Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om jag pratar om och arbetar aktivt för att LRF ska driva pilotmål för markägare; hur drar du slutsatsen att jag är emot tydlighet och mer specifikation?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej, JAG tycker inte att man kan ekonomiskt värdera den rätten och sälja ut den.

Det är mest ett konstaterande och ett hypotetiskt resonemang avsett för dem som redan tror att de äger den rätten att sälja. Trots att de aldrig köpt den. Skulle man då mot förmodan och mot allmänhetens opinion ändra det, skulle det handla om en stor taxering, engångs- eller årligen för markägaren att få köpa den rätten. Inte bara skänka bort något så värdefullt.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om jag pratar om och arbetar aktivt för att LRF ska driva pilotmål för markägare; hur drar du slutsatsen att jag är emot tydlighet och mer specifikation?

Nu talade jag inte om vad olika intresseorganisationer driver, utan om att förtydliga av liggande lagtexter.

Vad det sedan gäller LRF och dess ambitioner att tillvarata ägarintressen, nåja, de sitter ungefär i samma sits som jägarförbundet, dvs man har medlemmar som äger mark och man har medlemmar som hyr den. Hur ska man då kunna tillvarata vare sig den ena eller andra gruppens intressen?

Fast centern har ju upptäckt ngt fasansfullt, att de som med hjälp av centern o sossarna lyckades köpa sina gårdar för underpris upptäckt att som ägare är man inte längre hjälpt av arrendelagen utan man väljer att tillvarata sina egna intressen...vilket väl syns hos centerns valresultat de senaste valen...:sneaky:
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej, JAG tycker inte att man kan ekonomiskt värdera den rätten och sälja ut den.

Det är mest ett konstaterande och ett hypotetiskt resonemang avsett för dem som redan tror att de äger den rätten att sälja. Trots att de aldrig köpt den. Skulle man då mot förmodan och mot allmänhetens opinion ändra det, skulle det handla om en stor taxering, engångs- eller årligen för markägaren att få köpa den rätten. Inte bara skänka bort något så värdefullt.

Rätten att promenera, plocka bär o svamp påverkas ju inte av att man rätar ut frågetecknen kring kommersiellt bruk.

Och jag förstår att du TYCKER, det gör ju jag med;)

Men vad jag inte förstår att att någon inte vill räta ut frågetecknen och få till klara juridiska spelregler

Men det fina i den kråksången är den att konfiskationer likt de som tidigare skett inte längre går att genomföra.
Det råder ju en osäkerhet om i vilken omfattning EU;rätt skulle påverka en ny svensk lagstiftning på området då äganderätten har en helt annan ställning traditionellt, i EU än i sverige
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Rätten att promenera, plocka bär o svamp påverkas ju inte av att man rätar ut frågetecknen kring kommersiellt bruk.

Det bästa är att det inte finns några frågetecken kring kommersiellt bruk kontra något annat. Senaste utredningen kom dessutom mycket riktigt fram till att det var en av de viktigaste principerna att vidhålla för allemansrätten.

Där är tydligheten helt enkelt alldeles solklar, redan idag.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

.... så länge kraven är uppfyllda med icke-skada, icke-slitage och icke-störning.

Jag tycker att svårigheten ligger i att definiera just detta.

Vi går tillbaka till långritten med fikapaus som exempel.
Om hästarna på ritten betar ner en gräsyta som ägaren skull ha själv till något.
T.ex. bete till en häst på jobb i skogen, så blir det ju skada.
Så i det fallet borde det vara solklart förbjudet.

Vi gör långturen längre med övernattning och hästar på nattvila.
Att göra en hage för hästarna på annans mark är förbjudet.
Och att binda hästar över natten är förbjudet.
Så det kan man ju inte göra.

Men ändå så görs det tydligen?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om vi håller oss till fikapausen så känns det som du gör en höna av en fjäder, som sagt det handlar inte om att släppa hästar på bete i andras hagar utan att de äter något/några kg av de miljontals (eller om man får lägga på någon nolla) kg gräs som man passerar som inte utnyttjas. Skulle man råka pricka just de kvadratmeter som markägaren planerat använda så motsvarar det att hitta en nål på en stor full höskulle. Tuvorna 2 meter bort i valfri riktning duger förmodligen lika bra om det skulle inträffa.

Har du någonsin hört talas om någon som stött problemet över huvudtaget?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det bästa är att det inte finns några frågetecken kring kommersiellt bruk kontra något annat. Senaste utredningen kom dessutom mycket riktigt fram till att det var en av de viktigaste principerna att vidhålla för allemansrätten.

Där är tydligheten helt enkelt alldeles solklar, redan idag.

Ja det är 100% solklart att man hänvisar till allemansrätten i grundlagen, var oklarheten börjar är när man vill ha reda på vad allemansrätten är.

Men där verkar du ju hålla med mig om att det bästa vore om frågetecknen rätades ut o alla parter fick klara spelregler;)

Och det skulle naturligtvis gälla såväl kommersiellt bruk o ex de gråzoner vi har idag gällande hästar..
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag tycker att svårigheten ligger i att definiera just detta.

Vi går tillbaka till långritten med fikapaus som exempel.
Om hästarna på ritten betar ner en gräsyta som ägaren skull ha själv till något.
T.ex. bete till en häst på jobb i skogen, så blir det ju skada.
Så i det fallet borde det vara solklart förbjudet.

Vi gör långturen längre med övernattning och hästar på nattvila.
Att göra en hage för hästarna på annans mark är förbjudet.
Och att binda hästar över natten är förbjudet.
Så det kan man ju inte göra.

Men ändå så görs det tydligen?

hear, hear!:) Fast Lobelias kompis sitter nog vaken o håller i gremmeskaftet hela natten
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag undrar samma som Lobelia och har gjort ända sen tråden drog igång.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag undrar samma som Lobelia och har gjort ända sen tråden drog igång.

undrar du om lagarna som gäller eller om någon åklagare vågat väcka åtal.

skulle tro att det inte är många stollar som under veckolånga turer låter hästarna beta om nätterna;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej jag undrar över relevansen i ert tjafs eftersom det verkar handla mer om principer och att uppfinna problem än realitiet i sig självt.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej jag undrar över relevansen i ert tjafs eftersom det verkar handla mer om principer och att uppfinna problem än realitiet i sig självt.

Eftersom turism o tjänstesektorn stiger i betydelse så börjar det handla om reala värden i kalla stålar.
För ett turridningsföretag kan det komma att handla om ren existens om man ska börja tvingas betala ersättning för att bruka andras resurser.

En annan firma marknadsför sig kanske med fina cykelstigar i skogarna rund dess lokal, men skogarna tillhör någon annan som plötsligt ser en möjlighet att kapitalisera på sina resurser istället för att låta någon annan göra det.

Äganderätt är mycket nära förknippat med demokrati, ja i Sverige har ju demokratin i praktiken fötts ur äganderätten. I de gamla tingen möttes ägare, stora som små och beslutade vad som skulle ske. för 1000 år sedan.

Om vi som tillhör en minoritet(markägare) i landet inte håller garden uppe så fortsätter urholkningen av äganderätten därför är det viktigt att ta debatten och kräva att vi får en juridisk fastställning av vad allemansrätten innebär .dvs räta på frågetecknen.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Eftersom turism o tjänstesektorn stiger i betydelse så börjar det handla om reala värden i kalla stålar.

Självklart; men under förutsättningen ingen skada, ingen störning och inget slitage är det ett värde du inte äger utan en rättighet vi alla har till marken oavsett om vi har lagfart eller inte. Så det är inte dina kalla stålar i de fallen.

I andra fall, när det handlar om regelbunden, frekvent verksamhet där allemansrättens förutsättningar inte kan uppfyllas - är det din fulla rätt att avtala om. Oavsett om ursprunget är kommersiellt eller inte.

Du äger inte resursen helt enkelt på det sättet. Hard to face it?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Självklart; men under förutsättningen ingen skada, ingen störning och inget slitage är det ett värde du inte äger utan en rättighet vi alla har till marken oavsett om vi har lagfart eller inte. Så det är inte dina kalla stålar i de fallen.
Problemet uppstår ju då ett företag brukar ett annat företags resurser utan att avtal föreligger.
I andra fall, när det handlar om regelbunden, frekvent verksamhet där allemansrättens förutsättningar inte kan uppfyllas - är det din fulla rätt att avtala om. Oavsett om ursprunget är kommersiellt eller inte.

Du äger inte resursen helt enkelt på det sättet. Hard to face it?

Och om du läser lagen så äger jag tom. svampen och bären som växer i min skog..kan tom. sälja dem på rot om jag finner köpare. Äganderätten övergår inte för än någon plockat dem:D

Var gränserna idag går är oklart, lagstiftaren har nogsamt avhållit sig ifrån att klargöra det (varför kan man undra).

Men har du lagparagrafer som vidimerar ditt påstående, så "s'il vous plaît" visa på dem då:D

och frågan blir riktigt intressant om jag för att främja tillgången på lingon dels avstår från att avverka och dels inhägnar, då blir det ju frågan om odling och då.?.?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag förstår att detta är ditt resonemang, men:
har du verkliga case som blivit rättsligt dokumenterade eller anmälda som rör den här kalibern av problematik som du fokuserar på? Det känns mer som det är dina egna personliga åsikter och ställningstagande som du diskuterar än ett verkligt problem i sig.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej. Eftersom du aldrig någonsin ägt rätten att sälja under de förutsättningarna. Den rätten är lika för dig som lagfartsinnehavare och alla andra.

Det finns inget "Problem" i det fallet eftersom du som markägare inte påverkats. Sådana "Problem" är de LRF ska undvika att fokusera på eftersom de har noll och intet stöd bland allmänheten. De "Problemen" kan snarast beskrivas som hjärnspöken hos vissa markägare.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Har du någonsin hört talas om någon som stött problemet över huvudtaget?
Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej. Eftersom du aldrig någonsin ägt rätten att sälja under de förutsättningarna. Den rätten är lika för dig som lagfartsinnehavare och alla andra.

Det finns inget "Problem" i det fallet eftersom du som markägare inte påverkats. Sådana "Problem" är de LRF ska undvika att fokusera på eftersom de har noll och intet stöd bland allmänheten. De "Problemen" kan snarast beskrivas som hjärnspöken hos vissa markägare.

1. Var står det i svensk lag att jag inte får sälja lingon på rot? Om du läser så skrev jag inte att ingen får plocka i min skog, tvärtom du är hlärtligt välkommen. Men lingonen är mina så länge de är oplockade. Jag har tom.rät att förstöra dem..vilket tyvär händer ibland.
2. Om jag odlar lingon, blåbär eller svamp så gäller inte allemansrätten där och den som då plockar utan lov gör sig skyldig till stöld

Om du nu inte lyckas hitta någon paragraf som motsäger mitt påstående:D
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.
Undrar vad som skulle hända om man..istället för en råbock...en märr på viltåkern..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 427
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 939
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 364
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp