Bukefalos 28 år!

hästägare med annat dagjobb?

Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jobbar heltid ibland mer på grund av övertid. En vanlig dag går jag upp 6 äter frukost går ut med hunden kör honom till dagmatte. Jobbar 8-17,18. Hämtar hunden åker hem byter om äter en macka i farten. Åker till stallet och är sambon inte hemma tar jag med hunden. Hemma mellan 20-21. Äter middag, pratar med sambon om han är hemma (reser i jobbet) och går och lägger mig 22.30. Har turen att stå i ett stall där utsläpp och insläpp ingår alla dagar i veckan. Krisar det någon dag kan stallägaren mocka. Det som försakas är ju andra vänner än de i stallet, andra fritidsaktvitter och i viss mån sambon men det är det värt ;)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Lite sent svar, men under min tid som hästägare har jag främst haft kontorsjobb kl. 8-17. Visst är det träligt emellanåt, många år tränade jag innan jobbet vilket innebär ett dagschema som såg ungefär som såhär: 05:30 - uppstigning. 06:30 - på gymmet. Jobb 8-17. Hemkomst och enkel fodring till mig själv, iväg till stallet (ungefär 18-tiden). Hemkomst vid 21 och sedan i säng för att orka upp och träna påföljande morgon.

Det som krävs är en fungerande stallplats med vissa tjänster inkluderade, en otroligt tålig partner eller ett singelliv och inga höga anspråk på andra nöjen än hästen under kvällar och helger. På lördagen körde jag ofta med hästen till skogen, vilket innebar att en god del av dagen försvann där, och på söndagen var det hög tid att sköta tvätt, städ och andra hushållsgöromål.

Under perioder har jag betalt för avlastning i stallet, en av stallkompisarna tog hand om hästen två dagar/vecka för att jag skulle ha lite socialt liv (bio, middag ute etc).
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar mycket, studerar heltid och har en häst, nu samlar jag ihop pengar för att nästa vår köpa en unghäst så de blir två :) Hur jag hinner med allt vet jag inte, har nämligen 2 vikariejobb vid sidan av studierna, nog för att ca. 50-60% av studierna är självstudier som görs på egen tid, men den delen ska ju också göras. Vid sidan om dem jobbar jag nästan deltid, tar emot allt jobb som jag får, men inte har ponnyn lidit pga det. Jag planerar något sånär hur dagen ska se ut och får det att gå jämnt ut i slutändan. :idea:
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Säger som de flesta andra att majoriteten av alla hästägare har "vanligt" jobb för att finansiera sin fritid (=hästen). Jag har tre och sköter allt själv, de går på lösdrift som finns efter vägen till jobbet. Mockar och fodrar varje morgon innan jobbet. Är sedan där några timmar på kvällen, mockar, fodrar och motionerar. Hämtar hö och spån på helgerna eller loven. Även eventuella större jobb (bygga/riva hagar, måla osv) görs under helger och lov. Sambon hjälper till med det han vill och ibland om jag ber om det om det är något som jag inte kan göra själv.

I övrigt jobbar jag 45h i veckan och har ferietjänst. Kan ibland ta ut tid och gå hem lite tidigare för att rida eller vad det nu kan vara, får dock jobba igen den tiden för det mesta (tänk söndag kväll). Har inget problem med att hinna med alla hästarna. Skulle nog hinna med en till också om jag vill. Har inga barn som behöver tid, har dock en kompis med flera barn och dubbelt så många hästar nu efter barnen än vad hon hade innan barnen så det verkar ju också gå.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Oj! Majoriteten av alla hästägare jobbar nog med annat.
Det gäller ju att hitta en bra uppstallning som gör att det fungerar!

Tex kollektivstall där man delar på alla pass (morgon, lunch, middag och kväll oftast) kan bli lite svårt om man har ett annat heltidsjobb.

Men stallar man in på ett ställe med full stallskötsel så går ju allt!

Mina vardagar ser ut ungefär: Jobba 7-16, 16-17 hem, mellanmål, byta om, vara i stallet 17-19, vara hemma och göra annat 20-22 (22 går jag och lägger mig i sängen alltid och tittar på big brother innan jag somnar ;) )

I veckorna har vi enbart kvällspass vi delar på. Så den som går sist brukar natta pållarna men det finns även en lista att skriva upp sig på. På helgerna delar vi på utsläpp, lunch, insläpp och natt.

Vi behöver max ta 6 pass/månad sedan ingår resten.
Det är 8 boxar i stallet :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

KL

Jag jobbar 5-skift på stålindustri, så för mig varierar det hejvilt hur mycket och när jag är i stallet. Jag och min mamma har 3 hästar tillsammans, men det är bara 2 som rids just nu och den hästen som mamma äger har vi en medryttare på (eftersom mamma har problem med ryggen).
Så jag är nog ute i stallet ungefär 6 dar i veckan i snitt... Dom gånger jag jobbar natthelg (tolvtimmarsskift) så är jag dock inte ute alls, för det orkar jag inte. Min mamma jobbar också 5-skift på samma företag, och som tur är går vi inte på samma schema, vi har bara en förmiddagshelg samtidigt, annars går vi om varann nästan jämt :p

I stallet turas vi om med utsläppen med stallägaren och ett par till, så vi har ca 10 utsläpp i månaden (varav jag kanske har 3 typ, jag bor längst bort från stallet). Insläpp sköter man alltid själv, men om det krisar så brukar det aldrig vara problem med att få hjälp :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

*knapplån*

Lånar din tråd lite om det är okej...Undrar hur det går för er som studerar att betala allt för eran häst? Förutom att studera, har ni extra jobb eller hjälper föräldrar till att betala? :confused:
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag hade 1.5 häst när jag pluggade. Betalade allt utom underhåll av själva stallet. Hade dock mycket billigt boende en stor del av tiden.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Vet att många har föräldrar som hjälper till.
Vist har inte jag nån stallplats som ska betalas då mina hästar står uppstallade privat hos mina föräldrar.
Men sedan jag fyllt 18 har jag betalt mina hästar själv.

Det var liksom dealen. Nog fick jag ju studiebidraget samt undehållet dvs ca 3000:- i månaden, sen fick man jobba lite efter skolan (jag städade hemma hos ett par familjer i hålan på söndagar) man levde knapert men minns ändå jag hann med (och hade pengar) att träffa kompisar oxå.


Numera jobbar jag heltid, har pojkvän i staden, en etta i hålan och snart 3 kusar ute hos mor o far, får ha dem gratis där mot att jag mockar och rider åt mamma, så snart har jag alltså 4 hästar :crazy:
Knapert titt som tätt men va fan, man är väl galen!:love:

Men vist får man höra det; Hur orkar du? Hur hiner du? Hur har du råd? Är du galen?

Men som nån nämde, allt handlar om prioriteringar, vilja och planering. :laugh:
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar enbart natt 5-2 schema, dvs ena veckan jobbar jag 5 nätter & andra veckan 2 nätter. Jag jobbar i snitt 15 nätter/mån = ledig 15dagar i mån. 12h pass..

Ska jag gå på till natten eller är imellan två nattpass är jag i stallet runt lunchtid, eller em. Är jag ledig är jag i stallet både fm & kvällstid. (ca 8min till stallet)

Då jag har två hästar har jag möjlighet att ta den ena på fm & den senare på kvällen. (det är iaf tanken när båda är ridbara)

Jag skulle ha svårt att få tiden att räcka till iaf jag hade ett dagjobb. Iaf sålänge det finns 2st fyrbenta.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag studerar just nu. Ska bli förskolelärare och kommer förhoppningsvis jobba heltid när jag blir klar. Jag har haft häst under alla mina studieår och kommer fortsätta även när jag jobbar. Man måste ju ha en hobby så man kan ränsa skallen :D
På tal om hur jag löser betalning så får jag var och varannan månad en 1000ing av farsgubben under tiden jag studerar för att jag ska kunna ha häst. När jag börjar jobba betalar jag själv. Ren vänskapspeng. Sedan har jag och en vän löst det så att vi äger hästen ihop och delar därför på kostnaderna och dagarna. Väldigt smidigt då ingen av oss just nu har råd att ha häst själv. Allt utöver den pengen jag får av farsan betalar jag själv och då vi haft en vinter med mycket vet.kostnader så är det knapert. Är väldigt glad över att vi är två som delar på kostnaderna. Sedan kan hon ta fler dagar när jag har tenta och tvärt om. Mycket smidigt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag har en häst och jobbar heltid. Jag jobbar också extra var fjärde lördag för tillfället.
För mig fungerar det, men några sysselsättningsproblem har jag ju sällan! ;)

Just nu är mitt sto dräktigt och går på lösdrift (helinackordering), så nu är jag till henne och klappar lite en gång i veckan.
Men sedan när fölet är avvant ska jag ha medryttare två dagar i veckan, både beroende på kostnaden och att min tid inte räcker till.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag studerar och jobbar extra 1 dag/månad. Sedan blir det att snåla, unnar mig inget mer än hästen!
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag jobbar heltid + ganska mycket övertid och har tre hästar hemma. Den ena försöker jag rida 5-6 dagar i veckan. Åker och tränar en gång i veckan och då brukar hela den kvällen gå. De andra två har varsin medryttare och jag rider lite efter hur mycket jag hinner så de hålls igång lite lagom. Sambon rider även på den ena ibland. För mig fungerar det bra, i vissa perioder med väldigt mycket jobb blir det dock att sambon får hjälpa till väldigt mycket. Men jag hade gärna jobbat lite färre timmar och haft mer tid hemma :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Den känslan får jag inte alls av andra!
Det jag brukar få höra ofta däremot är : Hur orkar du??
Hur hinner du med allt?? Är det inte dyrt??

Mitt svar brukar för det mesta vara att det handlar om intresse, prioritering och planering.

var finns gilla knappen när man behöver det :confused:

:bow::bow::bow:

KL

jag jobbar innom vården 3-3 systemet (alltså jobbar tre ledig tre) två skift, har tre hästar, då jag jobbar förmiddag hjälper min mor till att släppa ut hästarna, och tar in dom då jag jobbar eftermiddag, då har jag redan mockat och grejat på morgonen, alla andra utsläpp/intag mockningar och grejor det sköter jag
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

När jag gick i skolan så hade jag resa ToR 2 h om dagen o skola ca 8-15 varje dag + läxor som också
tog en jä*la tid! Har i för sig bara en pålle, men det var tillräckligt då jag även spelar bowling på allsvenska-nivå.
Vilket betyder att varannan helg ca har vi borta matcher, åker hemifrån ca 6.00 o är hemma framåt 22!
Då hjälper stallkompisarna till med mocking o så. Dock ingår alltid in-utsläpp o fodringar.

Nu jobbar jag som vikarie i vården, vilket motsvarar en heltid i timmar! :) Men nu är de genast lättare
att planera efter att man slutat skolan, för nu vet man att om jag jobbar 7-16 så har jag inget mer,
än när man gick o skolan o hade läxor! :)
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

det känns som att andra "heltids-hästmänniskor" skulle dömma en, typ "stackars häst som ägaren inte lägger ner ALL sin tid på"

Varför i all världen skulle man lägga all sin tid på en enda häst?? Ska man gå med den i hagen på dagarna, då, eller? Jag tror att de flesta hästar föredrar att umgås med sina hagkompisar på dagarna.

Förutom att jag tycker att mitt jobb är ungefär lika roligt som hästeriet, så tycker jag också att det är bra att ha en inkomst. Jag hade inte kunnat ha häst annars.

Ser inget underligt i att jobba och därefter ägna mig åt fritidsintresset.

De enda jag känner som har häst, men inget annat jobb, är de som äger inackorderingsstall, ger träningar osv, och då är ju det deras jobb. De står ju inte och klappar sina egna hästar dagen lång.
 
Sv: hästägare med annat dagjobb?

Jag sällar mig till de som redan skrivit att det nästan är en förutsättning att jobba med något om man ska ha råd att ha häst. Om man inte är ofantligt rik eller har någon rik karl som betalar :angel:

Jag pluggar nu, men har jobbat heltid 7-16 tidigare. Kommer att jobba heltid nästa år (samt hela sommaren) och då är det obekväm arbetstid med blandat dag och kväll.
Jag har 3 ridbara hästar som jag tränar och nu är 2 av dem unga ännu och rids inte mer än någon gång i veckan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 644
Senast: manda
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp