Bukefalos 28 år!

hästägare med annat dagjobb?

M

mojjan

Hejsan.

Min fråga riktar sig kanske mer till Er som inte jobbar med hästar på heltid utan tvärt om. Jag skulle vilja höra om det finns hästägare där ute som har häst men annat del-/fulltidsjobb som ni ägnar er åt om dagarna. Funkar det bra?

Skulle vilja veta hur era dagar/kvällar ser ut. Går det att äga en egen häst och ändå jobba med annat?

Tacksam för svar :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag tror de flesta jobbar faktiskt. Jobba stall sova. Men det funkar :) Har tre hästar.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar heltid som avdelningsansvarig i en mataffär och har 3 st hästar hemma!
Det funkar alldeles utmärkt och jag tror faktiskt att dom flesta som har häst har det så.
Att man har ett jobb ca 7-16 och sen efter det åker man till stallet.
Ok kompisar m.m blir lite lidande om det inte är hästkompisar eftersom att mycket handlar just om häst...

En fråga till dig?? varför skulle det inte gå att jobba med annat??
Även om du jobbar med hästar så får du ju inte greja med din egen häst på arbetstid utan får göra det på kvällen när du har slutat.
= fritiden.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Det är väl som att ha barn :) man behöver ju inte jobba på dagis för det :)

Jag pluggar, iofs på distans, men känner många som har hästar som jobbar dagtid på vanliga jobb, annars hade de inte haft råd med hästarna.
Känner oxå en hovslagare , men hon har ju inte mer tid med sina hästar på dagtid, för då är hon borta och jobbar, som alla andra :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag har en statlig säkerhetstjänst. Jobbar mest eftermiddag/natt och hinner då med min häst på fm, underbart att i stort sett alltid kunna rida på fm när det är ljust :)

Har medryttare 1-4 ggr/månad för att ibland få sova ut ordentligt när det blir mycket nattjobb.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Är nog mkt få förunnat att ha råd med häst utan att jobba som alla andra....(alt. studera)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

hahaha hmm kanske var en dum fråga på det sättet, men det känns som att andra "heltids-hästmänniskor" skulle dömma en, typ "stackars häst som ägaren inte lägger ner ALL sin tid på", om ni förstår vad jag menar :)

tack för svar!! :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

För att ens ha råd att ha häst så är ju jobb nödvändigt för de flesta, få förunnat att kunna ägna sig åt hästarna på heltid. Det gäller att prioritera helt enkelt...
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

JAg jobbar i dagsläget halvtid. Har två hästar och ett barn, går bra, man får prioritera vissa saker. Har nu en medryttare som hjälper mig.
Man planerar sina dagar ganska bra.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Den känslan får jag inte alls av andra!
Det jag brukar få höra ofta däremot är : Hur orkar du??
Hur hinner du med allt?? Är det inte dyrt??

Mitt svar brukar för det mesta vara att det handlar om intresse, prioritering och planering.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

hahaha hmm kanske var en dum fråga på det sättet, men det känns som att andra "heltids-hästmänniskor" skulle dömma en, typ "stackars häst som ägaren inte lägger ner ALL sin tid på", om ni förstår vad jag menar :)

tack för svar!! :)

Fast de flesta hästar är nog nöjda med att gå i hagen och äta gräs, och mår inte dåligt av att vi jobbar oxå :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Fast de flesta hästar är nog nöjda med att gå i hagen och äta gräs, och mår inte dåligt av att vi jobbar oxå :)
Nä, tvärtom mår de nog ganska bra av att vi jobbar så att de kan få mat, stallplats, verkade hovar, veterinärvård... etc etc :p
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Skulle vilja säga att det är få förunnat att kunna ägna sig åt hästar på heltid, dvs ha hästar som ett jobb, och att de flesta har ett "vanligt svenssonjobb" samtidigt. Men även om du har ett jobb inom hästbranschen, typ tränare, så lägger du ju inte all din tid på din egen häst. Ofta har du ju speciella uppgifter som måste bli gjorda för att du öht ska få betalt. Sen finns det ju undantag i form av toppryttare som blir sponsrade och i princip har som jobb att vara ute och tävla och visa upp sina sponsorers loggor, de gör ju inte mycket annat än rider sina hästar hela dagarna.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Vill börja med att kommentera som många andra: det är verkligen inte många människor som har råd att ha häst utan att jobba!

Jag jobbar heltid, förlagd till kontorstid dvs vardagar ca kl 8-17.
Jag går upp kl kvart i sex på morgonen. Släpper ut, fodrar och vattnar. Kommer hem från jobbet ca kl 17 (har turen att ha fem minuters resväg till jobbet). Mockar, fixar vatten. Rider en häst och medan den (en som går på min lösdrift) äter, fixar jag höportionerna till övriga. Släpper ut, rider ytterligare 2-3 hästar på kvällen. På vardagarna rider jag ganska korta men intensiva pass, ca 40 min/häst men då är det TRÄNING och inget annat som gäller.
Tar in dem som ska in, fodrar och vattnar.

Brukar komma in ca kl 20.30 på kvällarna. Duschar, tar fram lunch till nästa dag, äter kvällsmat. Läser en stund. Släcker lampan kvart i tio (jag behöver mina åtta timmar).

På helgerna är det städning ute och inne, mycket lek med hästarna.

Jag har 12 hästar varav för närvarande 8 rids i varierande omfattning. En är riden sex gånger hittills och jobbar inte mer än någon gång per vecka, och en ska snart ställas av pga dräktighet och då kommer jag att öka träningen för den som är under inridning.
*Det blir spännande när mina unghästar ska börja ridas in också, två eller tre om ett år (har köpt min trettonde häst, en tvååring till), att se hur jag kan organisera det hela för att motionera alla i lagom omfattning...:angel:
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Förra vintern har jag mina två plus åtta inackorderingar och ett heltidsjobb dagtid. Jag hann inte rida så mycket den vintern, så jag har avvecklat inackorderingsverksamheten (har bara en inackorderad plus min kusins häst, men hon har halva jobbet nu så det räknas inte) Då blev jag såklart arbetslös, så nu har jag massor av tid med hästarna;)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag tror som andra redan sagt, att de flesta nog jobbar med något annat än hästar.

Själv jobbar jag som ekonom, 7-16 jobb måndag-fredag. Har två hästar, en hund och sambo. Äter, mockar, rider, går ut med hunden och myser med sambon efter jobbet, går och lägger os ca 22.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar heltid i industri. Skiftarbete så varannan vecka rider jag på förmiddagen och varannan på eftermiddagen. Funkar fint.

Hade jag inte haft jobb så hade jag nog inte haft råd att ha häst. Men jobbet tar för stor del av ens fritid! :D
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar heltid, min man jobbar heltid och som mest har vi nog haft 30 hästar här samtidigt. Men numera ligger vi på mellan 15 - 20 hästar. Har uppfödning så det varierar ju efterhand som det säljs och föds hästar här.
Har under åren haft varierande arbetstider allt från ren dagtid till shift med dygnet runt tider.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 645
Senast: manda
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: BornAgain
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
312
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp