år gammal och fortfarande lika fräsch och pigg som han var när hon precis fått honom! Det enda som krånglar med honom nu är väl att hans tänder börjar bli dåliga men det har ju med åldern att göra. Han kan gå i form i alla gångarter och skulle kunna gå ett La-program utan problem. Han har även hoppat banor på 1,10 meter och är en klippa att rida ut på! Vi mötte 20 motorcyklar en gång i en kurva och det enda han gjorde var att vicka lite på ena örat. Extremt cool häst!

En annan kompis skolade om sin travhät som gått på travet till dessyrhäst och de är nu uppe på La-nivå. Det är ett sto och hon ser ut som ett halvblod i kroppen. Hon rör sig superfint och min kompis har berättat att det flera gånger kommit fram tränare och annat hästfolk och frågat vem hästen är efter och när hon då berättat att det är en travare så har de nästan tappat hakan.

Lite kul.. :rofl:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja, men vad bra.. avliva era hästar då. :o

Varför skulle vi avliva våra hästar idag. De har det bra där de är men om hästen inte har något marknadsvärde och man inte kan ha den kvar så måste man börja fundera i de banorna.
Jag kan säga att om jag av någon anledning inte kan ha Novan kvar så får jag ta mig en allvarlig funderare på detta. Hon är fullt fungerande idag men hon har haft ledinflamationer, hon har måttliga pålagringar i minst ett av bakknäna och hon har hosta. Vilket marknadsvärde har den hästen? Visst hon tävlas i distans (just nu har hon ett sabbatsår pga dräktighet) och har tagit en placering på 80 km så hon har visat att hon kan prestera trots problemen men marknadsvärdet sjunker kraftigt pga detta.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

ja verkligen jätteroligt.:confused:

har det ett samband med honung och flygande bävrar också?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Friska djur ska inte avlivas men du äter kött och ser inga problem med det?

Jag äter kött men inte hästkött! Och enda anledningen till att jag inte äter hästkött är därför att för mig är hästar sällskapsdjur på samma sätt som hundar och katter och jag skulle aldrig få för mig att äta min hund eller min katt.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag äter kött men inte hästkött! Och enda anledningen till att jag inte äter hästkött är därför att för mig är hästar sällskapsdjur på samma sätt som hundar och katter och jag skulle aldrig få för mig att äta min hund eller min katt.

Fast det finns ju människor som har kossor, kycklingar och grisar oxå som husdjur...

Men du gör alltså skillnad på djur och djur och tycker det är fel att avliva oönskade hästar men okey att föda upp och slakta grisar och kossor för mat.
Det blir ganska mycket dubbelmoral i mina ögon.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag äter kött men inte hästkött! Och enda anledningen till att jag inte äter hästkött är därför att för mig är hästar sällskapsdjur på samma sätt som hundar och katter och jag skulle aldrig få för mig att äta min hund eller min katt.

Anta att denna häst inte mår direkt bra (inte tillräckligt dålig för att inte räknas som frisk), varken fysiskt eller psykiskt. Den kommer troligtvis inte komma till en ägare som klarar av att ta hand om den

Ska den då behöva fortsätta lida för att du inte äter hästkött??
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Det enda jag försöker säga är att jag tycker att alldeles för många människor avlivar sina hästar i onödan. Det finns folk som struntar i att försöka göra sin häst frisk och som på alla sätt försöker få hästen utdömd så att de kan plocka ut pengar från hästens försäkring och sedan köpa en ny häst. Tro mig, det är inget jag har läst mig till utan jag har sett det med egna ögon, flera gånger.

Om man t ex har en jättegammal häst som man inte kan ha kvar av någon anledning så är det väl klart att det bästa för den hästen hade varit om den fick somna in istället för att säljas till ett hem där hästens sista år i livet blir ett rent helvete. Självklart, men ibland kanske det finns en annan lösning? Kanske kan man låna ut sin gamling på foder till en vän som är i behov av en sällskapshäst? Man ju alltid höra sig för och se vilka lösningar som finns innan man bestämmer sig för att avliva sin häst.

Har ni tänkt på att det alltid är en stor risk att sälja sin häst även om det är en fullt frisk häst i sina bästa år som säljs för 100 000 kronor?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Fast det finns ju människor som har kossor, kycklingar och grisar oxå som husdjur...

Men du gör alltså skillnad på djur och djur och tycker det är fel att avliva oönskade hästar men okey att föda upp och slakta grisar och kossor för mat.
Det blir ganska mycket dubbelmoral i mina ögon.

Jag tror inte att det är så vanligt att man har kossor, kycklingar och grisar som husdjur. Jag har svårt att tro att någon spenderar flera timmar om dagen tillsammans med t ex en kyckling? En häst är du ju hos varje dag i flera timmar och du bygger upp ett starkt band till hästen. Ett företroende. Hästen blir din vän! För mig är mina hästar inte bara hästar utan de är mina bästa vänner och bästa vänner, dom äter man inte.

Skulle du äta din hund eller katt?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men hur menar du?
Att få sin häst utdömd är ju inte precis en myggrunk i ångermanälven?
En utdömd häst är väl en sjuk häst med en dålig diagnos?

Tycker det är betydligt värre när de älskas till döds och få gå igenom diverse lidanden för att ägaren gett sig 17 på att hästen kanske kan bli frisk.. :crazy:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Anta att denna häst inte mår direkt bra (inte tillräckligt dålig för att inte räknas som frisk), varken fysiskt eller psykiskt. Den kommer troligtvis inte komma till en ägare som klarar av att ta hand om den

Ska den då behöva fortsätta lida för att du inte äter hästkött??

Jag trodde att man kunde avliva hästar utan att skicka dom till slakt? Jag har aldrig skickat mina hästar till slakt utan jag har istället låtit dom bli begravda hemma på gården eller så har de blivit kremerade.

Och tyvärr finns det ju inte tillräckligt med bra hästfolk för att ta hand om alla stackars djur som idioter till hästägare förstört, så i vissa fall kanske det är bäst för hästarna om de får somna in.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tror inte att det är så vanligt att man har kossor, kycklingar och grisar som husdjur. Jag har svårt att tro att någon spenderar flera timmar om dagen tillsammans med t ex en kyckling? En häst är du ju hos varje dag i flera timmar och du bygger upp ett starkt band till hästen. Ett företroende. Hästen blir din vän! För mig är mina hästar inte bara hästar utan de är mina bästa vänner och bästa vänner, dom äter man inte.

Skulle du äta din hund eller katt?

Nu var ju frågan inte vad för djur du äter och inte, utan din åsikt om att det var fel att avliva friska djur.

Det är helt okey att du väljer att inte äta hästkött, men dubbelmoralen ligger mer i att du gör skillnad på djur och djur, för du tycker hästen är en vän med bryr dig inte om kossan, som kanske är en vän för någon annan.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men hur menar du?
Att få sin häst utdömd är ju inte precis en myggrunk i ångermanälven?
En utdömd häst är väl en sjuk häst med en dålig diagnos?

Tycker det är betydligt värre när de älskas till döds och få gå igenom diverse lidanden för att ägaren gett sig 17 på att hästen kanske kan bli frisk.. :crazy:

Du svarade aldrig på min fråga, skulle du äta din hund eller katt?

Jag kan t ex ta ett exempel för dig och det var en hästägare som hade en häst som haltade. Hästägaren åkte iväg till en klinik och höll tummarna för att få hästen utdömd men tyvärr, på kliniken sa dom att hon skulle ge hästen mer tid och låta den stå på boxvila ett tag till för att se om hältan försvann men vad gör människan så fort hon kommer hem? Jo, hon släpper den i den största hagen som fanns på gården tillsammans med unghästarna och vad gör hästen? Springer för fulla muggar och blir givetvis värre i benet och så får hon hästen utdömd. En månad köper hon en ny häst för pengarna hon fick ut för gamla hästen.. :grin:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Du svarade aldrig på min fråga, skulle du äta din hund eller katt?

Jag kan t ex ta ett exempel för dig och det var en hästägare som hade en häst som haltade. Hästägaren åkte iväg till en klinik och höll tummarna för att få hästen utdömd men tyvärr, på kliniken sa dom att hon skulle ge hästen mer tid och låta den stå på boxvila ett tag till för att se om hältan försvann men vad gör människan så fort hon kommer hem? Jo, hon släpper den i den största hagen som fanns på gården tillsammans med unghästarna och vad gör hästen? Springer för fulla muggar och blir givetvis värre i benet och så får hon hästen utdömd. En månad köper hon en ny häst för pengarna hon fick ut för gamla hästen.. :grin:

Idioter finns ju överallt och bör väl kanske inte tala för hela hästsläktet?

Jag har varken hund eller katt, men skulle förmodligen behöva längre tids svält för att kunna äta hund o katt.

Men du vet att det finns länder som äter hund och katt va?

Men du förstår fortfarande inte poängen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tror inte att det är så vanligt att man har kossor, kycklingar och grisar som husdjur. Jag har svårt att tro att någon spenderar flera timmar om dagen tillsammans med t ex en kyckling?
Jag har mina höns lika mycket som husdjur som min häst. Jag kan sitta och prata långa stunder med en av hönorna dock avstår hon gärna från kliande men ett och annat lätt strykande över ryggen accepterar hon. Jag älskar mina 3 tuppar hårt och trots det så kommer jag att nacka 2 av dem och äta upp dessa två. Det är inget jag ser fram emot men det är den bästa lösningen på en ohållbar situation.
På något sätt verkar det som om du försöker insinuera att man är kall och hjärtlös när man tar denna typ av beslut vilket inte är sant. Det är ett fasansfullt beslut men alldeles för ofta det enda rätta.
Angående 10000:- hästen. Den har minst 95% chans att få ett bra liv medans den bortskänkta "travaren" har ca 5% chans till det bra livet. Det är med andra ord en avsevärd skillnad i sannolikhet att något ska gå fel i de två fallen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

I Sverige äter vi inte predatorer (även om vissa allätare slinker ner) så frågan är faktiskt inte relevant i den här diskussionen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Folk får äta vad dom vill men som jag sagt förut, många avlivar sina hästar helt i onödan.. och det är just det som jag försökt poängtera hela tiden.. men ni vrider och vänder på allt så att det blir så himla rörigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 335
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp