Bukefalos 28 år!

Hästköp och ekonomi

Säger det samma...

Skulle ALDRIG våga ha häst på de premisserna - att man liksom accepterar att hästen - om den är akut sjuk, får gå i hagen och "självläka" bara för att man inte vill förstöra tilliten.

Men så är jag ju en sådan som hellre har en "nickedocka" (om det innebär att en treårig häst utan undantag skall kunna infångas, ledas i grimma osv) än en vildhäst också. :crazy:
 
En häst med koliksymptom ska inte ställas på box, den ska röra på sig. Istället för att gå på vägen fram och tillbaka så drev jag honom framför mig i hagen så att han inte skulle lägga sig ned. Nu var det troligtvis inte kolik det handlade om, utan foderstrupsförstoppning. En ny häst hade kommit till i flocken, och min häst var väl glupskare än han kunde hantera, och därav fick han dessa symptom. Självklart hade jag tagit in honom om jag ansett det vara det nödvändiga i denna situationen, men nu bedömde jag, och bla den veterinär jag per telefon konsulterade att det bästa var att hålla hästen i rörelse. Har en häst koliksymptom tror jag inte att någon ställer hästen i stillhet i box.
Nu skrev inte jag i den aktuella tråden om allt jag gjorde eller inte gjorde, men jag kan här tillägga att den natten spenderade jag utomhus i hagen tillsammans med pållen, även efter att hans symptom upphört. Det hade säkert varit bekvämare för mig att ställa in honom i box och nöja mig med det. Men det hade inte varit det rätta för hästen.
 
Jag anser också att olika hästar har olika träningsbehov.

Det jag har läst om islandshästar har gett mig bilden att lite hö och en stor hage gör hästen nöjd. En gång i veckan kan du ta ut den och rida en sväng och hästen är helt lugn.

Jag själv har ett fullblod utan päls (inte klippt) och med ett sanslöst stort behov av mat. Trots stora hagar kräver hon motion varje dag för att inte bli skogstokig. Skulle jag rida nån dag varje vecka skulle jag åka av lika ofta.
Hennes energi och behov av stimulans kombinerat med frusna grusvägar och gropiga sandstigar i skogen blir pannkaka.

Så visst, jag är bekväm som vill ha ridhus istället för att ha regelbundna flygturer.
 
Det finns undersökningar som visar att en stor anledning till kotledsinflamation är allt ridande i ridhus och i värsta fall med mjuka underlag.
 
Jag pratar inte om box för min står inte i en sådan heller. Men skulle jag hitta henne med koliksymptom skulle jag ringa vår veterinär på direkten, det är ingenting jag vill chansa med.

Och detsamma gäller foderstrupsförstoppning :eek:

Har än så länge haft tur och inte haft några sådana symptom på de hästar jag har haft ansvar för men har gått många timmar med andras kolikhästar :(
 
Det jag har läst om islandshästar har gett mig bilden att lite hö och en stor hage gör hästen nöjd. En gång i veckan kan du ta ut den och rida en sväng och hästen är helt lugn.

Med de begränsade kunskaperna du har om islansdhästar så är iaf jag nöjd med att du inte har sådan. Och är det den bilden du delar med andra här på forumet, så förstår jag denna avoghet (och okunskap)
 
Men jag vill ha veterinären i stallet inte på telefon och då vill veterinären dessutom ha henne tempad och pulsad och det är svårt att göra på en häst i hagen som man inte kommer i närheten av?
 
Det jag har läst om islandshästar har gett mig bilden att lite hö och en stor hage gör hästen nöjd. En gång i veckan kan du ta ut den och rida en sväng och hästen är helt lugn.


Du vet tydligen för lite för att ens skämmas över att du utalar dig utan några kunskaper.
 
Men jag har inte sagt att jag inte kom i närheten av honom? Innan jag ringer till en veterinär måste jag ha hästen tempad och kontrollerat puls, det vet alla som någon gång ringt till veterinär att det är ett MÅSTe innan veterinären kan hjälpa med något. Utan dessa uppgifter får du ingen veterinär att komma i sån här situation.
Temp och puls tog jag kontinuerligt, det som var problem var att ta fram grimman och ta honom från hagen. Och med dessa uppgifter till veterinären, så var det bästa råd jag kunde få, att se till att ha hästen i rörelse. Visade det sig att det inte skulle funka, eller förvärras, skulle veterinären komma. Nu behövde inte veterinären komma då situationen förbättrades avsevärt, och efter ett par timmar var hästen symptomfri och jag hade kontakt med veterinär även då. Och jag tar inte ut en veterinär mitt i natten till en häst som inte är sjuk.
Men jag fattar inte varför jag ska behöva gå i försvar för en sådan händelse - jag skulle inte gjort annorlunda ens om hästen var en "nickedocka" och haft ett stort stall inkl ridhus.
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Det jag har läst om islandshästar har gett mig bilden att lite hö och en stor hage gör hästen nöjd. En gång i veckan kan du ta ut den och rida en sväng och hästen är helt lugn.


--------------------------------------------------------------------------------




Du vet tydligen för lite för att ens skämmas över att du utalar dig utan några kunskaper.

----------------------------------------------------------

Där jag bor är det tyvärr så hos flera stycken, hästarna är i bedrövligt skick.
 
Där jag bor är det tyvärr så hos flera stycken, hästarna är i bedrövligt skick.

Och du har inte vett att påtala detta för vare sig ägare av dessa hästar eller tex kommunens miljö & hälsa? Däremot kan du beklaga dig här över det? Det är rakryggat, verkligen.
 
Forumskadad och inget liv utanför trådarna skriver du om mig och i samma mening klagar du på att jag går på dig som person. Suck.

Jo, jag har erfarenhet av unghästar. En mångårig. Och varken mina unghästar eller vuxna hästar har någonsin fått gå på det sättet att jag inte kan få tag på dom (nu har jag *pepper, pepper* faktiskt inte haft ute vet mer änn för vaccination på många år).

Och det är ju möjligt att allt ändrats med ett trollslag i dina hager, men då du skrev den andra tråden (för någon vecka sedan) kunde du inte få tag på hästan eftersom du brukade muta in den med mat, och det funkade inte eftersom den inte ville ha mat då den var sjuk. Du skrev ju så själv, och det var ju själva upprinnelsen till den tråden. Bra om du lyckats tempa sedan dess, men som sagt, då hästan var sjuk fick du inte tag på den.
 
Och du har inte vett att påtala detta för vare sig ägare av dessa hästar eller tex kommunens miljö & hälsa? Däremot kan du beklaga dig här över det? Det är rakryggat, verkligen.

Har jag skrivit att jag inte gjort eller??

Forfarande läser du precis vad du vill och jag börjar bli hur jävla trött som helt på dig. PUCKO!!
 
Ja, jag menade att eftersom det är så svårt att få ett riktigt bra underlag även inne i preparerat ridhus är det ändå värre att få allting att stämma i snön ute på en äng. Om dressyrarna vill ha hårt eller mjukt har jag inte någon bra koll på. Att de är lika noga med underlaget som vi på hoppsidan är vet jag däremot.
 
Forfarande läser du precis vad du vill och jag börjar bli hur jävla trött som helt på dig. PUCKO!!

Jag läser dina inlägg lika bokstavligt som du läser mina.
Jag frågade dig om du hade gjort något åt saken, och om jag nu läser mellan raderna i ditt charmerande inlägg direkt riktat till mig, så kan jag kanske ana att du gjort det. Bravo. Sen kan jag faktiskt inte utläsa vidare huruvida du ansträngt dig eller inte, men jag sätter en såndär konstig krumelur bakom mening här som kalls för frågetecken, så blir det en fråga i all vänlighet?

Och "PUCKO"? Åh jag tackar!
 
Och jag menar att ridhus, enligt många, är den största boven när det gäller problem med benen. Givetvis bör man lägga ner samma omsorg när det gäller att hitta bra uteridningsförutsättningar som när det gäller att fixa ett bra ridhus och så kanske man behöver ge hästen lite tid att vänja sig.

Varför skulle det vara svårare för hästen att klara det underlag den är skapt för en en konstgjord situation?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 747
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 639
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 464
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp