Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vi har dock aldrig avlivat mer än en häst åt gången men genom att en är avblodad och att man därmed får se hur de andra regarera så skulle det inte falla mej in.


Hur reagerar de då, när du visar de andra hästarna avblodningsstället med blodet.?:confused:
 
Sv: Hästägare fick se på när

Ändrar du dig igen?

Du har väl hela tiden även tagit med de slaktade nöten i dina trådar?
Inte uteslutit dem?

Ge dig!

Jag har tagit med dem i frågan om avlivningen, INTE när det gäller deras skick eller något annat.

Det är INGET jag ändrar mig i, hur du kan läsa in det är rent ofattbart.

Och jag tror du gör dig dummare än vad du i verkligen är!!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Och skriv då istället EN DEL istället för många så hade det varit bättre.

Menar du att min mening inte gick att förstå?


Och vad tillför det tråden att du har gjort en 2000-kronors häst till en duktig fälttävlanshäst?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Du skriver precis vad jag har misstänkt och trott om detta fallet. Med all sannolikhet har inspektören ett väldigt stort (för stort) inflytande om hur förfarandet ska gå till. Hon verkar ju också ha personlig erfarenhet om hur lätt det är att flytta sin häst när inspektion vankans (obs, spekulation). Hela ärendet är väldigt luddigt och vi här på Buke kan inte mer än att spekulera via den information som är tillgänglig.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Med risk för sandlådenivå, men vad sjutton tillför dina påhopp på Olgaklara den här tråden? Mest tröttsamt för alla andra.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag bryr mig tillräckligt mycket för att med egen transport forsla djuren jag nämnde till slakt, samt att vara med vid avlivningen.

Hur många bryr sig så mycket att de gör så? Menar du verkligen att om man får mycket vana att man automatiskt inte bryr sig?

Är det fel att ha en syn att det är Ok att slakta djur som inte är fullt fräscha?

De flesta av dina inlägg så skriver du så som du saknar empati, om du nu inte gör det är det tråkigt att du uppför dig som om du gjorde det!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Menar du att min mening inte gick att förstå?


Och vad tillför det tråden att du har gjort en 2000-kronors häst till en duktig fälttävlanshäst?

Det har jag gjort med fler billiga hästar! Det kan jag skriva eftersom du retar (avundsjuk!??) dig så på det!

Jag skrev det som en förklaring att billiga hästar INTE behöver vara dåliga på något sätt öht just bara för att de är dåliga.

Detta riktat både till dig mfl som skriver att billiga hästar är hästar som hamnar hos dåliga ägare som inte har råd att ta hand om dem.

Det var det jag menade med att du drar ALLA öven en kam i något du tycker

Den billiga hästen kom dessutom från en mycket "känd" häst/djurhandlare här i Skåne. Och han skulle också gått till slakt om vi inte hade köpt honom som 1åring!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Med risk för sandlådenivå, men vad sjutton tillför dina påhopp på Olgaklara den här tråden? Mest tröttsamt för alla andra.

Ja jag kommer sluta att svara nu, för det för oss bara längre ifrån ursprungsfrågan!!
 
Sv: Hästägare fick se på när

Angående veterinärer som inte borde hålla på med hästar är ju det hopplöst vanligt! Här nere (i östra skåne) finns en veterinärstation som jag dessvärre har varit tvungen att använda i nödfall. Kan lova att jag fortfarande har mardrömmar pga det. Min kompis häst har även fått en grop i halsen efter en vaccination som inte riktigt gick rätt till.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Ge dig!

Jag har tagit med dem i frågan om avlivningen, INTE när det gäller deras skick eller något annat.

Det är INGET jag ändrar mig i, hur du kan läsa in det är rent ofattbart.


Såhär är det.
Du har vid upprepade tillfällen klagat på avblodningen på gårdsplanen, du tyckte de kunde sprida ut slakten och då avblodningen i markerna.
När du har skrivit om detta, som du har gett rätt stort utrymme i tråden, då har du hela tiden nämnt både hästar och nöt, deras antal.

Därför läser jag in att du haft nöten med.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Detta riktat både till dig mfl som skriver att billiga hästar är hästar som hamnar hos dåliga ägare som inte har råd att ta hand om dem.

Så har ingen skrivit.
Jag och andra har skrivit att risken är större för billiga hästar att hamna hos dåliga ägare.

Och avundsjuk är jag definitivt inte, jag är så nöjd med mina hästar, dessutom ogillar jag fälttävlan på högre nivå som den ser ut idag.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag bryr mig tillräckligt mycket för att med egen transport forsla djuren jag nämnde till slakt, samt att vara med vid avlivningen.

Hur många bryr sig så mycket att de gör så? Menar du verkligen att om man får mycket vana att man automatiskt inte bryr sig?

Är det fel att ha en syn att det är Ok att slakta djur som inte är fullt fräscha?

Ja det anser jag, om det finns chans till tillfrisknande utan alltför dyra mediciner, och som i det här fallet troligtvis avhjälpts endast med sommarbete....
Sen är det individuellt hur mkt man bryr sig eller avtrubbas av sin närmiljö och erfarenheter, vi har en nödslaktare som är helt underbar, han klappar och gosar med djuren
innan det är dags och han är helt lugn, en riktig djurvän som behandlar djuren och även de männsikor som är med, med respekt...
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Menar du att min mening inte gick att förstå?


Och vad tillför det tråden att du har gjort en 2000-kronors häst till en duktig fälttävlanshäst?

jo det tillför att en billig häst kan vara en oslipad diamant med rätt foder , hantering och utbildning kan det bli en mkt bra ridhäst!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ja men skall samhället betala för detta!
Finns det idag ett underskott på hästar?
Eller finns det bara ett underskott på gratishästar?
Som jag ser det finns det idag många uppfödare som inte kan sälja sina hästar till priser som motsvarar kostnaderna. Måste vi dessutom till varje pris ha ut hästar med tveksam framtida hälsa o med helt okända egenskaper på marknaden. Hur "friska" dessa hästar egentligen är kan man inte veta förrän efter ett antal år användning då eventuella brister under uppväxten visar sig.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ja men skall samhället betala för detta!
Finns det idag ett underskott på hästar?
Eller finns det bara ett underskott på gratishästar?
Som jag ser det finns det idag många uppfödare som inte kan sälja sina hästar till priser som motsvarar kostnaderna. Måste vi dessutom till varje pris ha ut hästar med tveksam framtida hälsa o med helt okända egenskaper på marknaden. Hur "friska" dessa hästar egentligen är kan man inte veta förrän efter ett antal år användning då eventuella brister under uppväxten visar sig.
PL
Ja friska hästar är det ett underskott på. Ridsporten och intresset för denna sport har fullkomligt exploderat sista åren.
Alla hästar är en chansning, man kan aldrig i förväg veta om de kommer att hålla måttet vad gäller utbildning , egenskaper eller hållbarhet. Det behöver inte betyda att de blir ohållbara bara för att de är magra. Har hästen bara en bra exteriör och har ett bra huvud kan man komma väldigt långt..
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Alla hästar är en chansning, man kan aldrig i förväg veta om de kommer att hålla måttet vad gäller utbildning , egenskaper eller hållbarhet. Det behöver inte betyda att de blir ohållbara bara för att de är magra. Har hästen bara en bra exteriör och har ett bra huvud kan man komma väldigt långt..

Jovisst är det så. Men du svarade inte på frågan om du anser att samhället ska betala för att dessa hästar eventuellt kan bli bra ridhästar för någon glad privatperson som inte vill lägga ut sina egna pengar på inköp av häst?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Så om du vill ha en frisk häst så satsar du på ett vanvårdsfall av vilken ras som helst med okänd härstammning o inavelsgrad o som med största sannolikhet varit både fel o underutfodrad under en stor del av uppväxten.
Men visst skulle den blivit billigare i inköp en en seriös uppfödning.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur reagerar de då, när du visar de andra hästarna avblodningsstället med blodet.?:confused:

Nu är det väl knappast som så att man väljer att visa. Oavsett så visar en häst tydligt skräck/flyktvilja när de hamnar i närheten av ett slaktområde. En del mycket värre än andra. :crazy:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Nu är det väl knappast som så att man väljer att visa. Oavsett så visar en häst tydligt skräck/flyktvilja när de hamnar i närheten av ett slaktområde.


Men hur vet du om du inte väljer att visa?

Jag har inte så stor erfarenhet att jag kan uttala mig annat än egenupplevt, och jag vet att det inte räcker till för någon vetenskaplig studie, men jag har aldrig sett en häst reagera för en slaktplats om man med det menar en plats där avblodning nyss skett och då djurkroppen är borta.

Jag är förvånad om det är som så, att de inte reagerar som du säger kraftigt, men jag har aldrig sett det själv.:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp