Häst som sliter sig när man leder

Man har aldrig chans att få stopp oavsett hjälpmedel.
Hästen måste vilja följa med.
En häst är alltid starkare än en människa.
Visst är det så, vill de så sliter de sig oavsett hjälpmedel, men du kan få den där millisekunden extra att reagera, med ett vanligt grimskaft märker de knappt att du är där. Sen är det bara att öva öva öva. Jag håller med er som skriver att hästen ska vilja följa med, men det är rätt svårt att komma dit om hästen sätter i system att hela tiden slita sig.
 
Verkar finnas i olika modeller. Vilken modell tänker du jag ska ha? Finns det någon skaderisk med det? Jag behöver som sagt en lösning för att få bort detta oangenäma beteende. Bryta mönstret. Så får ja jobba på att vänja in snällare metoder sedan förhoppningsvis.


Finns bara en modell och den är inte elak, men dock skarp vilket ger resultat :)
 
Hur trär jag grimskaftet då? Det är ingen risk att nosryggen skadas?
In genom vänstra ringen på nosgrimman, sedan högra, sen fäster jag kedjan i käkremsringen. Visst kan nosryggen "skadas" men jag har aldrig varit med om att det gått hål. I den här situationen värderar jag min säkerhet högre än hästens välbehag, en kedja på nosryggen ger inte så mycket tryck när hästen är lugn men känns absolut då den försöker slita sig. 600-800 kg häst behöver kunna ledas.

Som lovisaleonora skriver är mkt vunnet, vi gör så med våra nsv-fölungar och de lär sig mycket snabbt och kopplar ganska lätt sedan att man inte kommer loss. Maktteknik ja, men få saker är så riskfyllda som att leda en häst. En häst som har ett etablerat farligt beteende blir ju ännu värre och väger den desssutom över ett halvt ton är det lätt att räkna ut att skadan kan bli ännu större. En del saker måste funka och går inte att lösa med en morot och en klapp på halsen tyvärr.
 
Går man efter vanliga bettstorleken?

Jajamen! :)

Min superkänsliga häst som kunde explodera för ingenting i perioder blev ett lamm så fort stigbettet kom på.
Det är ju så smalt att det blir en väldig effekt utan att man behöver "ta till våld" med kedja osv.
Behövde varken rycka eller slita, vanligt långt grimskaft räckte och jag själv kunde vara helt avslappnad och leda henne som en hund vilket också medförde till hennes lugn såklart :)
 
Jajamen! :)

Min superkänsliga häst som kunde explodera för ingenting i perioder blev ett lamm så fort stigbettet kom på.
Det är ju så smalt att det blir en väldig effekt utan att man behöver "ta till våld" med kedja osv.
Behövde varken rycka eller slita, vanligt långt grimskaft räckte och jag själv kunde vara helt avslappnad och leda henne som en hund vilket också medförde till hennes lugn såklart :)

Okej ☺ Detta låter lovande. Hoppas de fungerar liks bra för mig. Är tanken att ja ska använda det under en längre tid för sedan plocka bort det? Ja tänker efter en skötsam period?
 
Okej ☺ Detta låter lovande. Hoppas de fungerar liks bra för mig. Är tanken att ja ska använda det under en längre tid för sedan plocka bort det? Ja tänker efter en skötsam period?

Ja börja med att ha det tills han slutar och du är trygg i ditt ledarskap igen så att säga :)
 
Okej ☺ Detta låter lovande. Hoppas de fungerar liks bra för mig. Är tanken att ja ska använda det under en längre tid för sedan plocka bort det? Ja tänker efter en skötsam period?

Det du måste tänka på är att det här hävstång. D v s när hästen drar får den ett våldsamt tryck, som inte släpper förrän trycket lättar. En del hästar får fullkomlig panik första gången, innan de fattar vad man begär av dem (ge efter för tryck i munnen). Prova därför under kontrollerade former, d v s innan hästen drar iväg.
 
Jajamen! :)

Min superkänsliga häst som kunde explodera för ingenting i perioder blev ett lamm så fort stigbettet kom på.
Det är ju så smalt att det blir en väldig effekt utan att man behöver "ta till våld" med kedja osv.
Behövde varken rycka eller slita, vanligt långt grimskaft räckte och jag själv kunde vara helt avslappnad och leda henne som en hund vilket också medförde till hennes lugn såklart :)
Varför är kedja utanpå hästkroppen mer våld än ett jättesmalt bett i munnen, enligt din åsikt?
 
För att jag upplever att många hästar blir förvirrade och upprörda när kedjan dras åt och sen inte släpper tillräckligt snabbt.
Har bara träffat en häst som tycker att krdjan är mycket obehaglig i sig och upplever inte att kedjan hakar sig så länge man har den över nosryggen. Under nosryggen så "viks" den ju genom ringen och det är lätt att en länk blir fast.
 
Okej ☺ Detta låter lovande. Hoppas de fungerar liks bra för mig. Är tanken att ja ska använda det under en längre tid för sedan plocka bort det? Ja tänker efter en skötsam period?

Jag säger inget om att använda stigbett eller kedjor om det är skarpt läge och man absolut, absolut måste. Men, jag vill verkligen understryka att det är just om man absolut, absolut måste.
Om man inte redan har uttömt alla tänkbara och otänkbara mjuka lösningar så tycker jag verkligen inte att man ska ge sig på de hårda lösningarna. Prova olika tekniker, ta ut tränare, ta ut problemlösare osv är för mig alltid steg 1.
 
W
Jag säger inget om att använda stigbett eller kedjor om det är skarpt läge och man absolut, absolut måste. Men, jag vill verkligen understryka att det är just om man absolut, absolut måste.
Om man inte redan har uttömt alla tänkbara och otänkbara mjuka lösningar så tycker jag verkligen inte att man ska ge sig på de hårda lösningarna. Prova olika tekniker, ta ut tränare, ta ut problemlösare osv är för mig alltid steg 1.

Eller så är man sin egen problemlösare och använder ett enkelt stigbett :idea:
 
W


Eller så är man sin egen problemlösare och använder ett enkelt stigbett :idea:

Att ett stigbett fungerar beror ju på att det orsakar hästen tillräckligt med smärta för att få den att lyda. Det finns absolut tillfällen då det är den enda lösningen.
Me, det är väl fullt rimligt att man i första hand ser till att prova metoder som inte tillfogar hästen smärta?
 
Att ett stigbett fungerar beror ju på att det orsakar hästen tillräckligt med smärta för att få den att lyda. Det finns absolut tillfällen då det är den enda lösningen.
Me, det är väl fullt rimligt att man i första hand ser till att prova metoder som inte tillfogar hästen smärta?

Jag ser det tvärtom. Jag tar till det jag måste, så jag kan komma till mjuk inlärning. Det går inte att fjäska sig till att en häst börjar tycka det är roligt. Först måste jag ju få chans att visa hur man gör rätt, så jag kan belöna. Inlärningen kommer med något som jag kan belöna.
 
Jag ser det tvärtom. Jag tar till det jag måste, så jag kan komma till mjuk inlärning. Det går inte att fjäska sig till att en häst börjar tycka det är roligt. Först måste jag ju få chans att visa hur man gör rätt, så jag kan belöna. Inlärningen kommer med något som jag kan belöna.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att ge ett praktiskt exempel?
 
Du har ingen bild på hur man ska fästa kedjegrimskaftet?
Ingen bild, med trädde kedjan igenom vänstra ringen i nosdelen av grimman (eller bettring) och fäster den i högra ringen av nosdelen (eller högra bettringen om du har bett). Jag tyckte det fungera bäst att ha under hakan istället över nosen.

Sen håller jag med er andra att visst vill man använda mjukare metoder. Men beteendet måste brytas. Och en häst måste ju gå att leda till och från hagen åtminstone.
 
Att ett stigbett fungerar beror ju på att det orsakar hästen tillräckligt med smärta för att få den att lyda. Det finns absolut tillfällen då det är den enda lösningen.
Me, det är väl fullt rimligt att man i första hand ser till att prova metoder som inte tillfogar hästen smärta?

Fast ett stigbett som ligger neutralt i hästens mun tillfogar inte mer smärta än ett vanligt smalt bett. Däremot om du tar tag så klart att det smala skapar en "tunnare linje" och därmed ett "vassare" tryck.

Men leder du vanligt utan extra kedja och sålänge hästen lyssnar är det mildare än en kedja med konstant tryck enligt mig. Jag lärde mig att min häst fick extrem panik av "sitta fast" under hakan och backade och gick över. Efter den gången blev det stigbett och en nöjd häst.

Säkerhet är A&O när man hanterar hästar och detta är heller ingen shettis, det är en ardenner!

TS: Om jag var du skulle jag testa ett stigbett med longerlina och bra handskar, en billig försäkring som gör att nästa gång han drar så drar du snabbt tillbaka och du lär aldrig behöva dra igen! Sen leder du med detta ett tag och nästa steg är vanligt grimskaft och när det fungerar testar du grimma igen.
 
Senast ändrad:
Jag skulle använda kedja, över eller under nosen beroende på stegringstendenser (över nosen om den stegrar sig). Att binda upp hästen skulle jag inte göra pga risken för skador. Fick en broschure från AGRIA för en herrans massa år sedan som varnade just för detta. Centrala nervsystemet sitter i nacken och riskerar att bli skadat när hästen slänger sig bakåt.

Och till er som tycker det är för brutalt med kedja säger jag: Hästen sliter sig för att den kan, det finns ingen chans i världen att hålla emot när en klumpeduns på 1000 kg väl bestämt sig för att dra iväg.
 
Fast ett stigbett som ligger neutralt i hästens mun tillfogar inte mer smärta än ett vanligt smalt bett. Däremot om du tar tag så klart att det smala skapar en "tunnare linje" och därmed ett "vassare" tryck.

Men leder du vanligt utan extra kedja och sålänge hästen lyssnar är det mildare än en kedja med konstant tryck enligt mig. Jag lärde mig att min häst fick extrem panik av "sitta fast" under hakan och backade och gick över. Efter den gången blev det stigbett och en nöjd häst.

Säkerhet är A&O när man hanterar hästar och detta är heller ingen shettis, det är en ardenner!

TS: Om jag var du skulle jag testa ett stigbett med longerlina och bra handskar, en billig försäkring som gör att nästa gång han drar så drar du snabbt tillbaka och du lär aldrig behöva dra igen! Sen leder du med detta ett tag och nästa steg är vanligt grimskaft och när det fungerar testar du grimma igen.

Man kan inte jämföra ett stigbett som ligger neutralt i hästens mun och en kedja med konstant tryck. Det blir ju äpplen och päron.

Ja, säkerhet är A och O, och måste man ta till hårda tag så måste man. Men det finns måååånga steg man kan ta innan man kommer till den punkten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 332
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp