Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Kopierat från Stockholms kennelklubb!


Nyårshelgen bjöd på många tragiska händelser för våra hundar och hundägare. Hundar som dog av chock, hundar som skrämdes på flykten och blev påkörda, hundar som försvann från sina hem. När det har gått så långt att man måste fly sitt hem och ta in på hotell på nyårsnatten för att hunden skall klara sig är väl ändå måttet rågat? 156 hundar med ägare bodde på Clarion Hotel Arlanda under nyårsnatten då det är absolut raketförbud i det området. Är det verkligen vettigt att det skall behövas? Smällarupproret på Facebook har i skrivande stund 7 200 medlemmar som alla är lika frustrerade, arga och i många fall uppgivna över det fullständigt onödiga skjutandet dygnet runt i veckor och månader. Försäljningen av fyrverkerier och smällare till privatpersoner MÅSTE få ett slut. Många länder har rena förbud eller kraftiga begränsningar, men i vårt land är det fritt fram. Försäljarna får till och med tillstånd att ”provskjuta” raketer veckan före nyår! Nu kräver vi krafttag från alla inblandade med ansvar för pyrotekniken, departement, polis, räddningsverk m.fl. att få stopp på detta missförhållande. Det är nog nu!
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

KL

Jag är väldigt glad över att det har varit väldigt lugnt med smällare och raketer här i nacka i Stockholm. Smällde nästan bara när mörkret lagt sig och idag har det inte smällt någonting. Mina föräldrar tog med sig 3 hundar och åkte till vårat landställe då alla 3 låg och skakade i pappas knä förra året. Hoppas på att ett förbud kommer så att bara kommuner får skjuta.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag bor långt ute på landet men även här hörde vi smällar under hela dagen, kvällen och natten. Nu höll vi vår skotträdda hund medicinerad så hon klarade sig fint, men jag tycker det är helt absurt att det ska hålla igång under så många timmar..

Jag håller med, det vore en enorm skillnad om man visste när det kommer fyrverkerier. Nu pågår det hela kvällen.

Jag har en hund som är berörd och reagerar på smällar i närheten med att gå upp i stress och morra och skälla(på längre avstånd reagerar han inte). Inomhus, med hög musik på, gardiner fördragna och framför allt något riktigt gott att äta så fungerar det bra. Alltså var det absurt nog inga problem alls vid tolvslaget trots att det lät som värst då - vi ju förberedda! Däremot när det smällde vid sex, halv åtta, nio, halv tio, kvart i elva...tja ni förstår. Då hade vi inte hunnit ge honom något att sysselsätta sig med, så då hann han stressa upp sig och skälla.

Unghunden hakar på och skäller ibland, särskilt utomhus och jag blev lite orolig att han också blivit berörd först. Men det blev löjligt uppenbart att han inte har någon aning om VAD det är gammelhunden skäller på när vi var ute för kvällskiss efter ett på natten då det varit lugnt ett bra tag. Plötsligt smäller det igen, äldre hunden rusar iväg och skäller och lillen hakar på. Jag kallar in och släpper in gammelhunden så att husse får ta hand om honom men stannar ute med lillfisen. Då börjar han nosa längs staketet för att försöka komma på vad det var för otäcking som storebrorsan försökte skrämma bort. :D Sedan traskar han runt i trädgården, reagerar inte alls när det smäller igen utan passar på att kvällskissa, kollar om jag har lust att hitta på något och sen går vi in. Skönt!
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

kl

Vi avslutade året med att konstatera att Leons åskrädsla generaliserats till att omfatta smällare/raketer.Storgråter

Vi bor ändå nästan mitt i skogen, ett glesbebyggt sommarstugeområde som tyvärr blivit mer o mer befolkat av åretruntboende.

Idag har han kraftig hangover av Nozinanet han fick.

Han är nu drygt 6 år o allt började med åska när han var 5.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast jag tycker nog att GEMENSAM respect ar att foredra. Jag gor mitt genom att se till att det finns tva kvallar/natter per ar nar mina grannar kan skjuta utan att hasten springer hysteriskt och riskerar att ga igenom vara (tra) staket och de ser till att det bara skjuts raketer da och att det inte skjuts upp nagra rakt ovanfor mina agor. Varfor skulle jag forhindra deras gladje med rakter nar det finns satt att vi bada kan fungera tillsammans?

Då är väl din häst helt enkelt inte så rädd.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Visst. Men varfor ska andra tas ifran sin gladje for att jag/mitt djur inte klarar det? Om jag da bor granne med nagon som ar riktigt hundradd, ska man forbjuda grannarna att ha hundar over en viss storlek? Varfor helt enkelt inte forsoka hitta en losning som gor det battre for alla?


Ja då får väl de som nu promt vill skjuta åka till speciella platser, eller gå då för fulla eller onyktra ingår ju också i de mänskliga rättigheterna och nöjet under nyår.

Och vad gäller de som är hundrädda- nej, inte förbjuda hundarna men förbjuda de som inte har koll på sina hundar att ha dem lösa så de som är rädda slipper få dem intill eller på sig- precis som med raketer, de som inte vill ha dem på intill sig ska slippa.

Mina grannar lägger sina bomber över huset och stallet- nu går det bra, i år gick det väldigt bra- men jag blir så irriterad på att det finns människor som ser det som sin rätt att fyra av vadsomhelst, fast de inte ens äger marken som får nedfallet, och inte har en tanke på vad som kan hända långsiktigt om djuren blir rädda.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast inte kan det finnas så särskilt många människor vars enda glädje här i livet är att smälla av raketer på nyår? <snip>

Varfor maste det vara nagons enda gladje? Racket det inte med att det ar nagot de ser fram emot under aret?

Ja då får väl de som nu promt vill skjuta åka till speciella platser,

Vilket jag tycker vore ett mer nyanserat och battre krav. Tillsammans med att krava speciella tider nar raketer och smallare far skjutas ... Och konsekvenser for de som bryter mot det.

Jo, min hast ar just "sa" radd. Men med gemensam respect fungerar det fint. Grannarna skjuter bara smallare riktade Fran vara marker och TVA ganger per ar efter att de sagt till Sa jag kan arrangera for honom Sa Han slipper hora och se.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Vilket jag tycker vore ett mer nyanserat och battre krav. Tillsammans med att krava speciella tider nar raketer och smallare far skjutas ... Och konsekvenser for de som bryter mot det.

Det tycker jag är vad de flesta efterfrågar. :) Faktum är ju att det redan finns restriktioner; väldigt många kommuner kräver tillstånd för uppskjutning av fyrverkerier inom planlagt område(även under nyår) och åldersgränsen är 18 år. Men överträdelser sker hela tiden inte minst eftersom det aldrig blir några konsekvenser.

Det är åtminstone en av anledningarna till att jag upplever att det behövs ett tillstånd för att ens köpa fyrverkerier. Då skulle vi slippa massa bränder och personskador varje år. Däremot tycker jag inte att det behövs ett totalförbud, jag förstår absolut att folk tycker att det är festligt med fyrverkerier.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast oftast är de inte helt mentalt stabila om de är rädda för fyrverkerier, eller så har de blivit utsatta för någon typ av trauma. Men det kan ta många år att komma på hur det yttrar sig på andra sätt.

Vi har haft/har två hundar av olika ras som båda varit/är rädda för fyrverkerier, den ena nära nog paniskt rädd. Båda hundarna har varit/är fullständigt stabila i alla andra lägen (nuvarande hunden är snart veteran).
Förvisso kan dessa två vara undantag...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det är större chans att man får en orädd hund om man är noga.

Ja, och något annat har jag heller inte påstått. MEN, det finns ingen garanti, avel är lite svårare än så.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag syftade på den här kommentaren:



Jag tror inte att en hund som är riktigt rädd för fyrverkerier (utan att blivit utsatt för ett extremt trauma) är helt stabil i övrigt, men det kan som någon tidigare kommenterade ta ett tag innan man upptäcker det.

Men man kan vara jättenoga med linjerna men ändå ha otur och få en ostabil hund.

Såg att du hade haft brukshundsras tidigare iaf, isf bör du ju kunna visa MH-resultat som visar på att din hund kommer från skottfasta mentalt stabila linjer om du fortfarande har det. Momenten 6a-e, samt 7a-e samt 10 kan säga en del om hundens rädsla samt förmåga att avreagera.

Jag har fortfarande brukshund, ja. Och med noggrant utvalda linjer, uppfödda av väl valda uppfödare. Allt i syfte att försöka få så bra hundar som möjligt.

Som sagt så håller jag helt med dig om att man bör vara noga med de linjer man väljer valp utifrån. Dock är det inte så enkelt som att hunden blir perfekt bara för det. Även om chansen ökar.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Varfor maste det vara nagons enda gladje? Racket det inte med att det ar nagot de ser fram emot under aret?

Är det verkligen deras rättighet att "ha roligt" på andras bekostnad? Ska djur och människor lida bara för att några "sett fram mot det hela året"?
Sedan kan jag kanske undra vilket liv man lever om raketer på nyårsafton är årets största händelse att se fram emot...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag har läst hela tråden.

Och konstaterar att problemet med smällare är likadant som problemet hundar.
Rätt hanterat så stör det inte men fel hanterat så stör det.

Och människor som bara ser till sitt eget nöje är ju ganska så vanliga.
Tänk på alla hundägare som tycker att de har rätt att ha sina hundar lösa i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
De tänker likadant som de som drar iväg fyrverkerier.
Jag vill ha roligt och andra får minsann ta och anpassa sig.

Så grundproblemet är egoismen och oviljan till att ta hänsyn till varandra.
Den som blir störd av grannens hund i tid och otid har nog svårt att offra sitt nöje av nyårsraketer med hänsyn till samma hund.

Rent allmänt så tycker jag att fyrverkerier skall kräva tillstånd och utbildning då det sprängs bort alldeles för många fingrar på dem.
Berusade människor och sprängämnen är en dålig kombination.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Har verkligen varit häxjakt i år på dessa "stackare" som valt att stå på sig o tala om att de ska skjuta raketer.
Tycker inte riktigt denna häxjakt på t.ex. fb som varit är helt ok eller rumsren.
Det har inte hållt en bra ton någonstans.
Det är ju tyvärr så att det är helt lagligt,
på vissa ställen behövs tillstånd som kan sökas hos polisen på lokal ort.

Som hundägare skulle jag aldrig ta med hundarna ut vid tolvslaget varken timman före eller efter o då reagerar inte mina hundar varken på smällarna eller ljusskådespelet som raketerna ger.
Tyvärr verkar det vara många som gör det ändå,
då flertalet av hundarna som rymt (de jag läst efterlysningar på) har rymt innan, under, o strax efter tolvslaget.

De som vill jobba för ett förbud mot raketer tycker jag ska fortsätta med det under hela året,
inte bara bedriva häxjakt mot enskilda personer denna tid då det skjuts (nyår, sista april).
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

KL

Igår fick jag ett utbrott när jag skulle gå till bankomaten i vårt lilla centrum (finns typ bara en pytteaffär och en lekplats + p-platser, men väl tättbebyggt med höghus och kyrka vid affären). Precis när jag ska gå runt hörnet mot bankomaten, så står där två ungj***ar som drar iväg en rejäl raket längst med marken 3 meter från affärens dörr. Den for förbi 10 meter framför mig och hundarna och jag blev galet förbannad :mad:

Grabbarna for givetvis iväg som avlöningar och jag stod där mitt i krutröken och kokade. Båda mina hundar är orädda, men just då började den yngsta klättra på mina ben vilket är ett tecken på att hon tyckte det var otäckt - tro fasen det. Jag försöker att inte tänka på vad som kunde hänt om jag hunnit några meter till eller om raketen sväng av en bit. Eller om något barn från höghusen tvärsöver parkeringen kommit springandes :(

Detta var då kl 14.00 på eftermiddagen igår.....
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag är lika förbannad som du. Berättade ju innan i tråden vad som hände förra nyårsafton, och i år har det inte vart kul. "Småsmällandet" som vart dagarna innan nyår har trots allt gått skapligt, hunden har vart lite rädd och osäker, men inte skakat och vart hysterisk. Nyårsafton var hemsk. Försökte ta korta rundor ut, men det small hela tiden och hon var rädd, ville inte ens gå ut på balkongen som hon i vanliga fall älskar, drog för att komma inomhus igen. Tolvslaget gick ändå ok, då var man förberedd, men under kvällen var vi bortbjudna och min hund kissade inne (av stress) vid 3 tillfällen, trots att vi nyss vart ute och inte borde vart nödig, allt på grund av allt smällande.

Igår trodde man det skulle vara lugnare, så tog en lite längre promenad ( ca 1 timme) vid 15-tiden. Halvvägs iväg börjar det smälla raketer till förbannelser, vi kunde inte vända om, då det var lika långt kvar åt vilket håll vi än gick. Resultatet blev naturligtvis rädsla och osäkerhet igen, samt att hon var lös i magen hela dagen. Inatt har jag jobbat och min nattmatte har haft hunden. På morgonen när jag hämtar henne får jag reda på att hon haft sprutdiarre ( innan var hon bara "lös", skitit inne på golvet två gånger under sen kväll, samt inte kunnat hålla sig under natten och skitit ner täcke och sängkläder hos henne. Då hon inte fått något annat än hundmat och någon leversnitt som hon brukar, så kopplar jag enbart ihop hennes mage med stress och rädsla. Första gången i hela sitt liv hon är dålig i magen i övrigt.

KL

Att folk här pratar om hämnd mot folk som inte plockar upp efter hunden, om att hundägaren har ansvar att träna hunden för raketer, att det är "tokigt" att vilja förbjuda/ha hårdare regler för folks glädje med att skjuta raketer. Är ni ens djurvänner ( eller vänner av folket över lag i vårt samhälle) och förstår lidandet för de djur och människor som utsätts? För de vilda djur som dör av stress ( jodå, tama djur också), för tama djur som mår dåligt i dagar, i veckor, inte vågar gå ut, skakar, gömmer sig. För människor med hörselskador, för människor som upplevt krig, människor med funktionshinder, dementa?

Vet ju att flertalet användare här motsätter sig och är förbannade på om lösa hundar jagar vilda djur för att djuren då stressas och kan kasta/få missfall pga det, var är då förståelsen för de djuren som lider i dagar veckor av raketerna i skogen nu? Är det bara hundägare som ska få "skit" för att vi gör fel, är det bara hundägare som orsakar skador på djuren i skogen? Sådan dubbelmoral....

Eftersom ni tar upp att folk inte plockar upp efter sina hundar, och att det skulle kunna vara en sorts hämnd från dem, så kan jag meddela att jag alltid tar upp i vanliga fall, men det går inte med en sprutdiarre pga raketerna nu. Med andra ord får ni tillbaka eran "hämnd" i form av mer hundskit nu istället! OBS, skrivet till er som tänker så, inte till er som skrivit att det kan vara en anledning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Ömsesidig respekt o förstånd o utelämna alkohol i alla avseende till att börja med.
Men om ni vill dra parallell med något,
så kan vi lika gärna dra parallellen med lösa hundar.
Vad de ställer till med (fast de som har de lösa i skogen under perioden då det är koppeltvång, de hundarna skulle väl ALDRIG jaga eller störa de vilda djuren inte) hur de smiter o ställer till oreda, eller skrämmer vuxna, barn andra hundar som är lika rädda för hundar som vissa hundar är för fyrverkerier.

Fast min lilla hund är liten o inte skulle kunna skrämma någon eller göra någon illa så skrämmer den hundrädda varelser, oavsett om det är människa, hund, katt, annat levande vilt. Så är det o det händer varje dag.

Detta är inte det enklaste att lösa men vill ni att det ska förbjudas måste det gå till berörda myndigheter som stiftar förbudet,
inte halshugga normala människor som faktiskt har all rätt att avfyra raketer (enl, lag)
som dessutom tar alla säkerhetsföreskrifter som finns för dessa pjäser o sitt ansvar gentemot detta.

Bygger bara åt fel håll.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Ömsesidig respekt o förstånd o utelämna alkohol i alla avseende till att börja med.
Men om ni vill dra parallell med något,
så kan vi lika gärna dra parallellen med lösa hundar.
Vad de ställer till med (fast de som har de lösa i skogen under perioden då det är koppeltvång, de hundarna skulle väl ALDRIG jaga eller störa de vilda djuren inte) hur de smiter o ställer till oreda, eller skrämmer vuxna, barn andra hundar som är lika rädda för hundar som vissa hundar är för fyrverkerier.

Fast min lilla hund är liten o inte skulle kunna skrämma någon eller göra någon illa så skrämmer den hundrädda varelser, oavsett om det är människa, hund, katt, annat levande vilt. Så är det o det händer varje dag.

Detta är inte det enklaste att lösa men vill ni att det ska förbjudas måste det gå till berörda myndigheter som stiftar förbudet,
inte halshugga normala människor som faktiskt har all rätt att avfyra raketer (enl, lag)
som dessutom tar alla säkerhetsföreskrifter som finns för dessa pjäser o sitt ansvar gentemot detta.

Bygger bara åt fel håll.

Normala hundägare och normala "raketmänniskor", är folk som håller sin hund kopplad där det inte är lämpligt att släppa den lös, samt människor som skjuter raketer vid tolvslaget och varken dagar eller veckor innan och efter. De onormala får står för sig själva.. Jag halshugger dem och vet att de som inte kan följa det, att krig startar krig. Men det är märkligt att folk bryr sig SÅÅÅÅÅ mycket om alla vilda djur i vanliga fall, men när det kommer till egna nöjen finns gränsen inte kvar längre, och då handlar det ändå om något så simpelt som att skjuta upp raketer.. Dubbelmoral igen....

Och, tillläger.. Jag drack alkohol på nyårsafton, hade 100% koll på min hund ändå. Hon går före mina behov, men vad hjälper det? Jag kan inte skydda henne mot smällandet i dagar och veckor innan och efter eftersom en hund gör sina behov ute normalt sett. Vem tycker du ska ta hänsyn? Ska hundägare resa bort i tre veckor för att skydda djuret ( och då endast sitt eget, inte alla andra vilda djur, människor som lider), eller ska raketerna hållas bättre? Det hjälper ju inte att att ha åldersgräns, förbjuda platser mm när folk inte bryr sig och och polis/myndighet inte prioriterar så "enkla" brott som att folk skjuter raketer. Men om en hund jagar EN hare här inne på forumet, då är det ramaskri på att hundägaren är dum i huvudet, att ägaren brister, att ägaren inte borde få ha hund. Skakar bara på huvudet....
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Normala hundägare och normala "raketmänniskor", är folk som håller sin hund kopplad där det inte är lämpligt att släppa den lös, samt människor som skjuter raketer vid tolvslaget och varken dagar eller veckor innan och efter. De onormala får står för sig själva.. Jag halshugger dem och vet att de som inte kan följa det, att krig startar krig. Men det är märkligt att folk bryr sig SÅÅÅÅÅ mycket om alla vilda djur i vanliga fall, men när det kommer till egna nöjen finns gränsen inte kvar längre, och då handlar det ändå om något så simpelt som att skjuta upp raketer.. Dubbelmoral igen....

Och, tillläger.. Jag drack alkohol på nyårsafton, hade 100% koll på min hund ändå. Hon går före mina behov, men vad hjälper det? Jag kan inte skydda henne mot smällandet i dagar och veckor innan och efter eftersom en hund gör sina behov ute normalt sett. Vem tycker du ska ta hänsyn? Ska hundägare resa bort i tre veckor för att skydda djuret ( och då endast sitt eget, inte alla andra vilda djur, människor som lider), eller ska raketerna hållas bättre? Det hjälper ju inte att att ha åldersgräns, förbjuda platser mm när folk inte bryr sig och och polis/myndighet inte prioriterar så "enkla" brott som att folk skjuter raketer. Men om en hund jagar EN hare här inne på forumet, då är det ramaskri på att hundägaren är dum i huvudet, att ägaren brister, att ägaren inte borde få ha hund. Skakar bara på huvudet....

Precis som det har bedrivits häxjakt på allt o alla som har vågat yttra att de köpt raketer o tänkt avfyra under tolvslaget.
Varken innan tolv eller många minuter efter tolvslaget (förutsatt att deras klocka varit synkad med fröken ur).

Ja ömsesidig respekt från alla människor så klart.
Vilket absolut inte är det lättaste, i något avseende oavsett vad det gäller.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Ja och jag behöver inte ens skylla på hundarna - jag tycker nog att det är otäckare om dom :( Jag har fått brinnande raketrester på mig tidigare nyårsaftnar i min egna lilla trädgård - det gör jäkligt ont. Jag tycker det är väldigt otrevligt att behöva vara på sin vakt vid varendaste hushörn pga att man inte vet om det kommer en smällare farandes eller inte. För några år sedan bad jag en pappa med sina små barn att gå ner till fältet och skjuta sina småraketer, istället för att smälla av dom mellan husen - han svarade med att släppa en direkt mot mig istället och sa det är nyår (det var dagen före...). Tyvärr hade jag en valp vid sidan av mig, för annars hade jag nog gått fram och klappat till karljäkeln :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp