Bukefalos 28 år!

Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

är det så ? det var nytt för mej. att en black alltid får blacka avkommor?
min häst är black, eller skall iallafall vara det. har en black avkomma och 3 som inte är.

Nej, så är det inte. Blackanlaget är dominant, vilket innebär att om hästen har det så syns det. En häst med ett blackanlag är alltså black och en avkomma har 50% chans att ärva blackfärgen (om inte den andre föräldern också är black). Om en häst däremot har två (dubbla) blackanlag, som alla fjordingar har, så får alla avkommor blackfärgen, oavsett den andra förälderns färg.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Okej, tack!
Tänkte väl det för alla fjordkorsningar är inte heller blacka.
:)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Fast en häst med en renrasig fjordingförälder blir alltid black, eftersom den renrasiga fjordingen har dubbla blackanlag och alltid ger ett vidare till avkomman.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Har tittat på tråden om fjordkorsningar, där finns det icke-blacka men de kanske är "andrahands" korsningar , alltså 1/4 fjording då?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Så måste det vara isf. En 50% måste vara black.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Beror ju på hur de 50% är fördelade. :D Om båda föräldrarna är 50% fjording blir ju avkomman också 50% men inte nödvändigtvis black.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

En korsning där ena föräldern är renrasig fjording blir alltid black. I nästa led behöver den inte bli det.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror hon menar att om båda föräldrarna nu är 50% fjording (alltså har en renrasig fjordingförälder vardera), så måste ju båda föräldrarna redan ärvt blackanlaget och alltså vara blacka, och då blir ju även deras avkomma black eftersom båda bara kan lämna sitt blackanlag vidare?:)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror hon menar att om båda föräldrarna nu är 50% fjording (alltså har en renrasig fjordingförälder vardera), så måste ju båda föräldrarna redan ärvt blackanlaget och alltså vara blacka, och då blir ju även deras avkomma black eftersom båda bara kan lämna sitt blackanlag vidare?:)

Så blir det väl inte nödvändigtvis? De kan ju lämna både black och ickeblack?

Vad det blev snurrigt nu det här... O_o
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag vet faktiskt inte, men vad jag förstod det som så måste avkomman bli black om båda föräldrarna är black (även om de bara har varsitt blackanlag?). Vi får vänta på att någon kommer och förklarar för oss:)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Nu måste jag lägga mig i :D
Mycket förenklat:

Fjording (homozygot) har anlagen:
black + black

En icke black:
inte black + inte black

Tillsammans får dom en avkomma som bär anlagen:
black + inte black
Den kommer se black ut, men ärver bara ner blackgenen till 50% av sina avkommor

Två sådana kan alltså få följande kombinationer:
black + black, black + inte black, inte black + inte black
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Inte bara till dig, men jag måste ändå okunnigt fråga:
Kan ALLA raser få "falsk ål"?
I stallet jag jobbar finns ett fullblod som ser ut att ha ål.... Fattar ju att det inte er en riktig men ändå...
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Ja. Det har inget med ras att göra, utan färg. Det bruna anlaget, t.ex, gör att hästens svarta färg begränsas till ben och skyddshår, resten bleks och blir brunfärgat. Ofta bleks även ryggen sämre och kan lämna kvar någon form av mörk "sotrygg" eller "fuskål".
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

okej, ta det ännu en gång :crazy:

- alltså min häst är efter fux-undan brunblack
- själv är hon rödblack

- hon har 4 föl. 2 efter samma fuxhingst. ena fölet rödblackt, andra fux.

sedan har hon 2 föl efter 2 olika skimlar. ena förlet fux, andra skimmel.

helt rätt så, med andra ord?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kan ni ta denna diskussion i färgtråden inne på avel, detta är en bildtråd.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag har en PRE hingst med en s.k "blood mark". Jag vet inte mycket om det förutom legender men det hjälper ju föga ;) Coolt är det dock! Många gånger har "blood mark eller bloody shpulder" hästar mer inslag av stickelhår och en brun bringa men min Favorito fick sin fläck i ansiktet.

Du har inga bilder på när han var yngre och märket började träda fram?

Hoppas lite på att min Räka har ett liknande för hon skimmlar lite annorlunda i ansiktet:




när hon var föl hade hon lite vitt:
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vad är det för skillnad på en isabellblack och en vanlig isabell? Tycker det här med färger är spännande men svårt :)

Det är väl att min har en blackgen i sig vilket inte en vanlig isabell har.

Blackgenen ger sig till känna på min genom gråa detaljer på hennes kropp samt ål.


Hennes mamma var rödblack pappa isabell
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tyvärr inte då jag bara haft honom i drygt 1 månad ;) Han är importerad från Spanien så tror tyvärr inte jag kan få tag i några bilder på honom som yngre. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 859
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 871
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 514
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp