Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

vilken osis!

Jag får fortsätta hålla tummarna för att hon får behålla en fläck i ansiktet när hon skimmlar av. Din kille är så himla cool! (inte bara på grund av färgen heller i och för sig)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror nog hon kan behålla fläcken, om inte för alltid så väldigt länge iaf...
Hennes teckning påminner mkt om en av våra gamla galoppörer. Han bleknade på kroppen men behöll ansiktsteckningen länge...iaf tills han var 14 eller så. Nu är han 18 och helt vit. :)
 
Puttar upp den här gamla tråden med bilder på min nya.

Moonshadows Sunny
20150827_095728_zpslsm0huj0.jpg


20150826_084842_zpsvhqpqkyv.jpg

20150811_192823_zps4rtgijar.jpg
 
lh2.jpg

I sig kanske inte varje färg är jätteovanlig, men som helhet är flocken nog det:
På bild finns en svartskimmel, en silverbrun, 3 silversvarta, en svart, en silvergulbrun och en gulbrunskimmel. fast några av dem syns väldigt dåligt.

En bättre bild på silvergulbruna och gulbrunskimmel.
DSC_0065_resize.jpg



och silverbruna och svartskimmeln
IMG_4387_resize.jpg




Min sista häst som inte är med ovan var på annat bete ett tag i somras. Även där ovanligt färgglad hage: svartskimmel, silvergulsvart, "varnish roan" och silverbrun. Varnish roan är jag osäker på dess svenska namn, men det är det anlag som till viss del är ansvarig för tigrering. Denna häst har lp (lepard complex) genen men inte pattern genen som gör att det blir fläckar utan pälsen blir istället lite blekt och ser stickelhårig ut. För bara ett år sedan var hon nästan fux...
DSC_0018_resize.jpg
 
Jag antar att min herre är lite speciell i färgen eftersom jag aldrig träffat en häst som honom. Reggad som "brunblack" i passet, har ål och svart/vit man och svans. Var mörkt gul när han kom, började sen få vita fläckar vid mulen, blev nästan vit på våren/sommaren och nu börjar han bli gul igen. Lite roligt!
Sommarpälsen;
11407227_10203963748437291_2416326941337115628_n_zpshfnxcefd.jpg


För någon dag sedan när han börjar bli gul igen;
11949326_10204405645804449_9154641215810780968_n_zpsy5pzxhbh.jpg



Och sen i hagen går denna läckra häst! Väldigt snygg färg. :love:
11889514_10204439113241114_5822328352424834562_n_zpshuz4wjvz.jpg
 
Jag antar att min herre är lite speciell i färgen eftersom jag aldrig träffat en häst som honom. Reggad som "brunblack" i passet, har ål och svart/vit man och svans. Var mörkt gul när han kom, började sen få vita fläckar vid mulen, blev nästan vit på våren/sommaren och nu börjar han bli gul igen. Lite roligt!
Sommarpälsen;
11407227_10203963748437291_2416326941337115628_n_zpshfnxcefd.jpg

De där fläckarna på mulen får mig att tro på varnish roan precis som en av hästarna i mit inlägg. För bara något år sedan var hon "fux med sticklhår" men precis som denna tydligt fläckig mule. Nu påminner hon mer om en konstantskimmel.

Din ser också ut som en konstantskimmel men med de där fläckarna kring mule och öga (och säkert skapet med) ser det mer ut som varnish roan/ tigreringsanlag. Tycker även huvudet ser ut att ha ljusa partier vilket konstantskimmlar inte har.




Vad är pållen nedan för ras? Skulle lätt kunna vara ne silversvart till färgen men då det är en ovanlig färg i Sverigeskulle det ju kunna vara en leverfux med ljus man och svans. Vanligast är silver på islänning i Sverige men ska även finnas på ardenner. Och ja, jag tycker ockås den färgen är läcker...


Och sen i hagen går denna läckra häst! Väldigt snygg färg. :love:
11889514_10204439113241114_5822328352424834562_n_zpshuz4wjvz.jpg
 
Jag har ju min Tumme som har rolig färg =)
11038082_10153083459978460_2690371395673147609_n.jpg



Hennes son har tigerögon som henne och har fått massa vita hår på kroppen så vi får se hur han ser ut när han vuxit upp =)

Det här ser ju med ut som varnish roan (kommer verkligen inte ihåg vad man säger på svenska när de inte är tigrerade men har en av de två generna som krävs. Varnish roan är i alla fall det engelska namnet.)
 
@Niki Min är definitivt inte konstantskimmel, han är black av något slag i alla fall. Är rätt så säker på att tigreringen gjorde han vit, men som sagt börjar han bli gul igen. :p

Och den andra hästen, oj. Han är nog importerad ifrån något annat land (minns inte vart, men han är 3 år i år), väldigt ovanlig kallblodsras i Sverige (finns tydligen bara några få individer) men har helt glömt bort vad ägaren sa. ;)
 
@Niki Min är definitivt inte konstantskimmel, han är black av något slag i alla fall. Är rätt så säker på att tigreringen gjorde han vit, men som sagt börjar han bli gul igen. :p

Och den andra hästen, oj. Han är nog importerad ifrån något annat land (minns inte vart, men han är 3 år i år), väldigt ovanlig kallblodsras i Sverige (finns tydligen bara några få individer) men har helt glömt bort vad ägaren sa. ;)
Nej, ser inte ut som konstantskimmel... Det skumma är ju om han blir mer helfärgad, men jag är lite dålig på hur varnish roan fungerar... Mulen tycker jag är tydlig på det. Men, kan ju även vara black!

Comtois är möjlighet ras på den andra hästen - de är enbart/nästan enbart silverfärgade (silversvarta????). Vet ej om de finns i Sverige. Kan även vara så att det finns någon annan kallblodsras men inte lika vanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 794
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 534
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 580
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 397
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp