Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Urladdningar mellan molen är helt ofarliga för de som står nere på backen och majoriteten av urladdningarna går mot jord, så jo, hör du åska kan du som regel på ett ungefär bedöma hur långt borta/nära den är.

Man lär små barn att man kan ta reda på hur "nära åskan är" genom att räkna antalet sekunder mellan blixt och dunder och dividera med 3 – resultatet är det ungefärliga avståndet i kilometer till blixten. Ett åskväder anses vara farligt nära om dundret hörs mindre än 3 sekunder efter blixten.

Beräkningen grundar sig på att ljusets hastighet i luft är så stor att tiden det tar för ljuset från blixten att nå ögat är helt försumbar (några mikrosekunder) medan ljudets hastighet i luft är cirka 340 meter per sekund, det vill säga drygt en tredjedels kilometer per sekund.

Detta ger dock bara information om avståndet till den senaste urladdningen och då en åskfront utan vidare kan vara hundratals kilometer lång så ger detta ingen som helst ledning om något avstånd till "åskan", eller var nästa urladdning kommer att inträffa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Åska
--------------------------------------------------------------------

Anna Rutgersson (professor i meterologi) :Det stämmer i viss utsträckning. Eftersom det tar betydligt längre tid för ljud än för ljus att transporteras i atmosfären ser man ljuset från blixten efter bara några mikrosekunder, ljudets hastighet i luft är ca 340 m/s vlket betyder att det tar en viss tid innan ljudet kommer fram om man befinner sig på ett visst avstånd från en urladdning (längre tid för längre avstånd). Man ska dock komma ihåg att åska ofta förekommer längs en åskfront, med urladdningar på olika ställen längs med fronten.

http://www.svd.se/chatta-med-vaderexperten-om-aska
 
Självklart är det skillnad om man upplever att ovädret är precis över en men det finns inga garantier och att trava ut i en stor beteshaga för att få in hästarna känns som att det kan få ödesdigra konsekvenser.

Man lär små barn att man kan ta reda på hur "nära åskan är" genom att räkna antalet sekunder mellan blixt och dunder och dividera med 3 – resultatet är det ungefärliga avståndet i kilometer till blixten. Ett åskväder anses vara farligt nära om dundret hörs mindre än 3 sekunder efter blixten.

Beräkningen grundar sig på att ljusets hastighet i luft är så stor att tiden det tar för ljuset från blixten att nå ögat är helt försumbar (några mikrosekunder) medan ljudets hastighet i luft är cirka 340 meter per sekund, det vill säga drygt en tredjedels kilometer per sekund.

Detta ger dock bara information om avståndet till den senaste urladdningen och då en åskfront utan vidare kan vara hundratals kilometer lång så ger detta ingen som helst ledning om något avstånd till "åskan", eller var nästa urladdning kommer att inträffa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Åska
--------------------------------------------------------------------

Anna Rutgersson (professor i meterologi) :Det stämmer i viss utsträckning. Eftersom det tar betydligt längre tid för ljud än för ljus att transporteras i atmosfären ser man ljuset från blixten efter bara några mikrosekunder, ljudets hastighet i luft är ca 340 m/s vlket betyder att det tar en viss tid innan ljudet kommer fram om man befinner sig på ett visst avstånd från en urladdning (längre tid för längre avstånd). Man ska dock komma ihåg att åska ofta förekommer längs en åskfront, med urladdningar på olika ställen längs med fronten.

http://www.svd.se/chatta-med-vaderexperten-om-aska
 
Man lär små barn att man kan ta reda på hur "nära åskan är" genom att räkna antalet sekunder mellan blixt och dunder och dividera med 3 – resultatet är det ungefärliga avståndet i kilometer till blixten. Ett åskväder anses vara farligt nära om dundret hörs mindre än 3 sekunder efter blixten.

Beräkningen grundar sig på att ljusets hastighet i luft är så stor att tiden det tar för ljuset från blixten att nå ögat är helt försumbar (några mikrosekunder) medan ljudets hastighet i luft är cirka 340 meter per sekund, det vill säga drygt en tredjedels kilometer per sekund.

Detta ger dock bara information om avståndet till den senaste urladdningen och då en åskfront utan vidare kan vara hundratals kilometer lång så ger detta ingen som helst ledning om något avstånd till "åskan", eller var nästa urladdning kommer att inträffa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Åska
Du hör om åskan är på väg om du hör knallarna och du kan höra om de kommer närmare eller avtar så du kan visst ha viss koll på om den är på väg bort eller på väg åt ditt håll. Har jag någonstans skrivit att man kan förutse var den ska slå ner? I så fall hade det ju aldrig hänt några olyckor. :crazy:
 
Urladdningar mellan molen är helt ofarliga för de som står nere på backen och majoriteten av urladdningarna går mot jord, så jo, hör du åska kan du som regel på ett ungefär bedöma hur långt borta/nära den är.

Fast majoriteten av urladdningarna går väl ändå mellan molnen. Eller hur menar du?

"Varje dygn rasar uppemot 50 000 åskväder här på jorden. Hundra blixtar flammar upp varje sekund. De flesta blixtarna slår inom molnen, men ungefär 20 procent av dem slår mellan mark och moln."

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/aska-myt-och-verklighet
 
Senast ändrad:
Du hör om åskan är på väg om du hör knallarna och du kan höra om de kommer närmare eller avtar så du kan visst ha viss koll på om den är på väg bort eller på väg åt ditt håll. Har jag någonstans skrivit att man kan förutse var den ska slå ner? I så fall hade det ju aldrig hänt några olyckor. :crazy:

Nej men det finns ju stora osäkerhetsfaktorer.
 
Jag har fått lära mig att man ska räkna högt, och säga ett-tusen-ett, ett-tusen-två, ett-tusen-tre osv, från blixt till knall. För då tar det ca 1 "riktig" sekund att säga ordet.
Sen kan man se lite på hur molnen rör sig på himlen om de är på väg mot eller bort, oväder har ofta en tendens att gå emot det hållet det blåser uppe bland molnen. Går även att gå in på smhi:s hemsida och följa radar och blixt för att se hur åskväder rör sig. :up:
 
Jag har fått lära mig att man ska räkna högt, och säga ett-tusen-ett, ett-tusen-två, ett-tusen-tre osv, från blixt till knall. För då tar det ca 1 "riktig" sekund att säga ordet.
Sen kan man se lite på hur molnen rör sig på himlen om de är på väg mot eller bort, oväder har ofta en tendens att gå emot det hållet det blåser uppe bland molnen. Går även att gå in på smhi:s hemsida och följa radar och blixt för att se hur åskväder rör sig. :up:
Bäst är det med tidtagarur... :idea:

Hur man räknar sekunder är en smaksak och när det är få blir de flesta uppskattningar okej.
 
Bäst är det med tidtagarur... :idea:

Hur man räknar sekunder är en smaksak och när det är få blir de flesta uppskattningar okej.
Såklart, men då ska man ha tillgång till ett och helst få fram det fort när det behövs (tänker på tidtagarappen i mobilen, som är seg på att starta när man verkligen behöver den, typiskt nog - Murphy's lag? :angel:).

Men som någon vis sa: Alla sätt är bra förutom dom dåliga. :p
 
Hej! Nu har jag haft egen häst sedan ett år tillbaka och nu har det
börjat komma in en del åskskurar dagligen här i mina trakter, min
första åsk period som hästägare så jag skulle vilja ha lite "tips" eller åsikter.

Min häst sover ute tillsammans med en annan häst på nätterna
och står inne i stallet de fem, sex varmaste timmarna om dygnet.
Det funkar jättebra för mig o min häst, och min pålle tycker det
är superskönt att få komma in i svala stallet om dagarna eftersom
det inte finns varken träd eller vind/solskydd i hagen.

Men igår eftermiddag åskade det, hästen stod inne redan när
åskan kom, och när det klarnat upp efteråt så fick hon gå ut
igen i ca tre timmar innan jag tog in henne igen för natten.
Eftersom det skulle åska igen på kvällen.

Imorgon bitti ska det åska igen. Och jag vill verkligen inte ha henne
ute när det åskar, det är farligt, hon är skodd också.
Men jag vill ju inte behöva ha henne inne för mycket, vill att hon ska
få vara ute o bara vara häst hela dagarna egentligen. Men så fort det
är risk för åska åker hon in i stallet igen. Dock vistas hon aldrig mindre
än 8-9 timmar om dygnet i hagen men ändå. Det känns fel.. :confused:
Men visst är det väl farligt att ha hästen ute när det åskar???

Jag jobbar ca 4 mil från gården på nätterna. Hästarna går ute dygnet runt sommartid, i en hage med lite träddungar och plant. Om åskan drar igång på natten har jag inte en susning om det och kan heller inte lämna jobbet för att ha koll. Är jag hemma och vädret är hårt och går direkt över oss vaknar jag som regel och tar då in dom i stallet och kan vara vaken och kolla så det inte bli nedslag i byggnaden.

Vad som är farligast är nog svårt att avgöra. Slår blixten ner i stallet riskerar flera hästar att avlida där och om hästar står i grupp i hagen riskerar flera att avlida där. Är olyckan framme spelar det ju ingen roll var hästarna står egentligen. Ingen av mina är rädd för åskan för övrigt...
 
tänker inte läsa 119 inlägg, vill bara säga att min kompis häst dog för några månader sedan när blixten slog ner i den när den var ute i hagen.
 
Extra otur, det lär vara ovanligt med åskväder på vårkanten, de flesta kommer i slutet av sommaren

Fast det där kan nog variera. När jag vakade över fölstoet 2009 i maj så åskade det rejält flera av de nätter jag satt uppe. Och en gång slog åskan ner i elstängslet, den 7 oktober :crazy:.
Jag har nog sagt det tidigare i tråden men vid åska eller risk för åska så får mina hästar vara i hagen med ligghallen och så vitt jag vet brukar de stå där, de verkar inte rädda för åskan men det regnar oftast kraftigt samtidigt med åska och då söker de sig till ligghallen
 
Hej! Nu har jag haft egen häst sedan ett år tillbaka och nu har det
börjat komma in en del åskskurar dagligen här i mina trakter, min
första åsk period som hästägare så jag skulle vilja ha lite "tips" eller åsikter.

Min häst sover ute tillsammans med en annan häst på nätterna
och står inne i stallet de fem, sex varmaste timmarna om dygnet.
Det funkar jättebra för mig o min häst, och min pålle tycker det
är superskönt att få komma in i svala stallet om dagarna eftersom
det inte finns varken träd eller vind/solskydd i hagen.

Men igår eftermiddag åskade det, hästen stod inne redan när
åskan kom, och när det klarnat upp efteråt så fick hon gå ut
igen i ca tre timmar innan jag tog in henne igen för natten.
Eftersom det skulle åska igen på kvällen.

Imorgon bitti ska det åska igen. Och jag vill verkligen inte ha henne
ute när det åskar, det är farligt, hon är skodd också.
Men jag vill ju inte behöva ha henne inne för mycket, vill att hon ska
få vara ute o bara vara häst hela dagarna egentligen. Men så fort det
är risk för åska åker hon in i stallet igen. Dock vistas hon aldrig mindre
än 8-9 timmar om dygnet i hagen men ändå. Det känns fel.. :confused:
Men visst är det väl farligt att ha hästen ute när det åskar???
Jag var på besök i ett annat stall och träffade en kvinna som förlorade sin häst som hade dött i höstas på grund av ett åskväder. Hon hade två hästar ute vid tillfället och den som var skodd var den som avled på grund av blixtnedslaget.

Tror att det kan vara bra att ta in dem vid åska, faktiskt.
 
Jag var på besök i ett annat stall och träffade en kvinna som förlorade sin häst som hade dött i höstas på grund av ett åskväder. Hon hade två hästar ute vid tillfället och den som var skodd var den som avled på grund av blixtnedslaget.

Tror att det kan vara bra att ta in dem vid åska, faktiskt.
Det hade likaväl kunnat vara den oskodda hästen också. Sen kan åska slå ner i ett stall också om man inte har en bra åskledare förstås.
 
Mina hästar är alltid inne på natten även sommartid (en mörkrädd, en fångis och en tjockis) och jag tar alltid in dem om det åskar, inga undantag. Skulle aldrig kunna leva med mig själv om oturen var framme bara för att jag varit lat. Har alltid koll på blixtradaren när det är risk för åska så jag kan ta in dem i tid.
Kan tillägga att jag bor på en ganska öppen kulle med en del stora träd som hästarna gärna står under så bra "blixtläge".
 
Mina hästar är alltid inne på natten även sommartid (en mörkrädd, en fångis och en tjockis) och jag tar alltid in dem om det åskar, inga undantag. Skulle aldrig kunna leva med mig själv om oturen var framme bara för att jag varit lat. Har alltid koll på blixtradaren när det är risk för åska så jag kan ta in dem i tid.
Kan tillägga att jag bor på en ganska öppen kulle med en del stora träd som hästarna gärna står under så bra "blixtläge".
Hur lyckas du att alltid ta in hästarna? Då måste man nästan bo i bagen och aldrig åka bort/arbeta utan avlösning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp