Bukefalos 28 år!

Hästköp vad tänka på

Att säljaren står för besiktningen och köparen står för röntgen är en bra grej man kan föreslå. En billig häst kostar lika mycket att laga som en dyr
 
Att säljaren står för besiktningen och köparen står för röntgen är en bra grej man kan föreslå. En billig häst kostar lika mycket att laga som en dyr
Är absolut inte att rekommendera en köpare att låta säljaren stå för besiktningen. Tvärt om det är det sämsta man kan göra av flera orsaker. Dels så är det den som betalar som veterinären också kommer att redovisa till. Veterinären får helt enkelt inte tala om för köparen vad man hittar vid besiktningen utan det är i de fall som säljaren står för besiktningen bara till säljaren som sedan i sin tur får redovisa till köparen.
Dels är det så att om det senare skulle visa att det är något som inte stämmer med hästen, så har man som köpare (speciellt om man köpt av en privatperson) inget att komma med eftersom säljaren stått för besiktningen. Säljaren däremot har ju papper på vilket skick hästen var i vid besiktningen och då står det troligen UA där, annars borde man ju inte köpt hästen.

Så om man ska göra en besiktning vid köp så ska man göra den själv, även om säljaren kan visa upp en som gjort någon dag innan. Detta är speciellt viktigt om köper av en privatperson där man har sämre skydd i lagstiftningen än om man köper av en näringsidkare.

Angående röntgen så är det något man får diskutera från fall till fall. Ibland är det bra, ibland är det ett måste bl a vissa raser och ibland så kan det vara bättre att låta bli.
 
Jo, jag vill inte ha en häst som är för pigg och het. Utan jag letar en häst som är lugn och som jag kan ha som hobbyhäst och lättare hoppning. Jag är väldigt kär i en nordsvensk men har hamnat i osäkerhet och vet inte om det är det jag ska gå på. Jag ska i alla fall leta runt lite.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 454
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 470
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp