Bukefalos 28 år!

Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

*KL*

Hästar har ju ett naturligt skydd i pälsen, vilket gör att dom klarar de flesta väder bra ..

Det är när man rakar och förstör som dom behöver både täcken och skydd i tid och otid..
Flocken här hemme har 4 stora träddungar i hagen, som dom totalt ignonerar i både stekhetta och snöstorm, men det är säkert induviduellt, och självklart tycker jag att eaf. en träddunge ska finnas som alternativ, och vindskydd / ligghall nattetid ..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Har hellre ligghall dakgtid... insekter, sol och så ha jag för mig att hästar normalt sett sover mer på dagen..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Så om man ser till reglerna, borde nog någon ta sig en titt på hur hästar egentligen fungerar och vad de egentligen har för behov, ...
Men då måste ju myndighetspersonerna lämna skrivbordet? :eek:

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men då måste ju myndighetspersonerna lämna skrivbordet? :eek:

LIA

Prexis. Jag skulle önska att någon myndighetsperson kunde göra en undersökning på lösgående hästar med tillgång till byggnad.

Filma eller gå skiftgång några dygn, så de får se hur en häst egentligen beter sig vid olika årstider när det gäller utevistelse och stående inomhus.

Därefter kan de skriva sina lagar och regler.
Frågan är om någon sådan studie någonsin gjorts?

Reglerna som gäller nu är helt absurda som jag ser det, och ger fel signaler till hästägarna både vad gäller skötsel och nybyggnationer av hästanläggningar.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

*KL*

Hästar har ju ett naturligt skydd i pälsen, vilket gör att dom klarar de flesta väder bra ..

Det är när man rakar och förstör som dom behöver både täcken och skydd i tid och otid..
Flocken här hemme har 4 stora träddungar i hagen, som dom totalt ignonerar i både stekhetta och snöstorm, men det är säkert induviduellt, och självklart tycker jag att eaf. en träddunge ska finnas som alternativ, och vindskydd / ligghall nattetid ..
Vi har två hästar som fryser ganska lätt pga. att dom har väldigt tunn päls.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vi har två hästar som fryser ganska lätt pga. att dom har väldigt tunn päls.

Visserligen sätter i stort sett alla hästar tjockare päls om de får vara utom hus redan från tidigt på hösten innan vintern.

Men jag har haft tjockpälsad shettis och även islandshästar som fryser trots sin tjocka päls. Märkligt nog har de flesta "fryshästar" jag haft varit vita.
I naturen hade de väl blivit sjuka och dött ut.
Men det är lite dyrt att tänka så om våra husdjur som vi tycker så mycket om och har betalat mycket pengar för och värnar om att de skall må bra.
Så jag tycker att man ska utgå från individen, och sätta på täcke om det behövs.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Såvida de inte ändrat på rutinerna de senaste åren så kan jag berätta att K1 (kavaleriets stall oi stockholm) har ett X antal hästar och av dessa fina hästar, är det inte en enda som får gå ute något som helst i hage.
(förutom på sommaren då de går på bete).


Alla hästar står och glor in i sina väggar (fast jag tror jag läste att de numera faktist fått boxar hela bunten), den enda gång de får se solen är när de leds från stallet till rudhuset, vilket kan ske en till två gånger per dag.

Eller om de har tur och det finns någon som rider ut med dom.

Sedan rids de flesta hästar lektion av soldaterna, såvida de inte är befälshästar, då får de liiite bättre behandling. Fast de får fortfarande inte stå ute...

De finns en liten hage men den används inte direkt.
Det finns även de hästar som står i utebox, men de står fortfarande i box...

Det finns en stor fin kaserngård som man kunde bygga ett par hagar på och det skulle finnas gott om plats kvar, men där ska soldaterna marshera... Och så ska det stå bandvagnar där...

Och Ingen gör något åt det här...
Jag vet inte ens vad jag som "vanlig" människa kan göra?


Är det någon som ve tom rutinerna på K1 har ändrats? Skulle bli så glad om de gjort det!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

de har fått en skrittmaskin som används flitigt så nååågot bättre har det blivit men nej, de har det inget vidare.

även polishästarna huserar där. Men dessa hästar motioneras och rids iaf ut till skillnad från hobbyhästarna på ryttis mittemot.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag tror att det är ganska vanligt även i Sverige att folk har sina hästar inne väldigt mycket. Stod i ett tävlingsstall förut hos min tränare (hon hyrde en del av gården, jag jobbade lite i stallet och nästan heltid på hennes företag) i ett litet stall, det var min häst och hennes två. Tränaren, vars hästar stod inne ca 22timmar om dagen (10 år och 2 år gamla), tyckte inte att min nya "fina" häst skulle gå ute så mycket. Jag envidades med att hon skulle få vara ute, även om det innebar att hon inte fick sällskap (de andra två var ju inte ute). Så jag lade på täcke och benskydd (vinter och broddar) och hon fick va ute (8-15). Min tränare visste att jag ville ha henne ute, men flera gånger hade hon fått stå inne i alla fall, pga av regn, snö eller halka. När jag tillslut sade ifrån så fick jag svaret: (ung.)

- Jag har gjort allt för dig och din häst, hon har varit ute i stort sätt alla dagar trots storm o skitväder, ibland ensam på hela gården, du har köpt dig en fin häst, men behandlar den som vilken skit som hälst, du borde ha behållt din förra häst för du är och förblir en skogsmulle, du sa att du ville lärd dig nått om tävlingshästar men det vill du inte. Jag vill inte se hästen stå och lida i hagen, sök en ny stallplats omedelbart.

Sen tyckte denna människa att hon skulle både äta kakan och behålla den genom att jag fortfarande skulle jobba på hennes andra företag.... som om jag skulle sakna självrespekt....
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jo min tränares argument för att hästarna ska stå inne:

- De tycker inte om när det är lerigt och blött

- Skaderisken vid dåligt väder är större liksom om de gud-förbjude skulle gå med andra hästar i samma hage

- Den äldre hästen får lätt mugg

- Den yngre hästen ska snart ridas in och behöver vila mycket

- Den äldre hästen tränas så hårt att han inte orkar gå i hage

- Den äldre hästen måste ha kvar energin när den ska ridas

- Båda hästarna får röra sig ca 2h om dagen i skrittmaskinen eller ridas.

- De får faktiskt gå ut när det är torrt och soligt.

- Tävlingshästar behöver överlag vila mycket

- Båda hästarna mår bra och är välmusklade (faktiskt sant att de var anläggningens mäst välmusklade hästar)

Även om hästarna inte mådde direkt dåligt, annars skulle jag inte sätta min fot i stallet, så var de båda avtrubbade... liksom instängda i sig själva. När jag började gå promenader med den äldre hästen såg jag hur hans kroppspråk förändrades och hur han lyste upp lite när vi hade skritttävling (dvs vem av oss som kan skritta snabbast utan att slå om till trav). När jag började promenera honom blev han mycket bättre att rida också (enligt tränaren) vilket bevisar att en glad häst presterar bättre... och gissa vilken som va hästens höjdpunkt på dagen även om det regnade och blåste om inte promenaderna med mig. Det värmer att man kan göra något för hästen.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tror jag har koll på vem du är och likaså du gissa nog rätt på mitt användarnamn:). Jag tycker att det är fullkomligt sjukt att trots att man har "fina" dyra hästar behandla dem så illa. Utevistelse är en grundförutsättning för hästens välbefinnande som det djur det faktiskt är oavsett ras och pris för den delen. Jag kan inte förstå varför det inte på något vis blivit en lagstadgad rättighet:cry:, eller har jag missat något:(.

Hoppas du trivs mkt bättre i ditt nuvarande stall och att allt går bra med hästarna. Ha det bäst!:)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Sålänge det finns folk som ser på hästen endast som ett "material" lär hästskötseln se ut som den gör.

Enda gången jag stallar upp en häst för min egen skull, är natten innan en tävling, då jag bara inte hinner tvätta och torka den en gång till på morgonen om incheckningen börjar tex kl. 6 eller 7.

Det här med hästars obefintliga rättigheter till utevistelse jämfört med andra djurraser, är verkligen något som måste luftas ordentligt framöver.

Ibland undrar jag hur aveln ser ut, när hästar skadar sig och bryter bena i hagarna stup i kvarten. De är ju byggda för att vistas ute!
Eller är det uppväxten det är fel på?
Flockgående hästar lär ju lära sig var de sätter fötterna och öva upp motoriken som unga.

Jag har sett stadshästar som aldrig gått på grönt, vricka och skada sig, och ständigt få sår på benen lång tid, innan de kommit på att det krävs att de tittar sig för, och lyfter på benen när de går i naturhage.

Och har man skodda hästar på vintern, gäller det ju också att komma ihåg att brodda med rätt brodd. Barfota eller broddat, det är väl ungefär vad man har att välja på vintertid.

Det var en viktig, och tyvärr ganska vanlig historia du hade att berätta inom tävlingssporten, CiderGirl.

Helt j*a stenålder, att hävda att så fort man har utevistelse till sin häst, är hästen en skogsmulle. Vilken människa! Tur att du flyttade!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ibland undrar jag hur aveln ser ut, när hästar skadar sig och bryter bena i hagarna stup i kvarten. De är ju byggda för att vistas ute!
Eller är det uppväxten det är fel på?
Eller är det svepskäl? :smirk:
Som försvar för den hästhållning man av någon anledning tycker att hästarna ska stå ut med.

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vill börja med att beklaga att du har mist två av dina hästar!
Så tragiskt..

Jag undrar bara att om din häst hade skadat sig under ridningen, hade du resonerat som så att du inte ville rida mer för att det är skadligt och farligt för hästen i o m att det kan hända olyckor?
Eller om det var en skada i boxen som hade orsakat det, hade du släppt ut dina andra hästar på lösdrift då?

Till att börja med går de hästar jag har nu i stora gräshagar varje dag.

Sen JA jag resonerar likadant med ridningen. Jag har slutat rida mina hästar i framvikt eftersom det sliter.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Och det märkligaste av allt, om man studerar deras egna beteende, visar det sig att de sällan eller aldrig går in för annat än som skydd för insekterna (fast de kan ju vara nog så besvärliga redan från 1 April till in i December om man har otur med varm höst.)
Enda behövande jag har sett, är unghästar, som gärna går in i torr bädd lite då och då och sover. Precis som vilka bebisar som helst. De sover väl mer än vuxna antar jag.
Samt vuxna hästar som går in och rullar sig och torkar upp efter ihållande regn.
Så om man ser till reglerna, borde nog någon ta sig en titt på hur hästar egentligen fungerar och vad de egentligen har för behov, vilket naturligtvis varierar från individ till individ.

Men snälla du. Nu blir jag riktigt rädd. Tycker du på allvar att det vore bra om reglerna ändrades så hästarna lagligt sett kan stå flera timmar i sträck i spöregn utan möjlighet till skydd. Så de blir genomblöta och nerkylda?

Kan vi inte förbjuda alla vetrinärer också. Inga vildhästar som allttid har haft det mycket bättre än våra tamhästar, har aldrig haft tillgång till vetrinärvård. Alltså är det helt onödigt?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men snälla du. Nu blir jag riktigt rädd. Tycker du på allvar att det vore bra om reglerna ändrades så hästarna lagligt sett kan stå flera timmar i sträck i spöregn utan möjlighet till skydd. Så de blir genomblöta och nerkylda?

Kan vi inte förbjuda alla vetrinärer också. Inga vildhästar som allttid har haft det mycket bättre än våra tamhästar, har aldrig haft tillgång till vetrinärvård. Alltså är det helt onödigt?

Hur har du lyckats tolka det så bakvänt som det nånsin går?
Vad jag menar, är att hästarna ska ha tillgång till modern stallanläggning, anpassad för att hästar ska kunna gå in och ut som de vill dygnet runt.
De hästar som behöver ska givetvis ha täcke.

Man blir :eek: över hur missförstådd det går att bli!!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men snälla du. Nu blir jag riktigt rädd. Tycker du på allvar att det vore bra om reglerna ändrades så hästarna lagligt sett kan stå flera timmar i sträck i spöregn utan möjlighet till skydd. Så de blir genomblöta och nerkylda?

Kan vi inte förbjuda alla vetrinärer också. Inga vildhästar som allttid har haft det mycket bättre än våra tamhästar, har aldrig haft tillgång till vetrinärvård. Alltså är det helt onödigt?

:eek: jooo alla som har sina hästar på lösdrift är fullständiga idioter som aldrig tar ut veterinär till sina hästar:eek: vi låter dem stå ute i flera timmar när det regnar (att dom överlever:crazy:):eek: dom får heller inte tillräckligt med motion då dom bara kan vara skogsmullehästar:eek:



Allvarligt:confused:


Nä, det är bättre att det inte finns nån lag på att hästen har rätt att vistas ute så dom slipper bli blöta...;)

Det är mer skrämmande, tycker jag, att så många resonerar så som du skrev...:eek:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

I såfall står stallet på fel ställe, om det inte finns tillång till acceptabla hagar att släppa hästarna i.

Frimärkshagar, hagar med bara lera, dåligt hö och bristande omvårdnad är precis lika förkastligt som att inte släppa ut dem alls.

Båda alternativen är urdålig hästhållning!!

Om man behandlar sina djur som motorcyklar som endast plockas fram och släpps ut vid körning, kan man lika gärna byta till motorsport och upphöra användandet av levande väsen.

:bow::bow:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Den ena såg jag med egna ögon bocka en gång på platt mark före att sen fortsätta i galopp, i landningen vrikade han sig så illa så han ett år senare med otaliga behandlingar och vila var mer halt. Dessutom var detta mitt på dagen, alltså inte när han släpptes.

Den andra vet vi inte, han gick ut lugnt och travade in från hagen på tre ben. En spricka på kotbenet som resulterade i en ledkapselförskjutning.

Jag vet att det är fel att tänka såhär, men jag är rädd varje gång jag släpper ut mina hästar. Just för att båda dessa händelser ovan var rena olyckor. Det kan alltså hända när som helst.

Borde du inte vara rädd när du tävlar FT då (tänker på din avatar)?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp