Bukefalos 28 år!

Hästköp och ekonomi

Så du anser inte att det finns någonsomhelst skillnad på att träna en islandshäst som går på ovalbana utomhus och att träna dressyr och hopphästar som tävlar inomhus på en arena med specifika mått oftast rektangulärt där man använder hela arenan.
Grunderna är och förblir de samma. Faktum är att just bara visa jämna fina gångarter under en så pass lång sträcka som en ovalbana runt, är mycket svårare än att rida dressyr. Och Ovalbanan har också specifika mått. Har du försökt att rida 350m i exakt jämnt tempo och helt utan taktmissar i passage någon gång? Så har du en fingervisning om Islandshästridning på landslagsnivå.

Den islandshästtränaren (tydligen en mkt skicklig sådan)som jag delade stall med,han red mer ofta på ridbanan/ridhuset än han red ut.
Han hade sina lektioner på ridbanan och utbildade sina hästar där.
Självklart, han behöver ju skona sig själv. Tränaren behöver ridhus för att klara många timmar på olika hästryggar, men fortfarande inte hästen.

Och vad är det som är bra med att hålla lektioner utomhus mitt i vintern??
Ingenting, mer än kostnaderna.

JAg såg ingen större skillnad i hans sätt att ha / träna hästar än någon annan i samma stall. (dom andra är halvblod).
Nej, just det. För det är ingen skillnad.

Jag flyttad därifrån i november då jag ansåg att hagarna var för dåliga och för små och att ridvägarna oxå var för dåliga. (för att inte tala om höet).
Det finns ingen naturlag som säger att Islandshästarna minsann har det bättre än andra hästar. Oftast snarare tvärt om, p.g.a. de fördommar som fortfarande finns kring dessa hästar.
 
Det gör ju inte ni om halvblod och deras behov.
Jag har haft halvblod. En valack efter Elfenspuk-Hertzog. Tyvärr så fick han sesambensbrott och var tvungen att dömas ut. Han var gissningsvis försvagad i skelettet p.g.a. undermålig utfodring under uppväxten. Jag kom i kontakt med honom när han var 4 år, och det gick inte att se på honom att han hade fått en felaktig Ca/P kvot tidigare i livet.

Jag hade honom i 3 år. Så jag har erfarenhet av halvblod. Särskilt Trakhenare då.
 
Ärligt talat Inte_Ung,
vem fan är du att döma??

Du säger att jag har fördomar och visst det har jag. Men samtidigt kläcker du ur dig diverse puckade saker om halvblod i 41 sidor och kommer sen babblandes om ditt egna halvblod.

Om du vet att alla halvblod står på stall för att ägarna är bekväma, ja då anser jag att islandshästarna går i stora hagar för att ägarna inte orkar rida.

Kasta inte sten i glashus.
 
Skillnade: Hästens behov - människans behov. Igen.
HÄsten har inget behov av att träna eller tävla heller. Det är också mina behov men för att uppfylla dom så behöver jag ett ridhus.
 
Varierande underlag är bra för hästens ben, där ingår även hårt underlag. Att enbart rida i ridhus och på mjuka underlag, sliter enormt på kotor och liagment.

Härifrån ser man många kotledsinflammtioner.
 
Så du anser inte att det finns någon som helst skillnad på att träna en islandshäst som går på ovalbana utomhus och att träna dressyr och hopphästar som tävlar inomhus på en arena med specifika mått oftast rektangulärt där man använder hela arenan. :confused:

Ingen större skillnad mer än storleken på hästen, de flesta tränar ändå vanligen på banor av dressyr mått. Några rider alltid på bana och andra alltid ut, sedan finns väl alla mellanting. De som tränar seriöst håller sig nog oftare på ridbanan men det är knappast något krav.

Och vad är det som är bra med att hålla lektioner utomhus mitt i vintern??

Perfekt om man inte har tillgång till ridhus, vilket inte är helt ovanligt när man håller på med islandshästar. Annars tycker jag att många hästar har mer energi och framåtanda utomhus, men den erfarenheten är mestadels från storhästvärlden, numera rider jag vanligen utomhus.

Den islandshästtränaren (tydligen en mkt skicklig sådan)som jag delade stall med,han red mer ofta på ridbanan/ridhuset än han red ut.
Han hade sina lektioner på ridbanan och utbildade sina hästar där.
JAg såg ingen större skillnad i hans sätt att ha / träna hästar än någon annan i samma stall. (dom andra är halvblod). Jag flyttad därifrån i november då jag ansåg att hagarna var för dåliga och för små och att ridvägarna oxå var för dåliga. (för att inte tala om höet).

Ett exempel på dina djupgående kunskaper inom området :angel:. men likväl pekar den på att islandsfolk tränar på samma sätt som andra. Ingen här har påstått att alla islandsryttare bara tränar i skogen, det är nog så många som väljer ridbana och säker en del som rider i ridhus även om det är en liten procent som "alltid" gör det. Det är rent av massochistiskt att rida ute i snöstorm om man har tillgång till ridhus :devil:
 
Grunderna är och förblir de samma. Faktum är att just bara visa jämna fina gångarter under en så pass lång sträcka som en ovalbana runt, är mycket svårare än att rida dressyr. Och Ovalbanan har också specifika mått. Har du försökt att rida 350m i exakt jämnt tempo och helt utan taktmissar i passage någon gång? Så har du en fingervisning om Islandshästridning på landslagsnivå.

Islandshästridning på landslags nivå måste ju jämföras med dressyr på landslagsnivå och då är jag skeptisk till att isläandshästsridningen är svårare. Tror mer att svårighetsgraden är den samma.
 
Skillnade: Hästens behov - människans behov. Igen.
HÄsten har inget behov av att träna eller tävla heller. Det är också mina behov men för att uppfylla dom så behöver jag ett ridhus.

ALLA hästar har behov av fysisk träning. Tamhästar har inte möjlighet att få utlopp för sitt fysiska OCH psykiska rörelsebehov då vi människor stoppar in dem i stall och små hagar. Vare sig det rör sig om islandshästar eller vilken annan häst som helst. Tävling däremot är som du säger ett mänskligt behov.
Ser du träningen av din häst som DITT behov, då vet jag inte vem det är mest synd om - dej eller hästen.
 
Där jag bor är det tyvärr så hos flera stycken, hästarna är i bedrövligt skick

Hos oss också, fast här pratar vi inte islandshästar. Utan halvblod, varmblod, fjording, etc. Med höga uppdragna vinthundsbukar, pga för lite grovfoder. :(
Med raggig päls, som inte faller under sommartid.
 
Vad menar du med att det är konstigt att hon har ett behov i att träna sin häst??

Skillnaden ligger i om det är hästens behov av att bli tränad, eller om människan anser att det inte är en hästs behov att bli tränad. Anser man inte att hästen har behov att bli tränad, så får den antagligen inte den träning den behöver. Personligen har jag ett behov av att ha/umgås med hästar, men då är det också min skyldighet att se till att hästen får de behov tillgodosedda. Det finns ex många exempel på toppryttare i världseliten, som inte gör annat än tävlar, medan träningen av hästarna utförs av andra. Som jag ser det, har dessa ryttare endast ett behov av att tävla, eftersom de delegerar träningen av hästarna till andra.
 
Så du anser inte att det finns någonsomhelst skillnad på att träna en islandshäst som går på ovalbana utomhus och att träna dressyr och hopphästar som tävlar inomhus på en arena med specifika mått oftast rektangulärt där man använder hela arenan.

I princip inte, därför att skall man kunna tävla en islandshäst på ovalbana med framgång. Krävs att man ridit där inne på rektangulären, en riktigt tränad islandshäst har samma kapacitet som en grand prix häst i dressyr. Detta är något man kunnat fastställa med hjälp av mätningar.
 
Min häst går i en rel.stor hage med kompisar, ute dygnet runt. Hans behov att att röra på sig skulle man annars kunna uppfylla av att rida rakt fram på en väg/skog. Att jag vill böja, ställa, arbeta med rygg/bakbenen och hoppa studshinder anser inte jag vara hans behov, snarare mitt.

Så det är synd om alla fölston som inte tränas? Och på island så går ju många hästarna i stora flockar utan att tränas, men dom är det också synd om?
 
Ok, det håller jag med om. Däremot har jag ett behov att vara med hästar och träna dom men självklart på hästens & mina villkor. :D
 
För att lämna ett svar på ursprungsfrågan.
Så småningom vill jag ha en buffert som motsvarar min hyra och hästens stallhyra (inkl mat för hästen) i 3 mån. (för mig blir det ca 35.000) Allt annat anser jag vara totalt oansvarigt faktiskt!

Visst kan man börja med en buffert, om man har den ekonomiska möjligheten. Har man otur, förvinner den dock snabbt.

Själv har jag kalylerat på, att när våra kostnader är klara och då även oförutsedda utgifter samt en peng till våran buffert. Så får man se, hur mycket pengar finns kvar att röra sig med. Räcker det till inackordering, utrustning, skor, vaccination etc. Får du en slant över, bra stoppa undan den för kommande behov.

Behoven varierar ju som man kan se av alla inlägg, det är alltså inte hästens behov vi tillgodoser utan våran egen bekvämlighet. Bekväma är nog alla lite till mans, det går inte att sticka under stolen med. Så spara du en liten slant, så kan du sen tillgodose din bekvämlighet. ;)
 
Skillnaden ligger i om det är hästens behov av att bli tränad, eller om människan anser att det inte är en hästs behov att bli tränad. Anser man inte att hästen har behov att bli tränad, så får den antagligen inte den träning den behöver. Personligen har jag ett behov av att ha/umgås med hästar, men då är det också min skyldighet att se till att hästen får de behov tillgodosedda. Det finns ex många exempel på toppryttare i världseliten, som inte gör annat än tävlar, medan träningen av hästarna utförs av andra. Som jag ser det, har dessa ryttare endast ett behov av att tävla, eftersom de delegerar träningen av hästarna till andra.

Hästens behov av att VI tränar den tror jag uppkommer när vi ställer dom i mindre hagar och börjar träna den. Gör vi inte det så tror jag att den klarar det ganska bra själva. Men solklart behöver min häst träning(men det är en situation skapad av mitt behov ava tt vilja träna honom). Jag låter honom inte stå i en vecka bara för att jag inte har "lust" att rida den veckan, utan då behöver han träning för att han är van vid det och i form för det.

Men får dina hästar aldrig ledigt? Inte ett enda bete? Egftersom dom är i konstant behov av träning?
 
Så det är synd om alla fölston som inte tränas? Och på island så går ju många hästarna i stora flockar utan att tränas, men dom är det också synd om?

Nu drar du sakfrågan in i absurdum. Hästar är anpassningsbara utefter yttre omständigheter och ett fölsto lägger all sin energi på att vara mamma, och att dia ett föl är mycket energikrävande. Därför tränar vi inte fölston, ellerhur? Och att hästarna går i stora flockar på island utan att tränas beror på att dels handlar det om helt andra ytor än vad majoriteten av hästägare kan erbjuda sin hästar här i sverige vilket tillgodoser hästarnas behov av att röra på sig i "fritt tillstånd". Att hästarna går i stora flockar på stora ytor är bara det ett energikrävande liv som kan ge hästen betydligt mer varierande fysisk träning än vad människan kan ge.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att se hästar tex vid ridskoleanläggningar, som blir utsläppta tidigt på morgonen i söndertrampade hagar där det inte finns tillstymmelse till möjlighet att tillgodose hästarnas behov av vare sig sysselsättning eller terräng. Där står de och hänger hela dagen, ibland med, ibland utan täcke. Sedan tas de in framåt kvällen för att tränas av alerta hästägare som kräver prestanda av sin häst, sedan är det box/spilta som gäller på natten. Sådan hästhållning finns i alla svenska städer, och det är sorgligt att se.
 
Men får dina hästar aldrig ledigt? Inte ett enda bete? Egftersom dom är i konstant behov av träning?

Mina hästar är unghästar som går på lösdrift i stora naturhagar. Har just fått hem ett lite äldre sto som är nyinriden som just nu under en period går på vila. Men när jag sätter igång henne om ca en månad, är det träning minst fem dagar i veckan som gäller, precis som vilken häst som helst, och tiden däremellan kommer hon att gå i välkuperade stora hagar. Just nu går hon i vila för att kunna "landa" i lugn och ro med de andra hästarna, innan jag börjar träna henne.
 
Fast många av fölstona tränas ju inte överhuvudtaget(11åriga ston som inte är inridna eller körda). Det är ju under en viss period man inte bör anstränga hästen, men resten av året. Dom verkar ju inte lida nämnvärt av det. När man börjar träna en häst så tar det ofta ganska lång tid innan dom börjar uppskatta träningen. Så dom måste man ha en invänjning innan behovet av träning uppkommer. Men när det uppkommit kan man ju inte slänga ut hästen i en stor hage och tro att den ska vara nöjd med det.

Hästhållningen som du beskriv är gräslig, och dom hästarna har säker ett stort behov av att tränas för att få någon stimulans överhuvud taget.

Men oundvikligt så relaterar man ju till sitt eget stall och hästarna där. Hos oss är hästarna rätt bra på att syssel sätta sig själva. Det är sällan dom står och hänger. Just nu har vi ingen häst där som vilar men när vi haft det så verkar dom må rätt bra även utan träning. Kan ju bero på att några är hispiga ridhusrävar som enbart stått i små hagar, men dom inser oftast rel.snabbt att gå ute dynget runt med kompisar är skojjigare. (Dom kan ha ridits ganska hårt och ställs av för häftigt och ändå blir dom harmoniskare, dom har då troligtvis minemalt behov av att vi tränar dom utan mera behov av en hage med kompisar).

Vi har ioförsig ovanligt gott om mark till bete, eftersom dom olika djuren äter olika typer av käk funkar det bra att växla mellan hagarna.
 
Mina hästar är unghästar som går på lösdrift i stora naturhagar. Har just fått hem ett lite äldre sto som är nyinriden som just nu under en period går på vila. Men när jag sätter igång henne om ca en månad, är det träning minst fem dagar i veckan som gäller, precis som vilken häst som helst, och tiden däremellan kommer hon att gå i välkuperade stora hagar. Just nu går hon i vila för att kunna "landa" i lugn och ro med de andra hästarna, innan jag börjar träna henne.

:) Låter vettigt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 623
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 460
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 907
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp