Bukefalos 28 år!

Hästköp vad tänka på

Nobbe

Trådstartare
Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i flera dagar läst här på buke om tråkiga hästköp :crazy: och är nu livrädd att jag själv ska gå på en nit. jag har haft uppehåll nu i 3 år och känner att jag är nu redo att skaffa en. Sambon har gett mig ett presentkort på ett X antal tusen kronor som jag får köpa häst för och blev väldigt glad över summan som jag fick :p och kan nu köpa mig en riktigt fin häst.

Men nu är det ju det här svåra valet då om vad för häst man vill ha och det finns ju 1000 åter 1000 av hästar ute på annons och eftersom att jag fick en sådan fin gåva så vill jag självklart hitta en fin häst för pengarna.

Jag är en ren Natur / Skogs människa som aldrig har tävlat eller varit aktivt i träning osv. Utan har gillat skogen mer så. Nu är tanken att jag vill finna en häst för både skogen och träning lite då och då för att komma igång med min ridning igen. Jag har sen tidigare hästolycka blivit harig efter det och känner att jag behöver en lugn och trygg häst som är både stabil och säker i sig själv för att jag själv ska kunna bygga upp mitt förtroende i ridningen igen.

Ska man skaffa sig ett fint Hbl eller Kbl eller något liknande ? ? Dock är ja inte intresserad av Vbl just för tillfället då ja även kan finna mycket fina hästar där med. Men jag känner att jag vill hitta en ren och fräsch häst som kan hålla i många år. Allt kan hända och det säger jag inget om.

MEN hur ska man gå till väga när det gäller en besiktning på häst ? ? Jag har sagt att jag ska närvara vid den dvs går hästen igenom så betalar jag och går inte hästen igenom så betalar ägaren. Det tipset har jag fått från flera hästägare och tror på. Vad för besiktning bör man göra ? När ja inte har så mycket krav på hästens utbildning osv. Ska jag röntga den eller ska ja låta bli och böjprov gör dom i alla fall så. Ska man ta prover och kolla hästens hälsostatus eller vad ska mer ingå ? ? En gårdsbesiktning känns inte lika rättvist utan här vill jag verkligen kolla igenom hästen.

Ni som har nyligen köpt häst hur har ni gjort osv samt ni som även går i hästköpsplaner, hur tänker ni just nu kring häst och köp och besiktning osv ? ? Skulle vilja ha massa goda tips och råd och ider kring detta så allt blir så bra som möjligt och sambon vill självklart att jag ska hitta en fin och hållbar häst. Ska man kontakta nått försäljningsstall eller hur ska man göra.

Tack på förhand ;)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Vilken fin present! :D Har fått samma av mina föräldrar men kan för närvarande inte utnyttja den .. måste skaffa jobb och stabilitet i tillvaron först :)

Men i alla fall. Jag har inte varit i köparens ände men jag har varit mycket engagerad och skött försäljning av ett par hästar och där gjorde vi så att säljaren stod för besiktningen. Det blev gårdsbesiktning på ena i dåligt förhållande (den gick inte igenom men vi hade två spekulanter och ena blev så kär och hade samma premisser som du så hon tog hem honom trots detta, det var dock problem som skulle läka ut) och klinik på den andra.

Eftersom att du inte är träningsfreak utan mer vill ha en skogsmulle så tror jag nog att du kan leta ganska brett. Har du några särskilda krav på storlek? Ett lite äldre halvblod (runt 15 tänker jag som inte har allt för mycket i skadehistorik) kan ju vara nått om du skulle vilja ta dig ut och träna längre fram :) Jag tänker som så att även om du inte har tränat mycket innan så är det alltid bra att ha en häst som har goda förutsättningar att ge dig nått om du vill börja träna. Dessutom är det ett bra sätt att bygga upp självförtroendet att rida för tränare :)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Vad vill du ha för häst? Det är ju stor skillnad på om du har 10 000 kr eller om du har 100 000 kr att röra dig med. Hur hög vill du att hästen ska vara och vilken vikt behöver den klara? Vill du ha en varm eller kallblodig häst? Stor häst eller ponny? Kanske islandshäst?

När du väljer ras så tänk på att både kall och varmblodig travare behöver jobba mycket och att det kanske inte är vad du ska ha om du har tänkt rida några gånger i veckan. Även nordsvensk brukshäst behöver få jobba ordentligt för att vara trevliga att handskas med. Vill du kunna åka och träna med din häst eller behöver den bara ha gått i skogen rakt fram? Ett bra sätt att komma igång med sin ridning är ju att träna några gånger för en trevlig och bra tränare för då kommer du fortare tillbaka dit du var förut och med egen häst så drar du förbi den punkten på nolltid om du fortsätter träna. Överhuvudtaget så gäller det att hitta ett litet guldkorn som inte stressar upp sig under den tid då du vänjer dig vid att rida igen. (Ett tips är att ta 8-10 lektioner på en ridskola så att du kommer igång med ridningen igen för annars är det svårt att göra en rättvis bedömning av hästen när du provrider. Du kan ringa till en ridskola och förklara läget så att du får rida i några olika grupper tillfälligt så att du får rida iallafall 3-4 gånger i veckan under några veckors tid.) Risken är att hästen blir alldeles för het och att du istället tycker att hästen är otäck om du väljer fel häst. Fråga noga hur hästen blir om den blir stående och hur den är att sätta igång så att du inte råkar på en häst som har alldeles för mycket energi för sitt och ditt bästa. Oavsett vilken ras du väljer så tycker jag att du ska ha en läromästare som kan ta hand om dig och som du kan utvecklas med. Minst 12-13 år bör hästen vara. Då har alla medfödda defekter visat sig i normalfallet och hästen har blivit såpass trygg och duktig att den vet hur den ska bete sig i de flesta situationerna.

Vad du vill göra för undersökningar på hästen beror ju på vad den kostar och vad som kommer fram vid den vanliga besiktningen. Besiktigar du på klinik så är det ju enklare att gå vidare med röntgen eller blodprov direkt om du eller veterinären misstänker något fel. Att böjprov ska göras är för mig självklart. Det är inte större påfrestning på hästen att göra ett böjprov än vad det är att ligga ner och resa sig upp. Du kan ju inte heller bestämma om ägaren ska ta kostnaden om hästen inte går igenom. Det är ju något som du får förhandla om och som många säljare inte hade gått med på. Tänk också på att den som betalar för besiktningen äger besiktningen så om det skulle uppstå en reklamation så måste du ha en besiktning som talar om hur hästen var vid tillfället för köpet för annars har du väldigt små chanser. Be också ägaren att få tillgång till all dokumentation om hästen både hos försäkringsbolaget och hos veterinären och be att få se försäkringspapprena så att du ser vad för försäkringen hästen har. Ju längre hästen har varit försäkrad desto större är chansen att det ev. felet inte uppstod innan försäkringen tecknades. Ingen försäkring tar sådant som fanns innan försäkringen tecknades därför ska du ta över befintlig försäkring. Om försäkringsbolaget hävdar att felet fanns innan tecknandet så får du inte ut något på försäkringen. Du kan utöka försäkringen om du vill men det är viktigt att ha kvar grundförsäkringen som hästen hade innan.

Om du ska köpa ifrån försäljningsstall eller ifrån en privat säljare är dels en smaksak men det beror ju också på var den hästen du faller för befinner sig. Jag har köpt både ifrån privat säljare och ifrån hästhandlare och nackdelen med hästhandlare är ju att de inte känner hästen lika bra och därför inte kan redogöra lika bra för hur hästen faktiskt är både till psyke och förmåga rent kroppsligt. De vet ju inte heller lika mycket om ens något vad hästen har varit med om tidigare.

Det du ska tänka på är att du ska hantera hästen själv i alla tänkbara situationer vid provridningen. Allt ifrån att hämta ifrån hagen, (bli misstänksam om hästen står inne trots att ni har bestämt att du ska få hämta hästen själv i hagen. Varför har de hämtat den? Är den svår att fånga? Kommer den inte när man ropar? Kan den inte ledas ordentligt på slakt grimmskaft? Studsar den omkring istället för att gå ordentligt?) lyfta benen, banka lite på hovarna så att du märker hur den är vid skoning och verkning till att lasta hästen och se hur hästen är i boxen. Testa också att rida i grupp och ensam både ut och på ridbana så att du vet hur det fungerar. Du måste också bestämma dig för vad som är viktigt för dig och vad du prioriterar. För mig är det t.ex. viktigt att hästen ska var lätt att handskas med i alla situationer. Jag vill kunna byta täcke, borsta av hästen lite snabbt och ta hovarna på den lös i boxen på kvällen när den kommer in och hästen står och äter medans det inte alls är viktigt för andra för att de aldrig är där iallafall när hästen äter så det kvittar om hästen gör utfall mot allt som rör sig när den har mat men är snäll annars. Tänk alltså igenom alla situationer som kan uppstå och testa dem så att du vet hur hästen du är intresserad av beter sig. Fråga om allt, hur har den tidigare reagerat vid flytt? Hur är den om den har fått stå? Har den varit skadad eller sjuk? Vad är den tidigare riden med för bett och sadel? Hur reagerar den om du får möte med en lastbil eller skördetröska? Med en buss eller traktor? Osv. Be någon annan visa hästen innan du sitter upp. Dels så riskerar du inte att sätta dig på en tokig häst och dels så kan du titta i lugn och ro hur hästen rör sig. När jag skulle köpa häst senast så var det ett flertal av hästarna vi tittade på som var halta trots att ägaren menade att den gick rent... Filma gärna hästen riden så att du i lugn och ro kan analysera filmen sedan och kanske visa den för någon som är duktig. Det finns alltså mycket att tänka på så skriv en lista på alla dina önskemål och fråga sedan allt du kommer på.

Lycka till! Hoppas att du hittar din kompis :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp vad tänka på

Hej! Jag är i ungefär samma sits som dig. Min sambo ska börja bygga stall till våren och sen blir det att leta häst under sommar/höst. :)
Jag vill ha en häst för i princip bara uteritter.
Jag har mest riktat in mig på kallblod (dock ej travare). Men när det är dags att köpa häst så får jag ju se vad som dyker upp. Jag tror inte man ska vara alldeles för bestämd när det gäller ras, utan se till individen.

När det gäller besiktning så här jag tänkt mig en vanlig gårdsbesiktning och jag är själv villig att betala den.
Sen ställer jag mig alltid lika frågande till vad folk menar med att hästen ska "gå igenom" besiktningen?
Det är liksom ingen maskin vi pratar om, som måste gå igenom prickfritt.
Skulle hästen ha något eller några mindre fel som inte nämnvärt kommer påverka det jag ska ha den till, vad spelar det då för roll?
Särskilt om man ska köpa en lite äldre häst så kan man inte förvänta sig att det inte finns en enda liten skavank.
Det viktiga för mig är att den kommer att hålla till det jag ska ha den till, dvs skogsridning, samt att de eventuella felen från besiktningen inte ger stora reservationer på försäkringen.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Du får betydande reservationer på försäkringen om hästen inte går igenom besiktningen. Fel som inte påverkar hästen gör inte att den inte går igenom utan då får man påpekande. T. ex. om hästen har regnskållor eller något litet sår. Om påpekanden senare skulle visa sig vara av allvarligare natur, t. ex en knuta som visar sig vara cancer så får du reservation även för detta.

Det är inte på något sätt konstigt att man säger att hästen ska gå igenom. För att hästen ska ha en ärlig chans att hålla för ridning/körning så bör hästen gå igenom besiktningen. Det är ju därför besiktningen finns. Som jag skrev till Ts tidigare så är det inte större belastning på hästen att göra ett böjprov än vad det är för hästen att resa sig ifrån liggande och jag vill inte att hästen ska ha ont eller sluta ligga ner för att den har svårt att komma upp igen. (Om böjprovet görs korrekt vill säga, en lekman ska ju absolut inte göra böjprov utan det ska en veterinär göra.) Jag hade inte köpt en häst som inte klarar ett böjprov för den är verkligen inte fräsch. Att hästen har fina lungljud, att hjärtat låter som det ska och att hästen inte har andra synliga skavanker tycker jag också är självklart. Vem vill rida omkring på en häst som inte går igenom besiktningen? Iallafall inte jag. Jag sitter inte och rider på en häst som inte är fräsch. Risken är ju stor att det är plågsamt för hästen och det utsätter jag inte någon häst för. Jag kan inte komma på en enda grej som skulle göra att jag skulle rida en häst som inte går igenom besiktningen. Vad menar du är okej?

Det är inte billigare att behandla en billig häst än en dyr så det är bäst att veta innan köpet om hästen är frisk eller inte. Sjukdomar och skador kommer iallafall så varför köpa på sig problem i onödan?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp vad tänka på

Men "gå igenom", heter det verkligen så?
Jag jobbar på en smådjursklinik (mest med hund och katt) och där finns inget som heter "gå igenom". Man besiktar och finns det fel så skrivs det på besiktningsintyget, finns det inga fel så kryssar veterinären i ua på alla punkter. Det finns ingen ruta att kryssa i om den "gick igenom " eller inte. När det gäller hund och katt så är det långt ifrån alla fel som ger reservationer på försäkringen, men det kanske är helt annorlunda med häst då. Ofta när man besiktigar en valpkull så finns det någon anmärkning på någon eller några i kullen, det skrivs på intyget men är det inget som kommer påverka valpen så påverkas varken pris eller försäkring.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Och de saker du ger som exempel är stora fel som jag inte heller hade köpt. Självklart ska hästen inte ha hjärtfel eller liknande. Jag skrev att det i så fall lav vara fel som "INTE NÄMNVÄRT" påverkar det jag ska ha den till.
Med det menar jag tex om den här något sår som med största sannolikhet kommer läka utan problem, om den här någon liten knuta som sitter någonstans där den inte ställer till med bekymmer eller andra fel som veterinären ttycker att de inte bör påverka hästen i framtiden.

Men visst, fungerar en hästbesiktning så annorlunda än en hund- eller kattbesiktning så får man kanske tänka om. Jag tycker dock att det låter konstigt att det skulle vara så stor skillnad. Jag får läsa på lite om det. Ska kolla med en kollega som har arbetat som hästveterinär Hur det fungerar.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Grattis till en fin present!
Skriv ner din "Häst-önskelista" :idea:
Jag tycker att du ska skriva ner exakt vad du vill att din blivande häst ska ha för temperament, egenskaper och rid- och/eller kör-kunskaper.
Ta gärna hjälp att bolla med en kompis och/eller tränare som vet hur du är med hästar.
Snöa inte in för hårt på ras, annat än om du vet vad du INTE vill ha (t.ex vbl), men sätt det gärna på pränt tillsammans med varför du inte vill/kan ha den rasen. Då tänker jag t.ex Vbl = oftast inte så skolade, svåra att skola - men är ofta underbara individer ;-) Fullblod = kan vara avlade för galopp eller har varit på banan, då kan som vara svåra för "skogsmulle-ridning"...
Storlek på häst kan ju vara begränsande...

Listan kan göras lång, men det här är en start ;)

Sen tar du reda på i lugn och ro hur en besiktning av häst går till på klinik och "gårdsbesiktning".
Jag skulle besikta vilken häst det än var och vad jag än ska använda den till, jag vill köpa mig en frisk individ ;)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Det är inte billigare att behandla en billig häst än en dyr så det är bäst att veta innan köpet om hästen är frisk eller inte. Sjukdomar och skador kommer iallafall så varför köpa på sig problem i onödan?

Exakt!!

Eller som min käre make gärna mässar... det är inte inköpet som är det dyra - det är att hålla en häst, med allt vad det innebär, som kostar ;)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jag letade häst som jag skulle passa med personlighetsmässigt, hade en på prov som jag lämnade tillbaka (för stort projekt för mig), hittade inget som kändes som rätt prisklass / trevlig personlighet / inte ett storprojekt... Sen ringde min ridlärare och hade hittat en nordsvensk bruks som behövde fodervärd. Jag hade INTE tänkt mig en nsv. Men det var bara att fara och kolla på han...

Och där var han :heart :heart :heart!

Mitt tips är: Leta fördomsfritt. Hittar du en som du gillar, besök den flera gånger. Är det något som känns tveksamt, be att få ta den på prov / på foder för senare köp. Vill inte ägaren det, så släpp den hästen. Har du "öppet köp" så är risken mycket mycket mindre för att du får otrevliga överraskningar.

Som skogsmulle/kurshäst kan jag absolut rekommendera kallbloden! Dom är ekonomiska i maten, trivs med att jobba, snygga och mysiga :).

Här är min fördomsfulla lista:
Nordsvensk bruks: finns i både i den lite mer nervöst lagda/lättövertygade och den lite mer stabila/envisa typen. Är generellt sett oerhört arbetsvilliga, lätta att ha att göra med, och utmanande på ett lagomt och roligt sätt.
Kallblodstravare: atletiska, ibland nästan överrörliga (de som kan passa och tölta), roliga och kvicka och bra till dressyr/akademisk ridning. Kan såklart ha kallblodsskalle dom med. Och har dom gått på travet så måste man handskas med allt det, att skola om dom.
Tinker: Vackra som en dag, generellt sett oerhört stabila, men kan ha mycket "kallblodsskalle" och vara lite envisa.

Inte ett kallblod men i mina ögon lämplig och rolig skogsmulle:
Arab: Vackkkker! Mysiga, personliga, väldigt mycket "häst" och kan ha lite speciellt sätt att röra sig på. Nästa häst blir en arab, min sambo är också helt såld på dom.

Hästraser jag kikat på men valt bort pga storlek och mina dåliga kunskaper om dom:
Fjordhäst
Islänning
Bajskir

Halvblod fanns aldrig på kartan när jag letade ^^. Jag är inte ute efter att tävla, jag är ute efter att ha en aktiv fritid fylld med häst :heart.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Skräm inte upp dig själv genom att läsa om extremfall.

Att köpa en hobbyhäst som du är ute efter är inte så himla svårt.
Snöa inte in på raser, leta efter rätt individ istället.
Vore jag dig skulle jag leta efter en lite äldre läromästare som är trygg och kan "allt".
Vill du då börja träna lite och tycker det är kul så har du en häst som kan lära upp dig men vill du bara rida i skogen så fungerar det också.

Alla normal friska hästar klarar av ett liv som hobbyhäst med träning/tävling i lätta klasser.
Jag hade gjort en vanlig besiktning på klinik, röntgen skulle jag inte göra för att det säger typ ingenting om hästen inte uppvisar några problem.
Det är jättevanligt med förändringar på röntgen som inte innebär några problem för hästen så det är liksom ett kasst verktyg för att avgöra om hästen håller eller ej.

Vad gäller besiktningen så tycker jag att det är ett jättekonstigt resonemang att du ska betala om hästen går igenom men inte om den inte gör det?
DU vill ju veta om hästen är fräsch, det är för DIG det spelar roll och du betalar för att få ett svar.
Men du vill bara betala om svaret passar dig?
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Oj va många svar ja har fått :D och tack för alla tipsen :p

För det första så har jag inte brått och hitta en häst men har intalat mig själv att innan sommaren börjar så ska hästen stå i stallet i alla fall. Ja min sambo är jäkligt snäll och omtänksam och tycker jag ska göra det jag brinner för.

Det här med att bolla med en kompis eller tränare har jag ingen och göra det med utan jag måste helt enkelt göra allt själv :crazy: Detta ska ändå bli mitt första köp då dom andra har varit fodervärdshästar eller lånehästar då ja inte har haft råd och köpa en häst.

Jag kan sträcka mig upp till 45.00:- klassen faktiskt och det känns ju helt OK för min del och kan då hitta en väldigt fin häst för dom pengarna. Dock så måste inte hästen kosta 45.000:- tex.

Min dröm har varit i hela mitt liv att få äga ett fint halvblod som står där snygg och vacker att se på. Men riktigt så är det inte nu i alla fall * fniss * Kallbloden är oxå jätte fina och där kan man finna verkligen fina myshästar.

Travare är uteslutet just nu pgr av att dom har för mycket skador kring sig efter sitt travliv. Och ja har haft nog med skadehästar under mina år så nu vill jag hitta en ren och fräsch häst då ja även vill komma igång med min ridning med en bra tränare.

Jag vill nog göra en Klinik besiktning, det känns både seriöst och tryggt för mig för då man kan gå igenom hela hästen på en gång om man skulle vilja det.

Hästens Önskemål Då:

160 - 180 cm
Sto / Valack
7 - 16 år

( Jag skrev bara vad många har sagt ang detta med vem som ska betala besiktningen ) sen hur det blir då den dagen det ser man då.

Hästraser som går bort direkt:

Fjording
Varmblod
Araber
Shire - kräver stor box / stall osv
Islandshäst
Ponnys
Fullblod

Finns säkert några till......
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp vad tänka på

TinyWiny:

Tack för dina kloka råd och svar och som du säger så ska man ju få kolla allt med hästen själv. :)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Men "gå igenom", heter det verkligen så?
Jag jobbar på en smådjursklinik (mest med hund och katt) och där finns inget som heter "gå igenom". Man besiktar och finns det fel så skrivs det på besiktningsintyget, finns det inga fel så kryssar veterinären i ua på alla punkter. Det finns ingen ruta att kryssa i om den "gick igenom " eller inte. När det gäller hund och katt så är det långt ifrån alla fel som ger reservationer på försäkringen, men det kanske är helt annorlunda med häst då. Ofta när man besiktigar en valpkull så finns det någon anmärkning på någon eller några i kullen, det skrivs på intyget men är det inget som kommer påverka valpen så påverkas varken pris eller försäkring.


Ja det heter Går igenom för en häst på besiktning :D
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jag tycker att det kan vara en bra idé för dig att ta kontakt med någon bra ridskola och boka privatlektioner för en lärare som du känner förtroende för. Säg som det är, att du ska köpa häst och behöver lite råd om vad du ska titta efter. En duktig tränare kan efter några lektioner ge dig bra riktlinjer för vilken typ av häst som skulle passa dig och vad som du absolut inte ska satsa på. Kanske har de t.o.m. någon häst på ridskolan som är till salu och som matchar dig.

Jag köpte min första häst sommaren 2012 (efter många år som medryttare) och det var mina tränare som rekommenderade den hästen till mig. Vi passar varandra som hand i handske och det var tryggt att kunna fortsätta träna för samma tränare med en häst som de redan kände.

Lycka till! :)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jag tycker att det kan vara en bra idé för dig att ta kontakt med någon bra ridskola och boka privatlektioner för en lärare som du känner förtroende för. Säg som det är, att du ska köpa häst och behöver lite råd om vad du ska titta efter. En duktig tränare kan efter några lektioner ge dig bra riktlinjer för vilken typ av häst som skulle passa dig och vad som du absolut inte ska satsa på. Kanske har de t.o.m. någon häst på ridskolan som är till salu och som matchar dig.

Jag köpte min första häst sommaren 2012 (efter många år som medryttare) och det var mina tränare som rekommenderade den hästen till mig. Vi passar varandra som hand i handske och det var tryggt att kunna fortsätta träna för samma tränare med en häst som de redan kände.

Lycka till! :)


Kruxet är den att där jag bor nu så är det ingen ide och kontakta en ridskola för vi ska snart flytta. Men det kan ja säkert göra på nya stället vi ska flytta till. Så det ska ja allt ha i åtanke och höra mig för :)
 
Sv: Hästköp vad tänka på

På det sättet har du redan en tränare på gång, så att du kan fortsätta rida för densamma när egna hästen kommer.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

På det sättet har du redan en tränare på gång, så att du kan fortsätta rida för densamma när egna hästen kommer.

Precis :) och man kan ju alltid hoppas att det finns någon bra där ute som är villig att ta sig ann mig. Lite tråkigt och stå på en ridskola med en häst privat då alla elever hela tiden ska klänga sig runt en och sin häst, annars hade det varit en bra ide och slipa resorna med släp för att träna :bow::bow::o
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Du behöver ju inte ha din häst på ridskola. Många tränare åker ut till sina elever bara man har ridhus. Annars kanske det finns någon ridskola med avskilt privatstall.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Det viktigaste att tänka på är nog

Vad ska du ha hästen till? Vad vill du nu, och vad tror du att du kommer att vilja i en överskådlig framtid?

Jag köpte för några år sedan en vbl-travare (oreggad) och sedan en fjording som skulle ha slaktats.
Började rida för bra instruktör och har utvecklats enormt i min ridning tack vare egen envishet och fantastiska instruktörer.
De två hästarna är tyvärr avlivade pga sjukdomar, men jag har "fyllt på" med ett gäng andra hästar.

Jag var då ren skogsryttare som inte förstod något alls om dressyr. Idag, sju år efter att jag började rida för instruktör på mina "skräphästar", har jag debuterat MSV dressyr och B-nivå (nationell nivå) western med en häst jag ägt och ridit i fyra års tid.

Poängen är att man kan tänkas vilja något annat/mer sedan.

Du radar upp några raser - och en hel kategori i form av "ponnys" som du inte kan tänka dig.
Finns det något särskilt skäl till din sortering?

Själv är jag svag för welsh cob eller haflinger men vet inte om de hamnar i kategorin "ponny" för dig. Har ingen häst av de raserna men utseendena tilltalar mig och jag har fått uppfattningen att de är mångsidiga och oftast arbetsvilliga.

Jag, som har nio olika hästraser därhemma, tycker att man kanske inte ska stirra sig för blind på rasen utan det handlar mer om individen.

Om man har upp till 45000kr till inköp, är urvalet enormt!
Självklart är typen av betydelse, vissa typer tilltalar en och andra inte.

Man behöver fundera på om man vill ha en ung och grön häst att utvecklas tillsammans med (kanske inte så lämpligt om man är rädd) eller en "medelålders" läromästare. Eller vill man ha en trygg och säker skogspålle som duger till lite dressyr- och hoppträning? Då fungerar i stort sett vilken ras som helst.

Vad gäller besiktning så verkar det rimligt att tänka sig en klinikbesiktning.

Det är smart att kolla på många annonser för att se prisklassen på den häst man sedan fastnar för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 729
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 017
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp