Bukefalos 28 år!

Hästar och nyårsafton

Sv: Hästar och nyårsafton

Jag håller med, förbjud skiten nununu!

KL
Mina hästar går på lösdrift i vanliga fall men blev i år "inlåsta" i hallen resp. boxar. Jag stod och matade havre (tjockisen dog nästan av lycka, det är inte ofta han får ngt annat än hö) vid tolvslaget och ingen av min hästar stressade upp sig det minsta. Men så var det också ganska lugnt här i krokarna. Tack och lov är nyårshelvetet över!
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Tja du har nog aldrig sett en stor brand i verkligheten, det är inte så lätt som du förespeglar.

Jo tack jag har sett min beskärda del av stora bränder, MEN jag har också sett bränder som orsakas av fyrverkerier och blixt nedslag och i båda de fallen så är det faktiskt inga problem att släcka om man är på plats (blixtnedslag kan vara klurigare om det tar i ledningar i väggen men i ett stall har man inte invändiga ledningar om det är korrekt byggt) det handlar om glödbränder i de fallen det blir inte övertänt direkt.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

På det hela taget gick det väldigt lugnt tillväga trots att grannarna på andra sidan den lilla dalen bestämde sig för att skjuta en del i år, vilket dem inte gjorde förra året, så det small nog dubbelt så mycket som det brukar.

KL


Jag tror det är flera i tråden som räknar in sådant smällande, som här, som jag och andra inte räknar in ö.h.t. , som smällande längre bort- jag räknar sådant precis intill stall och över, dunder som jag skrivit tidigare.
 
Sv: Hästar och nyårsafton


Nej, du svarade så bra själv....det är inte tillåtet att skjuta i alla komuner när som helst året om och då du tyckte att man skulle "träna" sina hästar genom att själv skjuta fyrverkerier så undrade jag hur man gör det lagligt, det bor ju hästar även i sådana komuner, som min......och då fungerar inte det , eller hur?
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Annars, hos mig gick det fantastiskt bra, anledningen var att bara en bomb kom över stallet, resten var vanliga raketer och smatter och det tål de bra.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Nej, du svarade så bra själv....det är inte tillåtet att skjuta i alla komuner när som helst året om och då du tyckte att man skulle "träna" sina hästar genom att själv skjuta fyrverkerier så undrade jag hur man gör det lagligt, det bor ju hästar även i sådana komuner, som min......och då fungerar inte det , eller hur?

Näpp- du frågade hur JAG tränar lagligt.

Och i ALLA kommuner kan man förmodligen få tillstånd för fyrverkerier om man söker och vill lägga pengar på ett sånt tillstånd. När dessa fyrverkerier ska ske under ordnade former och på säkra platser.

Sen ifrågasätter jag att du skriver "träna" i stället för att träna. Precis som om det inte skulle vara nåt seriöst att träna miljöträna hästar.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Jag valde att inte gå ut vid tolvslaget, la mig redan vid 22 för jag skulle upp före 5 p.g.a. jobbet. Hästarna stod inne från 20.30, stallet släckt och jag hade inte täckt för några fönster.

Lilly hade varit lite mer orolig än vanligt, såg jag vid mockningen dagen efter. Men ingen hade gjort några större åthävor under natten. Rockets box var som vanligt. Han är ju den som gillar fyrverkerier ;) .

Kändes riktigt skönt att ha dom på stall i år.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

*kl*

Problemet som jag ser det är ju att man faktiskt aldrig kan VETA vad som kommer att hända och hur de reagerar. De kan ha varit lugna under nyår i 10 år och reagera det 11-e. Lite som mitt sto i år.

Och man kan inte kontrollera vad andra gör. Förlupna pjäser skadar årligen både folk och fä och jag hade aldrig förlåtit mig själv om en sådan hade hamnat i huvudet på min häst när jag kunnat förebygga det.

Som sagt, i år har jag levande bevis på att skott o smällsäkra hästar kan bli rädda (eller mer upprörd, arg kanske i detta fallet men kontentan blir ju detsamma) av någon anledning vi kanske inte alltid riktigt förstår.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Dessa gårdsbränder hade ju inget att göra med fyrverkerier, så jag förstår inte vad det har med detta att göra? Pyromaner härjar ju inte bara på nyår.
 
Sv: Hästar och nyårsafton

KL

Hos oss var det ganska lugnt. Hästarna kom in redan kl 16 och fick sedan hö flera gånger under kvällen och natten. Alla dörrar stängda och lyset på. Den enda som var riktigt skärrad var det gamla varmblodsstoet som normalt sett är världens mest stabila. Hennes husse fick ringas in och hålla henne sällskap vid 12-slaget :crazy:

Mitt 3-åriga halvblodssto höjde inte ett ögonbryn ens :love: Jag är jätteglad för det eftersom min gamla häst blev väldigt stressad kring nyår.

Väldigt konstigt att det fortfarande är tillåtet för kreti och pleti att handla och smälla av fyrverkerier med tanke på hur många olyckor som sker varje år. Förbjud skiten NU!
 
Sv: Hästar och nyårsafton

Stängde in mina i lösdriften vid 8-snåret och kollade dem innifrån (har kamera i lösdriften). Då vi bor hyfsat nära ett regemente så det brukar höras lite pangande till och från men dock på ganska långt håll. Unghästarna stod och sov fram till typ midnatt när mamma häst började stressat vandra runt runt inne i lösdriften när det eskalerade.
Riktigt stressad blev hon först när vi kom ut (brukar vara lika med att bli utsläppt) dock "lugnade" hon sig och slutade vandra när det slutade panga senare.

Men, hon har fortfarande inte ätit ordentligt sen nyår, fortfarande för stressad för att äta kraftfodret i morse, ville bara ut och lillan har knappt fått dia så hon försökte till och med dia på syrran i morse tills jag höll fast mamman. Även om hon inte blev "galen" på själva nyårsnatten brukar det ta 2 dar innan hon är som vanligt igen. Inte speciellt kul. :(
Fler som har hästar som inte taggar ner på flera dar?
(Som tur är verkar ingen av döttrarna ha ärvt det alls...)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 164
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 810
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 715
Senast: Rouise
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 763
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp