Bukefalos 28 år!

Häst som hoppar över bommen i transporten

cili

Trådstartare
Förra veckan hoppade min häst över bommen i transporten för andra gången i sitt liv, denna gången gick det så pass illa att brandkåren kom med blåljus för att hjälpa henne ut och sedan fick veterinären komma och sy ihop henne på tre ställen.
Så nu vill jag ha tips och råd om hur jag undviker att det händer igen.
Jag har ingen aning om varför hon hoppade. Hon har åkt utan problem flera gånger mellan de två hoppen, även riktigt långt. Den här gången hoppade hon efter bara några km.
Jag har ingen egen transport, utan hyr vid behov.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Transportera i transpeort utan bom, men kanske ogörlgt om du hyr. Du kan också packa utrymmet med ex halmbalar upp till hakan på hästen, då blir det svårare att hoppa över.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Transportera i transpeort utan bom, men kanske ogörlgt om du hyr. Du kan också packa utrymmet med ex halmbalar upp till hakan på hästen, då blir det svårare att hoppa över.

håller med!
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Kör din häst i transport som har bommar som löser ut! Då fastnar inte din häst över bommen. Fösrtår att det kan var svårt att hitta en utyrare i närheten med transport som har bommar som löser ut. Men det kanske är en lösning med egentransport.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

min foderhäst gör alltid så-hoppar över bommen -idiotiskt!
men ägaren hade som för vana att sätta fast en rem underifrån på bommen och upp i grimman -han kan då inte resa sig.ett tips sedan vet inte jag om det finns risker med den varianten , men annars riskerar man att hästen går förlorad...
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Transportera i transpeort utan bom, men kanske ogörlgt om du hyr. Du kan också packa utrymmet med ex halmbalar upp till hakan på hästen, då blir det svårare att hoppa över.

Känns inte så smart att rekomendera någon att köra sin häst olagligt... :crazy: (det är faktiskt lag på att det ska finnas bom framför hästen vid transport).

Halmbalar däremot är ett bra tips.

TS

Dubbla grimskaft är också en metod, ett grimskaft över bommen och ett under, båda bundna i transportens främre vägg. (grimskaftet över bommen hindrar hästen från att få in huvudet under bommen, grimskaftet under bommen försvårar för hästen att komma upp över bommen)

Åker hästen smalt eller brett i transporten? Kan det vara så enkelt att h*n behöver mer utrymme för att åka bra, och att h*n hoppar för att h*n får "panik" av att det är trångt?
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Hade du haft egen trailer hade jag rekomenderat V-galler.

Annars så är det nog halmbalar som gäller. Grimskaft hindrar nog inte den häst som bestämt sig för att hoppa över bommen.
Vi körde upp en frieserhingst från skåne i en b-kortslastbil, han hoppade över krubban trots att han satt fast på båda sidor om huvudet
samt under hakan, istället höll han på att bryta nacken och båda frambenen på grund av grimskaften.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

vi hade halsrem som knöts ner i bommen, sen var bommen hög.
Men en transport med sadelkammare lär väl avskräcka kanske, annars packa med balar eller annat som avskräcker.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Känns inte så smart att rekomendera någon att köra sin häst olagligt... :crazy: (det är faktiskt lag på att det ska finnas bom framför hästen vid transport).

Det är inte olagligt att transportera utan bom, var har du fått det ifrån? Det finns hästtransporter som är konstruerade för att inte ha bom och hästarna står på snedden (och är typgodkända). Man kan också transportera i lastbil där hästarna står på tvären även där utan bom. Däremot kan jag tänka mig att det är olagligt om man plockar bort bommen i en transport som är konstruerad för att ha bom, men jag föreslog aldrig något sådant.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Känns inte så smart att rekomendera någon att köra sin häst olagligt... :crazy: (det är faktiskt lag på att det ska finnas bom framför hästen vid transport).

Jag har ett släp utan frambom, så det finns sådana och då åker hästen på snedden. Det är inte olagligt. Från http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande. En häst placerad diagonalt åker inte i fordonets färdriktning

Till Ts
Frågan är väl snarare varför hästen hoppar över. Var det något som skrämde hästen? Jag blev en gång tex omkörd av 30 Harley Davidson cyklar och jag tror inte en enda hade någon slags ljuddämpare. Trodde banne mig hästen slog knut på sig själv och skulle välta släpet för han levde om där inne, stackarn han blev ju vettskärmd.

En annan gång, med en annan häst, blev jag tvungen att nästan tvärnita men det gick bra. När jag sedan skulle hem var gick hästen snällt in men betedde sig lite nervöst och försökte nästan lägga sig ner när jag stängde dörrarna. Bägge dessa hästar hade åkt MYCKET släp men blev trots det tydligt nervösa över dessa två händelser
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

hästarna måste ha bom framför f´ör att inte hamna på biltaket. Lastsäkring av levande gods.

hästar som står på bredd har sidostöd i färdriktingen
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

*kl*

Har själv en hoppehäst...:devil:
Hon har hoppas över delvis en gång= fastnade med ena frambenet över bomen...
Andra gången hade jag höjt frambomen så hon inte skulle komma över lika lätt och bundit ett extra grimskaft kort under bomen...
Denna gången kom ändå över med boda frambenen och hängde på bröstkorgen. Tyvärr har inte mitt släp säkerhetsbommar.

Är det någon som vet om det är lagligt att köra en häst bak och bram i ett vanligt släp?
Allstå dinda fast där bak och ha bommen bakom rumpan på hästen?
Detta är en liten isis som får plats utan att stå med näsan i lämmen;)

Annars har jag gått över till lastbil med v-gallar men är det säkert att hon verkligen inte KAN hoppa där?:crazy:
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Kör din häst i transport som har bommar som löser ut! Då fastnar inte din häst över bommen. Fösrtår att det kan var svårt att hitta en utyrare i närheten med transport som har bommar som löser ut. Men det kanske är en lösning med egentransport.

Problemet är inte att hon fastnar över bommen, den kommer hon över helt och hållet (hon hon går tillväga har jag ingen aning om). Däremot fastnar hon i utrymmet som är framför bommen
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Åker hästen smalt eller brett i transporten? Kan det vara så enkelt att h*n behöver mer utrymme för att åka bra, och att h*n hoppar för att h*n får "panik" av att det är trångt?

Hon har åkt smalt varje gång, och då har hon åkt bl.a. en resa på ca 6 timmar enkel resa utan att hoppa. De gånger hon har hoppat har det skett strax efter att man lämnat stallplanen.
Första gången fanns det inga fordon i närheten. Andra gången hann vi väl bli omkörda av några vanliga personbilar.
Det finns möjlighet att hyra 3/4 bom där jag hyrt transport tidigare, så möjligheten att låta henne åka brett finns.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

nej du kan inte köra hästen bak och fram, tyngdpunkten blir helt fel
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Nej, du kan inte köra baklänges om du inte har bogstöd (bom) så hästen kan ta emot sig vid inbromsning/acceleration. Risken är annars överhängande för nackskador även vid en lugn tur.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

en häst väger mer fram än bak.. har man då ett enkelaxlat tex så blir ju släpet tyngre bak..
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Ja det stämmer nog ja speciellt om hästen rör sig framåt alltså bakåt från färdriktningen under färd det har du rätt i men hur eller hur bör man inte köra en häst baklänges i ett släp som inte är konstruerat för det. Ume har ju släp där hästen åker baklänges men då är det väl boogie och byggt för att hästen ska åka bakåt hoppas jag verkligen
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Det är så marginellt att det inte har någon praktisk betydelse. Tänk bara när de trampar om, det hade i så fall varit en katastrof.

Främsta anledningen till att inte köra hästen mot färdriktningen är att det inte finns en bogbom i de vanliga släpen. Detta kräver alltså en specialbyggd vagn för ändamålet, t ex Umes
 

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 289
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp