Bukefalos 28 år!

Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Sen tycker jag att frågan om "friare hästar mot inlåsta hästar" är lite barnslig och "naturlighästhållning" fanatisk. ALLA hästar är inlåsta på lite större eller lite mindre yta. Alla har vi hästar för att vi älskar djuret häst. Vi nyttjar dom till olika ändamål.

Förespråkare för en gammaldags, ekonomiskt baserad, konservativ syn på hästhållning som bottnar i en inte alltför kärleksfull syn på hästens som djur, kan naturligtvis uppfatta den omvända uppfattningen att djur i första hand bör vistas utomhus, som fanatism.

Just precis, vi utnyttjar dem till olika ändamål, men dyrgriparna borde av humanitära skäl ändå ha en viss rättighet att få vistas på mer än 9-16 m2 halva dygnet, eller i värsta fall hela.

Många av de skogsluffarhästar som nämns, kostar iaf inom min sport, islandshästar, ofta uppåt en 100.000 kr och uppåt, om man också vill kunna tävla på lokal eller mellannivå, och man får knappt en familjehäst under 50.000 kr. Så hästar är dyra. Det kan vi vara överens om.

Det gör stor skillnad för hästen, att kunna leva sitt liv på 1 ha per häst dygnet runt, och ändå få all skötsel en häst ska ha varje dag.

Det finns ingen orimlighet eller naivitet i det.

Skadorna är nästan obefintliga, trots att många hästar i flock rör sig på stora ytor. De mår bättre psykiskt, man slipper symptom som krubbitning, vävning, orolighet mm
Och det finns aldrig något skäl att linda hästarnas ben, eftersom de inte drabbas av cirkulationsstörningar pga stillastående i box.

Med is i magen, och en annan syn på djur, håller många hingstägare sina dyrgripar utomhus (ofta värda 1/2-1 miljon kr eller mer), och hoppas framgångsrikt att ingen kommer och stjäl deras miljonhäst i raggsockeförklädnad om vintern. (det kanske är en bra maskering? :D)

Heder åt dem, och deras framgångsrika avel och hästhållning. :bow:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vad menar du med det?

När man klickade på länken till en av de där maskinerna fanns två bilder (eller en som ändrades när man lade muspekaren på den) på den ena stod en människa i ösregn med skottkärra och den andra vardet på en maskin med sol och fint väder :P Det var nästan det örsta jag tänkte på, snarare ''fint väder'' än ''lätt använd maskin''. Gjorde mig bara lite lustig över marknadsföringen. :)

Men det är säkert en bra maskin att ha, jag hade gärna provat den.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

När man klickade på länken till en av de där maskinerna fanns två bilder (eller en som ändrades när man lade muspekaren på den) på den ena stod en människa i ösregn med skottkärra och den andra vardet på en maskin med sol och fint väder :P Det var nästan det örsta jag tänkte på, snarare ''fint väder'' än ''lätt använd maskin''. Gjorde mig bara lite lustig över marknadsföringen. :)

Men det är säkert en bra maskin att ha, jag hade gärna provat den.

Jag tippar att de där redskapen kommer att bli i ropet såsmåningom, när utvecklingen går åt det hållet, att veterinärerna uppmanas att i sin tur uppmana sina kunder att använda träckprov i första hand, sedan ev. avmaska.
Och det försegår många diskussioner nu hur man bäst ska kunna växla mellan beten och låta dem vila sig parasitfria.
Och har man inte såna möjligheter, blir förmodligen till att försöka hålla sina beten rena med maskinell hjälp.
I regn eller sol :)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jodå, det är säkert en bra maskin att ha. :)
Jag hoppas att våra 4 tunnland på något magiskt sätt ska klara två höstar utan att behöva skötas.. :angel: Vi får se hur naiv jag är och hur skitigt det blir..x) Är ju första året med häst här juh:P
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Hur menar du?

Delvis. Har du något emot det?
Delvis för min egen skull.
Men, vilken inställning verkar främmande för en del, när jag bestämt att ha djur, så blir det i största möjliga utsträckning på deras villkor (något annat skulle helt enkelt inte vara roligt för någon av oss)! Aldrig att bekvämlighet eller egoism finge gå före.

Har du häst? Varför då? Hur då??

LIA

Jag menar att det är upp till var och en att välja lösdrift eller installat. Jag har sett för och nackdelar med båda varianterna. Sen behöver man inte dra det till sin spets hela tiden.

Vad som är bäst för hästen måste ägaren avgöra utifrån sin egen övertygelse, så länge lagen följs har jag ingen invändning, dvs vindskydd, boxmått etc. sen förutsätte jag att hästen får den omvårdnad den kräver, hovvård, rätt mängd mat, vet. vård osv. oavsett vilken variant man väljer.

Jag har en arabvalack, 8 år. Jag håller på med hästar delvis för att de är vackra, farsinerande djur, som ger mig en meningsfull fritid-Frisk luft, fysisk ansträngning, tillfredställelse när vi gör saker ihop och jobbar åt samma håll. Dels av tradition, mina två äldre systrar hade hästar (en har det fortfarande) så det "bara blev så" Fick min första ponny som 3 åring o sen har jag hållt på.

Min häst vardag ser ut såhär : Går i en hage på ca 3 h ?(300*300 m) med 4 andra valacker av varierande ras. Kommer ut ca 8,30 och in 17-18 beroende när jag kommer från jobbet. Han får mat fyra ggr om dagen utifrån höanalys och foderprogram.

Sommartid går han ute dygnet runt om det inte regnar på natten. Dock tar jag in honom var 3:dje natt så han får sova
På sommaren är utsläpp vid 6-7 och insläpp 21-22.

Rids för instruktör två ggr i veckan en hopp, en dressyr. Resterande dagar är det skogen eller så får han vila. Vid regn har han täcke (höst/vår) vintertid har han täcke jämt ute. Täcke inne har han bara vid sträng kyla -10 eller mer.

Han skos var 8:de vecka, vaccniseras 1 ggr om året, avmaskas vid behov.

Han har haft detta liv från födseln, ( köpte honom som 6 mån) Är en positiv häst som är med på det mesta, lugn och social utan olater.

Så har jag häst
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Att ha hästarna lösa, är tyvärr ofta förknippat med en rad olika fördomar, som lyckligtvis för det mesta inte stämmer.

Självklart är mina ridhästar skodda, de hästar som behöver ha täcken har täcke, och de får individuellt anpassade grovfoder och kraftfodergivor.
Ingenting skiljer denna hästhållning mot vanlig stallhästhållning, förutom att de inte är instängda i sina boxar, utom vid daglig visitering, kraftfoderutgivning, täckesbyten och ev. kraftigt oväder.
Däremellan kan de gå ut och in i stallet som de vill, och alla bekvämligheter för både människor och djur finns på samma sätt som på en vanlig hästanläggning.

Ni läser som ni vill..

Självklart går det, men jag har inte funnit något sådant ställe där jag bor och tyvärr kan jag inte flytta till Värmland bara för att finna en lösdrift.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men jag kan faktiskt förstå dom som har hästar som är värda stora summor pengar. Då kommer en annan aspekt in. Man kan tycka att en häst är en häst och de ska behandlas lika. Oavsett om det är vbl travaren som går som ridhäst värd 3000 kr, eller en duktig tävlingshäst (trav eller rid) värd 100 000 tals eller 1000 000 tals kronor. Men då förstår jag faktiskt att man är försiktig med tävlingshästen. Skadar den sig får det enorma konskvenser, medan konsekvenserna inte blir lika kostsamma med den billiga skogsluffarhästen. Så jag kan tycka att diskussionerna blir lite naiva och onyanserade ibland.

Så självisk kan man vara. Jag kan veklingen INTE förstå detta med att dom är värda för mycket och därför säpper man inte ut dom. Det är sjukt. Jag hoppas att det kommer en regel som säger att hästar skall vara ute. Och inte i små fyrkanter, utan stora och bra hagar.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ni läser som ni vill..

Självklart går det, men jag har inte funnit något sådant ställe där jag bor och tyvärr kan jag inte flytta till Värmland bara för att finna en lösdrift.

Men är det inte bra att man ventilerar nya lösningar inom hästhållning? :)
Vi är ju en slags lantbrukare vare sig vi vill eller inte. Och oavsett om vi tjänar pengar på det eller inte.
Faktum är att det verkar vara ganska okänt bland många att man kan ha olika lösningar på tex lösdrift.
Det viktiga är väl inte att alla verkställer alla nya idéer på en gång, utan att det faktiskt kommer nya tankebanor och kompromisslösningar jämsides med de gamla.
Tyvärr ser man i stort sett aldrig annonser bland företag, som erbjuder nya lösningar på kombistall åt de som står i byggtagen.
Folk behöver mer tips och hjälp och ibland kanske paketlösningar för att orka genomföra nya sätt att bygga.
Det är många praktiska saker som då ska lösas på ett helt annat sätt.
Jag önskar mig en handbok för de, står står i begrepp att bygga ett system för lösgående hästar.
Precis som det säkert finns för byggare av frigående höns.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag FATTAR inte att det inte finns en lag som ger hästar rätten att vara ute någonting alls under sitt liv.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

det håller jag med om, jag tycker att active stable är en kanonidé!

Och mellan lösgående hästar och hästar som inte får vara ute någongång i hela sitt liv är det ett universum.
Var är den där lagen för djurs rättigheter?
Det borde vara dags att lagstifta om ett visst antal timmar en häst har rätt till utevistelse per dygn.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Så självisk kan man vara. Jag kan veklingen INTE förstå detta med att dom är värda för mycket och därför säpper man inte ut dom. Det är sjukt. Jag hoppas att det kommer en regel som säger att hästar skall vara ute. Och inte i små fyrkanter, utan stora och bra hagar.

Kanske för att de har ihjäl sig annars? Jag har varit tvungen att avliva två hästar inom loppet av ett år för att de skadat sig i fina hagar. Båda var vana att gå i hage. Sen är det inte anledning nog att låsa in alla hästar. Men olyckor sker i hagen. Vilket skrämmer människor. Vem skulle vilja se sin älskling bryta benet i hagen?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag tycker att hästar ska vara ute, det är inte det. Men jag kan förstå att tävlingshästar värda hundratusentals eller miljontals kronor hanteras på ett annat sätt.

Jag kan förstå att de inte går i stora hagar med många kompisar. Skaderisken är för hög. Såna hästar går ju inte riktigt att försäkra, det skulle bli så enorma premier att det inte är realistiskt, så skadar de sig allvarligt och måste tas bort så förloras pengarna. Man kan tycka vad man vill, men elit/stjärnhästarna är värda enormt mycket pengar. Och ja - vore min häst värd 20 miljoner hade den fått gå försiktigt i liten hage.

Däremot tycker jag, som sagt att för många hästar på vanlig tävlingsnivå behandlas med silkesvantar. Som sagt - Lb hästarna lindas in i onödigt mycket bomull. Men på sätt och vis förstår jag det också - om en familj betalt 100 000 kr för dotterns tävlingshäst på lokal och regional nivå så handlar det om ett stort kapital. Och det är dyrt att ha hästen fullvärdes försäkrad för hela summan.

Så, som jag sagt, myntet har många sidor. Egoistiskt - ja troligen. Men ekonomi och pengar är trots allt en viktig faktor.

Så diskussionen är inte svart eller vit, som jag ser det.

Däremot vill jag betona att jag INTE är för att hästar ska stå inne 24/7. tävlingshäst eller inte. Men jag förstår att ekonomiskt värdefulla hästar inte kan gå i jättehagar med kompisar. Jag förstår att de går i mindre hagar ensamma.

Däremot - mina hästar är inte SÅ dyra. De kan försäkras till fullvärdet utan att jag ruineras - så hade vår gård möjlighet till lösdrift så hade jag ordnat det. Men nu är det som det är - och hästarna går ute 10-14 tim per dygn i stor hage. Med kompisar. Och fri tillgång.

Men så är vi skogsluffare/tävlingsmänniskor på låg nivå. Våra Lb-La hästar har det "hästligt".

Norrland
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men jag kan faktiskt förstå dom som har hästar som är värda stora summor pengar. Då kommer en annan aspekt in. Man kan tycka att en häst är en häst och de ska behandlas lika. Oavsett om det är vbl travaren som går som ridhäst värd 3000 kr, eller en duktig tävlingshäst (trav eller rid) värd 100 000 tals eller 1000 000 tals kronor. Men då förstår jag faktiskt att man är försiktig med tävlingshästen. Skadar den sig får det enorma konskvenser, medan konsekvenserna inte blir lika kostsamma med den billiga skogsluffarhästen. Så jag kan tycka att diskussionerna blir lite naiva och onyanserade ibland.
Har dom inte hört talas om försäkringar?

Dom "enorma konsekvenserna" begränsar sig till att man förlorar en häst värd dom pengarna. Nota bene om man ingen försäkring har. Inget annat!

"Vara försiktig med hästen" har olika innebörd för dig och för mig. Det finns olika sätt att minimera risker. Ha hästen instängd 23/7 är det sämsta alternativet, om det alls är något alternativ?

Det är som att köpa aktier eller göra andra ekonomiska investeringar. Har man inte kapitalet ska man inte göra det!! Dvs, har man inte ekonomi att "ta den enorma risken" att låta den värdefulla hästen leva ett hästriktigt liv, ska man inte köpa den. Är det inte en självklarhet?

Mera! Den där värdefulla hästen kommer liksom andra hästar att bli gammal och "oanvändbar" av ålder, dvs inget värd. Fr a kommer den att dö. Hur blir det då med ägarens ekonomi? För inte blev väl den ekonomin så mycket bättre av att man kanske vann några rosetter och medaljer under resans gång? På hästens bekostnad!! :mad:

"Man kan tycka att en häst är en häst och de ska behandlas lika". Är det svårt att tycka det? För mig är det en självklarhet! Underförstått att dom alla ska behandlas på ett hästriktigt och värdigt sätt. Dom är inga prestationsmaskiner till för människotyper vi talat om.


Däremot tycker jag att tävlingshästar på normal nivå, och skogsluffarhästar ska få leva ett så bra hästliv som vi bara kan erbjuda. Med mycket utevistelse och hästkompisar.
Så långt (kort) sträcker sig alltså din insikt i hästens behov. Hålls den som tävlingsmaskin är all empati borta. Då tycker du att det inte spelar någon roll hur illa hästen tvingas att leva!?


Sen tycker jag att frågan om "friare hästar mot inlåsta hästar" är lite barnslig och "naturlighästhållning" fanatisk. ALLA hästar är inlåsta på lite större eller lite mindre yta. Alla har vi hästar för att vi älskar djuret häst. Vi nyttjar dom till olika ändamål.
Barnslig och fanatisk? Tack för det! :bow:

Resten av citatet är övermåttan löjligt. Du ser ingen skillnad mellan att vara instängd i en box om 9m2 och vara instängslad i många ha natur? Dom vi skriver om, dom som har sina hästar instängda 23/7, påstår du att dom älskar sina hästar? :rofl:
Att vi nyttjar dom olika håller jag med om, uppenbarligen, men kärnfrågan är alltså HUR vi nyttjar dom och fr a varför somliga så hänsynslöst UTnyttjar dom?

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Se mitt svar ovan till Underbar. Där får du svar på det mesta.

Sen kan kanske begreppet tävlingshäst variera, jag tänker mig hästar på hög nivå. Ett exempel jag vill belysa är Victory Tilly. Under hans aktiva, fantastiska tävlingskarriär så var han värd miljoners kronor. Då gick han ensam i hage, under kontrollerade former. Nu som pensionerad valack, dvs utan ekonomiskt värde, så går han i stor hage med kompis och njuter av livet på "ålderns höst". Det är skillnaden.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte får gå i hage!

jag praoade där. & jag tycker så frukatsnvärt synd om de hästar som står där. dem står i hagarna ngn timme, sen står dem isolerade i boxar som är heltäckta med galler. sen kommer äagrna & är där några timmar. sen är det boxen som gäller..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Kanske för att de har ihjäl sig annars? Jag har varit tvungen att avliva två hästar inom loppet av ett år för att de skadat sig i fina hagar. Båda var vana att gå i hage. Sen är det inte anledning nog att låsa in alla hästar. Men olyckor sker i hagen. Vilket skrämmer människor. Vem skulle vilja se sin älskling bryta benet i hagen?

Men snälla nån :eek: Får man fråga hur det kunde gå till?
Maximal otur är det minsta man kan säga.
Har haft hästar i flock i över 20 år, och aldrig har någon skadat sig allvarligt i hagen.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

jag praoade där. & jag tycker så frukatsnvärt synd om de hästar som står där. dem står i hagarna ngn timme, sen står dem isolerade i boxar som är heltäckta med galler. sen kommer äagrna & är där några timmar. sen är det boxen som gäller..

Horribelt. Som små kaniner i såna där vinterburar på ben. Förutom att det brukar vara fler än en i varje.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men snälla nån :eek: Får man fråga hur det kunde gå till?
Maximal otur är det minsta man kan säga.
Har haft hästar i flock i över 20 år, och aldrig har någon skadat sig allvarligt i hagen.

Den ena såg jag med egna ögon bocka en gång på platt mark före att sen fortsätta i galopp, i landningen vrikade han sig så illa så han ett år senare med otaliga behandlingar och vila var mer halt. Dessutom var detta mitt på dagen, alltså inte när han släpptes.

Den andra vet vi inte, han gick ut lugnt och travade in från hagen på tre ben. En spricka på kotbenet som resulterade i en ledkapselförskjutning.

Jag vet att det är fel att tänka såhär, men jag är rädd varje gång jag släpper ut mina hästar. Just för att båda dessa händelser ovan var rena olyckor. Det kan alltså hända när som helst.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det var verkligen hemskt. Jag lider med dig! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp