Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ha ha ! Sant ...ligger nog rätt bra i lä dock jmf med ditt eget engagemang senaste dygnen ;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Suck på dig själv . Enligt referatet var det just det - den var inte avbetad öht . Det var poängen i min kommentar . Läser du vad som skrivs ?
ja det gör jag, och har även läst vilka lagar som gäller, men den lilla men viktiga saken intresserar måhända inte
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ha ha ! Sant ...ligger nog rätt bra i lä dock jmf med ditt eget engagemang senaste dygnen ;)

Nja de senaste dygnen har jag bara matat Inte_ung, och hon må vara påstridig, men knappast något troll. Där kan man åtminstone vänta sig en rimlig diskussion.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nja de senaste dygnen har jag bara matat Inte_ung, och hon må vara påstridig, men knappast något troll. Där kan man åtminstone vänta sig en rimlig diskussion.

där åkte du ju på pumpen, en klar redovisning vilka lagar som gällde:)
att jag påpekat detta innan verkade du ha svårt att svälja.

:o
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

ja det gör jag, och har även läst vilka lagar som gäller, men den lilla men viktiga saken intresserar måhända inte

Jag upprepar min fråga igen . Var är fallen du hänvisar till som är så dåligt täckta av lagstadgarna i allemansrätten ? Vad är det som inte förstås ?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja fast syftet med tråden är fortfarande oklart och sen hänvisas det till fall man inte ens själv varit med om och i väldigt skiftande version när det kommer till kritan . Vad är problemet frågar jag igen utifrån alla extrema hypotetiska problematiseringar ? Det började med att upplysa folk om att skylta Sina elstaket och blir en tråd om hur mkt gemene ryttare snor gräs av markägare ?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Japp och det var inte min mening alls att ens nämna det, jag påpekade mest att det är en stor inskränkning i allemansrätten att förbjuda folk att vara i skogen nattetid och att det inte alls är försummbart.

I den här tråden har vi lärt oss mycket matnyttigt, att folk dör av eltrådar, att markägare börjar stängsla in rastplatser medan man fikar och at det är ett stort samhällsproblem att hästar betar på en väl vald rastplats då en av den stora mängden arbetshästar som jobbar i skogen sommartid behöver just den fläcken gräs och för att ägarna slänger skräp efter sig.

Är det någon revolutionerande lärdom jag har missat?

Jo visst det var det, att lagar från 1933 om hur och var man måste stängsla påvisar att det är förbjudet att låta en häst beta i vägkanten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag upprepar min fråga igen . Var är fallen du hänvisar till som är så dåligt täckta av lagstadgarna i allemansrätten ? Vad är det som inte förstås ?

vilka lagstadgar om allemansrätt? det finns ju inga.

Det är exakt det jag pekar på, att vi borde räta på frågetecknen.

Eftersom dagens lagstiftning gällande allemansrätten är så bristfällig så innebär det att om man utsätts för skada eller störning så måste man driva målet själv, vilket innebär stora risker, ekonomiskt.

Skulle ex misshandlade kvinnor tvingas göra detsamma skulle antalet misshandelsfall minska radikalt, men inte antalet fysiska misshandelsfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Japp och det var inte min mening alls att ens nämna det, jag påpekade mest att det är en stor inskränkning i allemansrätten att förbjuda folk att vara i skogen nattetid och att det inte alls är försummbart.

I den här tråden har vi lärt oss mycket matnyttigt, att folk dör av eltrådar, att markägare börjar stängsla in rastplatser medan man fikar och at det är ett stort samhällsproblem att hästar betar på en väl vald rastplats då en av den stora mängden arbetshästar som jobbar i skogen sommartid behöver just den fläcken gräs och för att ägarna slänger skräp efter sig.

Är det någon revolutionerande lärdom jag har missat?

Jo visst det var det, att lagar från 1933 om hur och var man måste stängsla påvisar att det är förbjudet att låta en häst beta i vägkanten.

Ja så var det väl ngt troll som hävdade att danskarna var betydligt sämmre mentalt utrustade än svenskarna:yuck:

Att sedan raljera över att en lag är från 1933 , jag har för mig att så länge en lag inte är reviderad eller bortplockad så gäller den, är det inte så i din värld?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Japp och det var inte min mening alls att ens nämna det, jag påpekade mest att det är en stor inskränkning i allemansrätten att förbjuda folk att vara i skogen nattetid och att det inte alls är försummbart.

I den här tråden har vi lärt oss mycket matnyttigt, att folk dör av eltrådar, att markägare börjar stängsla in rastplatser medan man fikar och at det är ett stort samhällsproblem att hästar betar på en väl vald rastplats då en av den stora mängden arbetshästar som jobbar i skogen sommartid behöver just den fläcken gräs och för att ägarna slänger skräp efter sig.

Är det någon revolutionerande lärdom jag har missat?

Jo visst det var det, att lagar från 1933 om hur och var man måste stängsla påvisar att det är förbjudet att låta en häst beta i vägkanten.

Ja ungefär .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag upprepar min fråga igen till dig . Svara på den gärna så slipper du ältandet du kör .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Här så förstår jag inte hur du menar.
Samma som vaddå?
Vilken väsentliga skillnad?


Men ängen tillhör ju någon och även så gräset i kanten.
Ryttarna har ju ingen aning om huruvida markägaren kanske senare skall sätta upp ett tillfälligt staket för att låta sina djur beta där.
Och hur många tuggor gräs skall vara okej?

Ängen är ju egentligen växande gröda och därför förbjudet område.

Det är en väsentlig skillnad att låta hästar beta in sig på annans mark, mot att gå i kanten med hästen i grimskaft.

Att vistas på ängen kan vara förbjudet, men något förbud kan det aldrig handla om i de fall en hästägare går efter kanten.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

... en glänta i skogen så är det ingen som saknar gräset.

Och hur kan du veta att den gläntan inte är en liten viltåker?
Du har faktiskt ingen aning om det för det går inte att se.
Eller om markägaren har för avsikt att använda kraftledningsgatan för bete?

Det är en hel del stadsbo över dig om jag skall vara ärlig.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är en väsentlig skillnad att låta hästar beta in sig på annans mark, mot att gå i kanten med hästen i grimskaft.

Att vistas på ängen kan vara förbjudet, men något förbud kan det aldrig handla om i de fall en hästägare går efter kanten.

Man får faktiskt inte gå i kanten heller.
Det är utanför åkern, ängen eller vallen som gäller.

Uttrycket är "växande gröda".
Den behöver inte vara odlad för det utan en slåtteräng eller betesäng är också växande gröda.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Alla lagar som står i den aktuella lagboken är gällande lagar oavsett hur gamla de är.

Förbudet mot stöld är från Moses tid, men den gäller fortfarande vad jag vet.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Alla lagar som står i den aktuella lagboken är gällande lagar oavsett hur gamla de är.

Förbudet mot stöld är från Moses tid, men den gäller fortfarande vad jag vet.

Vist gäller lagarna, men jag har ingen avsikt att stängsel.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Och hur kan du veta att den gläntan inte är en liten viltåker?
Du har faktiskt ingen aning om det för det går inte att se.
Eller om markägaren har för avsikt att använda kraftledningsgatan för bete?

Det är en hel del stadsbo över dig om jag skall vara ärlig.

lite??:D:D:D:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 378
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 871
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp