Bukefalos 28 år!

Hästar och nyårsafton

Sv: Hästar och nyårsafton

Nej, mina hästar är inte rädda för åska. Men det skulle de kanske vara om den slår ner i stallet, för sådana är fyrverkerierna, de är så kraftiga att rutorna skallrar både ute och inne.
KL
Skulle era hästar bli rädda tro om åskan slår ner i stallet, eller i ett träd som de står under???...nej, tydligen är det bara jag och Gylle som har någon några hästar som skulle skita på sig då och bli väldigt oroliga....:grin:

Här skjuter grannarna så raketerna exploderar både över hage och stall men ändå så bryr sig inte hästarna.

Min ena ponny blev träffad av blixten för några år sen hon vart rädd för åska efteråt antagligen för att hon förknippade den med smärta. Hon kom snällt och bad om att få bli insläppt i stallet när det började åska. När hon väl kom in i stallet brydde hon sig inte om åskan alls. Aldrig någon panik ens på henne som verkligen hade anledning att få panik.

KL
Funderar lite över VAD det är som gör att flera har sådana problem med hästar och fyrverkerier och andra inte. Visst alla hästar är olika men mina fyra nuvarande hästar har aldrig fått panik av fyrverkerier och jag misstänker att det beror på att jag aldrig gjort en speciellt stor sak utav det.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Förra året hade vi en häst i hagen som jagade upp alla andra, om inte hon gått i hagen hade det garanterat varit lugnt. I år väljer jag att ta in dem eftersom jag jobbar hela natten...
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Hört talas om att hästar är individer alla med olika händelser med sig i bagaget ?
Att du har 4 hästar som inte blir rädda är ju inte precis något som bevisar att hästar inte är rädda, jag har 8 som inte är rädda och en som är panikslagen, här har passerat ett stort antal hästar genom åren och 2 till har varit riktigt rädda varav en blev ett psykiskt vrak efter milleniumskiftet, en tävlingshäst som inte var osäker eller rädd för någonting dessutom stencool i temperamentet innan dess, blev så psykiskt förstörd av det enorma skjutande som var då att han aldrig blev sig lik igen utan var efter det rädd för sin egen skugga det var första gången jag träffade på en häst som blev så skrämd av det.
Nuvarande rädda häst har varit det sedan hon kom hit som 5 åring, lika maniskt rädd för åska och eld som för raketer. I går kväll smällde någon av 3-4 raketer på andra sidan skogen det smattrade lite och lyste till, gick ut i stallet och hästen som inte ens har fönster åt det hållet stressade runt med rullande ögon och vitögonen framme hade mat i boxen men vågade inte äta utan bara stressade runt höll på i säkert en halvtimme för dessa små fjutte raketer på långt avstånd.
Ser inte fram emot kvällen då vi har helt klart väder vilket betyder ett helvete för då kommer både ljus och ljud från staden vi har ca 1 mil bort över åkrarna hit, de sista två åren har i alla fall varit mulet och och dåligt väder vilekt har dämpat bort nästan allt från staden i alla fall men uppenbarligen blir det inte så idag tyvärr.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Öh ja om du läser mitt inlägg så ser du:
Visst alla hästar är olika
Jag har haft betydligt fler hästar än de fyra jag nämnde just nu och har aldrig varit med om en enda häst som varit rädd för raketer. Men det händer tydligen. Och har man då en häst med sådana problem så får man ju helt enkelt hjälpa hästen antingen genom träning eller oxå genom någon form av lugnande medel under högrisk helgerna.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Så enkelt är det nog inte du.... Jag har en som är helt panikslagen och galopperar omkring i boxen, han blir bättre om jag står och håller i honom. Ensam blir han helt förtvivlad.

Den andra bryr sig egt inte alls, men blir givetvis lite orolig över att kompisen är så hysterisk.

Den som är rädd är även jätterädd för åska, han kryper ihop när han ser blixten.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Ja jag plockar alltid in mina oxå tycker det är en onödig risk att ha dem ute när mina "trigger happy" grannar är i farten. En raket som kommer fel kan göra stor skada.
Jag själv är hysteriskt rädd för både åska och raketer nämligen :D

Läste precis att det finns cdskivor med åska och fyrverkeri ljud. Det kunde ju vara något att prova! Det bästa hade ju varit att ha på den skivan tills hästarna vant sig vid den och sen även spela den på nyår så hästarna inte kan avgöra vad som är på skivan och vad som är irl
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar och nyårsafton

Håller med dig, min fyrverkeri/åskrädda häst är inte egt skotträdd, vi har en skjutbana i skogen här och det bryr han sig inte ett dugg om. Om de är ute och jagar och dödar djur däremot reagerar han, vilket jag har stor förståelse för.

Inte heller är han rädd för plastpåsar, bilar, traktorer, hundar, klippmaskin eller vad det nu skulle vara....
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Läste precis igenom mina inlägg och insåg att det nästan verkar som om jag är en stor fyrverkeri förespråkare och så är absolut inte fallet. Jag skulle gärna se att fyrverkerier blev totalförbjudna. Fyrverkerier är i min värld nästan likställda med vapen och jag tycker det är sjukt obehagligt när kraftigt överförfriskade personer vinglar runt med mindre sprängladdningar i händerna.

Jag har en lite ot sak som jag observerat genom åren: Det verkar som om det är främst män/pojkar som gillar fyrverkerier skulle vara kul om någon vet om det gjorts någon mätning på vilka som köper mest raketer?
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Jag har haft betydligt fler hästar än de fyra jag nämnde just nu och har aldrig varit med om en enda häst som varit rädd för raketer. Men det händer tydligen. Och har man då en häst med sådana problem så får man ju helt enkelt hjälpa hästen antingen genom träning eller oxå genom någon form av lugnande medel under högrisk helgerna.

Du skrev ju själv i ett tidigare inlägg att dina hästar visst varit rädda:confused: .

Och sedan kan det vara så att tävlingshästar/ dito avel med lite högre blod är lite känsligare om de väl blir skrämda, många här inne har ju lite tyngre val mer kända för sin stabilitet om man generalliserar.

Det är ju väldigt lätt att slå sig för bröstet om man sluppit en bomb över huvudet på en het tävlingshäst i bra kondition med en naturlig glöd som man vill ha till nytta för tävling.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Läste precis att det finns cdskivor med åska och fyrverkeri ljud. Det kunde ju vara något att prova! Det bästa hade ju varit att ha på den skivan tills hästarna vant sig vid den och sen även spela den på nyår så hästarna inte kan avgöra vad som är på skivan och vad som är irl

Men om rutorna skallrar- ?????
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Jag tackar just nu vädergudarna och hoppas att det väder vi fått nu håller i sig fram till tolvslaget, det är så tjock dimma så jag inte såg hästarna när de stod 20 meter bort när jag var ute och plockade in dem. Hoppas hoppas det inte lättar innan det sätter igång ordentligt.
Man hör lite dovt att det smälls lite här och var men det syns inte även om damen naturligtvis snappat vad det är som låter, så nu hoppas jag lågkonjukturen har satt stora spår i inköpen av raketer och att denna tjocka dimma fortsätter så kanske damen överlever en nyårsafton till.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Det är ju väldigt lätt att slå sig för bröstet om man sluppit en bomb över huvudet på en het tävlingshäst i bra kondition med en naturlig glöd som man vill ha till nytta för tävling.

Fast även hästarna i tävlingskondition har varit lugna... Men de låg inte på så hög nivå ioförsig. Gick väl SM och EM
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Fast även hästarna i tävlingskondition har varit lugna... Men de låg inte på så hög nivå ioförsig. Gick väl SM och EM

Men jag har inte sagt att det finns stabila individer som går högre, även ex rejälare ponnys går SM osv, allt är inte lätt och ädelt med hetta och nerv.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Mina är intagna, lugnt än så länge för det skjuts ännu inte över taket. Vi får se sedan hur det går.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

ja det spelar ingen roll. Tycker synd om er som har hästar som är rädda för raketer åska osv. Fördelen med raketer om det nu finns någon är ju att man på ett ungefär vet när de skjuts (runt nyår och påsk tex.) Hoppas ni får en lugn nyår!
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Precis hemkommen från mina för en stund sen, har två på lösdrift. Helt lugna och totalt obekymrade hitills och det har ändå smällts en hel del hela dagen runt omkring. Har en vän som kollar dom nu lite på kvällskvisten och sen åker jag ut vid tolvslaget och firar in nyåret med dom :D
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Samma här, raketer och raketsmatter har avfyrats från 2 nära hus(in på vår tomt o byggnad) men inga bomber ännu så hittils är hästarna lugna.

Bomberna kommer vid tolvslaget och då får vi se.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

För min del var planen att komma iväg med femåringen och titta på fyrverkeri, de har tidigare år haft ett hejdundrande en bit härifrån. Skulle bara vila lite innan jag gick ut och fångade hästen, men jag somnade, vaknade halv tolv av att telefonen ringde. Men det var väl lika bra jag inte kom iväg för det var inte mycket till skjutande iår!

I hagen var det som vanligt lugnt, det enda de reagerade på var när de slutat skjuta och det blev tyst, då lyssnade de väldigt. La mig i hösilagehögen en stund, rätt rogivande men lite för kallt för att sova där den här natten.

Gott nytt år på er, och hoppas att det gått bra med era hästar!

Ptr
 
Sv: Hästar och nyårsafton

kl

Hos oss var det lugnt. Gick ut och tittade till dem vid 00.05-00.10 precis efter att det värsta skjutandet varit och dem var lugna, verkade inte uppjagade även om dem kanske var lite på alerten och lyssnade en del men inte mer än så. Nordsvensken hade vandrat runt lite kunde man se i ströet men travaren hade nog mest stått och tittat genom fönstret.

På det hela taget gick det väldigt lugnt tillväga trots att grannarna på andra sidan den lilla dalen bestämde sig för att skjuta en del i år, vilket dem inte gjorde förra året, så det small nog dubbelt så mycket som det brukar.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Nä jag tog in hästarna visade sällskapshästen att han inte riktigt var tillfreds med det som låtit hittills.
Därför gick jag ut till stallet ett tag innan tolvslaget med hö till hästarna.
Min pålle åt glatt och tittade upp och lyssnade när det small som värst - och det lät som om det var ett antal kpistar som sköt precis utanför stallet, - och då var det som om han tänkte "helvete vad det smäller" och sedan fortsatte han helt obekymrat att äta.
Sällskaphästen däremot åt inte en tugga och vandrade och vandrade samt itttade bekymrat ut genom fönstret när det lyste upp som värst.
Jag tror inte att jag kommer att hitta någon skit i hans box och spånet är som en vall runt boxen. Lyckligtvis inget värre, ingen panik eller så.

I morse när jag tog ut pållen så stannade han i dörröppningen och tittade sig noga omkring innan han konstaterade att allt var som vanligt och då gick vidare. Likadant sällskapshästen, som även småblåste litegrann.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 164
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 810
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 715
Senast: Rouise
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 763
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp