Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag för min egen del smäller inte av fyrverkerier alls.
Av många olika orsaker.
Hästarna, de vilda djuren, fingrarna som jag vill ha kvar och miljön bl.a.
Men för grannens skällande hund som stör i tid och otid - jag tror inte det.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Nej, jag tycker det är onödigt att ange just hänsyn till hundar som huvudargumentet för att begränsa användandet av fyrverkerier. Som du skriver så finns det så många andra bra skäl som är mer allmängiltiga.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast även om många nämner hundar så beror det ju oftast på att det är så påtagligt att ha en hund blir ofantligt rädd. Egentligen är det lika många andra djur som lider av både husdjur (mina hundar är inte rädda, men däremot katten) och vilda djur, men dom vilda djuren märks det inte av på samma sätt eftersom vi "inte ser dom".

Själv tycker jag som sagt att det är otroligt obehagligt då jag både fått smällare på mig (ja det gick hål i både byxor och i mitt ben när det hände) och fått glödande raketrester på mig många gånger och då har jag inte ens smällt något själv. Flera av gångerna har jag varit i min egna trädgård. När det inte ens går att vistas ute pga riskerna, så tycker jag det gått alldeles för långt.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Men om en hund jagar EN hare här inne på forumet, då är det ramaskri på att hundägaren är dum i huvudet, att ägaren brister, att ägaren inte borde få ha hund. Skakar bara på huvudet....

Jag tror faktiskt den där haren är mer rädd för en hund som är i hasorna än fyrverkerier.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag för min egen del smäller inte av fyrverkerier alls.
Av många olika orsaker.
Hästarna, de vilda djuren, fingrarna som jag vill ha kvar och miljön bl.a.
Men för grannens skällande hund som stör i tid och otid - jag tror inte det.

Precis samma här- och nyår firas i stallet, har gjorts i minst 15 år, tar ung en timme .
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Är det verkligen deras rättighet att "ha roligt" på andras bekostnad? Ska djur och människor lida bara för att några "sett fram mot det hela året"?
Sedan kan jag kanske undra vilket liv man lever om raketer på nyårsafton är årets största händelse att se fram emot...

Det ar val upp till de som skjuter raketer att bedomma om de lever ett lyckligt liv eller inte ... att domma ut de som sett fram emot att skjuta raketer pa nyar som att ha ett samre liv bara for att man sjalv inte gillar raketer ar bra intolerant, tycker jag.

Jag har läst hela tråden.

Och konstaterar att problemet med smällare är likadant som problemet hundar.
Rätt hanterat så stör det inte men fel hanterat så stör det.

Och människor som bara ser till sitt eget nöje är ju ganska så vanliga.
Tänk på alla hundägare som tycker att de har rätt att ha sina hundar lösa i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
De tänker likadant som de som drar iväg fyrverkerier.
Jag vill ha roligt och andra får minsann ta och anpassa sig.

Så grundproblemet är egoismen och oviljan till att ta hänsyn till varandra.
Den som blir störd av grannens hund i tid och otid har nog svårt att offra sitt nöje av nyårsraketer med hänsyn till samma hund.

Rent allmänt så tycker jag att fyrverkerier skall kräva tillstånd och utbildning då det sprängs bort alldeles för många fingrar på dem.
Berusade människor och sprängämnen är en dålig kombination.

Jag kan inte annat an halla med pa varje punkt.

Nej, jag tycker det är onödigt att ange just hänsyn till hundar som huvudargumentet för att begränsa användandet av fyrverkerier. Som du skriver så finns det så många andra bra skäl som är mer allmängiltiga.

Jag haller med. Klappjakt pa alla raketuppskjutare for att vissa inte foljer reglerna ar lika illa som klappjakt pa hundagare for att vissa inte foljer reglerna. Var tog respekt och tolerance vagen? Som hundagare forvantar jag mig att bli vanligt bemott aven av personer som inte gillar hundar sa lange jag haller mig till lagen och kanske aven visar respekt och hansyn utover vad lagen sager for att andra kan vara radda och helt enkelt bara ogilla mina alsklingar ...
Jag ar overtygad om att det maste finnas liknande hansynsfulla och respektfulla manniskor i Sverige som i USA som gillar att skjuta upp raketer, men som visar respekt och hansyn till och med utover vad lagen sager. Manniskor som mina grannar (tva olika grannar, fast jag har inte hort nagon som klagat pa raket uppskjutning runt min stad sa det fungerar oftare an inte) som komunicerar och berattar for hastagarna nar de tanker skjuta upp raketer.

Problemet verkar ju vara barn och yngre tonaringar i Sverige ... och att lagen inte foljs. Varfor inte klaga pa det egentliga problemet? Och kanske rent av forsoka gora nagot at alla som inte foljer lagar och forordningar istallet for att forbjuda for alla?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tror faktiskt den där haren är mer rädd för en hund som är i hasorna än fyrverkerier.

Inte för att frågan egentligen hör hit, men även om rovdjur framkallar kraftig rädsla så finns det ändå överlevnadsstrategier kopplade till den typen av hot - vilket jag inbillar mig inte finns i lika stor utsträckning som när det kommer till okända hot som fyrverkerier.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Intolerant eller ej. Jag tycker nog ändå att det är ett i-landsproblem om man nu inte skulle få fyra av nyårsraketer hur som helst och var som helst. Ganska bortskämt och oempatiskt faktiskt att inte kunna inse hur det kan ställa till det för andra...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tvivlar på att en hare ens räknar ett fyrverkeri som ett hot. Visst kan det vara skrämmande men de skjuts sällan där haren måste befinna sig, de är snabba rackare soch de springer från oljudet i den mån de blir rädda.

KL
Jag håller helt med om att vissa hundägare går till överdrift. Ja man ska visa normal hänsyn från alla parters sida och följa lagar och reger om när man får skjuta rakter (ha hunden lös, plocka upp bajs etc) men man ska inte förvänta sig särbehandling och att ingen ska få skjuta raketer alls av hänsyn till rädda hundar. Hundrarna är mattar och hussars problem och inte grannarnas. Vilda djur lär inte ha några som helst problem med fyrverkerier, de drar sig bara bort på behörigt avstånd, folk skjuter mest i stan eller möjligen i utkanterna.

Däremot tycker jag att fyrverkerier borde begränsas av miljöhänsyn och pga risken att folk skadar sig och sen bör man vara försiktig att skjuta raketer utanför samhällen (inte välja att skjuta över grannens ladugård/stall/hönshus/kaninbur/hunkoja/hage/hus etc) utan dra sig bort åt och skjuta från bebyggelse och inte emot. På landet finns det plats att välja lämpligt område.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tvivlar på att en hare ens räknar ett fyrverkeri som ett hot. Visst kan det vara skrämmande men de skjuts sällan där haren måste befinna sig, de är snabba rackare soch de springer från oljudet i den mån de blir rädda.

(…)

Vilda djur lär inte ha några som helst problem med fyrverkerier, de drar sig bara bort på behörigt avstånd, folk skjuter mest i stan eller möjligen i utkanterna.

Det finns en mängd studier som tyder på motsatsen. Jag kan länka senare idag eller imorgon när jag har tid.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag kanske ska omformulera mig. Vilda djur utsätts för stress från människan på många plan, att nyårshelgens smällande skulle vara mer stressande än annat de utsätts för tror jag inte ett dugg på. De bryr sig säker så till vida att de springer undan om det smäller, men det gör de säker när än människa kommer traskande, en hund skäller, billar kör nära eller en jägare skjuter också. Att bli jagad längre sträckor är en mer akut form av stress och dödsångest.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tvivlar på att en hare ens räknar ett fyrverkeri som ett hot. Visst kan det vara skrämmande men de skjuts sällan där haren måste befinna sig, de är snabba rackare soch de springer från oljudet i den mån de blir rädda.

Hm - det bor väldigt mycket harar i mitt område och dom blir nog säkerligen ganska vettskrämda under nyår. Inte heller så lätt för dom att fly, då området är stort och det skjuts lika mycket i områdena runt om. Så frågan är vart dom skulle kunna springa undan ? Dom lär få kuta rätt många kilometer här för att undgå smällandet.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Inte för att frågan egentligen hör hit, men även om rovdjur framkallar kraftig rädsla så finns det ändå överlevnadsstrategier kopplade till den typen av hot - vilket jag inbillar mig inte finns i lika stor utsträckning som när det kommer till okända hot som fyrverkerier.

Ja så tänkte jag också.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Intolerant eller ej. Jag tycker nog ändå att det är ett i-landsproblem om man nu inte skulle få fyra av nyårsraketer hur som helst och var som helst. Ganska bortskämt och oempatiskt faktiskt att inte kunna inse hur det kan ställa till det för andra...

Det får man ju inte, redan nu. Eller har de ändrat?

kl

Håller med Ainon. Den som har rädda djur får till största delen själv ta ansvaret för det, jag har haft skotträdd hund men de (7 st..) jag har nu bryr sig inte. Rastas tidigt på kvällen och sedan runt ett när det tystnat, har sällskap på natten och bra volym på tv eller radio så de inte har anledning att börja bry sig heller.

Finns många anledningar att vara emot fyrverkerier (skada på människa, miljö, och så rädda djur då) men totalförbud rakt av har väl aldrig varit det smidigaste sättet att göra det på. Tillåt skiten en timme runt midnatt så kan det väl vara bra, känner jag. Att dra in hur de vilda djuren har det, om man ponerar att smällande sker under begränsad tid, tja.. då får vi sluta med det mesta vi gör. Djuren inne i staden är ofta rätt vana vid det mesta, i skogen smälls det knappast raketer. Jag kan inte riktigt se att älgarna är ett huvudargument i denna diskussion..

Men för all del, gnata på om totalförbud, det går säkert bra ;)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Kl.

Det måste va nått fel på mina 6 hundar, valpen låg inne och sov. Dom andra var ute i hundgården och låg i sina hus.

De började smälla tidigt här, nån då och då, sen en j-vla massa på tolvslaget. Otroligt vackert.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Min ena lag och sov och den andra kom med mig till fonstret en kort stund dar jag stod och beundrade fyrverkerierna i narmare en halvtimma. Det var superfint.:)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Våra grannar har massor av grisar och det är nog inte lämpligt att smälla av fyrverkerier här av den anledningen.
Så det var det ingen som gjorde heller.
Den skällande hunden var inte heller här vad jag kunde höra.
Hunden som låter illa hör till ett fritidshus och man vet då när de är här.
Det hörs när de kommer och det hörs hela tiden medan de är här.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

KL
Jag ställer mig till skaran som anser att djurägare får ta sitt ansvar men att folk naturligtvis ska respektera så pass mycket att det skjuts raketer timmarna runt 12slagt och inte dagarna före och efter.
Jag anser inte att det handlar om brist i respekt att folk vill fira in sitt nya år med raketer eftersom jag själv uppskattar dem (men är för snål att köpa egna och ärligt så smäller det tillräckligt runt om kring än då).

Hundar har vi haft hela mitt liv men ingen har visat de minsta reaktion på raketer. Jag dock haft en häst som var livrädd pga att några barn kastat in hemmagjorda smällare i hagen hos tidigare ägare. Men jag såg ändå inte raketer som något större problem. Hästen fick nå naturmedel som var lugnande (typ 5 droppar i maten eller hur det var) och i med öronpluggar (sådana som travhästar har), en vadderad luva och sedan kunde han till och med stå ute på lösdriften med de andra hästarna utan att bry sig (jag var dock ute i hagen med honom på 12 slaget för att vara säker). Men jag ser det ändå som att det är mitt ansvar som hästägare inte grannarnas ansvar att inte fira nyår på det vis de finner bäst.

Raketer kunde ju begränsas pga av andra saker som skaderisken men det är en annan diskussion.

Att säga att raketer ska förbjudas pga rädda djur och människor är för mig samma som att säga att alla hundar ska förbjudas pga alla 1000tals människor och djur som är rädd för hundar, något folk och andra djur faktiskt tvingas hantera varje dag. Men istället pratar vi om Ansvarsfullt hundägande och på samma sätt bör vi tala om raketer.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det får man ju inte, redan nu. Eller har de ändrat?

Vad jag vet är det inte ändrat. Men förvånansvärt många människor verkar leva efter parollen att regler är till för att brytas. Oavsett om det är fyrverkerier, hastighetsbegränsningar mm mm
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Eller att plocka upp bajs efter hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp