Bukefalos 28 år!

Hästköp och ekonomi

Det är knappast speciellt naturligt för en häst att utföra vissa rörelser heller. Man ser sällan en häst piaffa för sig själv i hagen liksom. :) Så länge hästen tränas på lite nivå krävs underlag därefter. Oavsett om det är hoppning eller dressyr.
 
Det är knappast speciellt naturligt för en häst att utföra vissa rörelser heller. Man ser sällan en häst piaffa för sig själv i hagen liksom. Så länge hästen tränas på lite nivå krävs underlag därefter. Oavsett om det är hoppning eller dressyr.

Hur många ryttare på hög nivå (dressyr och markarbete i hoppning) har provat att träna utomhus på väl valt underlag och misslyckat? Ingen skulle jag tro (och en som har lyckats), och därmed är det lite svårt att vara så bergsäker på att det inte går. Bara för folk av egen bekvämlighet avstår innebär det inte att det inte skulle funka. Givetvis måste man träna på bana och i ridhus några gånger om inte annat så för att vänja hästarna.

Piaffliknande rörelser har jag sett i hagen många gånger när hästar stilar för varandra, liksom andra dresyrrörelser, men inte sjutton har jag sett en enda häst bygga ridhus. Det finns förövrigt få underlag som slår jämna skogsstigar, och ett snöbelagda vägar.
 
Visst har jag ingen kunskap om islänningar men det erkänner jag. Det gör ju inte ni om halvblod och deras behov. Hela denna tråden går ju ut på att idiotförklara oss som vill ha stall och ridhus.

Ni hävdar att en fin hage, några grusvägar så är vintern löst. När vi hävdar annat idiotförklarar ni oss.
 
Jag tävlar inte på hög nivå men har så småningom ambitioner att göra det.....
Men en av anledningarna till att jag vill rida i ridhus är att det är där instruktörena finns. Hur många instruktörer vill stå i en iskall paddock eller ännu helldre, springa med på vägarna....
 
Du har nog missuppfattat det där om idiotförklaring av dem som vill ha stall och ridhus, så vitt jag kan läsa mig till så är det möjligen en idiotförklaring (ditt ordval) av de som tror att det är för hästarnas skull och inte ryttarnas.
 
Jag skulle nog säga att tråden visar att många har svårt att förstå att man har olika tankar om hästhållning och fortfarande kan utgå från hästen bästa :confused: :confused:

Fast det var inte frågan i början :o
 
Det är de flesta islandshästsinstruktörers vardag att undervisa utomhus även vintertid, det gäller även värdsmästare,och vintertid. Hoppa är väl uteslutet och visst händer det någon enstaka gång att underlaget är för dåligt, men normalt funkar det fint.
 
Vad det kostar och ha häst, vad man kan dra ner på för att behålla en häst i en krissituaton utan att det går ut över hästen. Trist att folk inte inser att hästens och människornas behov skiljer sig åt radikalt.

Och så en massa onödiga missförstånd, fördomar och påhopp förståss :crazy:
 
Det är de flesta islandshästsinstruktörers vardag att undervisa utomhus även vintertid, det gäller även värdsmästare,och vintertid. Hoppa är väl uteslutet och visst händer det någon enstaka gång att underlaget är för dåligt, men normalt funkar det fint.


Så du anser inte att det finns någonsomhelst skillnad på att träna en islandshäst som går på ovalbana utomhus och att träna dressyr och hopphästar som tävlar inomhus på en arena med specifika mått oftast rektangulärt där man använder hela arenan. :confused:

Och vad är det som är bra med att hålla lektioner utomhus mitt i vintern??

Den islandshästtränaren (tydligen en mkt skicklig sådan)som jag delade stall med,han red mer ofta på ridbanan/ridhuset än han red ut.
Han hade sina lektioner på ridbanan och utbildade sina hästar där.
JAg såg ingen större skillnad i hans sätt att ha / träna hästar än någon annan i samma stall. (dom andra är halvblod).

Jag flyttad därifrån i november då jag ansåg att hagarna var för dåliga och för små och att ridvägarna oxå var för dåliga. (för att inte tala om höet).
 
Men jag rider inte islandshäst och jag vill hoppa. Det finns inte så många bra tränare att jag kan välja bot dom som inte vill stå i en iskall paddock i snöstormen.
Dessuom så går det inte(jag kan int iallafall) att träna hästen ute när det blåser kallt/regnar mkt. Han bara går och börjer bort huvutet från vinden och då blir det inte skoj för varken mig eller hsäten.
 
Men då räcker det ju med att ha tillgång till ridhus när du tränar för instruktören. Man kan göra annat när det är dåligt väder, det är ju sällan dåligt väder så lång tid i streck att träningen blir lidande om man är lite påhittig :)

Jag är glad att vi inte har ridhus så nära för när det är dåligt väder går jag hellre i skogen än på banan.
 
Men jag har som mål att träna en gång i veckan för instruktör.
Dyrt är det inte, det som kostar är transporthyran, för ridhus har jag inte inom ridavstånd. Rider inte på banan i äckelväder, ingen mening att träna där på sur/trött häst. Ut och busa i skogen är effektivare träning.
 
Jag är glad att vi inte har ridhus så nära för när det är dåligt väder går jag hellre i skogen än på banan.
Men snälla Lil-Sis, varför skulle ridhusets närvaro hindra dig från att gå ut i skogen? Då hade du haft ett val, du blir väl inte tvingad in i ridhuset?
 
För att även jag är lat och bekväm. Finns ridhuset där så använder jag det.

Såpass väl känner jag mig själv.

Det finns ridhus på skrittavstånd men eftersom jag ändå blir blöt så kan vi ju lika gärna gå i skogen :D
 
I'm back.
Telias ledning har varit obrukbar i ett par dagar, därav min tystnad. Vi får se hur länge det håller.

Det jag har läst om islandshästar har gett mig bilden att lite hö och en stor hage gör hästen nöjd. En gång i veckan kan du ta ut den och rida en sväng och hästen är helt lugn.
Suck. Jag trodde att vi hade kommit längre än så. Lever dessa fördomar ännu? Jösses!
 
Men då så är det ju en människa, Instruktören, som vill ha ridhuset. För _hästen_ kvittar det nog fortfarande lika.

Skillnade: Hästens behov - människans behov. Igen.
 
Egentligen till Snuffsan, men det var Båbbes inlägg som behövde bemötas.

Dessa hästar (och ägare) hade inga problem med att träna i samtliga gångarter på en ganska tuvig gräsbana. Men för islandshästen som var i början av sin töltträning var detta omöjligt. Det krävs plattare och fastare underlag för töltträning (i synnerhet för unga hästar som ska hitta sin egen balans).
Här så står det att det behövs ett bättre underlag för Islandshästarna. Då så borde ju det underlaget också duga åt andra hästar. Eller?

Dessutom så är det nyttigt med varierande underlag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 623
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 460
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 907
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp