Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag plockar in mina hästar vid de flesta åskoväder. Jag jobbar hemma så för mig är det inget problem :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Önskar att jag hade det som du... Jobba hemma vore det ultimata när man har hästen/hästarna hemma...

Jag plockar inte in hästarna. Helt enkelt för att jag varit med om flera incidenter på den här gården när blixten slår ner precis på gårdsplanen.

Blixten har slagit ner på samma stället mitt på gårdsplanen tre gånger under 10 år.. Varje gång har det inneburit stora reparationer för vår del. Precis där blixten slår ner finns en källåder som ligger väldigt nära markytan. Jag tror det är den som drar till sig blixten.

Första gången brändes all el ut i alla ekonomibyggnader... Det var bara rena flaxen att det inte började brinna. Var enda elledning var förkolnad..

Andra gången spräcktes varmvattenberedaren inne i huset... Den klövs mitt itu.. och stora mängder varmt vatten forsade plötsligt ut med vattenskador som följd..

Tredje gången försvann all el på hela gården... Då var det elskåpet som brann upp och elbolaget fick komma hit och sätta upp ett nytt...

Förutom det så fräser och spottar det i elurtagen när åskan är nära... och jag har, trots nydragen el... varit med om exploderande eldosor inne i bostadshuset... Även eldosorna i stallet beter sig lika... Så nä... hästarna får gå kvar ute..

Jag anser att jag har haft tur så här långt... att det inte börjat brinna i någon större omfattning.

Nu har jag ledsnat att byta högspänningskydd varje gång det åskar.. I bland hinner man inte med det bytet innan nästa oväder och då har jag inget skydd alls... Nu har jag beställt ett rejält åskskydd på den ingående elledningen... Kostar multum, men det får vara värt de pengarna...

Dock skyddar inte det från att blixten åter besöker gårdsplanen.. Stallet ligger tre meter från den punkten... så det känns inte tryggt att ha hästarna där inne då...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Men fy vad läskigt det låter! Bor du på änden av ledningen? Det ska tydligen vara värre där har jag hört.
Finns ett ställe några km här ifrån där åskan nästan alltid slår ner och där har det brunnit upp två hus (obebodda) inom loppet av 10 år ungefär. Men de har en transformator statin i närheten så jag tror det kan bero på det.

Tror egentligen att det kvittar vad man gör med hästarna om de är ute eller inne är oturen framme så är den, tror det bästa är att göra det som känns bäst för en själv :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jepp... sist på linan... både vad gäller el och telefon...
Och som sagt.... Kommer åskan från ett visst håll så går det alltid rätt över gården... och då är det minst sagt spännande att befinna sig här hemma....
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Åska är farligt. Men man kan aldrig förutspå var blixten slår ner så jag tror personligen att risken är lika stor inne som ute. Det är nog inte generellt så att blixten är mer benägen att slå ner ute på ett fält jämfört med i hus.

Mina får gå ute dygnet runt. Visst finns det en risk med åska som med allt annat. Men jag har inga möjligheter att åka som en jojo och plocka in hästar när det kommer ett åskväder. Och risken är som sagt antagligen inte mindre av att hästarna är inomhus.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vist är risken mkt mindre om hästarna är inomhus under förutsättning naturligtvis att man befinner sig där och är beredd, blixtnedslag i byggnad orsakar nästan alltid glödbränder, det blir inte övertänt pang bom utan har man beredskap och har grimmor på hästarna så finns det tid att få ut dom. Är ofta man läser om att de hinner tömma hela ladugårdar från kor när blixten slagit ner och det är nog inte lika snabbtömt som ett stall med hästar som står färdiga med grimmor på sig.
Ute är det tack och adjö om det slår ner har du en häst som är skodd runt om och därmed jordar ordentligt så räcker det att det slår ner intill, har man otur kan även blixten löpa lång bit i marken.
Det farligaste ställe du kan befinna dig är på ett öppet fält därav att tex fotbollsmatcher, golftävlingar odyl blåses av direkt och spelare lämnar planen. På vilket sätt skulle det vara säkrare för ett djur att befinna sig på ett öppet fält extra jordad med järn i backen, dessutom oftast omringad av ett elstaket. Har man en gång sett blixten gå i elstaketet och pulverisera stolpar som svarta glödstumpar och man tackar slumpen som gjorde att man inte kom iväg på det inplanerade utan istället var hemma det plötsligt dök upp kolsvarta hotfulla moln på en klarblå himmel och man anade vad det var och plockade in hästarna som annars skulle gått i den hagen då funderar man inte ens på att frivilligt lämna en häst ute. Idag med alla radar på internet är det sällan svårt att se att det är på väg, har man som vana nu under åsksäsongen att slå en blick på radarn så vet man oftast flera timmar innan det kommer att det är på väg och man kan plocka in innan det sätter igång.
Sen skall man inte heller glömma bort att blixtnedslag räknas som naturkatastrof = försäkringen täcker inte om hästen blir träffad utomhus.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sen skall man inte heller glömma bort att blixtnedslag räknas som naturkatastrof = försäkringen täcker inte om hästen blir träffad utomhus.

Källa? I synnerhet på att det skulle räknas som en naturkatastrof utomhus men inte inomhus.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga så får du höra.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Det står inget sådant undantag i villkoren + att jag vet folk som fått ut på försäkringen pga åska därav frågan om källa istället för att säga att du har fel då det kanske finns bolag som tillämpar det. Blixtnedslag räknas då inte som naturkatastrof i något sammanhang jag känner till förresten. Naturkatastrofer är vukanutbrott, översvämningar (sjöar och åar då inte pga av läckande ledningar), tsunamis etc.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

En viktig faktor är hur naturen (och människobidrag) ser ut där hästarna är. Blixtarna "dras" mer till vissa punkter än andra och det är skillnad på en stor, platt och kal hage och en kuperad t ex. Hos oss verkar det som om hästarna känner av laddningarna, för dom söker sig ofta till samma ställe när åskan kommer. Hade vi haft den där kala hagen, hade vi däremot plockat in hästarna.

Det där med jordande skor bör inte spela någon roll. Strömmen ska ändå ut ur marken och upp i hoven, och det klarar den utan mellanliggande metall. Det är ju också vanligen blött på marken när det åskar. Betänk att blixten slår genom ett avstånd av många hundra meter. Det väsentliga är vad som finns som ledare (häst, skog, hus etc) däremellan.

LIA
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag kollade precis F*lksams försäkringar och där kan man teckna en A8 som är en ren katastrofförsäkring, täcker åsknedslag etc.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Åska är farligt. Men man kan aldrig förutspå var blixten slår ner så jag tror personligen att risken är lika stor inne som ute. Det är nog inte generellt så att blixten är mer benägen att slå ner ute på ett fält jämfört med i hus.

Mina får gå ute dygnet runt. Visst finns det en risk med åska som med allt annat. Men jag har inga möjligheter att åka som en jojo och plocka in hästar när det kommer ett åskväder. Och risken är som sagt antagligen inte mindre av att hästarna är inomhus.
All min kunskap ikullkastades för många år sedan då blixten slog ner i en häst ca 150m från ett berg med en kraftledning.

Jag satt ute o red på ridbanan på 3-400m avstånd.

det åskade som tusan den sommaren o man klädde på hästen i gick in i igen o till slut så red jag ändå, men inte efter den dagen.

Efter det hoppade jag av hästen den långa vägen mitt mellan gärdena- en bra bit ifrån o hoppades på att ngn av oss skulle klara sig:grin:
Vilken hemsk sommar detvar- 80-tal.

Jag tar in hästarna om jag hinner o håller koll på vädret.
Skulle inte vilja ha dem i en av hagarna där ett visst berg på sidan av sägs dra till sig åskan. Vet inte om det ligger ngt i det:confused:

Har ingen aning om mitt bolag ersätter vid force majeure:confused:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har ett berg precis intill och åskan brukar inte orka över det om det kommer från andra sidan, men om det kommer från mitt håll så brukar åskan gå över här upp till berget och sedan vända och vela fram och tillbaka innan det försvinner. Då brukar jag kunna sitta och titta på när blixten slår ner gång på gång på gärdet mellan min gård och berget :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har du nått arbete? Är du alltid hemma?

Just nu arbetar jag hemma, men har alltid löst det även på den tiden när jag arbetade borta eller studerade, vill man så kan man.

Sen kommer ju också majoriteten av åskväder efter skymning då är ju de flesta lediga även från vanligt jobb.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Går hästarna i en kuperad hage med andra punkter som är högre så är risken för åsknedslag minimal(tex närliggande berg osv). Då är risken större att det slår ned i stallet. I nästan alla fall där hästar dött av blixten är det när du har hagen på en kulle med ett stort träd, hästarna har stått under trädet och blixten slår ned i trädet. Jag har gott om kullar och berg runt mina hagar, och inga höga punkter i hagen, därmed går mina ute. Dom blir aldrig stressade ute, reagerar inte ens. Däremot blir dom stressade om jag börjar ta in dom.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Så här långt denna sommar har åskvädren dundrat in dagtid, blott ett har kommit på eftermiddan och fortsatte i 4 timmar. Där jag arbetar har jag noll koll på om det åskar hemma. Vet knappt när det åskar över arbetsplatsen...jag jobbar väldigt inlåst, om man säger så :cool:. Så även om jag skulle vilja, så går det inte att ta in dom. Har inga hästvana grannar i närheten heller som skulle kunna rycka in. Dom jobbar dom också, då få som finns i närheten. Nu har vi rätt ordentligt med höga berg runt om så blixten brukar slå ner i topparna där, sällan här nere...bara att hoppas det fortsätter så...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Här är en till som inte kan planera... Eller åka hem och lösa intag vid eventuellt åskoväder, om jag hade föredragit att ta in hästarna...

Jobbar dessutom treskift... Vilket innebär att kommer det åska på natten, vilket är väldigt vanligt och jag jobbar så får hästarna ändå bli där de blir...
 
Trillade in på den här gamla tråden pga att det åskade idag hos oss.

En fundering, de flesta pratar om vad man ska göra med hästarna, jag undrar hur klokt det är att själv vara ute och fånga hästar o hagen mitt under ett åskväder. Är det extremt lätt att få in hästarna så visste, men att riskera sitt eget liv....?
 
Senast ändrad:
Trillade in på den här gamla tråden pga att det åskade idag hos oss.

En fundering, de flesta pratar om vad man ska göra med hästarna, jag undrar hur klokt det är att själv vara ute och fånga hästar o hagen mitt under ett åskväder. Är det extremt lätt att få in hästarna så visste, men att riskera sitt eget....?
Det beror väl lite på hur nära åskvädret är, dvs hur lång tid det tar mellan blixten och ljudet. Är det precis över en ska man nog hålla sig inne, men är det långt borta är det sälla några problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp