Bukefalos 28 år!

Häst som hoppar över bommen i transporten

Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

jag hade staplat bommar i massor framför hästen så om den skulle komma upp så kommer den ner samma väg igen.. sen binder jag alltid 1 grimskaft i vardera sida på grimman så hästen står som i en stall gång. sen sätter jag en stigläder runt halsen där framför manken typ. I den sätter jag ett grimskaft som jag binder i en så låg ring någonstans som möjligt (den håller ner hela nacken på hästen) sammt att jag binder så den ej kan komma under bommen heller.. hade en kompis som alltid fick binda sin häst så här för annars hoppa han över bommen på en gång.. Vet att hon ett tag tejpade fats en påse i taket å när han gick upp för högt med huvet så nuddade han den å sänkte huvet på en gång.. allt beror på hur känslig häst man har..
va e de dom säger.. alla sätt e bra utan dom dåliga

nu kör hon utan massa grims krams utan bara ett grimskaft som håller ner han lite sammt att hon hänger ett hönät mitt fram som hänger "ivägen" så han vågar ej hoppa frammåt för då får han den i huvet =)

elelr om hon har de gamla släper kör hon utan mellanvägg å hel bom fram å staplar balar framför å binder upp han som i en stall gång då funkar de super med..
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Har ni provat knyta fast grimskaftet lågt i främre väggen? Brukar finnas en ögla där. Då kan hästen balansera bättre genom att röra huvudet åt sidorna men inte uppåt som den behöver för att kunna hoppa.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

jag hade staplat bommar i massor framför hästen så om den skulle komma upp så kommer den ner samma väg igen...

Vaddå för bommar, hinderbommar eller :confused: Hur i allsin dar får du plats med hästen då? Du menar väl balar hoppas jag ;)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Utgick från att TS transporterar sin häst i en "vanlig" transport, där hästar åker i färdriktningen, och då är det olagligt. Även jag är medveten om att det finns specialkonstruerade transporter, men de tillhör inte majoriteten av transportparken.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Det har funnits låga öglor i fram på transporten, men rent instinktivt känns det fel att sätta rep i så låg höjd med tanke på benen. Finns det inte risk för benskador om det hänger låga rep framför dom? (fast visserligen, risken för skador när hästen hoppar över bommen är väl större)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Jag har ett fast grimskaft satt i dessa.
Det är väl anpassat i längd o hästen kan då röra sig, men inte vända.
Gör att de inte känner direkt att de sitter fast. De står ju i en liten spilta med bredare baktill.

Har en panikhake som man måste vrida ett halvt varv o kniv, extra grimma grimskaft.... o givetvis snabbutlösande bommar via utsidan- som aldrig behövt lösts ut*peppar peppar*
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Ursäkta trådkap... Men en tanke dök i min skalle... Dom här transporterna som har själutlösande bom (som löser ut om hästens tyngd kommer på den) hur fungerar det under färd, tänker på att hästens vikt 500-600 kg liksom är på väg framåt ett steg, samtidigt som jag kanske bromsar in eftersom man som chaufför märker att det händer nåt i transporten...

Då finns det ju ingen bom som bromsar upp hästen framåt?

En liten fundering bara, jag har själv en häst som har hoppat över bommen i transporten och fick lov att sys 40 stygn i huvud och framben... Så jag tycker att transporter med själutlösande bom verkar vara kalasbra! Men som sagt hur blir det om bommen har löst ut... Då finns det ju inget som tar emot framåt....
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Utan och veta så gissar jag att bommen löser ut vid tryckk uppifrån (och ev nerifrån) men inte för tryckk frammåt.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Utan och veta så gissar jag att bommen löser ut vid tryckk uppifrån (och ev nerifrån) men inte för tryckk frammåt.

Tack för svar! Jag tänkte att olyckan redan var skedd och att hästen har gått över bommen, som har löst ut, då måste det gälla att man bromsar in väldigt försiktigt... ;)
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Bommen löser inte ut själv, det är inte som säkerhetshållare på hinder.

Panikbommar måste man utlösa själv, för att de ska ge med sig. Det är alltså inte hästens tyngd som påverkar det.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Bommen löser inte ut själv, det är inte som säkerhetshållare på hinder.

Panikbommar måste man utlösa själv, för att de ska ge med sig. Det är alltså inte hästens tyngd som påverkar det.

Ok, så kan det vara, jag har själv en vagn med ringar på utsidan som man skruvar loss bommen med. Det var bara det att jag hade för mig att jag hade hört talas om någon vagn med självutlösande bommar. Jag funderade lite för mig själv på det här med hästar som går över bommen under färd när jag mockade igår... :D
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Tänkte på transportgrimskaft när jag läser detta, vi har elastiskt sådant i våran transport, det kanske inte är så bra vid närmare eftertanke. Visserligen har vårat sto alltid stått på alla fyra under transport men elasticiteten kan nog vara en nackdel om hon skulle få för sig att resa sig. Eller?
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Jag använder inte elastiska grimskaft, jag har sett när de går av och sedan slår hästen illa med själva haken. Tog illa i ögat på en av de jag känner till, krossade hela ena sidan av ögat.

Avråder bestämt för den här typen av grimskaft vid all uppbindning.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

(Rox
Hoppare


Ursäkta trådkap... Men en tanke dök i min skalle... Dom här transporterna som har själutlösande bom (som löser ut om hästens tyngd kommer på den) hur fungerar det under färd, tänker på att hästens vikt 500-600 kg liksom är på väg framåt ett steg, samtidigt som jag kanske bromsar in eftersom man som chaufför märker att det händer nåt i transporten...

Då finns det ju ingen bom som bromsar upp hästen framåt?

En liten fundering bara, jag har själv en häst som har hoppat över bommen i transporten och fick lov att sys 40 stygn i huvud och framben... Så jag tycker att transporter med själutlösande bom verkar vara kalasbra! Men som sagt hur blir det om bommen har löst ut... Då finns det ju inget som tar emot framåt.... )

Svar: I min Fautras som har självutlösnade bommar. Dvs att dom löser ut med tryck ovan i från. Dom tål vist när hästen lutar sig i mot och ev stödjer sig i mot. Där imot skall man inte bida hästen i dessa bommarna. Utan det finns bindringar i transporten av sedda för uppbindning. Det går att åter använda bommen efter den har löst ut. Med dessa bommar blir inte hästen hängade över bommen. Hästen åker antaligen upp bunden. Då kommerden inte så långt fram. Om bommen löser ut.

En kamera är att rekomnedera i transporten. Så ser man vad hästen/arna hittar på i transporten. Det är väligt bra har jag insett när jag änligen har skaffat en transport kamera. Om man hyr kanske man kan fråga om utyraren att instalera en kamera.
Mvh
pudlan
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Jag har inte sett dessa självutlösande, men är skeptisk.

Jag skulle inte vilja att min häst lärde sig att klättra- jag kommer över -framåt.
Min äldre häst klättrade en gång som liten, fick hoppa ner själv- knäppte loss, stängde framdörren fort som fasen o öppnade lilla bakluckan istället o pratade med den o den tänkte då inte ut- framåt. Har efter det aldrig försökt igen.

bommen ska helst oxå hålla för det enorma tryck som sker vid en rejäl inbromsning- smärre kollision.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Det har funnits låga öglor i fram på transporten, men rent instinktivt känns det fel att sätta rep i så låg höjd med tanke på benen. Finns det inte risk för benskador om det hänger låga rep framför dom? (fast visserligen, risken för skador när hästen hoppar över bommen är väl större)

Hästen har svårt att lyfta upp frambenen så högt/långt fram när den inte kan lyfta på huvudet, så risken att den ska fastna i ett grimskaft som löper från grimman och framåt-nedåt är mkt liten.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

tyvärr funkar inte alltid panikbommarna.
Hade en häst som kröp under bakbommen och fastnade med ryggen under den. vi tog bort sprinten, och slog allt vad vi kunde men det var en så stor spänning i bommen o mellanväggen att den inte lossnade. Till sist tog hästen i med extra mycket kraft, och hela mellanväggen hoppade ur.
bommen hade då rivit upp stora köttiga sår på ryggen..:(

mycket obehaglig upplevelse..
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Fast bakbommarna ska ju höjdanpassas för att så inte ska kunna ske.
När det trycks underfrån kilas den ju fast.

jag har inga såna problem när bommarna inte alls går så högt upp som jag skulle vilja.

förr hade jag en helbom där hästen satte sig på den o sprattlade med bakbenen- såg rätt kul ut o efter det har den inte försökt igen, men det är en klok häst:love:
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Det är ju viktigt att man har en höjd på bommarna så detta inte kan hända. Brenderup har t ex väldigt höga bommar, t o m ett litet halvblod kommer under med rumpan.

Nu har vi dörrar bak (istället för bommar) just för att detta inte ska hända och för att man ska kunna köra föl utan att riskera liknande olyckor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 506
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp