Bukefalos 28 år!

Hästbajs t valp - probiotika?

Det är ju det jag skrev om i ett inlägg väldigt tidigt i tråden. Du har hela tiden skrivit om att ge avföring från en annan art som probiotika, så det du länkar till bevisar ju inte det du påstått.
Nej, jag vet. Det finns inte så mycket eller så är jag dålig på att söka. Jag tyckte iaf att det här var intressant och la upp det. Jag startade tråden för att diskutera och inte för att bevisa något. :)
Det finns också en studie på bakteriestammar från lamm som probiotika till lamm.
Letar vidare efter hästskit. :d
 
Japp. Hittade detta i pub med. Inte hästbajs men hundbajs.

Bakteriestammar från hundbajs har goda egenskaper att överleva i magtarmkanalen (GIT) och kan vara en möjlig ny probiotika för hundar.

Syftet med studien var att identifiera och karakterisera hund bifidobacterial isolat och jämföra dem med kommersiella probiotiska stammar. Sexton isolat av Bifidobacterium animalis ssp. lactis från hundavföring (Schäfer) identifierades.
Vet Microbiol. 2012 Dec 7;160(3-4):501-5. doi: 10.1016/j.vetmic.2012.06.005. Epub 2012 Jun 13.

Bifidobacterium animalis subsp. lactis strains isolated from dog faeces.

Bunešová V1, Vlková E, Rada V, Ročková S, Svobodová I, Jebavý L, Kmeť V

Står om den i pub med och här också:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378113512003550

Det där säger ju emot allt du skrivit tidigare. Hundar livnär sig inte på hö och den där källan pratar som sagt om samma art.
 
Det där säger ju emot allt du skrivit tidigare. Hundar livnär sig inte på hö och den där källan pratar som sagt om samma art.
Jag diskuterar, "spånar". Intressant studie i vilket fall. Jag visste inte att det var på gång att testas på hundar. Jag tror fortfarande på bajs från hö-ätare.
 
Därför att jag läst på såå många hundsidor att det är bra för hunden att äta, naturlig probiotika. Sen är det vanligt att hundar är väldigt förtjusta i växtätares avföring. Hos våra hundar är harpluttar godast utomhus. Marsvinspluttarna var rena knarket för dem, men marsvinen finns inte längre kvar.
 
Mina hundar skulle säkert älska att äta choklad, det gör det inte plötsligt nyttigt för dem. Benji älskar äpplen - äppelkärnor är fortfarande inte nyttiga för honom.

Att hundar gillar att äta något gör det inte nyttigt..
Självklart inte. Massor av hundar bryr sig inte om choklad. Harpluttar kan ingen hund motstå.

En gammal Buketråd: Varför är hästbajs så gott?

http://www.bukefalos.com/threads/varfor-ar-hastbajs-sa-gott.1030358/
 
Ska vara av höätare. Ej skit från omnivorer.
Funderar. Kanske skulle ta med en burk med harpluttar på utlandssemestern istället för apotekets Trevis, som ska tas 14 dagar före, under och efter resan. Harpluttarna är gratis och kanske bättre. Tyvärr har vi inga marsvin längre. Det räcker nog med en halv harplutt per dag. Kanske något för personer med kroniska magsjukdomar som Chrons sjukdom? Ofarligt och ekologiskt.

När det gäller forskningsanslag så finansieras det mesta av företag med vinstintressen. Finns ingen sådan som skulle ge bidrag till att forska på gratis probiotika från hästar och andra växtätare.

Ett tips till den student som ska välja ämne till en uppsats:
"Fördelar och nackdelar med naturlig probiotika från växtätares avföring".
Jag skulle läsa den med stort intresse. :)
Om probiotika räckte för att "bota" Mb Crohns så skulle det redan vara rekommenderat. Det är det inte. Det behövs immundämpande mediciner för att hålla det i remission (vilande) - och det är inte alltid det räcker. Visst har det börjat forskas på om avföring ska kunna hjälpa, men det har aldrig pratats om gnagares avföring.
Jag avstår gärna våra marsvins pluttar. Framförallt för att de pluttar som de lämnar inte är speciellt nyttiga, de äter upp de nyttiga, som kommer från blindtarmen, direkt.
 
Om probiotika räckte för att "bota" Mb Crohns så skulle det redan vara rekommenderat. Det är det inte. Det behövs immundämpande mediciner för att hålla det i remission (vilande) - och det är inte alltid det räcker. Visst har det börjat forskas på om avföring ska kunna hjälpa, men det har aldrig pratats om gnagares avföring.
Jag avstår gärna våra marsvins pluttar. Framförallt för att de pluttar som de lämnar inte är speciellt nyttiga, de äter upp de nyttiga, som kommer från blindtarmen, direkt.
Äsch nu ska du inte vara så kinkig,ta ett par pluttar,jag har läst att det är bra :angel:
 
Om probiotika räckte för att "bota" Mb Crohns så skulle det redan vara rekommenderat. Det är det inte. Det behövs immundämpande mediciner för att hålla det i remission (vilande) - och det är inte alltid det räcker. Visst har det börjat forskas på om avföring ska kunna hjälpa, men det har aldrig pratats om gnagares avföring.
Jag avstår gärna våra marsvins pluttar. Framförallt för att de pluttar som de lämnar inte är speciellt nyttiga, de äter upp de nyttiga, som kommer från blindtarmen, direkt.

Kan inte annat än att instämma (har ju Mb Crohn själv, som är väldigt aktiv). Det man sett gällande Crohns är att en bra bakterieflora i tarmen kan ha betydelse både för att hindra att man utvecklar sjukdomen och även som behandling. Det är alltså forskning som pågår, inget som rullats ut som behandling ännu eftersom man inte vet tillräckligt om det. Givetvis pratar man då om bakterier från samma art, inte i form av harpluttar eller hundbajs :meh:
 
Självklart inte. Massor av hundar bryr sig inte om choklad. Harpluttar kan ingen hund motstå.

En gammal Buketråd: Varför är hästbajs så gott?

http://www.bukefalos.com/threads/varfor-ar-hastbajs-sa-gott.1030358/
Min Tinja äter varken kaninpluttar, marsvinspluttar, harpluttar, rådjurskit eller hästskit. Skulle aldrig falla henne in.

Däremot sätter hon gärna i sig vindruvor, äpplen och även choklad när det råkat hamna på golvet.

Benji äter gärna ruttnande fågellik.
 
Vi fortsätter med gnagarbajs. En veterinärsida skriver om att harpluttar
är full-laddade med nyttigheter. De innehåller värdefulla fibrer, B-vitaminer och viktiga enzymer för matsmältningssystemet. De ev parasiter som kaninen kan ha, kan inte gå över till hunden. Hunden måste äta kaninköttet för att få dem. Vissa pluttar äter kaninen själv (samma som med marsvin), men de övriga är ändå värdefulla.

"Are There Any Benefits?

Yes, actually. Rabbit poop comes loaded with nutrients. It is mostly undigested hay, so it is a great source of fiber.

Rabbit poop is one of the richest sources not only of digestive enzymes, but also B vitamins," says veterinarian Karen Becker. "Dogs on entirely processed, dry-food diets, who eat no living foods at all, will intentionally seek out other sources of digestive enzymes to make up for their own lifelong enzyme deficiency."

https://pethelpful.com/dogs/My-Dog-Ate-Rabbit-Poop-Now-what
 
Vi fortsätter med gnagarbajs. En veterinärsida skriver om att harpluttar
är full-laddade med nyttigheter. De innehåller värdefulla fibrer, B-vitaminer och viktiga enzymer för matsmältningssystemet. De ev parasiter som kaninen kan ha, kan inte gå över till hunden. Hunden måste äta kaninköttet för att få dem. Vissa pluttar äter kaninen själv (samma som med marsvin), men de övriga är ändå värdefulla.

"Are There Any Benefits?

Yes, actually. Rabbit poop comes loaded with nutrients. It is mostly undigested hay, so it is a great source of fiber.

Rabbit poop is one of the richest sources not only of digestive enzymes, but also B vitamins," says veterinarian Karen Becker. "Dogs on entirely processed, dry-food diets, who eat no living foods at all, will intentionally seek out other sources of digestive enzymes to make up for their own lifelong enzyme deficiency."

https://pethelpful.com/dogs/My-Dog-Ate-Rabbit-Poop-Now-what

Källor till detta? Att det är uttalat av en veterinär betyder inte att det finns forskning som stödjer det. Just Karen Becker (som jag vill minnas att du använt som källa i en annan tråd) gör ganska många märkliga uttalanden och mannen vars sida hon skriver på (Mercola) är en förespråkare av olika sorters alternativmedicin, vaccinationsmotståndare, motståndare til läkemedel mm. Ingen källa jag skulle lita på rakt av med andra ord.

Jag undrar även på vilket sätt hundar är i behov av "a great source of fiber"? De är ju inte växtätare som kaninen.
 
Karen Becker länkar alltid forskningsrapporter från pub med till sina artiklar. Leta reda på den aktuella artikeln och läs källorna är mitt tips.

Ja, Karen Becker kanske inte ses med blida ögon av en del amerikanska veterinärer, eftersom hon brukar skriva om onödiga ingrepp som rekommenderas för att öka veterinärklinikens vinst. (ex kastrering av friska hundar, övervaccinering som mycket dyr rabiesvaccinering i USA till hundar som inte är i behov av det ) Dessutom förespråkar hon BARF/färskfoder, vilket inte gynnar torrfoderindustrin.

Hundar är i behov av fibrer. Möjligen att de hårdast arbetande hundarna, typ slädhundar, inte behöver lika mycket. Fibrer behövs för tarmens arbete (vattenlösliga fibrer) medan andra fibrer tillför värdefulla enzymer och bakterier.
 
Hundar är i behov av fibrer. Möjligen att de hårdast arbetande hundarna, typ slädhundar, inte behöver lika mycket. Fibrer behövs för tarmens arbete (vattenlösliga fibrer) medan andra fibrer tillför värdefulla enzymer och bakterier.

Jag ska läsa referensen men svarar på detta sålänge. Vad menar du med att fibrer tillför enzymer och bakterier? Fibrer är ju just fibrer (definition: kolhydrater från växter som inte kan brytas ner i tarmen) och har ingenting med enzymer och bakterier att göra. Kaninavföring däremot innehåller antagligen både fibrer, enzymer och bakterier (sen hur värdefullt det är för hundar att äta kaninavföring är en annan fråga), men det blir fel att säga att fibrer i sig tillför enzymer och bakterier.
 
Jag ska läsa referensen men svarar på detta sålänge. Vad menar du med att fibrer tillför enzymer och bakterier? Fibrer är ju just fibrer (definition: kolhydrater från växter som inte kan brytas ner i tarmen) och har ingenting med enzymer och bakterier att göra. Kaninavföring däremot innehåller antagligen både fibrer, enzymer och bakterier (sen hur värdefullt det är för hundar att äta kaninavföring är en annan fråga), men det blir fel att säga att fibrer i sig tillför enzymer och bakterier.
Det finns olika slags fibrer: vattenlösliga, fettlösliga och olösliga. En del fibrer kan inte tas upp medan andra kan brytas ned.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp