Bukefalos 28 år!

Häst som hoppar över bommen i transporten

Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Nu har vi kört henne tre sträckor sedan jag skrev sist. Samtliga gånger har hon åkt smalt

Den första med bara öronbollar. Då hade hon dessutom lyckats knyta loss grimskaftet (men vi vet inte om det var innan, under eller efter resan). Hon stod still jättefint trots ett oväntat gupp. Åkte bara ca 5km för att se hennes reaktioner.
Andra resan var på ca 1,5h och hon stod jättestill även då, hade öronbollar varav en åkt ur när vi kommit fram. Då hade hon ett hemmagjort hösegel i fram för att ha något att pilla med på vägen
Tredje var även den på ca 1,5-2h (samma dag som den andra, men inte tillbaka till samma stall), även då stod hon jättestill. Öronbollarna satt kvar på sista resan.

Hon har fått stå och slappna av en stund när hon gått på, sedan har vi stängt luckan och låtit henne stå med en person inne i transporten. När hon åter igen slappnat av har personen gått ut och så har hon fått stå där inne ensam ytterligare en stund innan vi åkt iväg. Gott om tid att andas ut och ställa sig bekvämt med andra ord, istället för att kasta in hästen och slänga sig iväg direkt.
Även när vi kommit fram har hon fått stå en stund i transporten innan urlastning.
Hon har inte varit svettig alls, vilket jag ser som ett gott betyg från hästens sida.
 
Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

Bakbenet fastnade på snedden med karleden framför mellanväggen, vid mittstolpen.. och när han då gick över hamnade skenbenet precis över bommen och knäcktes! Troligtvis började han sparka i ren panik och fastnade och sen så höll ju inte benet för all vikt som vart iom att han slog en frammåt-kullerbytta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 282
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp