Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Den har varit muntlig det tycker jag inte är tydlig.


Dessutom så anser jag det inte humant att avliva en så stor mängd djur på en och samma plats, speciellt inte om det är så att de som beslutat det är fullt medvetna om att ägarna inte varit medvetna om att djuren farit illa..


Jag skrev redan i förra tråden att gången på ärendet kan tyckas märkligt,men är det konstigt om hälsovårdsinspektör, polis och veterinär agerar snabbt, efter all den kritik de fått de senaste åren just p.g.a. liknande händelser där djuren svultit ihjäl, just för att ingen reagerat?

Men det kan ju även ha funnits skäl till det snabba ingripandet som föranledde avlivning, vilket finns anledning att tro, eftersom ägaren börjat flytta djur.
Nu avlivades inte alla på samma plats, en del togs inte ut, anledningen till det kan också bara spekuleras i, svåra att hantera för utomstående kanske.?

För min del tycker jag det är bättre att avliva alla på plats, så man slipper en flytt för djuren.
Om djuren drogats, flyttats och därefter avlivats så är jag övertygad om att media vrängt till det så att debatten istället riktats mot det vidriga i att tvinga hästar som av olika anledningar är utdömda till transport.

Till media hör även buke och överskriften ovan, där man kan inläsa, precis som PL tidigare nämnt, både det att hästarna var friska samt att ägaren tvingades se på.
 
Sv: Hästägare fick se på när
hans friska hästar slaktades


Det är verkligen fruktansvärt.

Man skäms för att vara människa.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag vet ingenting om fallet och jag har ingen direkt åsikt. Men om man får ett föreläggande om att byggnader är dåliga och djuren är magra så är det väl just att flytta dem man ska göra? Det är sommar, kanske flyttades djuren till något bete? Kanske sålde de av djur? Eller så gömdes djuren. Vem av oss vet?


Vad jag förstår så är det ofta mänskliga tragedier bakon djurskyddsfallen. Det här var gamla människor som ägde djuren. Kanske var de för gamla för att klara av alla djur? Men om beslutet togs och meddelades muntligt och sedan avlivades alla djur samma dag så har djurägarna inte hunnit smälta det som händer, inte hunnit ta adjö av sina djur. Alla är inte odjur, kanske ligger det sjukdom eller annat bakom. Hade det varit fel att vänta en dag eller att avliva på annan plats? Kanske var det så akut så det inte kunde vänta, jag vet inte, men det man läser i artiklarna låter så oerhört kallt och okänsligt. Djurägaren lades in på psyk. Hur mår han när han kommer hem till gårdsplanen där djuren avlivades? Är det rätt åt honom eftersom han inte skött sina stallar som han ska? Det vet inte vi eftersom vi inte vet vidden av problemen på gården. Men det känns väl hårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare fick se på när

Jag förstår att det inte alltid är onda oempatiska människor bakom sådana här djurskyddsfall. Däremot tycker jag att man måste vara så pass klok att man ser till att någon tar hand om djuren innan man blir just så gammal att man inte orkar längre, eller när man blir så gammal att man inte orkar gå ut till sina hästar. Och om man inte är så klar i huvudet så borde det finnas andra i närheten som är det, som kan hjälpa sådana personer med djuren och att sälja dem. Istället så blir det så här, det går för långt.

*kl*

Ang. avlivningen så tycker jag inte att det var fel. Vi har rätt många hästar i vårt land redan, kolla bara alla annonser, koll hur länge de ligger ute, kolla priserna! Jag köpte själv en travare på då 12 år för 2 år sedan för 3 000 kr! Inget fel på henne, de påstod att hon var hosthäst, men hon har inte hostat alls "hos mig" ännu.......

Att dö är inget lidande för djuren! bättre att dö än att hamna i orätta händer!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

KL
Jag vet inte bakgrunden i det här fallet, men får en känsla av att inspektören vill statuera exempel eller fått nog av att ägaren inte åtgärdat bristerna.

Strax innan sem. tider o allt.
ville hon "gardera" sig?

Tror det blev lite kollektiv bestraffning för alla hästarna.
Hennes uttalande störde mig- ang. hanteringen. Vilken typ av egen erfarenhet av hästar har hon?

"Våran" kan inte mkt- heller, men är duktig på paragrafer.:mad::cool:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men hallå...

Angående att omplacera hästarna, det är nog inte så lätt att hitta någon som vill ta på sig undernärda, ohanterade djur. Skulle ni ha velat åta er dem (anmäl er i så fall gärna som jourhem hos Svenska Hästars Värn, det finns fler hästar som far illa...)? Inte jag.


Jo visst är vi ganska många som jobbar med vanvårdade hästar. Jag tar emot dem. Mycket jobb men det är värt det när man ser livsgnistan återigen tändas i deras ögon.
Och vad jag kunde se på bilderna så har jag tagit emot iaf. tre hästar som har varit i sämre skick och som nu lever i goda hem.
Men är det äldre hästar så mår de faktiskt bättre om de är avlivade. En död häst känner inget. Men de kunde allt ha ordnat ett värdigare slut både för ägarnas skull och för djuren.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Jag skrev redan i förra tråden att gången på ärendet kan tyckas märkligt,men är det konstigt om hälsovårdsinspektör, polis och veterinär agerar snabbt, efter all den kritik de fått de senaste åren just p.g.a. liknande händelser där djuren svultit ihjäl, just för att ingen reagerat?

Agera snabbt ja men att avliva samma dag tycker jag är horribelt!

Jag tycker detta förfarande är hemskt för det är oåterkalleligt

Men det kan ju även ha funnits skäl till det snabba ingripandet som föranledde avlivning, vilket finns anledning att tro, eftersom ägaren börjat flytta djur.
Nu avlivades inte alla på samma plats, en del togs inte ut, anledningen till det kan också bara spekuleras i, svåra att hantera för utomstående kanske.?

2st togs inte ut, resten avlivades på samma plats. Och nej det är INTE humant mot ägaren att avliva och avbloda djuren på det sättet!

Och det var väl bara bra att ägaren flyttade/gjorde sig av med en del av djuren själv.

För min del tycker jag det är bättre att avliva alla på plats, så man slipper en flytt för djuren.
Om djuren drogats, flyttats och därefter avlivats så är jag övertygad om att media vrängt till det så att debatten istället riktats mot det vidriga i att tvinga hästar som av olika anledningar är utdömda till transport.


Tur att vi inte tycker lika. Jag hade i vart fall inte klarat av att vistas på min gård om de tvångsmässigt avlivat och avblodad 13 st djur där.

Det verkar inte vara så att du vet hur mycket blod det faktiskt blir vid en avblodning.

Och varför glömmer man människa i det hela?? Eller han är inte värt något alls menar du? Skall man avliva honom också eftersom han uppenbarligen led av hur det gick till väga!!

Till media hör även buke och överskriften ovan, där man kan inläsa, precis som PL tidigare nämnt, både det att hästarna var friska samt att ägaren tvingades se på.


Vad är det du har svårt att förstå?? Det som veterinären själv säger på videon eller?? Hon står och säger att de hästar som var 6år var i fint skick och friska!

Hur fina tycker du att hästar runt 30år skall vara innan de klassas som magra och skall avlivas??

Tycker man sett en hel del äldre hästar bara här på buke (och yngre) som då borde gått samma väg till mötes!

Och hur stressande är det inte för dessa äldre hästar att ledas ut av främmande människor och sedan skjutas i en pöl av blod??

Horribelt att folk tycker att förfarandet är acceptabelt :eek:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag vet ingenting om fallet och jag har ingen direkt åsikt. Men om man får ett föreläggande om att byggnader är dåliga och djuren är magra så är det väl just att flytta dem man ska göra? Det är sommar, kanske flyttades djuren till något bete? Kanske sålde de av djur? Eller så gömdes djuren. Vem av oss vet?


Det var i april.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Agera snabbt ja men att avliva samma dag tycker jag är horribelt!

Jag tycker detta förfarande är hemskt för det är oåterkalleligt


Och vad skulle göras efter beslut om omhändertagande, tycker du?
Väntat en vecka? Eller två? Så alla djuren hunnits flyttats, antagligen över kommungräns för att försvåra handläggandet?

Eller bättre att låta självdö?

Tycker du att nöt som är i dåligt skick ska transporteras innan de skjuts?:mad:
 
Sv: Hästägare fick se på när

Och det var väl bara bra att ägaren flyttade/gjorde sig av med en del av djuren själv.


Människor som väljer att flytta djur istället för att sköta dem på plats, brukar inte börja sköta dem på nya stället, utan flyttar för att komma ifrån myndigheten, djuren far fortfarande illa.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ögnat genom artikel och sett video med tillhörande intervju.
Och angående diskussionen mellan dig och olgaklara, förlåt men, vad är det du har svårt att förstå?
Du poänterar ständigt att man gnäller över när ingripandet Sker. Det är inte poängen såsom jag förstått, utan Hur de gick tillväga, inte När. Jag tillhör skaran som anser att det jag vet av historien är att allt gick snett. Fel. Om vi avlar fram djuren, oavsett stam så har vi en skyldighet att ge dem en chans till livet vi tagit dem till.

Att slakta hästar som betraktats som i fint skick ( verkade? fodrade? ) så kan vi ju anta att de inte var fullt så ohanterade som man tycks påstå i artikel och intrevju. Fysisk kontakt bör ha varit i bruk du hästarna inte sköter sig själva.

Tragiskt att sådant här ska behöva hända fö. Och att folk inte gör någonting åt det och ger bättre förutsättningar åt framtidens fall än att sitta på arslet och bröla. Sista stycket ej riktat till dig.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Någon som faktiskt agerar.
All ära till dig som ger djuren en ny chans :bow: :banana:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Tragiskt att sådant här ska behöva hända fö. Och att folk inte gör någonting åt det och ger bättre förutsättningar åt framtidens fall än att sitta på arslet och bröla. Sista stycket ej riktat till dig.


Jag antar att du , precis som en del andra här i tråden, öppnat sina hem för vanvårdade hästar och kor, tar hand om , ser till att de kommer till goda hem, utan att för den skull se till vare sig sin egen ekonomi eller heller tid.

Jag har inte ansvar för andras djur, vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt, det är djurägaren själv som ska stå för den biten.Mitt ansvar sträcker sig till en anmälan.

Och jag förstår att detta stycke inte var riktat till mig, för min del är ju en avlivning helt OK, men jag undrar också, precis som du antyder, vad gör alla de i tråden som gnäller över avlivningen, erbjuder de sina hem för vanvårdade djur så de slipper avlivas?
Eller är det så illa att de verkligen sitter på arslet och bara brölar, som du menar?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Någon som faktiskt agerar.
All ära till dig som ger djuren en ny chans :bow: :banana:

Jag har också gjort det, om du undrar.....
Två fullblod och ett halvblod, där det ena fullblodet endast hade kvar lite fettreserv i ögonhålan.
Öppnat hemmet åt skadad D-ponny med dålig prognos.

Köpt en vanvårdad ko som såg ut som ett skelett med loppäten päls på.

För att inte tala om katter.... alla marsvin som ingen velat ha....kaniner.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

"Det var inte bra, det kan jag glatt säga, säger Monika Ängehult"... Vad då Glatt säga??? Är hon dum eller?

"Enligt Monika Ängehult var flera av hästarna i 30-årsåldern men två var bara sex år, de var mycket fina enligt Ängehult men aldrig hanterade. Därför sköts även de.
- Det hade varit ett större lidande att lasta dem. För djuren är döden inget lidande och tänk vilket trauma för dem att omplaceras, säger hon."

Ehm nej? Varför skulle det vara ett trauma att omplaceras? Sätt dom med andra hästar hos en duktig hästmänniska istället...
Ge dom lugnande under transporten... Kan man hantera hästarna så de kan skjutas, kan man sedera dom!

Vad Hon anser som aldrig hanterade behöver inte vara det...



Kan denna människa Något om hästar?
Ursh vad arg jag blir!

"Det var med stor möda och stort besvär man rörde sig och man fick hålla i stövlarna så de inte skulle fastna, säger Ängehult om hur gårdsplanen såg ut." Är lerig stallplan ett brott mot djurskyddslagen???



Visst, säkerligen finns det saker som inte framkommer i artikeln, men jag tycker inte att de ovan nämnda sakerna är en orsak för att avliva 2 unga hästar. De som var över 30 kanske inte var så lätta att hitta hem åt men unghästarna borde fått en chans.


och det hela sköttes Mycket dåligt då mannen uppenbarligen fick åka till akutpsyk undertiden!


Asså, jag håller med! Det är fan knäppt att man slaktar hästar bara sådär. Speciellt 6 åringarna, om nu den där människan hade bedömt att dom va friska ska väll inte dom dö! Alla som håller på med hästar fattar ju att det faktiskt går att göra något bra av hästarna igen, en häst ska fan inte dö för att den är dåligt hanterad, isf skulle hon väll kunna gå och skjuta alla uteliggare å sånt för det måste ju vara samma sak!!? Det är mord!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Asså, jag håller med! Det är fan knäppt att man slaktar hästar bara sådär. Speciellt 6 åringarna, om nu den där människan hade bedömt att dom va friska ska väll inte dom dö! Alla som håller på med hästar fattar ju att det faktiskt går att göra något bra av hästarna igen, en häst ska fan inte dö för att den är dåligt hanterad, isf skulle hon väll kunna gå och skjuta alla uteliggare å sånt för det måste ju vara samma sak!!? Det är mord!

snälla du blanda inte ihop människor och djur. Vi lever INTE i en disneyvärld.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Och det var väl bara bra att ägaren flyttade/gjorde sig av med en del av djuren själv.

Och varför glömmer man människa i det hela?? Eller han är inte värt något alls menar du? Skall man avliva honom också eftersom han uppenbarligen led av hur det gick till väga!!

Nej det är inte alls bra om de börjar flytta djuren. Djuren gömms ofta bara undan för myndigheterna och får det oftast sämre än de hade det innan..

Man bör nog tänka på att ofta när det blir vanvårdssituationer av djur så ligger det något bakom som gör att människan inte är kapabel till att sköta djuren eller att be om hjälp. Som en av dessa situationer ska nämnas psykiska sjukdomar. Tycker inte att de hade rätt att behandla djurägaren på det vis som de gjorde...
 
Sv: Hästägare fick se på när

Människor som väljer att flytta djur istället för att sköta dem på plats, brukar inte börja sköta dem på nya stället, utan flyttar för att komma ifrån myndigheten, djuren far fortfarande illa.

Nu vet du ju inte om han flyttade djuren eller om han gjorde sig av med djuren!

Att dra alla över en kam som du gör i dina resonemang gillar jag inte, det är enkelspårigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp