Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Snarare ironiskt menat. Det här med friska är ngt som rubriksättaren påstått.
I övrigt har du rätt i att det inte är samhällets sak att omplacera hästar. Polismyndigheterna har inga speciella anslag till att bekosta omhändertagna djur o är därför ofta restriktiva med att låta djur stå ngn längre tid om de inte har ett sånt värde att det kan betala omkostnaderna. Att försöka få ut ngt från djurägarna i sådana här fall är oftast lönlöst.
PL

Antar att du inte hörde intervjun?? Där veterinären själv sa att 6åringarna var i fint skick. De andra hästarna var ju i 30års ålder och det vet väl du som veterinär hur sådana brukar se ut

Så bara för att man inte orkar rusta upp sina gamla byggnader när man är till åldern så betyder det att man inte har pengar?? Rent konkret alltså
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur vet du att hästarna mött människor varje dag?

Kanske de under lång tid bara mött en enda människa?

Dessutom var flertalet av hästarna gamla, en del riktigt gamla, det måste väl du inse att det är bättre att avliva på plats än att krångla med en flytt?

Ohanterade hästar ÄR farliga, inte för att de är aggresiva nödvändigtvis, utan just för att de är ohanterade.

Och igen läser du inte vad man skriver :crazy:

Så du menar att hästar som bara möter en människa varje dag inte möter människor??

Jisses hur skall vi göra med våra unghästar som i princip bara möter oss här hemma :eek: Eller rättare sagt mina hästar möter BARA oss på gården eftersom jag inte vill ha spring eller få smittor från andra stall.

Jag har inte skrivit något om själva sakfrågan utan det jag vänder mig mot ät förfarandet och avlivningen av de friska unghästarna.

Nej jag har aldrig mött en farlig ohanterad häst på det sättet du vill få det att framstå. Och jo jag har tagit emot och hanterat hästar som bara gått på en och samma lösdrift i hela sitt liv. Med lite förståelse så går det utmärkt att få dem normalhanterade.

Då har jag mött betydligt farligare hästar direkt från galoppbanan som dock är hanterade sedan de var föl
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

i den artikeln jag läste var ägarna hemma och mannen i huset fick omhändertas av psykakuten.....

13 hästars blod ÄR mycket. jag har sett en i taget, det räckte för mig...

Ja jag håller med. Men det verkar som om de som försvarar att man avlivar 13st djur på gårdplanen inte har varit med vid en avlivning och avblodning.

Hos oss så växte det inte gräs på den fläcken vi avblodade en häst på nästen ett år. Och det tog åtskilliga hinkar vatten för att få det att försvinna något så när.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Och igen läser du inte vad man skriver :crazy:

Nej jag har aldrig mött en farlig ohanterad häst på det sättet du vill få det att framstå. Och jo jag har tagit emot och hanterat hästar som bara gått på en och samma lösdrift i hela sitt liv. Med lite förståelse så går det utmärkt att få dem normalhanterade.

Då har jag mött betydligt farligare hästar direkt från galoppbanan som dock är hanterade sedan de var föl

Jag håller med dej!!
ohanterade hästar är inte farliga bara ohanterade,det är värre med felhanterade hästar!! de är/kan vara farliga!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

I praktiken ja, det går i stort sett aldrig att få tillbaka pengarna.
Att 6 åringarna var i fint skick behöver inte innebära att de var säljbara.
Någon sktev ovan att h*n aldrig varit med om att friska hästar slaktas, det har jag, massvis av gånger.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men hur stor är marknaden for ohanterade 6-åringar om inte stammen är ngt speciellt?
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Lånar bara din knapp

Visst är det märkligt att dessa hästar avlivas samma dag som beslut tas. Ingen chans till omprövning, överklagan eller omplacering av djuran. Medan man kan läsa om ett annat fall där en hästägare fått anmärkningar 10 år och man nu efter 10 år försöker med vite? Hur kan det vara så olika pga att det är olika kommuner?

Båda fallen extrema på olika sätt.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men det här fallet har pågått ännu längre.
Kommunen kan hantera ärendet på olika sätt o efter olika paragrafer i djurskyddslagen beroende på hur akut det är.
Normalt sett skall omhändertagandet fastställas av länssyrelsen.
När omhändertagandet är bastställt är det polisen som genomför o sedan förfogar över djuren.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men det här fallet har pågått ännu längre.
Kommunen kan hantera ärendet på olika sätt o efter olika paragrafer i djurskyddslagen beroende på hur akut det är.
Normalt sett skall omhändertagandet fastställas av länssyrelsen.
När omhändertagandet är bastställt är det polisen som genomför o sedan förfogar över djuren.
PL

Inte ang djurens hälsa, observera det
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur menar du?
Visst har polisen efter genomfört omhändertagande ansvaret för djurens hälsa. Detta utesluter naturligtvis inte samråd mellan kommun, vet, lst o polis i den fortsatta hanteringen.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på när

jag vet massor av folk som vill köpa häst och de ser inget hinder om den är ohanterad. bara den inte är felhanterad!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men det här fallet har pågått ännu längre.
Kommunen kan hantera ärendet på olika sätt o efter olika paragrafer i djurskyddslagen beroende på hur akut det är.
Normalt sett skall omhändertagandet fastställas av länssyrelsen.
När omhändertagandet är bastställt är det polisen som genomför o sedan förfogar över djuren.
PL

Det här ärendet ang. djurens hälsa höll i sig i en veckas tid.
Sen tidigare har de haft anmärkningar på taggtråd i hagen,slitna byggnader m.m men aldrig pga djurens hälsa.

Och ja,denna kommun hanterar och läser lagarna på egna sätt.:crazy:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Helt rätt!! Oftast händer det ingetning! och denna man hade väl haft sina anmärkningar eller hur..
 
Sv: Hästägare fick se på när
hans friska hästar slaktades


Alla sådana här trådar blir bara en tävlan i vem som är bäst på att spekulera.

Om fel har begåtts så måste det väl utredas på vederbörigt sätt. Vi här på Bukefalos vet egentligen ingenting om fallet. Så varför så många tvärsäkra påståenden?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur menar du?
Visst har polisen efter genomfört omhändertagande ansvaret för djurens hälsa. Detta utesluter naturligtvis inte samråd mellan kommun, vet, lst o polis i den fortsatta hanteringen.
PL

Angående att du skriver att detta ärende hade pågått längre tid vilket är fel!

Beslut och avlivning skedde samma dag!!

Muntligt föreläggande på ett sätt ingen vet hur det framställdes en vecka innan avlivningen.

Det är detta jag är emot!! Fel kan begås och göres ett fel så finns det ingen återvändo då står man där med sin döda häst.

Sakfrågan har jag inte kommenterat, bara hur det handlägges!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

OK, det har varit ett problemställe under mycket lång tid, se vad jag skrev ovan om den typen av ställen, har träffat på några stycken genom åren.
Det är klart att fel kan ha begåtts men det är tveksamt om tidningsartikeln talar för att så varit fallet.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Alla sådana här trådar blir bara en tävlan i vem som är bäst på att spekulera.

Så varför så många tvärsäkra påståenden?


Det handlar om att se det från en annan synvinkel än just "stackars hästar", "hur kunde de", "friska djur" "vidrig inspektör"o.s.v


Under mitt korta medlemsskap har det funnits trådar som beskrivit vad som hänt djur där äldre hastigt insjuknat i någon psykisk åldersrelaterad demenssjukdom, som nu spekulativt kan vara anledningen till att dessa djur så hastigt slutade skötas på det ändå tillfredsställande sätt de gjordes på innan.

Inte ovanligt att de djuren självdött, just för att både anmälan och ingripande gått för långsamt.Då minsann blir det lika stort väsen från de som nu gapar om ovanstående, men då får myndighetspersoner skäll för att de inte ingripit, ofta iaf inte tillräckligt snabbt.

Det måste vara svårt att ingripa på exakt rätt dag.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Lånar bara din knapp

Visst är det märkligt att dessa hästar avlivas samma dag som beslut tas. Ingen chans till omprövning, överklagan eller omplacering av djuran. Medan man kan läsa om ett annat fall där en hästägare fått anmärkningar 10 år och man nu efter 10 år försöker med vite? Hur kan det vara så olika pga att det är olika kommuner?


Ägaren började flytta djur, kanske därför beslutet hastades på?

Och även i detta fall har det under årens lopp varit en hel del anmärkningar, dock inte på hästarnas hull, utan på byggnader, skräp.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Muntligt föreläggande på ett sätt ingen vet hur det framställdes en vecka innan avlivningen.

Det är detta jag är emot!! Fel kan begås och göres ett fel så finns det ingen återvändo då står man där med sin döda häst.


Framställan har säkert varit tydlig eftersom djurägaren börjat flytta andra djur.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Framställan har säkert varit tydlig eftersom djurägaren börjat flytta andra djur.

Den har varit muntlig det tycker jag inte är tydlig.

Du verkar inte förstå vad jag menar utan du vill bara få det att det jag menar handlar om just detta fallet.

Jag menar generellt!!

Jag anser att man skall få allt skriftligt och tydligt.

Dessutom så anser jag det inte humant att avliva en så stor mängd djur på en och samma plats, speciellt inte om det är så att de som beslutat det är fullt medvetna om att ägarna inte varit medvetna om att djuren farit illa..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp