Häst som sliter sig när man leder

Man kan inte jämföra ett stigbett som ligger neutralt i hästens mun och en kedja med konstant tryck. Det blir ju äpplen och päron.

Ja, säkerhet är A och O, och måste man ta till hårda tag så måste man. Men det finns måååånga steg man kan ta innan man kommer till den punkten.

Ja, de stegen skulle i sådana fall redan tagits. Nu är dom uppe på "the red flag" nivån och då är det STOP NU som gäller! :)

TS ber om effektiv hjälp för att hjälpa sin häst, en ardenner som drar gärnet hjälps inte utav någon som viskar stanna i örat, den mjuka inlärningen kan man börja om med när hästen är "neutral" igen :)
 
Vår ena ardenner har vi haft sedan han var 6 månader gammal. Han har alltid varit väldigt lätt i hanteringen. Vi har hanterat honom från första stund. Han har nu hunnit bli 6 år gammal och har börjat med en oacceptabel olat. Nämligen att slita sig när man är ute och leder. Det händer långt ifrån varje gång men det har skett vid några tillfällen. Både när jag lett i grimma och grimskaft och även när jag lett i huvudlag med bett. Det kommer helt oprovocerat. Han är inte rädd eller liknande. Han bestämmer sig helt enkelt för att nej nu är ja inte med på detta längre. Jag drar. Ungefär så. Jag har lyckats hindra honom några gånger och det har jag gjort genom att "böja honom" alltså bryta av i en cirkel när jag märker att han försöker. Men jag har även misslyckats och han har kommit loss. Någon som har tips på hur man lyckas bryta beteendet?

Ja, de stegen skulle i sådana fall redan tagits. Nu är dom uppe på "the red flag" nivån och då är det STOP NU som gäller! :)

TS ber om effektiv hjälp för att hjälpa sin häst, en ardenner som drar gärnet hjälps inte utav någon som viskar stanna i örat, den mjuka inlärningen kan man börja om med när hästen är "neutral" igen :)

Titta på det fetade i TS. Det har bara hänt några gånger och hästen är inte rädd den har bara ingen lust att följa med längre. Det står heller inget om att hästen på något sätt är farlig i nuläget.
Jag tycker verkligen inte att de är uppe på "the red flag" ännu.
Men, det är ju inte upp till mig att avgöra och det är ju därför jag just trycker på att jag tycker att TS ska leta andra, mjuka alternativ först men ändå skriver att måste man, så måste man ta till hårda metoder.
 
Det går inte att fjäska sig till att en häst börjar tycka det är roligt. Först måste jag ju få chans att visa hur man gör rätt, så jag kan belöna. Inlärningen kommer med något som jag kan belöna.
Hästar gillar att ha kul.
Om man ser ut att ha kul utan dem så blir de intresserade.
Jag för min del föredrar att träna hästar som själva är motiverade för att de vill att något skall hända.
Uttråkningsmetoden är överraskande effektiv faktiskt.
 
Titta på det fetade i TS. Det har bara hänt några gånger och hästen är inte rädd den har bara ingen lust att följa med längre. Det står heller inget om att hästen på något sätt är farlig i nuläget.
Jag tycker verkligen inte att de är uppe på "the red flag" ännu.
Men, det är ju inte upp till mig att avgöra och det är ju därför jag just trycker på att jag tycker att TS ska leta andra, mjuka alternativ först men ändå skriver att måste man, så måste man ta till hårda metoder.
Men vad är röd flagga för dig? När någon hamnar på sjukhus eller när hästen blir påkörd för att den springer lös på landsvägen?
 
Jag tror inte att han sliter sig för att vara med flocken. Varje gång han slitit sig får ja upplevelsen att han gör det för att han kan. Han visar upp vinnarskalle genom en serie bockaprång osv. Ställer sig och äter av hösilagebalen som inte är i närheten av övriga flocken. Han skiter i spöet. Har kört upp det framför ansiktet på honom i stridens hetta men det bekommer honom inte. Han är väldigt hård på det viset.

Jag tycker absolut att stigbett inte är en lösning, det kommerfungera att leda honom visst, men bara för att det gör ont i munnen om han försöker dra. Om du tar bort better igen kommer han slita sig igen.

Finns det ingen tränare som kan hjälpa er.
 
Har du testat att göra det roligt/intressant att bli ledd?
Hitta på en massa övningar, som att göra halter, gå slalom eller sidvärtsrörelser längs vägen. Kombinerat med massor av beröm så fort hästen gör rätt.
Då får hästen något trevligt att rikta sin uppmärksamhet mot och VILL följa med dig.

Nej det har jag inte testat. En sådant måste som att ledas ut till hagen är ett exempel. Jag anser att det inte behöver vara latjo lajbans. I övrigt är han ridhäst. I mellan där behöver han ledas i samband med olika vardagliga moment.
 
Jag tycker absolut att stigbett inte är en lösning, det kommerfungera att leda honom visst, men bara för att det gör ont i munnen om han försöker dra. Om du tar bort better igen kommer han slita sig igen.

Finns det ingen tränare som kan hjälpa er.

Det handlar ju inte om att jag ska gå och dra honom i munnen. Tanken är väl att det ska göra inverkan vid upprepande av felbeteendet. Inte att det ska vara ett konstant obehag i munnen.
 
Ja, de stegen skulle i sådana fall redan tagits. Nu är dom uppe på "the red flag" nivån och då är det STOP NU som gäller! :)

TS ber om effektiv hjälp för att hjälpa sin häst, en ardenner som drar gärnet hjälps inte utav någon som viskar stanna i örat, den mjuka inlärningen kan man börja om med när hästen är "neutral" igen :)
Titta på det fetade i TS. Det har bara hänt några gånger och hästen är inte rädd den har bara ingen lust att följa med längre. Det står heller inget om att hästen på något sätt är farlig i nuläget.
Jag tycker verkligen inte att de är uppe på "the red flag" ännu.
Men, det är ju inte upp till mig att avgöra och det är ju därför jag just trycker på att jag tycker att TS ska leta andra, mjuka alternativ först men ändå skriver att måste man, så måste man ta till hårda metoder.

Det stämmer att det bara hänt några få gånger. Men att det ens händer en gång är en gång för mycket anser jag. Det är ju givet att en kroppshydda på 800 kg som laddar max och sedan kommer lös att det är förenat med fara. Därav mitt lilla rop på hjälp här. En lös häst kan ju orsaka trafikolyckor mm. Det där med att han inte har lust det är ju en tolkningsfråga. Jag känner honom såpass väl och han tycker det är kul och jag vågar påstå att det är rent jävulskap. Just för att han kan.

Mjuka metoder i all ära men detta beteende måste sakta men säkert raderas från hans tankar. Tyvärr tror jag att det är hårdhandskarna som gäller som många här tipsar om. Det är mitt ansvar att få honom att fungera normalt. Både för hans och min egen skull. Jag har flera hästar som jag haft sedan föl men detta problem är för mig helt nytt.
 
Jag tycker absolut att stigbett inte är en lösning, det kommerfungera att leda honom visst, men bara för att det gör ont i munnen om han försöker dra. Om du tar bort better igen kommer han slita sig igen.

Finns det ingen tränare som kan hjälpa er.

Funderar bara på vad tränaren ska göra?
 
Det handlar ju inte om att jag ska gå och dra honom i munnen. Tanken är väl att det ska göra inverkan vid upprepande av felbeteendet. Inte att det ska vara ett konstant obehag i munnen.

Fortfarande döljer det bara problemet med att det gör ont. Ist ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att kontollera hästen utan smärta. Det är inte ok om du nu inte måste iväg till vet och kan inte kontrollera den. Annars tar man hjälp och finner lösningar inte bara dölja problemet.

Det finns tränare som hjälper till med när ägaren tappat kontrollen, vilket du har.
 
Det stämmer att det bara hänt några få gånger. Men att det ens händer en gång är en gång för mycket anser jag. Det är ju givet att en kroppshydda på 800 kg som laddar max och sedan kommer lös att det är förenat med fara. Därav mitt lilla rop på hjälp här. En lös häst kan ju orsaka trafikolyckor mm. Det där med att han inte har lust det är ju en tolkningsfråga. Jag känner honom såpass väl och han tycker det är kul och jag vågar påstå att det är rent jävulskap. Just för att han kan.

Mjuka metoder i all ära men detta beteende måste sakta men säkert raderas från hans tankar. Tyvärr tror jag att det är hårdhandskarna som gäller som många här tipsar om. Det är mitt ansvar att få honom att fungera normalt. Både för hans och min egen skull. Jag har flera hästar som jag haft sedan föl men detta problem är för mig helt nytt.

Hästar gör inte saker på rent djävulskap. Nej, bara nej. :banghead::banghead:
Du säger att problemet är helt nytt för dig, och din lösning då är att ta i med hårdhandskarna?
Om man aldrig råkat ut för ett problem innan kan det ju vara en ide att ta ut ett proffs som löst sådana problem tidigare?
 
Hästar gör inte saker på rent djävulskap. Nej, bara nej. :banghead::banghead:
Du säger att problemet är helt nytt för dig, och din lösning då är att ta i med hårdhandskarna?
Om man aldrig råkat ut för ett problem innan kan det ju vara en ide att ta ut ett proffs som löst sådana problem tidigare?

Han gör det inte för att vara elak. Han gör det för att han tycker det är kul och för att han faktiskt har lyckats flera gånger.
 
Hästar gör inte saker på rent djävulskap. Nej, bara nej. :banghead::banghead:
Du säger att problemet är helt nytt för dig, och din lösning då är att ta i med hårdhandskarna?
Om man aldrig råkat ut för ett problem innan kan det ju vara en ide att ta ut ett proffs som löst sådana problem tidigare?

Jag bedömer att beteendet är såpass riskabelt, så ja. Har fått många bra tips som jag tagit till mig :)
 
Fortfarande döljer det bara problemet med att det gör ont. Ist ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att kontollera hästen utan smärta. Det är inte ok om du nu inte måste iväg till vet och kan inte kontrollera den. Annars tar man hjälp och finner lösningar inte bara dölja problemet.

Det finns tränare som hjälper till med när ägaren tappat kontrollen, vilket du har.

Det finns många bra tränare. Men i detta fall vill jag inte utsätta någon annan än mig själv för hans så kallade prövningar. Jag ska pröva stigbett, handskar och en bra lina. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 338
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 499
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp