Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej, vad som är klart att allemansrätten inte gäller innanför tomtgränsen, sedan ska man visa hänsyn och då blir det en bedömningsfråga = markägaren är rättslös.

Inte alls. Du har ju själv tagit upp fall där markägare som berett likvärdiga möjligheter till passage kunnat stänga av vägen för att undvika störning, även om det inte var inom tomtgränsen.

Annars undrar jag mest rent fysiskt hur man ska agera för att fastna i ett elstaket som pulserar. Först virar man in sig rejält för att se ut som en mumie och sedan slår ägaren på elen och de 15 minuterna räcker inte för att hinna trassla ut sig? Att en hjort eller ett rådjur kan göra det är en sak - men en människa?

Fast det påverkar inte att man ska märka ut tydligt att det är ett elektriskt staket - trots att skyltarna bara bleks går sönder och försvinner..... Det är inte alla som känner igen ett elstaket lika väl som vi som jobbar med det dagligen.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om man snubblar och ramlar in i det så blir det svårt att ta sig loss.
Elpulserna ger kramper som gör att man inte kan röra sig normalt.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Inte alls. Du har ju själv tagit upp fall där markägare som berett likvärdiga möjligheter till passage kunnat stänga av vägen för att undvika störning, även om det inte var inom tomtgränsen.
Annars undrar jag mest rent fysiskt hur man ska agera för att fastna i ett elstaket som pulserar. Först virar man in sig rejält för att se ut som en mumie och sedan slår ägaren på elen och de 15 minuterna räcker inte för att hinna trassla ut sig? Att en hjort eller ett rådjur kan göra det är en sak - men en människa?

Fast det påverkar inte att man ska märka ut tydligt att det är ett elektriskt staket - trots att skyltarna bara bleks går sönder och försvinner..... Det är inte alla som känner igen ett elstaket lika väl som vi som jobbar med det dagligen.

De har genomdrivit avstängning för ryttare, vagnsekipage o cyklister. Men har samtidigt haft öppningar anpassade för fotgängare, så att dessa under allemansrätten har tillgång till marken. Du måste läsa vad jag skrivit för att kunna relatera till texten
Du kan inte som markägare utestänga folk från din mark om inte mycket speciella omständigheter råder. Att du kan hägna in en hel udde och sedan ha ungtjurar där. En väg försedd med färist o bom. då kan ju bara de du vill komma fram till herrgården..Är det inte så den fd statsministern har arrangerat det hela?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

KL

Jag som inte gillar detta med att man ska kunna kliva in i vilken hage som helst, har faktiskt tidigare frågat länsstyrelsen ang detta.

Även om det kan vara lite luddigt vad som menas, så fick jag svaret att en allemansrätt gäller inte ifall du bara klampar in i en hage med betesdjur utan vidare orsak. Orsaken ska gälla tex en passage genom en hage från en punkt till en annan där enda vettiga vägen är genom/i hagen (samt även på egen risk), hagen ska på något vis hindra något så att man måste gå genom hagen/verkligen måste vara i hagen.
Så fort det handlar om att man bara vill komma nära djuren på något vis för att titta, prata, klappa, mata etc så gäller inte allemansrätten då det räknas som att störa djuren vilket man inte får.
(vilket också kan vara en rätt så svår bedömningsfråga vad folk gör i hagen)

I stora hagar kan det vara svårt att folk inte tillåts passera/vara i hagen för ett ändamål men när det kommer till mindre hagar känns det ganska svårt att kunna motivera allemansrätten då det oftast går att passera utanför/runt hagen i stället. - Vi har därför alltid avlägsnat personer som vistats i våra hagar för att vi anser att det aldrig kan finnas någon speciell anledning till att vistas i våra hagar då det inte begränsar ett område på något sätt och i hagen finns endast gräs på vall/åker och våra hästar. Så det är ganska uppenbart att det är hästarna man vill hälsa på i så fall..

Vi har aldrig fått mothåll när vi bett folk avlägsna sig då vi motiverat att det bla handlar om allas säkerhet också då djur är djur och allt kan hända, så har man verkligen inget att göra i hagen bör man låta bli.

Och i dessa tider när det finns de som tyvärr vill djuren illa/jävlas så kör jag hellre bort folk även om det inte är lagligt rätt..Det är nog få som skulle ta strid mot det, i alla fall i våra hagar somsagt då de inte är hundratals hektar stora.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Hästar skall enligt djurskyddsföreskrifterna ha en väl anpassad foderstat.
Att då tratta i dem något annat blir ju att störa djuren och deras ägare.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Rekreation räcker som orsak.
Om hagen i sig hindrar den möjligheten.
Som de där jättestora kohagarna gör.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om man snubblar och ramlar in i det så blir det svårt att ta sig loss.
Elpulserna ger kramper som gör att man inte kan röra sig normalt.

Det kanske är möjligt. Jag har fått ganska många stötar genom mina elstängsel genom åren, men kanske inte har tillräckligt många år på nacken eller är disponerad för att krampa därav. För min del har det inte heller varit några akuta problem vid ett flertal tillfällen att hålla i en 230v-ledning under några tiondels sekunder, även om det är högst onyttigt för hjärtat och farligt.

Jag har ganska svårt för att se framför mig hur man kan trassla in sig. Men lite lättare när jag tänker på vilka fantastiskt dåliga stängsel man sett genom åren. (Fortfarande svårt att tänka mig att ett välskött stängsel går att ramla in i och fastna i. Tråden går antingen av eller studsar objektet tillbaka om det funkar)... Men det är egentligen oväsentligt för tråden, även ovanliga och osannolika olyckor inträffar.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja, det beror på vad hagen hindrar.

I det stora hela verkar det vara en bedömningsfråga, men jag som hästägare motsätter mig att allemansrätten kan gälla i alla hagar.

Våra hagar kan knappast räknas dit med allemansrätten i alla fall, då det finns gott om utrymme att passera runt i stället till sådana områden och går man in i hagarna kan det bara finnas en anledning - att komma djuren närmre vilket man inte får.

Rekreation för att ha terapi på våra djur får man gärna ha utanför stängslet/se men inte röra, inte i hagen eller mata då blir jag skogstokig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Tänk dig att tråden går av en bit bort och sedan snurrar in sig runt dig när du försöker att komma loss.
Eller vita plastpinnar som faller i en hög de också tillsammans med staketet.
Du och jag är ju beredda på strömmen men med den chock som blir om man inte är beredd så kan jag gott förstå att det kan hända.

Min sambo råkade få 110V ~ i sig i ett elektronik-kabinett som bara skulle innehålla 48V = , felkopplat, och han blev som kokt inuti och svullnade upp helt groteskt.
Han mådde mycket dåligt.
Så det är nog olika hur man reagerar också.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men vad du motsätter dig är ju inte relevant vid en rättslig bedömning.
Det finns massor av saker jag skulle vilja motsätta mig vad gäller allemansrätten, men det kan ju inte jag heller göra.

Tänk om vi skulle kunna ha vår badstrand för oss själva, det vore fint.
Och få ställa dit litet möbler och sätta upp ett volleybollnät till oss.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Fast de vita plastpinnarna är bara till för väldigt temporära stängsel, anser jag. De håller absolut inte standard för vad jag menar är ett välskött stängsel. Men, men. Som sagt även osannolika saker inträffar.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det var det svaret jag fick och känner mig trygg med det iom hur marken ser ut som de gör där våra hästar går.
Jag bedömer att det inte är motiverat att vara i våra hagar då ingen blir hindrad av att våra hagar är där dem är.

Hagarna är dessutom bara där 3 månader om året..Det finns inget som hindrar eller stänger av ett område mer än en liten yta där hästarna betar måste man då vara så tjurig att vara just i hagen när det går att gå runt? ..Det man kan promenera på i övrigt i området är öppen åkermark och då kan man lika gärna gå runt/utanför hagen därav att allemansrätten knappast kan bli motiverad hos oss, eller hur? Det finns ingen annan utväg än att vilja komma nära djuren = att störa.


Jag kommer fortsätta be folk avlägsna sig och det händer så sällan att något går in i hagarna ändå och jag tror knappast något motsätter sig rättsligt..
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har haft sådana stängsel i flera år.
De håller bra faktiskt.
Ibland så hinner man inte banka ner trästolpar innan tjälen och ibland så vet man att man bara har marken till låns en begränsad tid.
Jag hägnar ett tunnland på några timmar med dessa pinnar - det tar längre tid med riktig stolp.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Skulle du verkligen vilja det - med tanke på de konsekvenser det skulle få?

Ja min badplats, men inte andras.
Det är ju så alla tänker.
Ingen i min hästhage men jag skall rida överallt.

Självklart så går det inte ihop.
Jag rider ju hellre enligt allemansrätten och har folk som badar på badplatsen.
Däremot så är det avstängt för bilar vilket hjälper mycket.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Eftersom att jag inte vet hur det ser ut hos dig så kan jag inte avgöra det.
Men om någon inte vill avlägsna sig så kan du inte bli av med den med hjälp av lagen, det vet jag.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jo, om personen uppenbart vistas där för att störa djuren.
Och det måste väl djurägaren också ha rätt att ha synpunkter på, vad som stör och inte? Blir mina djur tex rädda för att någon vistas i hagen/är för närgången är det ju störande..eller matas med olämplig föda..

I övrigt om allemansrätten och ridning: Jag håller mig till stigar i skogen där jag vet att markägaren känner att det är ok, även om jag får lagligt..Men måste man verkligen göra något ifall man vet att någon tar illa vid även fast man är rätt till det??

Kan man gå runt ett problem kan man ju faktiskt göra det också..
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Vissa människor verkar ha behov av att alltid bara göra det som just de vill.
Och dem kommer man inte åt.
Vill de sitta och fika i din hage så kan du inte få bort dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 427
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 939
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 729
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp