Bukefalos 28 år!

Hästköp vad tänka på

Sv: Hästköp vad tänka på

Jag skulle besikta vilken häst det än var och vad jag än ska använda den till, jag vill köpa mig en frisk individ ;)

Ja, det är nog det enda rådet man kan ge någon annan.
Av mina 16 hästar är 1½ besiktigad (den som är ½ besiktigades ett par veckor innan jag köpte honom i samband med ansökan om hingstlicens eftersom säljaren till en början hade tänkt använda honom i avel).
Den som var besiktigad ua är den som har sämst användbarhet - och den som var dyrast.

Men jag är inte en normal hästköpare. Jag köper gärna "problemhästar" dock inte känt halta/skadade hästar.

En viktig sak till är förstås provridningen. Jag tycker att man behöver vara kritisk vid provridning. Om det är något som inte riktigt stämmer, att hästen testar för mycket eller liknande - dra öronen åt dig!

Om man tvekar över individen när man är och tittar - köp inte.

Om allt bara "klickar" - köp inte direkt utan åk hem och försök se plus och minus med individen i lugn miljö för att inte falla för något som kanske inte är det man vill ha.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jo jag kommer att vara mycket noga med provridningarna och ja kommer även att filma tex så ja får hem och titta osv. Kommer även ta lite bilder för att verkligen känna efter så det känns rätt.

Eftersom att det handlar om mycket pengar för min del så vill ja inte kasta dom i sjön så att säga utan jag vill verkligen hitta något vettit.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jo jag kommer att vara mycket noga med provridningarna och ja kommer även att filma tex så ja får hem och titta osv. Kommer även ta lite bilder för att verkligen känna efter så det känns rätt.

Eftersom att det handlar om mycket pengar för min del så vill ja inte kasta dom i sjön så att säga utan jag vill verkligen hitta något vettit.

Klart du ska ha något vettigt som du tycker om, men kom ihåg att du får aldrig med dig samma häst hem som den tidigare ägaren hade.
Det kommer alltid att skilja sig hur hästen är med sin nya respektive gamla ägare.
I början kan även den säkraste hästen bli osäker när allting är nytt.
Jag märker tex tydligt på mina hästar att de klarar många nya och läskiga situationer bra så länge matte är med och då är jag tryggheten.
Försvinner jag är de inte lika trygga i nya situationer längre.

Varför har du begränsat dig så mycket vad gäller raser?
Araber tex brukar vara väldigt allround och enkla att ha och göra med, mentalt stabila, friska och sunda och många är dessutom lättfödda så de är billiga i drift.
Dessutom brukar dem stå bra i pris så man får väldigt mycket häst för pengarna.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Visst jag kan köpa mig en ny shire men lycka till och hitta en boxplats för en häst på 185 - 190 hög tex :meh: och med ett godkänt stall för en sådan. Vet vad som krävs ;)

Har aldrig gillat araber och kommer inte att göra det heller :sneaky: och det är ingen ras som passar just mig.

Sen är ja dessutom ingen Islandshästälskare trots att dom är fina och se på, har aldrig ridit en sådan heller. Men ingen ras som passar mig heller.

Fjordingarna är så jäkla tråkiga ( trots att dom är fina )

Hur många friska travare hittar du ? ? Knappt några om ja får säga min sak, många är söndertrasade och har mycket skador bakom sig. Nej har fått nog nu.

Fullbloden har för mycket energi som jag inte vill ha.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Visst jag kan köpa mig en ny shire men lycka till och hitta en boxplats för en häst på 185 - 190 hög tex :meh: och med ett godkänt stall för en sådan. Vet vad som krävs ;)

Har aldrig gillat araber och kommer inte att göra det heller :sneaky: och det är ingen ras som passar just mig.

Sen är ja dessutom ingen Islandshästälskare trots att dom är fina och se på, har aldrig ridit en sådan heller. Men ingen ras som passar mig heller.

Fjordingarna är så jäkla tråkiga ( trots att dom är fina )

Hur många friska travare hittar du ? ? Knappt några om ja får säga min sak, många är söndertrasade och har mycket skador bakom sig. Nej har fått nog nu.

Fullbloden har för mycket energi som jag inte vill ha.

Oj vilka fördomar du har :D

Visst förstår jag att en extremt stor Shirehäst kan vara besvärligt att ha med godkända stallbyggnader och dessutom äter de ju massor och svåra att hitta hovslagare till osv.
Men det finns ju små Shirehästar också som inte är högre än ett numera normalstort halvblod...

Jag är inte heller någon islandshäst älskare snarare tvärt om, tidigare sa jag aldrig i livet en islänning!
Trots det äger jag världens bästa häst som råkar vara just en islänning.
"Fel" ras men helt rätt individ och då spelar liksom inte rasen någon roll.

Varför är fjordingar tråkiga? Fjordingar är ju individer dem också..
Nu har jag iof bara träffat två fjordingar som jag gillat men båda dem har varit väldigt humoristiska, trygga och otroligt arbetsvilliga och roliga att ha att göra med.
Det lär ju finnas fler roliga fjordingar tänker jag.

Alla fullblod har inte mängder med energi, de flesta jag vet om är stabilare och lugnare än så gott som alla halvblod jag känner till.
Halvblod verkar generellt inte ha något stensäkert psyke.
Men visst ett fullblod direkt från banan brukar det ju finnas en hel del ös i, men har de varit "vanliga" ridhästar ett tag brukar de uppföra sig som vilken häst som helst.
Mitt fullblod är en 10årig fälttävlanshäst som tävlat mycket och har bland annat ett SM-guld i bagaget men i en annan gren och visst har hon gas och energi om man man ber henne, men jag kan lika gärna skicka upp en nybörjare att rida ut själv...
Så hon är väldigt enkel att ha och göra med, jag är dessutom handikappryttare som både saknar känsel och är förlamad.
Inget av mina tidigare fullblod har heller varit energimonster utan de lär sig att varva ned när dem kommer ut på landet och bete sig som folk.

Visst finns det hela fd travare eller med gamla skavanker som inte spelar någon roll inför framtida bruk.
Jag har själv haft fd travare och flera vänner som har dem utan skadeproblematik.
Men det är ju klokt om man inte väljer den mest skadade hästen man kan hitta och sen kräver det sin man/kvinna att skola om en fd travhäst.
Många fd travhästar går sönder när dem ska skolas om pga ryttarna inte är tillräckligt duktiga och rider sönder dem.
Men se som kryddelydd hon har ju både travare och fjordingar och andra raser med förutsättningar mot sig som går hur jäkla bra som helst.
Det beror ju både på hästarna och att kryddelydd är en duktig ryttare.

Jag tycker helt enkelt bara du ska vara lite mer ödmjuk inför valet av häst och inte rata en potentiell drömhäst för att det råkar vara "fel" ras för att du bestämt dig att hästen ska vara på ett visst sätt pga det.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Helt ärligt tro jag att du kommer att få mycket svårt att hitta en häst. Det som du bör göra så fort som det bara går är att sluta hänga upp dig på raser och istället leta efter en individ som passar dina önskemål.
Jag har själv sålt en fullblodsvalack som är så kolugn att han blev perfekt till en tjej som blivit skrämd och avslängd tidigare. Trots att han gått löp i flera år är det en riktig skogsmulle kompis. Men jag har också haft ett fint ardennersto med diplom som var lika nervig och hetsig som folk brukar beskriva löphästar.

Så skippa rastänkandet om du inte har för avsikt att köpa en avleshäst och sätt focus på de egenskaper du vill ha på dina nya häst. Nästa råd är att du inte heller tittar på annonser med hästar som ligger utom ditt maxpris. För om det är en säljare som jag och som inte vill pruta ner priset så kan man bli så otroligt besviken om hästen passar för övrigt att det blir ändå svårare att en som man vill och kan köpa.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Jag förstår hur du tänker, men jag har haft en sådan otur i mitt liv med hästar så ja har blivit väldigt kräsen. Men sen gillar jag inte vissa raser och det tycker jag att man kan respektera. Ja vi får se vad jag kommer att hitta och kolla på, men jag kommer att vara noga och leta och ha mig.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Visst jag kan köpa mig en ny shire men lycka till och hitta en boxplats för en häst på 185 - 190 hög tex :meh: och med ett godkänt stall för en sådan. Vet vad som krävs ;)

Har aldrig gillat araber och kommer inte att göra det heller :sneaky: och det är ingen ras som passar just mig.

Sen är ja dessutom ingen Islandshästälskare trots att dom är fina och se på, har aldrig ridit en sådan heller. Men ingen ras som passar mig heller.

Fjordingarna är så jäkla tråkiga ( trots att dom är fina )

Hur många friska travare hittar du ? ? Knappt några om ja får säga min sak, många är söndertrasade och har mycket skador bakom sig. Nej har fått nog nu.

Fullbloden har för mycket energi som jag inte vill ha.

Shire är väl ganska speciellt ja! för stora för de flesta ryttare och stall.
Araber är otroligt varierande i sitt sätt att vara, många dömmer araber som nervösa och jobbiga, men de flesta araber jag träffat har varit tvärtom, väldigt lugna och stabila, till och med ganska sega att rida.
Själv älskar jag de piggare araberna:)

Fjordningar , vad är tråkigt? att de är små?

Travare, vilken fördom du har, finns ju massa travare som aldrig ens startat eller ens är inkörda, och massor som bara startat några gånger och inte funkade i tävling.
Travare är nog den trevligaste ras jag någonsin hållt på med, har träffat mina första travare detta år, innan dess hade jag precis samma fördommar som dig och lite till.
Travarna är så otroligt trevliga i psyket, snälla och mysiga att hantera och världens arbetsglädje, vill alltid göra rätt och alltid pigga och framåt och arbetsvilliga.

Där har man mycket häst till bra pris, finns många välutbildade travare.

Arab,fjording,travare,kallblod, är alla bra hästar till bra pris.

Fullblod gillar du väl inte heller, så du får väl satsa på ett halvblod då?
Finns ju många bra halvblod till bra pris nu också.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Varför inte bara acceptera att alla inte gillar alla raser? Jag skulle själv aldrig skaffa mig en f d travhäst för att rida på.
 
Sv: Hästköp vad tänka på


Varför så stor? Ett kallblod på över 160 är en stooor och tung häst som kräver mycket mat och kanske kräver en del vad gäller hovvård o.dyl.
Mina kallblod är 155-160 höga och tar utan vidare ryttare på 180/80 kg utan att det ser det minsta tokigt ut. De är ofta så breda över ryggen att de sväljer mycket längd.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Tycker mest TS får försvara sina val, eller rättare sagt: bortval. Frågan handlar ju ursprungligen inte om varför man trots att man inte vill ska välja bland raser som inte känns intressanta. Det var en fråga vad man ska tänka på när man köper häst.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Som sagt så går ja inte in i onödiga diskutioner utan här ville jag har svar på vad man ska tänka på vid hästköp osv. Men jag förstår om många är nyfikna över vad för raser man kan tänka sig. Sen om jag väljer ett kallblod eller shire spelar ingen roll, för ekonomin finns och äga häst så där ser jag inga som helst problem. Kan köpa 2 st om ja så vill.

Sen tycker jag man kan respektera vad för raser man gillar och inte gillar för jag sitter inte och kritiserar er andra. Och jag sitter bara och talar om vad jag har haft för problem vid olika hästraser som ja har ägt och ridit och testat osv.

Ni andra har gett mycket bra tips så det är jag tacksam över !

SEN ÄR JA INTE RASFIXERAD SOM ALLA ANDRA, hade jag varit det så hade jag köpt min drömhäst för läääänge sen. Men nu finns inte pengarna till det och jag har ångrat mig och vill inte vara som alla andra rasnördar ute i hästlivet. Jag är en helt vanlig person som älskar hästar och även olika raser.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Ett tips förutom detta med besiktning.
Köp en som är uppfödd i Sverige det är visserligen ingen garanti, men generellt så tror jag att hästar uppfödda i Sverige har bättre hållbarhet
Hästar med fantastiska stammar som borde kostat uppåt 100K som kostar 20K och som det låter för bra för att vara sant, det är i regel för bra för att vara sant.
 
Sv: Hästköp vad tänka på

:) Jag köpte en d-ponny till min dotter för några år sedan, jag satt själv in en annons med vad för typ av häst jag önskade'
D-ponny välutbildad ,skulle vara lungn och trygg i alla sitvationer.
sedan berättade jag om oss och priside runt 50 000.
Fick jättemycket seriösa svar på mail och köpte en kanonponny till dottern,
Typ av häst man vill ha är ju helt upp till var och en, svårt att hitta en fjording , arab eller islandshäst som är över 160 cm.
Har själv haft Nordsvensk , Welsh, Welsh cob och massor av halvblod
 
Sv: Hästköp vad tänka på

Har själv köpt en hel del hästar och ponnyer genom åren bästa tipset är att provrida många för att hitta rätt, när det känns bra provrid flera gånger gärna i olika miljöer. Fråga säljaren om allt, nöj dig med gårdsbesiktning om det känns rätt för dig men isåfall bör du be ägaren om ett utdrag från deras försäkring så du ser att den inte vart skadad/ behandlad för något som kan ge reservationer eller dyka upp som problem igen. En gårdsbesiktning tycker jag nog att alla hästar ska gå igenom om jag skulle köpa. Kan du dessutom få hästen på prov en tid innan köp är ju det toppen men såklart kan eller vill inte alla säljare det. En god relation till säljaren är guldvärt framförallt den första tiden med sin nya kompis.

Lycka till
 
Jag tänkte också skaffa en häst men kan inte det idag då jag inte har en ekonomi och sedan så ska jag plugga till djursjukskötare i Uppsala om jag kommer in där. Jag har varit inne på att skaffa en nordsvensk men har nu tänkt om. Jag tycker att hoppning är roligt och funderar på att skaffa en häst som är lämplig för just det enda målet. Jag vet dock inte vilken häst ska jag välja, ska jag välja inom fullblod, varmblod eller halvblod? Jag har ingen aning!! Men jag har ju några år på mig innan jag kan bestämma mig helt. Hur tänker ni? Har ni några bra förslag eller tips till mig? Har ni egna erfarenheter som ni kan dela med er? Jag är helt vilse nu!!
 
Fullblod och halvblod ÄR varmblod. Alltså motsatsen till kallblod. Jag förmodar att du med varmblod menar varmblodig travhäst.

Det kan vara vettigt att titta på en häst som är avlad för ridning, om det är rida du vill göra. Visst finns det travhästar med potential som ridhästar (särskilt bland kallbloden) men det är ju mycket jobb innan man får dem omskolade. Och alla blir inte bra ridhästar heller, om man tittar på exteriör och temperament.

Vill du hoppträna och kanske tävla hade jag satsat på en lite smidigare ras, det finns många att välja bland. Ska du bara hoppa lättare klasser tycker jag det handlar mer om individ.

Fullblod kan vara lite kinkiga, det kan bli mycket jobb om man inte vet vad man ger sig in på (äter ofta mer, kräver tätare hovvård, högt i temperament). Givetvis inte alla, men det kan vara svårt att veta hur just den man tittar på funkar. Jag hade tittat runt lite när det börjar bli dax att köpa häst, och gått mest på individ. Och möjligen sållat bort direkt olämpliga raser direkt.
 
@Nobbe
Jag tycker inte du skall börja leta på ras utan på ålder och utbildning. Du verkar ju inte vara ute efter en tävlingshäst utan en kompis så leta efter hästen du klickar med. Sen om det är ett fullblod eller en Tinker spelar ju egentligen ingen större roll. Det är exempelvis lite mer tryck i ett fullblod men jag har samtidigt mött på flera gamla (under 18 år dock) xx-valacker som har varit de tryggaste gentlemen som gått på denna jord.

Så leta brett och med magkänsla. Gör sedan en klinikbesiktning.

Det blir inte alltid som man först hade tänkt sig. Om ett tag kanske du är störtkär i en ardenner!
 
Vad för typ av besiktning du ska göra tycker jag beror på prisklass och vad hästen ska användas till. En fritidshäst gör jag bara gårdsbesktning på. Har även gjort gårdsbesiktning på mina två ridhästar som ska användas som tävlingshästar, men båda var unga och relativt billiga när jag köpte dem (60.000kr och 25.000kr) så då tyckte jag att det räckte.

Vill man vara mer noga kan man alltid röntga, men ska man röntga en fritids/hobbyhäst får du kanske räkna med att hjälpa till med betalning även om hästen inte går igenom; då röntgen kostar endel.


Vad för typ av häst osv måste du känna själv vad det är vad du vill ha :) och sedan provrid!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 729
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 031
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp