Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har aldrig pratat om lingon. Jag pratar om människor som lagligen passerar din mark utan att du märker av det, vare sig innan, under eller efter deras passage. Det är det sk "Problemet".
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har aldrig pratat om lingon. Jag pratar om människor som lagligen passerar din mark utan att du märker av det, vare sig innan, under eller efter deras passage. Det är det sk "Problemet".
Så du hittade inga paragrafer,? Föga förvånande,det är inte ditt fel, det finns inga.
Det finns heller inga som beskriver vad en markägare måste tåla dvs vad som ingår i allemansrätten.
:o

Det är ju därför jag efterlyser en sådan beskrivning så att både ägare o icke ägare vet vad man har att hålla sig efter,,kan de vara så svårt att förstå:crazy:

Sedan får välde olika intressenterna sätta sig ner och jämka ihop sina önskningar + att lagförslagen ska var juridiskt hållbara och anpassade till nationell o internationellt ingångna avtal
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.

Jämförelsen haltar ordentligt, ingen har väl ändå påstått att man får använda grannens mark som hage när de egna inte räcker till eller?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.

Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Eftersom turism o tjänstesektorn stiger i betydelse så börjar det handla om reala värden i kalla stålar.
För ett turridningsföretag kan det komma att handla om ren existens om man ska börja tvingas betala ersättning för att bruka andras resurser.

Nu är det med stor säkerhet inte alla som gör så, MEN många av dem jag är i kontakt med betalar ofta en slant till markägare för att få rida te x i kanten av deras åkrar. Sedan finns säkert de som förutsätter att de kan rida var som helst, men snälla du dra inte alla över en kam.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nu är det med stor säkerhet inte alla som gör så, MEN många av dem jag är i kontakt med betalar ofta en slant till markägare för att få rida te x i kanten av deras åkrar. Sedan finns säkert de som förutsätter att de kan rida var som helst, men snälla du dra inte alla över en kam.

Jag drar inte alla över en kam. Vad jag efterlyser är klara juridiskt hållbara regler så alla dels vet vad som gäller och att samma spelregler ska gälla för alla företag.
Jag kan inte förstå varför man avstod från den möjligheten då allemansrätten nämndes i grundlagen...om det inte är av den oroande orsaken att man inser att det skulle stärka den enskilde markägarens position om man hade en klar lagstiftning.

Att man med vilje avstår en juridiskt prövbar lag därför att man är rätt att det skulle kosta.....
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Låter bra, men kan detta ske utan att skada uppstår och spår efterlämnas?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jämförelsen haltar ordentligt, ingen har väl ändå påstått att man får använda grannens mark som hage när de egna inte räcker till eller?

Men det var inte så som den användes.
Ryttarna stannade, satt av och lät hästarna beta en stund.
Precis som vid din fikarast.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad.

Här så förstår jag inte hur du menar.
Samma som vaddå?
Vilken väsentliga skillnad?

Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Men ängen tillhör ju någon och även så gräset i kanten.
Ryttarna har ju ingen aning om huruvida markägaren kanske senare skall sätta upp ett tillfälligt staket för att låta sina djur beta där.
Och hur många tuggor gräs skall vara okej?

Ängen är ju egentligen växande gröda och därför förbjudet område.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men det var inte så som den användes.
Ryttarna stannade, satt av och lät hästarna beta en stund.
Precis som vid din fikarast.

Så du kan inte se någon skillad mellan att beta in hästen på grannens odlade mark och att stanna och fika på icke odlad mark?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

)
Så du kan inte se någon skillad mellan att beta in hästen på grannens odlade mark och att stanna och fika på icke odlad mark?

;) Ostängdmark och hjordavall må alla, som där i del hava, till mulbete nyttja,

de som inte har del, ja di får låta bli:D
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.

Man ska nog undvika åker och äng, det är vanligen något som skördas även om några munfullar inte märks i praktiken, men i skogsbrynet, stig/ vägkanten, under kraftledningar och brandgator (där man snarast hjälper till att hålla rent) eller i en glänta i skogen så är det ingen som saknar gräset.

Frågan är väl också om man kan hänvisa till allemansrätten och gamla sedvänjor eller inte.Jag misstänker man kan det men för de allra flesta är det en icke fråga, merparten missunnar inte andra det de ändå inte bryr sig om.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.

Det är ju precis det du skriver här som är hela essensen i allemansrätten . Hela lagen är byggd på ömsesidig respekt och samarbete markägare och den som träder den marken .
Jag tycker det är oerhört tragiskt att en diskussion så som denna tråd ens existerar .man efterlyser exakta millimeter paragrafer osv i mkt hätsk anda och problematiserar scenarion som inte ens direkt ens förekommit . Framför allt scenarion man som markägare inte ens drabbats av själv utan "hört" om samt raddor med hypotetiska problematiserade scenarion .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Man ska nog undvika åker och äng, det är vanligen något som skördas även om några munfullar inte märks i praktiken, men i skogsbrynet, stig/ vägkanten, under kraftledningar och brandgator (där man snarast hjälper till att hålla rent) eller i en glänta i skogen så är det ingen som saknar gräset.

Frågan är väl också om man kan hänvisa till allemansrätten och gamla sedvänjor eller inte.Jag misstänker man kan det men för de allra flesta är det en icke fråga, merparten missunnar inte andra det de ändå inte bryr sig om.

med stor sannolikhet kan du göra det, men, och det är pudels kärna, du har inte stöd i lagstiftningen. det är som att hugga en julgran, vet du var du ska göra det så skadar det varken skog eller ägare, är trots det förbjudet:sneaky:
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men det var inte så som den användes.
Ryttarna stannade, satt av och lät hästarna beta en stund.
Precis som vid din fikarast.

Så det sporadiska betandet i förbipasserande förstörde en hel äng för jakt ?
Nyss var det ju som du beskrev det en hel flock hästar som använde hela icke odlade /sådda viltängen ?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är ju precis det du skriver här som är hela essensen i allemansrätten . Hela lagen är byggd på ömsesidig respekt och samarbete markägare och den som träder den marken .
Jag tycker det är oerhört tragiskt att en diskussion så som denna tråd ens existerar .man efterlyser exakta millimeter paragrafer osv i mkt hätsk anda och problematiserar scenarion som inte ens direkt ens förekommit . Framför allt scenarion man som markägare inte ens drabbats av själv utan "hört" om samt raddor med hypotetiska problematiserade scenarion .

jag är beredd att solidariskt ta strid för andra markägare, var med när staten bestal skärgårdsbefolkningen på delar av deras ägorätt. står man o blundar så står du ensam när du råkar illa ut.

och jag kan fortfarande inte förstå hur man kan försvara en ickelagstiftning framför en klar juridiskt prövad lagstiftning...men vissa verkar ju gilla vilda västern..;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Så det sporadiska betandet i förbipasserande förstörde en hel äng för jakt ?
Nyss var det ju som du beskrev det en hel flock hästar som använde hela icke odlade /sådda viltängen ?

suck, du får gärna beta av hela viltåkern om du har stöd för det i lagen, nu har du inte det så då får du antingen ge faan i det eller riskera konsekvenserna.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja du har verkligen vigt ditt liv åt saken det har jag förstått efter att ha följt tråden .

Jag frågar igen : var är alla anmälningar/dokumentationer om de extrema fall du problematiserar ? Jag känner inte igen ett enda nämligen . Skada på annans mark och på odlad mark /gröda etc står tydligt reglerat i lagen . Vad är det du inte förstår eller saknar ? Jag tycker lagen i sig är högst förståelsebar för en normal intelligent människa ?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja det blir trist när man gör det till ett stort problem, jag har googlat efter information och kan inte hitta en enda referens till att låta hästen beta uner pauser. Jag kan bara tolka det som att det är ett ickeproblem.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

suck, du får gärna beta av hela viltåkern om du har stöd för det i lagen, nu har du inte det så då får du antingen ge faan i det eller riskera konsekvenserna.

Suck på dig själv . Enligt referatet var det just det - den var inte avbetad öht . Det var poängen i min kommentar . Läser du vad som skrivs ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 485
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 960
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 989
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 377
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp