Bukefalos 28 år!

Häst som hoppar över bommen i transporten

Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Hoppare

[/B]I min Fautras som har självutlösnade bommar. Dvs att dom löser ut med tryck ovan i från. Dom tål vist när hästen lutar sig i mot och ev stödjer sig i mot. Där imot skall man inte bida hästen i dessa bommarna. Utan det finns bindringar i transporten av sedda för uppbindning. Det går att åter använda bommen efter den har löst ut. Med dessa bommar blir inte hästen hängade över bommen. Hästen åker antaligen upp bunden. Då kommerden inte så långt fram. Om bommen löser ut.

En kamera är att rekomnedera i transporten. Så ser man vad hästen/arna hittar på i transporten. Det är väligt bra har jag insett när jag änligen har skaffat en transport kamera. Om man hyr kanske man kan fråga om utyraren att instalera en kamera.
Mvh
pudlan


Då var jag inte hel fel ute då :D Det finns transporter med självutlösande bommar! Håller med om att en kamera är superbra att ha! Det har jag också nu, skaffade både ny transport och kamera efter det att min treåring hade hoppat över, och gjort sig illa...

Fast som vanligt är det väl så att övning ger färdighet, ju oftare man åker desto tryggare blir hästarna.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

fast nu var nog bommen helt bra, men hästen sänkte rumpan verkligt mycket, den tog ett steg bakåt och hade sedan bakhovarna brevid framhovarna, den nästan satt ner..
visst kunde vi ha haft bommen i den lägre haken, men då hästen stod rakt passade den högre bättre. vi hade inte riktigt räknat med att hästen skulle sjunka ihop en meter, eftersom den skulle vara lättlastad.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

jo det skulle ha hjälpt oss en hel del då.. :(
som tur var skadade sig hästen inte mer än köttsår och att den var rejält stel efteråt
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Hur långt grimskaft knyter du henne i?
Min unghäst måste jag knyta relativt kort just för att han hoppade när han var yngre. Han har slutat sen jag började knyta honom kort. Han kan givetvis fortfarande röra huvudet men han får stå mycket kortare än andra hästar jag haft.

Jag vet inte hur långt de kommit i produktutvecklingen men jag har lääst att ett företag i norrland håller på att utveckla ett "hästbälte" där man slipper frambommen och hästen dessutom kommer resa mycket bekvämare. Den sätts fast baktill och det är allt hästen behöver sitta fast i om jag förstått det rätt. Ev att den behöver sitta fast åt sidan för att inte komma åt ev resekamrat.

Jag är inte helt hundra på om jag minns rätt företag men jag har för mig att det var en arabuppfödare i Luleå. Ska se om jag kan hitta det.

(har någon redan rekommenderat om detta ber jag om ursäkt för upprepande)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Har ingen egen transport, så att montera ett bälte är inte möjligt.
Under våra lastträningar har vi diskuterat möjliga anledningar till hoppandet. Det har varit filosofier om att det var enkelaxlad transport hon åkte, fönster i fram, plötsliga ganska stora ojämnheter i vägen, inte tillräckligt kort grimskaft, omkörningar m.m.
Så nu, utöver den rena lastträningen, övar vi på att ha bollar i öronen så det inte blir lika mycket ljud. Transporten jag bokat inför nästa resa har bara sidofönster högt upp, bom som kan lösas ut utifrån, boggie och mjuk nederdel av mellanväggen. Ska försöka fixa någon variant av hösegel också så det inte blir ett lika inbjudande utrymme att hoppa över till.
Det är väl ungefär det vi kan göra om man inte ska använda lugnande (vilket jag inte vill göra, hon ska ju kunna åka till och från tävlingar sen också och hoppat har hon som sagt bara gjort två gånger).

Har funderat på att ta ut mellanväggen, skulle hon hoppa då så kan hon komma tillbaka till rätt sida igen. Men då återkommer ju det där problemet om att hon måste kunna åka vanligt när hon ska ut på tävling, dessutom blir det inte något bra stöd i sidled.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

jag hade staplat bommar i massor framför hästen så om den skulle komma upp så kommer den ner samma väg igen.. sen binder jag alltid 1 grimskaft i vardera sida på grimman så hästen står som i en stall gång. sen sätter jag en stigläder runt halsen där framför manken typ. I den sätter jag ett grimskaft som jag binder i en så låg ring någonstans som möjligt (den håller ner hela nacken på hästen) sammt att jag binder så den ej kan komma under bommen heller.. hade en kompis som alltid fick binda sin häst så här för annars hoppa han över bommen på en gång.. Vet att hon ett tag tejpade fats en påse i taket å när han gick upp för högt med huvet så nuddade han den å sänkte huvet på en gång.. allt beror på hur känslig häst man har..
va e de dom säger.. alla sätt e bra utan dom dåliga

nu kör hon utan massa grims krams utan bara ett grimskaft som håller ner han lite sammt att hon hänger ett hönät mitt fram som hänger "ivägen" så han vågar ej hoppa frammåt för då får han den i huvet =)

elelr om hon har de gamla släper kör hon utan mellanvägg å hel bom fram å staplar balar framför å binder upp han som i en stall gång då funkar de super med..

Hönät är inte att rekommendera när hästen klättrar på/över/slänger benen över bommen:
Inte nog med att de går över bommen, häst:devil: brukar då också ha trasslat in ett eller annat ben i nätet... :angel:
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Orkar inte läsa igenom allt, men mitt tips: Ge henne max 20 cm rep, så har hon ingen möjlighet att komma över :)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Har funderat på att ta ut mellanväggen, skulle hon hoppa då så kan hon komma tillbaka till rätt sida igen. Men då återkommer ju det där problemet om att hon måste kunna åka vanligt när hon ska ut på tävling, dessutom blir det inte något bra stöd i sidled.

Varför måste hon åka smalt till tävling?

Och har du det brett, så får hon som du säger visserligen mindre stöd av väggarna, men det brukar inte göra någon större skillnad i och med dom kan balansera sig själv bättre istället.

/Camilla
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Orkar inte läsa igenom allt, men mitt tips: Ge henne max 20 cm rep, så har hon ingen möjlighet att komma över :)

Men samtidigt ökar känslan hos hästen av att vara "fast", vilket kan göra hästen mer benägen att hoppa... (och själv skulle jag aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, binda en hoppbenägen häst i bommen eller ens i väggen bredvid bommen. Bästa bindstället är i väggen rakt framför hästen, ca 50cm ovanför golvnivå)

Transporteringen ska ju vara en så trevlig upplevelse som möjligt för hästen, och jag personligen har svårt att få ihop ekvationen hur man kan ge hästen en behaglig upplevelse genom att ta till tvång och hindra dess möjlighet att balansera/parera.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Det har du rätt i. Men däremot kan man ju fundera över vad som är viktigast.. att hästen har det bekvämt, eller mindre riskabelt? Fast det är klart att hästen kan bli mer benägen att hoppa, dock är det väl individuellt från häst till häst..
Men eftersom TS har haft samma problem 2 ggr så kan det ju vara bra att binda kort? Rätta mig om jag har fel :)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Men TS har även kört hästen många gånger utan att den har hoppat, så det är ju inte direkt något hästen gör jämt. Så, då anser jag att det är bättre att göra det mer behagligt för hästen genom att försöka ta reda på varför den hoppar (t.ex kan det ju vara så enkelt som att hästen faktiskt är bredåkare), än att göra det mindre behagligt för hästen genom att öka olustkänslan och försvåra för hästen att kunna balansera upp sig på ett bra sätt. Och den ökade skaderisken om hästen hoppar över bommen när den är så kort bunden skulle inte jag våga ta...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Jo, fast grejen är väl den att det blir omöjligt att hoppa om man binder hästen kort? Eller? :p
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Nej, det blir inte omöjligt. Vill hästen hoppa så hoppar den tyvärr oavsett hur kort man binder den (om man inte binder den med hakan i bommen, men jag hoppas att ingen skulle ens komma på den tanken, och även då tror jag att en häst skulle kunna lyckas ta sig över bommen om den verkligen har panik)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Jo, fast grejen är väl den att det blir omöjligt att hoppa om man binder hästen kort? Eller? :p

Du gör det marginellt svårare för hästen att hoppa, men ökar risken ganska rejält att den känner sig mer låst och därför ökar risken att den hoppar.
Bland dom jag vet som testat att binda kort för att hästen hoppar, så vet jag ingen som det faktiskt fungerat på, och det har ändå blivit några hästar i bekantskapskretsen som hållit på med sådana dumheter...

/Camilla
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Till tävling åker hon ihop med en annan häst, då finns ingen möjlighet att åka brett. Hon har heller aldrig åkt brett innan, så det lär inte vara där problemet ligger.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Bredåkare kan de bli över en natt, jag har haft en sån.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Som sagt finns det ingen möjlighet att låta henne åka brett i framtiden, då hon måste åka ihop med annan häst till tävlingar.

Ska förtydliga att det gäller en c-ponny också, så hon har gott om plats åt alla håll när hon åker
 

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 289
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp