Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Nej, ser inte ut som konstantskimmel... Det skumma är ju om han blir mer helfärgad, men jag är lite dålig på hur varnish roan fungerar... Mulen tycker jag är tydlig på det. Men, kan ju även vara black!.
'Han står som sagt som Brunblack i passet och han har ål och hela köret. ;) Här är några fler bilder från senaste året, han var varit enfärgad längre än han inte var det.
IMG_6145_zpsdca64f94.jpg
11063135_10203468226329548_1911949776_n_zpsdlfy5yvf.jpg
11068853_10203416111906720_1477662454_n_zpsdnrij78b.jpg
11892275_10204397667484996_49447867824688801_n_zpsasng5a9l.jpg

På sista bilden hade han solkräm i ansiktet. ;)
 
Och den andra hästen, oj. Han är nog importerad ifrån något annat land (minns inte vart, men han är 3 år i år), väldigt ovanlig kallblodsras i Sverige (finns tydligen bara några få individer) men har helt glömt bort vad ägaren sa. ;)
Min första tanke när jag såg den bilden var Schwarzwaldhäst, en tysk kallblodsras som förekommer främst i mörk leverfux med flax och en av mina favoritkallblod :heart Men det finns säkert fler kallblodsraser som förekommer i den färgen, det var dock den första som poppade upp i min skalle :)
 
@Aionee Att han är brunblack utesluter varken tigrering eller konstantskimmel då dessa är anlag som lägger sig "ovanpå" grundfärgen.
Precis vad jag tänkte, men som jag nu insåg att jag skrev otydligt. MEN, det ser inte ut som konstantskimmel utan som melering (varnish roan) som anledning till "de vita håren" i pälsen. Däremot verkar det ju vara kombo på melering, gulanlag och black - DET kan inte vara särskilt vanligt :D
 
Precis vad jag tänkte, men som jag nu insåg att jag skrev otydligt. MEN, det ser inte ut som konstantskimmel utan som melering (varnish roan) som anledning till "de vita håren" i pälsen. Däremot verkar det ju vara kombo på melering, gulanlag och black - DET kan inte vara särskilt vanligt :D

Om jag inte minns fel (@Aionee ?)så är hästen korsning fjord/någon prickig ras (minns inte om det var knabbe eller nån apaloosavariant) vilket förklarar färgen. Gulanlag tror jag inte att det finns, utan snarare ljusbrunblack som ju är rätt så vanligt på fjordingar. D.v.s. den är troligen ljusbrunblack med melerad tigrering ovanpå. Möjligen blir den ännu ljusare med åren, har sett flera tigrerade vars färg breder ut sig med åren.
 
@Aionee
Sökte lite på varnish roan för att se bilder och fann detta inlägg om "minimal varnish roan", kändes relevant till diskussonen! Att din häst är brunblack med något slags lp-anlag ovanpå torde det inte vara någon tvivel om. :) Häftig!
 
Om jag inte minns fel (@Aionee ?)så är hästen korsning fjord/någon prickig ras (minns inte om det var knabbe eller nån apaloosavariant) vilket förklarar färgen. Gulanlag tror jag inte att det finns, utan snarare ljusbrunblack som ju är rätt så vanligt på fjordingar. D.v.s. den är troligen ljusbrunblack med melerad tigrering ovanpå. Möjligen blir den ännu ljusare med åren, har sett flera tigrerade vars färg breder ut sig med åren.
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.
 
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.

Det är det ju iofs inte nej, tänkte inte på det. Fast just den där känns rätt brunblack, det blir ju himla ljust med black+gult. Häftigt oavsett, avundsjuk på alla er som har hästar med roliga färger. Det här med att syssla med halvblod har sina nackdelar, onekligen.
 
Svarar er alla;
Ja, färgen är verkligen häftig och intressant! Och ja, han är fjording/knabstrupper och varmblod. Så han har lite av varje i sig när det kommer till färg. :)

Jag tror också att han är gul/black och sen har det där knabstrupper-anlaget ovanpå (hela hans hud är fläckig/prickig btw), han är ju relativt ung (född 2010) och när han blev så vit i våras/somras så visade vi bilder för förra ägaren (som haft han sedan han var 5 månader) och hon sa att han aldrig blekts av sådär förut. Så om han blir ljusare med åren skulle det vara superintressant! Nu när han byter tillbaka till vinterpälsen har han dock blivit mer och mer enfärgad. Blir kul att se vad han byter till sen (t.ex. förra vintern fick han vita prickar i ansiktet, något han inte heller haft förr och inte har nu) ;)

Tycker det var lite roligt hur jag var nära att köpa flera bruna hästar, och tyckte det var lite tråkigt. Jag hade ju helst velat haft typ en skäck, en prickig eller kanske en fjording för att de var snygga i färgen. Men sen slutade det med att jag fick en som hade allt möjligt, haha!
 
Jag tror också att han är gul/black och sen har det där knabstrupper-anlaget ovanpå (hela hans hud är fläckig/prickig btw),
Bara en liten påpekan - gul och black är inte samma färg. (Vet inte om du menade det heller, bara ett förtydligande)
 
Comtois är möjlighet ras på den andra hästen - de är enbart/nästan enbart silverfärgade (silversvarta????). Vet ej om de finns i Sverige. Kan även vara så att det finns någon annan kallblodsras men inte lika vanligt.

Jag tänker på Noriker, en österrikisk ras. Jag dreglade alltid över den och Haflinger i rasboken när jag var liten:angel:
 
mms_img-419376257.jpg

Systers häst. Fux-skimmel-skäck? med rosa hud.

Efter mycket prat om tigrerade anlag på Aionees häst började jag fundera. Tror systers häst är tigrerad-skäck inte skimmel-skäck.:)

Tittade på några bilder där mamman finns med hon är skäck, typ samma nyans som Aionees, med lite prickar på mulen. Ett mer stickelhårigt fält på rumpan medans alla andra fält är skarpa i kanterna och färg med fåtalet vita prickar. (Bilderna är tyvärr inte mina så jag kan inte lägga upp nån.) Båda har vita "ögonvitor" denna har dock ett blått öga men det har nog med bläsen att göra.
 
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.

Nej men en brunblack med gulanlag (jag skriver nu om fjordingar) ser vit ut på kroppen. Kallas "vitblack" på svenska.
@Aionee s häst som är uppenbart brunblack som grundfärg (mörkare ansikte, ål, mörkare rand på öronen) ser definitivt inte ut att ha gul-anlag. Däremot någotannat utifrån prickarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 794
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 534
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 582
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 398
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp