Bukefalos 28 år!

Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

jag förstår oron som är länkad till detta men ser ändå inte att det är skäl nog att hålla hästen instängd 24/7, säger med detta inte att jag tror du gör det men det är ju en av anledningarna (pengar en annan) till att folk låser in dom...

fortfarande förfärad över att det sker...:eek:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Kanske för att de har ihjäl sig annars? Jag har varit tvungen att avliva två hästar inom loppet av ett år för att de skadat sig i fina hagar. Båda var vana att gå i hage. Sen är det inte anledning nog att låsa in alla hästar. Men olyckor sker i hagen. Vilket skrämmer människor. Vem skulle vilja se sin älskling bryta benet i hagen?



Har ihjäl sig?? hur då ?
Det är klart att det är jätte hemskt om det händer men jag har inte hjärta att låta min ponny stå inne för han kan skada sig. Det finns inte för mig. Olyckor händer tyvärr , då borde nästan inte människor helle vara ute för det kan hända mycket man är med i en bilolycka m.m. Man kan inte skydda sig mot allt man måste ju leva också, det måste hästarna med.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men jag kan förstå att tävlingshästar värda hundratusentals eller miljontals kronor hanteras på ett annat sätt.

Såna hästar går ju inte riktigt att försäkra, det skulle bli så enorma premier att det inte är realistiskt, så skadar de sig allvarligt och måste tas bort så förloras pengarna.


snälla sluta med det där penga snackat att pengarna förloras det får mig att må illa. Att man tänker mer på pengarna än sin häst är skrämande.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Håller med dej !:bump::bump:

Man skulle hålla en namninsammling mot att hålla hästar och andra djur inlåsta 24/7!

Alla djur har enl lag rät till ett drägligt liv!
Det har inte en som står som en strafffånge .
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Håller med dej !:bump::bump:

Man skulle hålla en namninsammling mot att hålla hästar och andra djur inlåsta 24/7!

Alla djur har enl lag rät till ett drägligt liv!
Det har inte en som står som en strafffånge .

Jag skriver under på en gång !! :D

* Hanna
*
*
*
*
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

D e SKANDALÖST dessutom kan dom få problem med strålröta pga att stå i amoniak(piss) för hursomhelst så mockar man inte ut ALL spån o fyller på helt nytt varje da.
Mina går ute JÄMT inget problem,dessutom blir dom inte rastlösa o får dåliga ovanor som att väva. En häst e en STRÖVARE o vill plocka med mat mest hela dygnet för o funka (gräva efter rötter mm) o har alltid varit o d kan vi inte låsa in. Mina har fri tillgång till hö o med d blir d ingen stress i maten heller för ALLA får, ingen blir utan.Och skulle man tycka dom blir tjocka för man väl ge sig ut o motionera dom mera .Utedrift e kanon hoppas fler börjar ,jag mockar vindskyddet varje dag men d tar jag när jag vill på dan. Så d e smidigt för alla parter och man får en GLADARE O FRISKARE häst.
Men d konstiga e att har man dåligt me tid e lösdrift perfekt och man får mer tid att pyssla o rida dom. Hästarna har inte bett om att stängas in dom har alltid levt ute,har man bara vindskydd d blir ju som en box fast dom kan gå ut o in som dom vill. INTE KONSTIGT D BLIR BETEENDE STÖRNINGAR.:eek::eek::eek::eek::eek:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag håller med dig i alltihop! :)

Har funderat några varv på det här:
INTE KONSTIGT D BLIR BETEENDE STÖRNINGAR.
Jag brukar också peka på det, men egentligen ...

Om man ser till hästens tillvaro och livsförutsättningar, är det störningar? Kan det inte vara ett naturligt beteende för att klara situationen mentalt?
Kan det vara ett helt normalt beteende för dom hästar som har svårast att klara det ohästliga (jmfr omänskliga) förhållande dom lever under och därför reagerar på detta sätt?

Hur skulle du och jag och andra "normala" människor reagera, om vi sattes i morsvarande livsbetingelser?

Ju mer man tänker på det och resonerar om det, ju värre syns mig instängning 23/7! :eek:

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

D e SKANDALÖST dessutom kan dom få problem med strålröta pga att stå i amoniak(piss) för hursomhelst så mockar man inte ut ALL spån o fyller på helt nytt varje da.
Mina går ute JÄMT inget problem,dessutom blir dom inte rastlösa o får dåliga ovanor som att väva. En häst e en STRÖVARE o vill plocka med mat mest hela dygnet för o funka (gräva efter rötter mm) o har alltid varit o d kan vi inte låsa in. Mina har fri tillgång till hö o med d blir d ingen stress i maten heller för ALLA får, ingen blir utan.Och skulle man tycka dom blir tjocka för man väl ge sig ut o motionera dom mera .Utedrift e kanon hoppas fler börjar ,jag mockar vindskyddet varje dag men d tar jag när jag vill på dan. Så d e smidigt för alla parter och man får en GLADARE O FRISKARE häst.
Men d konstiga e att har man dåligt me tid e lösdrift perfekt och man får mer tid att pyssla o rida dom. Hästarna har inte bett om att stängas in dom har alltid levt ute,har man bara vindskydd d blir ju som en box fast dom kan gå ut o in som dom vill. INTE KONSTIGT D BLIR BETEENDE STÖRNINGAR.:eek::eek::eek::eek::eek:


:bow::bow::bow:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Kanske för att de har ihjäl sig annars? Jag har varit tvungen att avliva två hästar inom loppet av ett år för att de skadat sig i fina hagar. Båda var vana att gå i hage. Sen är det inte anledning nog att låsa in alla hästar. Men olyckor sker i hagen. Vilket skrämmer människor. Vem skulle vilja se sin älskling bryta benet i hagen?

Vill börja med att beklaga att du har mist två av dina hästar!
Så tragiskt..

Jag undrar bara att om din häst hade skadat sig under ridningen, hade du resonerat som så att du inte ville rida mer för att det är skadligt och farligt för hästen i o m att det kan hända olyckor?
Eller om det var en skada i boxen som hade orsakat det, hade du släppt ut dina andra hästar på lösdrift då?

Min älskade Trygg fick avlivas pga av en tragisk hagolycka.
Han hade antagligen rullat sig på en sten som var gömd under snön eller busat in i ett träd på den lösdriften han gick.

Tanken att inte låta någon av de andra gå ute pga den här händelsen har aldrig ens slagit mig...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag kan inte påstå att mina hästar är i miljonklassen direkt...men heller inte i den lägre skalan och jag är rädd om dom och ser till att dom är ute på stora ytor, rör sig och stärker sig så att dom håller för träningen och tävling. Skulle aldrig i livet hålla dom inne mer än nödvändigt för det främjar inte hästens fysik i långa loppet. Det kommer att bli lösdrift här framöver...:cool:

Att prata om att dom är för dyra för hagvistelse är att binda ris kring sin egen rygg...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Inte för dyra för att inte ha hagvistelse.

Men för dyra för att gå i stor hage med många kompisar...

Jag förstår alltså att riktigt ekonomiskt värdefulla hästar får gå i mindre hage ensam under kontrollerade former.

24/7 inomhus pratar jag alltså inte om!

Läs vad jag skriver!

NOrrland
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag läste vad du skrev och har inte heller pratat om 24/7...

Oavsett tjänar man på att låta hästen röra sig på stora ytor med sällskap...och man behöver inte ha hela flockar. Under broddningstider delar även jag upp hästarna i varsina hagar men försöker undvika det så mycket det går... Olyckor händer även på den slätaste plätt i minihage...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vad jag reagerar på här är att TS drar ner en ridklubb i skiten utan att veta någon bakgrunds fakta. GFRK ( Göteborgsfältrittklubb ) är en väääldigt gammal ridklubb, över hundra år. Precis som Flyinge och Strömsholm och även vissa stallar i Stockholm byggdes de på den tiden då man inte satte hästens välbefinnande i fokus.

GFRK har funnits på tre olika ställen. Det första låg i hörnet Engelbrektsgatan/ Södra vägen, det andra låg på Bögatan mittemot TV-huset och nuvarande ligger ju i Delsjön. När man flyttade till Delsjön ( i mitten på 70- talet) ville ridklubben ha mer marker till hagar åt hästarna. Detta sa kommunen nej till och idag är det det som är Lisebergs camping. Det kunde ha blivit många stoooora fina hagar till hästarna.

Att sedan dessa stallar försöker göra det bästa av situationen och utnyttjar varje millimeter av mark till att hästarna ska få det bättre med daglig utevistelse näms inte.

Kränkande och dålig stil!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Då kom jag och tänka på när jag skulle hyra en box i 2:a hand på Göteborgs Ridhus.
Boxen var till uthyrning i 3 månader och jag, som inte kan rida , tänkte att jag och min unghäst skulle stå där och få tillgång till en manege och instruktör som var inkl. i den hutlösa stallhyran.

Jag frågar vart hagarna finns och då visar dom mig en sandpaddock där varje häst fick stå 1 timma per dag ensam!!

Jag ställde mig givetvis inte på ridhuset.
Min kille var van vid att vara ute den mesta delen av dygnets timmar.
Jag vet inte om rutinerna är ändrade på GRK nu?

Nu får du förklara för mig vart det kränkade finns i ovanstående rader!:)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag som får skit för att jag slänger ut mina hästar kl 06:00 varje dag oavsett väder. Dock får dom stå inne om det är svår snöstorm. Men då går dom ute den timmen det tar för mig att mocka boxarna & göra iordning stallet.

Dom kommer in först kl 19 på kvällen.

Människor har lite svårt för det där tydligen.

Just nu gnäller dom mest över att mina fortfarande går ute dygnet runt med regntäcke på natten.

Märkligt... *skakar på huvudet*
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är lite konstiga regler angående utevistelser för hästar. En häst BÖR vara ute varje dag, men den FÅR inte vara ute mer än 12 timmar. Då ska den ha skydd. Räcker inte med träd och kuperad hage.
Rätta mig om reglerna är ändrade men så var det för ett tag sen.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag som får skit för att jag slänger ut mina hästar kl 06:00 varje dag oavsett väder. Dock får dom stå inne om det är svår snöstorm. Men då går dom ute den timmen det tar för mig att mocka boxarna & göra iordning stallet.

Dom kommer in först kl 19 på kvällen.

Människor har lite svårt för det där tydligen.

Just nu gnäller dom mest över att mina fortfarande går ute dygnet runt med regntäcke på natten.

Märkligt... *skakar på huvudet*

Och det märkligaste av allt, om man studerar deras egna beteende, visar det sig att de sällan eller aldrig går in för annat än som skydd för insekterna (fast de kan ju vara nog så besvärliga redan från 1 April till in i December om man har otur med varm höst.)
Enda behövande jag har sett, är unghästar, som gärna går in i torr bädd lite då och då och sover. Precis som vilka bebisar som helst. De sover väl mer än vuxna antar jag.
Samt vuxna hästar som går in och rullar sig och torkar upp efter ihållande regn.
Så om man ser till reglerna, borde nog någon ta sig en titt på hur hästar egentligen fungerar och vad de egentligen har för behov, vilket naturligtvis varierar från individ till individ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp