Bukefalos 28 år!

Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Hästar som är uppvuxna i flock som går ute vid åska har oftast inga problem med att vara ute däremot kan det vara skrämmande inomhus och tvärt om de som alltid är inne vid åska och sedan tvingas genomleva åskvädret utomhus har en tendens att bli smått hysteriska.

Skaderisken måste man ta som helhet inte bara risken att åskan slår ner i hästen och risken är högst individuell. Blir hästen hysterisk oavsett om den är ute eller inne så är risken för skador betydande och denna risk är bra mycket mer påtaglig och akut än en potentiell risk för att åskan slår ner i hästen eller stallet så då bör man rimligen agera utifrån den situationen och strunta i var det teoritikt sätt är bäst för hästen.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

ja, jag förstår hur ni båda menar. Som du säger Lobelia så är det ju även en stooor skaderisk om de blir hysteriskt tokiga oavsett om det är inomhus eller utomhus. Dock har vi galler i uppkant av boxväggarna så de ser ut i stallet och alla hästar ser varandra, då brukar våra hålla sig lugna. Men är de ute i sina hagar så ser inte alla varandra då de går lite utspritt i olika hagar så därför känns det tryggast att vi har de inomhus vid åska. :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag är också nybliven hästägare och igår/inatt hade vi vårt "första" åskoväder. 23.20 började det helt plötsligt störta ner regn, alltså det studsade på vägen!

Åskade otroligt mycket, vi körde så fort vi kunde till stallet och tog in min häst och ponnyn hon går med. De hade väldigt, väldigt bråttom in..

Min häst står i en hage som består av ca 4åkrar med elstängsel utan vare sig träd eller vindskydd så för mig var det självklart att ta in henne.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Bra en nyfiken fråga, hade det varit lika aktuellt att ta in hästen låt oss säga 03:20? Och hade du ens vaknat då? Jag kan förstå om folk vill ta in sina hästar men lyckas man bara att göra det för det mesta kan det bli ett onödigt risk moment de gånger de lämnas ute i ett åskväder som överraskar. Att ha hästaran tryckande vid grinden och längta in är inte direkt optimalt.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

När jag hade eget stall på gården tog vi in dem när det började mullra, men aldrig inne om vi inte var hemma.
Jag ansåg då att jag hann rädda dessa hästar ur ett brinnande stall men inte om det slog ner i hagen, mycket dum hage som drog åt sig blixtar emellanåt.
När jag sen hade hästen inhyrd var de ute, förutom när hon hade föl, då tog vi in dem.
Men då gick de i en hage ett par km bort som var väl skyddad för oväder och bra skydd och olika valmöjligheter för hästarna, men vi tittade till dem iaf
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har en fundering kring allt detta med hysteriska hästar vid åska. Jag kan ha fel men måste ändå fråga vad ni anser.. Om man varje gång springer till hagen så fort det börjar mullra kan det ha betydelse i framtiden hur en häst reagerar vid åska? När man kommer till hagen är man ju lite lätt stressad inombords (antar jag) man måste få in hästen så fort som möjligt innan det brakar lös. Hästen kan ju reagera av känslan från människan att nu e d farligt o förknippar då detta väder med obehag, så när hästen hör mullret o när det blixtrar blir stressad av detta o det resulterar i att dom springer omkring halvt hysteriskt.. hästar e ju smarta o lär sig fort eller??
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Djur i det vilda, inklusive hästar söker skydd vid oväder så det är inget människan har infört.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vi hade som jag tidigare skrivit ett rejält oväder för några veckor sen. Där hade hästarna i ena hagen stressat upp sig väldigt och var nära panik. I andra hagen var de lugna. I den hagen som de var lugna gick min gammla tant med föl samt några unghästar 1-3 år. I andra hagen med panik gick en mindre flock med unghästar 1-3 år.

Ingen av unghästarna har varit inne vid åskmuller tidigare. Men nu var det inte muller utan kaos i himmlen. Ändå ville de in. Samtliga alla unghästar är uppväxta på lösdrift i stora flockar i bla tyskland, holland. De är import och var helt ohanterade innan de kom hit. De har garanterat inte varit inne i ett stall innan de landade på svensk mark. ( kanske någon av dem) Några är vettskrämda för åska, några bryr sig inte.

De som är rädda hade garanterat sprängt staketet om vi inte tagit in dem. ( de har gjort det för andra saker tidigare) Hade de kommit lösa hade det blivit kaos i andra hagen med.

I stallet blev alla hästar lugna.

Alltså så hade det i vårat fall inget med att göra om hästarna var vana att gå in sen tidigare och blev stressade pga det. Det spelade heller ingen roll om de var uppväxta i flock. De reagerade olika. Det var inte heller stressade pga att vi ev var det. Vi var inte där utan åkte till stallet när vi såg hur ovädret skulle bli och såg kaoset i ena hagen redan på håll. Precis som någon skrev så bedömde vi här att möljigheterna att rädda fler hästar ur ett brinnande stall var godare än rädda hästarna från ett blixnedslag i hagen eller ha dem skenande runt i omgivningarna. Vårat stall är rymligt, har flera utgångar och är modernt med tanke på el, övrigt säkerhetstänkande mm.

Förut frågade jag i ett inlägg om vi skulle göra frågan svartvit och vilket dödade åskan mest. Hästar inne eller ute? Men så enkelt är det ju inte. Det är ju så himla individuellt. Vissa hästa struntar i åskan andra får panik. Vissa har inte lämpliga stall att ta in hästar i eller möjligheten att åka och göra det andra har det. Egentligen finns det väl inget givet svar på om hästarna ska vara inne eller ute. Man får anpassa sig efter sina möjligheter.

Nu tar vi in hästarna i den mån vi kan i fortsättningen om det blir ett större oväder igen. Mullra har det gjort och det blir vissa bara lite nervösa av. Det får de tåla. Nu vet vi hur vissa hästar här hanterar det och det gick inte bra. Så funkar det för oss. För någon annan går det utmärkt att ha dem ute. :laugh:

Voff
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Tycker att så borde vara... men här fattade visst inga pållar det denna gången. I lugna hagen stod de mitt ute på fältet och käkade. I den andra for de runt på öppet fällt i full kareta som yra hönor :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag kan inte mer än hålla med dig i att ta det säkra före det osäkra. I ditt fall är ju faktiskt det säkraste att ta in hästen eftersom han reagerar på det viset, och i mitt stall är det tvärt om. Det handlar inte bara om var blixten kan slå ner egentligen, utan även om vilka andra skador som kan komma av ett oväder, t ex när hästar drabbas av panik.

Och det är där jag är, mina hästar är betydligt stissigare i stallet vid oväder än vad de är ute, då står de lugnt och stilla och därför är det alternativet säkrare för min del :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

KL

Angående hästars instinkter vid åska är min häst lite intressant. Hon har tidigare alltid varit noga med att ställa sig under träd när det regnar, åska eller ej. Detta enda tills det för något år sedan slog ner i ett träd strax utanför hagen kanske 30m från där hästarna stod (vi såg spåren från rivstarten). Sedan dess har hästen varit väldigt noga med att samla hela flocken ute på en öppen plats så fort det mullrar, men står fortfarande under träd då det regnar utan åska. Den intressanta frågan är: insåg hästen verkligen att åska kan slå ner i träd så man ska akta sig för träd, eller är den någon mer diffus instinkt som väckts till liv?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Blixtar är farliga! Oavsett om hästen står i stall eller är ute. Mina är inte ett dugg rädda för oväder, jag är dock :o ...de gånger jag varit hemma och det brakat loss blixtväder har jag ställt in dom och sen vakat över stallet. Men, jag har ett rejält inlåst arbete, maken likaså, och vi har ingen aning om ifall det är oväder hemma eller ej. Hästarna går du ute i ur och skur men har ett vindskydd/lösdrift att gå in i...

Tänkte på det hela när jag var på Öland förra året. Ett mycket otäckt åskväder kom in från Ölands södra udde. Där ute på flatlandet gick flockar med kor, får och hästar. Åskmolnen hängde precis över biltaket och dånet var bedövande. All trafik fick stanna och vänta ut ovädret. Det var inte tal om att någon skulle hinna ta in några djur från dessa beten utan det var bara att gilla läget. Inga djur dog den gången...däremot har en tidigare granne och fårbonde förlorat ett gäng får under ett åskväder. Kan man skydda sig helt? Djur dör i stallar som fått överslag p.g.a. blixtnedslag och djur dör ibland på betet...Jag tror ju inte det, att det är "bättre" inne eller ute...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag vet inte vad som är bäst.
Står de ute kan de bli träffade av blixten. Står de inne kan stallet träffas och ev börja brinna.

Jag gör såhär:

Åskar de på natten och jag ser att de är lugna (ser dem från sovrumsfönstret ) så får de vara ute.
Är det på dan och jag vet att det är på väg, tar jag in dem innan det värsta kommer och har koll på stallet.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Suck! Att vissa inte bryr sig och djuren säkerhet! :O
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Och alla här bryr sig om sina djurs säkerhet, folk har bara olika erfarenhet av vad som fungerar. Det funkar dåligt att sucka över att folk inte tycker som du (vad det nu är du tycker.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

KL
Läste lite i den gamla tråden nu när den ändå drogs upp... En sak kan jag inte förstå... Många här skriver att dom tar in sina hästar vid åskoväder men.... Jobbar ni inte?:crazy: Trodde att det var ganska tvunget att ha jobb för att ha råd med häst... Och sitter ni alltid hemma? Är ni aldrig iväg på olika saker under sommaren?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

För mej e de delade känslor de här med åska..

Vill inte ha dom inne pga branrisken.. sen vill man inte gärna ha dom ute heller om de slår ner liksom.. men jag har i alla fall bestämt mej för att dom ska va ute vid åska.. hällre att dom dör snabbt än att dom blir innebrända i ett stall.. Skulle de va ett jävla väder å jag e hemma å allt så tar jag in stona med föl när de e som värst men då stannar jag i stallet så länge dom e inne.. De andra får vara ute.. Min hyper nerviga arab korsning skiter i åskan totalt de bryr hon sej inte ett svatt om därimot gillar hon ej när regnet slår henne på rumpan så man får liksom ha lite koll å lära känna sin häst. jag trodde hon va räd för åskan men icke sa nicke.. hade hon täcke på sej så brydde hon sej inte så de visade att de va regnet hon hatade..

sen våran lilla flock hästar har både skog, skul å öppna ytor å så på å jag hade ju önskat dom gick in i skjulet för där e grus underlag.. men NÄ NÄ NÄ man ska stå MITT ute med röven mot regnet.. vet ej varför men dom kanske vill ha koll..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

kl

Våra hästar är ute när det åskar. Nu har vi en ganska fördelaktig hage som är som en dalgång med ett högt berg med höga granar på ena sidan och en brant backe (där huset ligger) med mycket höga träd runt. Finns även en telefonmast inte långt borta. Så att åskan skulle slå ned precis där hästarna är, är ganska osannolikt.

Vi har haft väldigt kraftig åska och hästarna har inte lidit av det, de har stått och skjulat inne i ett buskage med rumpan mot vinden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp