Bukefalos 28 år!

Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jisses vilken vacker häst :love:

Tack!

Hon är en härlig tjej, just den bilden är något år gammal.

Vilken häftig "omvänd" bläs skimmeln hade!

Jag håller med, rullande hästen ser ut att vara musblack. Bork är ju gulbrun.

Jag har lärt mig att grullo är en musblack hingst/valack och grulla är ett sto. Ska komma från spanska och där böjer man efter kön...
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

montan_185841040.jpg



kl*

Hittade just en ny 600 år gammal hästras,Swartzwald-hästen med en lite ovanligare färgkombo..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl är inte det bork färg?

Bork hänger med än idag från norska språket, svensk korrekt benämning är GULBRUN :)

Vi har numera en konik på ridskolan, dock har jag inte tagit mig för att åka och fota den ännu. Supersöt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Bör vara silversvart, eller en variant av silver :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Min är väl inte superovanlig men hon är isabellblack och får mer och mer gråa fläckar på kroppen för varje fällning.

Benen är gråmelerade, samt att hon har ål och skiftar färg mellan sommar och vinterpäls


Vinterpäls

1385991_10152227910308998_1592509382_n_zpsdb755ce3.jpg


Sommarpäls

318862_10151279929678998_691067512_n.jpg

Vad är det för skillnad på en isabellblack och en vanlig isabell? Tycker det här med färger är spännande men svårt :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Gud så häftigt! Bildgooglade också, hade ingen aning att det fanns såna tecken :)

Undrar om det som min sköthäst har kan kallas "bloody shoulder"? Eller "måste" det vara en skimmel?
Hur som helst så är det ju lite konstigt!

Syns som synes bäst när han är rakad. Minns inte hur det brukar se ut i sommarpäls, haha.

DSC_0128.jpg


DSC_0131.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vad är det för skillnad på en isabellblack och en vanlig isabell? Tycker det här med färger är spännande men svårt :)

På en black häst är att hårstråna i pälsen alltid är vita på undersidan. På utsidan har de grundfärgen. Om man sticker in ett finger i pälsen och lyfter den uppåt så är den alltså helt vit. Detta är det enda säkra tecknet på blackfärgen. Det är många hästar som har ål eller tvåfärgad man utan att för den skull vara blacka. Blackfärgen är också dominant, så att en avkomma med en black förälder blir alltid black. En isabellblack har förutom blackfärgen även gulanlag. Utan den hade den varit rödblack (grundfärg fux). Lite rörigt men kan inte förklara bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Hugger min egen knapp.

En isabellblack har inte nödvändigtvis ål mm. Även den är ju blekt.

Sen finns det en risk/chans för att fölet ska bli dubbelgult (det man förr trodde var albino) om man betäcker musblacka sto med musblack hingst om man inte är säker på att de inte har gulaanlag eftersom den är dold hos musblack. Anlaget måste dock finnas hos båda föräldrarna. I så fall blir 25% av fölen dubbelgula. Detsamma gäller naturligtvis med alla hästar med gulanlag. Men det är lätt att kolla bakåt eftersom anlaget alltid syns.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Hugger min egen knapp.

En isabellblack har inte nödvändigtvis ål mm. Även den är ju blekt.

Sen finns det en risk/chans för att fölet ska bli dubbelgult (det man förr trodde var albino) om man betäcker musblacka sto med musblack hingst om man inte är säker på att de inte har gulaanlag eftersom den är dold hos musblack. Anlaget måste dock finnas hos båda föräldrarna. I så fall blir 25% av fölen dubbelgula. Detsamma gäller naturligtvis med alla hästar med gulanlag. Men det är lätt att kolla bakåt eftersom anlaget alltid syns.

Gult är aldrig dolt, men det kan synas mindre bra, men som sagt, aldrig nånsin dolt.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Precis. En musblack har väl svart som grundfärg, så en musblack är inte gul. Har den gulanlag heter det gulmusblack har jag läst mig till.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

är det så ? det var nytt för mej. att en black alltid får blacka avkommor?
min häst är black, eller skall iallafall vara det. har en black avkomma och 3 som inte är.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

En black får inte alltid blacka avkommor, en fjordhäst får alltid blacka avkommor.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Som det syns på min avatar så är jag fjordingmänniska, och det är deras färger jag är kan bäst. Fjordhästen har en gen som bleker alla färger (ej att förväxlas med gulanlaget), därav är gulanlaget dolt hos de musblacka. Man ser alltså ingen skillnad mellan vanlig musblack och gulmusblack.

Hos fjordingen är blackfärgen homozygot, därför blir alltid avkomman black, men den har ju färgen från båda föräldrarna så det kan ju förklara saken. Koniken måste vara homozygot för musblack eftersom den har anlaget från båda sina föräldrar. Det var dock ganska länge sen jag läste på senast så det kan ju ha blivit tilt i hjärnan.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vad är det för färganlag? Har aldrig hört talas om det.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Inte speciellt spännande men min ettårings stjärn har blåst ut, jag börjar även skymta någon form av bläs?
20131027-235204.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 859
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 874
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 516
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp