Hästens utfodring 2011 SLU

Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Nu har jag opponerat på de jag ska opponera på. Är någon av dem i denna tråden så heter jag Ramona Runds. ;) Det ena arbetet jag opponerade på är extremt dåligt och jag hjälper gärna till att få det ordentligt ifall det är så! Vill bara säga.

Jag har lagt upp opponeringarna i Projektarbetet-Feedback. Det var väl där de skulle laddas upp?
Rätt att det är där dem ska ligga...bra intiativ ramona..:)
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Du får gärna säga till när du med fått fram lite siffror på betet! :)

KL
Och hur mycket skriver ni i feed-backen? Ena arbetet blev det hur mycket som helst och den andra blev det knappt en mening på var punkt? :(
Har fått fram en del siffror de känns helt rätt uträknade men de känns som om det skulle räcka till otroligt många hästar..:confused: skriver ifrån tele nu så kan skriva kanske ikväll de siffror jag har, hur ser de ut för dig?
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Om jag nu har räknat rätt så på Naturbetet behöver 1 sto äta 14 kg ts för att täcka energi behovet men 25 kg ts för proteinet?

Och på åkerbetet behövs ca 10 kg ts för att båda behoven ska täckas.
Men hur räknar man resten sen då?
För som tex som på åkerbetet så äter stona 10 kg per dag det blir 310 kg ts i augusti. Och då räcker ju inte det betet till ens 2 ston? Eller är jag helt ute och cyklar här nu? Det känns som om det är så mycket mer å tänka på eller?

Och nu såg jag att någon skrivit om fölen med och deras gräs behov osv? Dom har jag inte allas tänkt skulle vara med på betet :grin:
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jag kom fram till 15 kg ts för att täcka energibehovet men samma sen 25 kg ts för protein behovet.
på åkerbetet 12kg ts för MJ och 10 kg ts för smb rp

Det jag gjorde efter att räkna ut det var att jag la ihop dem två alltså på naturbeter blir det 40kg ts för att täcka ett sto´s behov vilket gör att om jag dividerar 1600kg ts/ 2 HA med 40 så fick jag 40 vilket jag då får till att 40 st ston kan beta här och tillgodose sitt behov.

Samma på åkerbetet 12+10=22 kg ts för att täcka behovet vilket ger 1000 kg ts/ 2 HA dividerat med 22 = 45.45...Vilket då ger 45 ston som klarar sig DOCK är det ett mycket mer effektivt bete då det från 40kg ts sjönk till 22 kg ts för att täcka behovet.

Sen vet jag inte om de vill ha med ngt mer..Men så jag räknat iaf, ingen aning om det är rätt :p
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Fölen har de INTE frågat om så de räknar jag inte på och som jag tror sara nämnde så när de börjar beta så minskar också stoets behov så de slår ut varann..

men när du skriver För som tex som på åkerbetet så äter stona 10 kg per dag det blir 310 kg ts i augusti så hänger jag inte riktigt med för att även om du är inne på rätt spår så är de ju inte bara 10kg det är ju bara för att täcka proteinbehovet..du måste väl lägga ihop protein och energibehov vilket på åkerbetet är 22 (enl mig) :confused:

Jag är säkert också ute och cyklar hihi..
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Fast ska man dubbla det? Räknar man inte smb rp egentligen per MJ? Eller har jag tappat mig nu?

Och om man lägger ihop det som du gjort och det blir 22 kg ts då får dom ju äta hur jäkla mycket gräs som helst? För gräs var väl runt 20%ts va? Usch ne, jag känner mig nästan dummare än jag gjorde från början :) Jag brukar ha hästarna på bete tills gräset ser ut å sina eller hästarnas mage börjar krympa :grin:

Men 40 ston kan väl inte vara möjligt?
Nu tar jag från mina egna djur och då har mina två hästar nästan klarat sig på ca 1 ha i knappt 1 månad. Och då har dom även fått mat inne om kvällarna.
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Man ska inte lägga ihop det, behöver stoet 15 kg ts för energibehovet och 25 kg ts för proteinbehovet (som jag ungefär också har kommit fram till) så är ju energibehovet uppfyllt när de ätit 15 kg, men proteinbehovet inte förrän de fått i sig 25 kg (vilket är orimliga mängder). För varje kg ts innehåller ju betet en viss mängd energi och en viss mängd smb rp.
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Ja precis det jag tänkte dom behöver inte 1 kg för å få i sig energin och 1 för proteinet utan dom får i sig det på 1 gemensamt kg om man kan säga så?

Men då kommer proteinet inte att bli uppfyllt på det betet ju? Kan man då säga att dom klara sig på det, fast dom egentligen hade behövt få till slängt sig lite extra proteiner?
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

aha ni tänker så :p sa ju att jag säkert var ute i djungeln och letade..hihi..

Men så på naturbetet så är det alltså 15 kg då för att täcka MJ behopvet och sen behöver det lite extra för proteinet? är jag med då?
och på det andra betet så klarar de sig på 10-12 kg ts??
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Men hur räknar du sen ut då hur många det räcker till? Gäller de då att omvandla det till kg foder? De satt jag och försökte med i förrgår men så kom jag på att jag intr visste ts halten..:confused:
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Ja nu är ni med bättre ;) För att räkna ut hur många ston det räcker till behöver ni veta hur mkt kg ts bete de behöver beta på en dag för att täcka energi resp proteinbehovet som ni nu redan har beräknat. Jämför det med hur mkt ts en häst klarar av att beta på en dag. I fallet med naturbetet kommer ett sto alltså inte ha möjlighet att konsunmera tillräckliga mängder per dag för att fylla upp proteinbehovet.

Så länge du alltid räknar på ts kg foder behöver du inte räkna om till kg foder, i alla fall har jag inte gjort det. Men annars står det om gräs ts-halt i boken.

Tycker Sara skrev ett väldigt bra hjälpinlägg i fronter, försök ta hjälp av det om ni inte redan har gjort det.
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Har ju som sagt gått efter det med missade att det inte behövdes läggas ihop..men om man inte omvandlar det till kg foder så tycker jag det är svårt att uppskatta hur mkt de faktiskt måste äta för att få i sig de kg ts de behöver för att täcka upp.

Hur mkt äter de på en dag då? Jag menar min häst åt (när han stod hemma) 20kg hösilage som inte var speciellt blött..Det tycker jag är rimligt om än jag vet ganska mycket! SUCK :p ska ju skicka in det idag, hade tänkt göra det ikväll när jag slutar jobba..kommer ju bli fel igen..:grin:
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jag är ganska säker på att det står i kursboken hur mkt man kan räkna med att de äter på en dag.
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Ja jo de gör de ju förhoppningsvis :p men jag tycker ändå att jag läst de berörda kapitlena...får sätta mig och kolla nu på tåget, lite bara en aning stressad nu..:grin:
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Såg att de stod max 75kg färsk bete för en fullstor häst på 500 kg..:) har lämnat in nu vet att det är rätt uträkningar men vet inte om de förväntar sig mera..har bara tala om hur jag räknat och varför och eventuella komplement..
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jag hade inte ens några uträkningar, och det verkar gått bra. Jag diskuterade bara kring markens bärighet. Fick komplettera med avkastning på ett åkermarksbete, det var det enda.
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jag hade inte heller några uträkningar, men jag har resonerat väldigt mycket om och ifall. Jag fick godkänt på första upplagan!
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

härligt, jag har visat mina uträkningar samt reflekterat en aning..hoppas det går igenom :)
 
Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Någon som gjorde Tenta2 idag?

Jag gjorde båda delarna. Nu får vi se ifall jag har svarat korrekt och får bra betyg. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Distans på SLU, är det någon som vet varför den är inställd? Jag har sett fram emot att läsa kursen i ett par år nu och när jag äntligen...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: lewellyn
·
S
Hästmänniskan Är det någon som ska läsa distanskursen Hästens Utfodring på SLU, som startar i mars? Har anmält mig, och såg att kursen var full. Det...
2
Svar
25
· Visningar
2 442
Senast: Kratus
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 571
Senast: Sonic76
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 811
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp