Bukefalos 28 år!

Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Fast förra året hade smhi fel stup i kvarten angående åska.

Här hadde smhi.se inte fel men den gick inte alltid över mej utan ibland gick åskan några km i från mej om man nu inte tittar på vad det blir för väder om 2dagar då det ganska ofta inte stämer med åskan.

Kram
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om benskydds vara eller inte vara poängen är att åsikterna varierar om vad som är farligt/inte farligt och mycket utifrån vilka preferenser man har. Det är omoget att sitta och tala om för någon att deras åsikt är fel utan att ha mer på fötterna än eget tyckande. Det krävs troligen omfattande studier för att kunna ge bestämt besked om vad som är farligast och då är ändå beskedet subjektivt. Hur väger man in livskvalitet, hästars räddsla, risken i olika typer av hagar och stängsel? Hur väger man olika typer av skador mot varandra.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Fast förra året hade smhi fel stup i kvarten angående åska.
Förra året? :rofl: ;)
Om åska har dom haft fel hela sommaren. C:a 10 varningar men inte en enda liten knall.

Dom har fel om det mest för det mesta. Kollar man deras 5-dygnsprognoser så har inte en enda stämt i år.
Så den som ska styra med hästarna efter SMHI:s prognoser, den får det inte lätt.

Förresten, bara jag som blir irriterad på TV/radion:s prognoser "med risk för regn"?
Risk(!)... när natur, lantbruk m fl ropar efter regn!

LIA
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om benskydds vara eller inte vara poängen är att åsikterna varierar om vad som är farligt/inte farligt och mycket utifrån vilka preferenser man har. Det är omoget att sitta och tala om för någon att deras åsikt är fel utan att ha mer på fötterna än eget tyckande. Det krävs troligen omfattande studier för att kunna ge bestämt besked om vad som är farligast och då är ändå beskedet subjektivt. Hur väger man in livskvalitet, hästars räddsla, risken i olika typer av hagar och stängsel? Hur väger man olika typer av skador mot varandra.

Var har jag skrivit att andra har fel? jag har skrivit vad jag tycker och vad jag tycker att jag har för ansvar som djurägare.

Synd att du inte ville svara på vad för skador benskydd kan ge då det ända jag kan komma på är om lindorna lossnar eller om skydden inte sitter bra, nyfiken ju :laugh:

Kram/ ha en bra fredag
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vilken olika syn man har på sina djur.

Själv ser jag det som min skyldighet att skydda mina djur från oväder, insäkter mm

Kram

Hästar kan dö av en fästingsjukdom, betyder det att dom inte ska få gå på sommarbete?

Hästar kan dö för att dom blir påkörda av en bil på ridturen, betyder det att man ska sluta rida ut?

Hästar kan rymma från hagen och springa ut på motorvägen, ska vi stänga in dom i en box på heltid?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Du var inte lite föraktfull innan, det var därför jag ifrågasatte vad du skrev, där handlade om att tala om att du till skillnad från andra (t.ex mig) vill anser det är din skyldighet att skydda djuren. Står du inte för det längre eller?

Vilken olika syn man har på sina djur.

Själv ser jag det som min skyldighet att skydda mina djur från oväder, insäkter mm

Kram
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Det betyder att har man möjlighet att bespara hästarna onödigt obehag så gör man det!!!
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Knapplånar mig själv lite.

Skulle vilja backa tillbaka tråden lite till TS ursprungsfråga och göra den lite mera svartvit. Vilket är nu farligast egentligen, ute i åska med risk för åsknedslag eller inne med risk för stallbrand konstaterad pga åsknedslag?

Finns det kanske någon statistik att tillgå? Googlade men hittade inte mycket, dock den här tråden ;)

vill ställa frågan neutral och bortse från individuella anledningar till hur man gör, som åskrädda hästar, vattenkoppar, öppen hage, elstängsel, skor på hästen mm. Kan man vara så svartvit i frågan och ställa den så som " vad dödar åskan mest, hästar inne eller ute?"

Kanske en fråga för försäkringsbolagen men det vore lite intressant att veta.

Nyfiken Voff
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Du var inte lite föraktfull innan, det var därför jag ifrågasatte vad du skrev, där handlade om att tala om att du till skillnad från andra (t.ex mig) vill anser det är din skyldighet att skydda djuren. Står du inte för det längre eller?

Det står jag och min vilket är min personliga syn på mitt djur ägande och inte hur andra skall se på det.

Kram
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Det står jag och min vilket är min personliga syn på mitt djur ägande och inte hur andra skall se på det.

Kram

Om du inte vill att folk ska kommentera om din personliga syn, så kanske du ska hålla det för dig själv? Och inte göra kommentarer som antyder att du tar hand om dina djur till skillnad från andra.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har man möjlighet att ta in sina hästar vid oväder så är man ju dum i huvudet om man inte gör det. Kan man inte ta in hästarna av olika anledningar så får man helt enkelt hoppas på det bästa.

Då vill jag nog gärna veta varför du anser att jag är dum i huvudet. Ge mig ett par goda argument. Lägg märke till en sak; jag tar INTE in mina hästar vid åska, men jag talar inte om för er som gör det att ni är dum i huvudet. That´s a low level...

Så, argument tack.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Mina argument är som följer. Jag tror att det finns många hästägare som tycker att det är jobbigt att ta hänsyn till hästens väl och ve och därför hittar på argument för att slippa. Det är möjligt att du är en underbar människa som bara tycker att hästar trivs med att vara ute och oskyddade i åskoväder och därför låter bli att ta in dom i stallet. Jag har sett så mycket elände med blixtnedslag och även med skenande hästar vid åskoväder så för mig är det självklart att ta in dom. Min ton när jag skriver är inte på något sätt illa menad till någon men jag tycker att det är roligare och diskutera om det är lite krydda i tråden.;)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Min ton när jag skriver är inte på något sätt illa menad till någon men jag tycker att det är roligare och diskutera om det är lite krydda i tråden.;)

Förlåt, men... :crazy: Det här tycker jag sätter ribban väldigt lågt. Väldigt omoget skrivet, tycker jag. "Jag säger att alla som inte gör som jag är dumma i huvudet, det är inte illa menat, jag vill bara krydda till tråden lite"
Hur kan man skriva att alla som inte gör som mig är dumma i huvudet, och det inte är illa menat? :crazy:

Jag har sett olyckor i samband med blixtnedslag i stall, hästar som fått panik i stallet och fastnat i boxen etc. Därför väljer jag att låta mina vara kvar där de är när åskan börjar, jag bor dessutom alldeles för långt från stallet för att kunna åka dit och ta in/ut när det börjar åska. Åskan skulle vara flera mil bort innan jag var klar.

Jag håller med Lobelia och lämnar sedan den här tråden där argumentationen tyvärr blivit på dagisnivå. Åska är farligt och det är, som Lobelia säger, farligt att leva även för hästar.
Man kan inte skydda dem mot allt och alla har alltid sin åsikt om vad som är bäst. Inne/ute, med/utan hagkompis, med/utan träd i hagen, med/utan skydd vid ridning... Men är diskussionen på den nivån att jag skulle kunna höra den i en förskoleklass, då är jag inte intresserad av att delta.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Mina argument är som följer. Jag tror att det finns många hästägare som tycker att det är jobbigt att ta hänsyn till hästens väl och ve och därför hittar på argument för att slippa. Det är möjligt att du är en underbar människa som bara tycker att hästar trivs med att vara ute och oskyddade i åskoväder och därför låter bli att ta in dom i stallet. Jag har sett så mycket elände med blixtnedslag och även med skenande hästar vid åskoväder så för mig är det självklart att ta in dom. Min ton när jag skriver är inte på något sätt illa menad till någon men jag tycker att det är roligare och diskutera om det är lite krydda i tråden.;)


Krydda eller ej, men jag vidhåller att vi alla gör det vi tycker är bäst för våra hästar. Min egna åsikt är att det är bättre för hästarna att vara ute eftersom jag sett betydligt vidrigare skador som skett när de stått inne än vad jag erfarat medan de har stått ute.
Det har ingenting att göra med att jag är bekväm, jag spenderar ändå runt 6-10 timmar om dagen i stallet. Däremot handlar det om rent säkerhetstänkande.

Jag tror inte det handlar om bekvämlighetsskäl i de fall där man står på jobbet och inser att det åskar hemma heller, det har att göra med att sätta gränser. Jag tror bestämt att både brukare och chef skulle misstycka om jag åkte hem för att ta in mina hästar på arbetstid.

Åter igen, alla gör vi vad vi vet/tror är bäst för våra hästar, och gör vi inte det handlar det om okunskap eller ointresse (vilket ingen i den här tråden verkar lida av). Kunskap kan man skaffa sig genom att studera fakta, men i det här fallet finns varken fakta eller rätt och fel, därför sätts ägaren på sin spets när det gäller att fatta ett beslut; vad är bäst för mina hästar?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Även utan tillgång till relevant statistik är jag helt övertygad om att fler hästar dödas av blixten ute än inne.
Vi tar dock inte in hästarna så fort det är risk för åska o när åskmolnen väl tornar upp sig är det försent om man inte vill riskera livhanken.
Skall man börja väga risker så avlivas/förstörs mkt fler hästa av fång under betesperioden är vad som dödas av blixten.
Ändå anse jag att hästar skall få gå ute.
PL
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag har mina ute, orimligt att springa o ta in vid varje åskoväder. Har haft häst i snart 28 år o har alldrig hänt något. Hästarna står helt stilla i hagen när det åskar med lite sänkta huvuden. Det finns nog i dom till naturen att veta hur dom ska göra.. Sen finns ju inga garantier, olyckan kan visst vara framme men hur ska man veta vart.? kan ju slå ner i stallet o börja brinna då ångrar jag mig att jag inte lät dom va ute osv...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

*wow*

Det är fantastiskt vad vissa människor som ksa freställa vuxna kläcker ur sig... *suck* (inte just Chillan87, bara lånar för att svara!)

Som peter_lundin skriver kanjag av erfarenhet, utan statistik, bara hålla med. Fler hästar dör av åska i hagen än inne i stallet.
Dock vad Chillan87 skrev om att det nog finns i dem av naturen, så nej, det tror jag inte. Kl. 04:30 i morse senast hämtade jag in en helskärrad häst som sprang in i staket och ner i diken utan att blinka. Han var på gränsen till okontaktbar. Åskan gick rakt över gården och vi hade minst två nedslag inom 500m (!!!) Grannen hade en ljusbåge inomhus vid det ena. Jag tar in om åskan är nära, annars får jag jaga häst i trafiken. Det säkra före det osäkra helt enkelt, i de lägen det är tillräckligt mycket åska för att min häst ska reagera. Är det bara lite muller och han betar vidare, då bryr inte jag mig heller.

// Mvh - J
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp