Hästlängtan!

MiniLi

Trådstartare
Känner ett stort behov av att få gnälla och längta lite, utan att det nödvändigtvis behöver resultera i en massa lösningar..
Måste vara fler än jag som går med en stark önskan om att köpa häst, eller bara ändra något i hästlivet?

Jag har haft häst förut, följt av flera hästlösa år och nu tagit upp ridningen igen. Jag har det på många sätt jättebra med medryttarhäst men också en jättestark längtan efter att få ha min egen häst igen..

Måste få gnälla och sukta lite, hoppas fler vill vara med! :D
 
Idag är det en så löjlig sak som att få shoppa till sin häst som jag saknar. Mina kompisar köper täcken och grimmor och jag känner bara "jag vill också köpa onödiga saker bara för att skämma bort min häst!" :angel:
 
Idag är det en så löjlig sak som att få shoppa till sin häst som jag saknar. Mina kompisar köper täcken och grimmor och jag känner bara "jag vill också köpa onödiga saker bara för att skämma bort min häst!" :angel:
Jo du,åka till ullared och shoppa hästprylar. Det saknar jag !!
Jag saknar också att ha häst. Det positiva med att ha häst. Tyvärr vet jag även om nackdelarna med egen häst. Och vet att jag varken har tid ork eller råd. Har satsat på hund jag istället och särskilt alla dåliga väder dagar är det betydligt skönare att ge sig ut med hundarna än att vara i ett iskallt stall :)
 
Jo du,åka till ullared och shoppa hästprylar. Det saknar jag !!
Jag saknar också att ha häst. Det positiva med att ha häst. Tyvärr vet jag även om nackdelarna med egen häst. Och vet att jag varken har tid ork eller råd. Har satsat på hund jag istället och särskilt alla dåliga väder dagar är det betydligt skönare att ge sig ut med hundarna än att vara i ett iskallt stall :)
Ja under mina hästfria år blev jag total hundnörd istället, nu har jag varken häst eller hund och det känns väldigt tomt..

Jag tycker inte häst ryms i min ekonomi just nu, men kanske lite längre fram.. Hoppas det iaf!
 
Jo jag saknar verkligen hästar! Men jag har inte möjlighet att ha nån. Jag tänker att jag kanske kan ha en om 15 år när barnen flyttat. Jag saknar det som sjutton men varken tid eller ork eller ekonomi finns. Men man kan ju drömma!
 
Jo jag saknar verkligen hästar! Men jag har inte möjlighet att ha nån. Jag tänker att jag kanske kan ha en om 15 år när barnen flyttat. Jag saknar det som sjutton men varken tid eller ork eller ekonomi finns. Men man kan ju drömma!
Rider du på ngt annat sätt sålänge? :)
 
Jag har det likadant, längtar efter häst! Jag rider medryttarhäst nu, men det är inte samma sak. Jag vill kunna göra vad jag vill och köpa vad jag vill!
 
Jag har det likadant, längtar efter häst! Jag rider medryttarhäst nu, men det är inte samma sak. Jag vill kunna göra vad jag vill och köpa vad jag vill!
Ja visst är det stor skillnad!
Med en bra medryttarhäst kan man göra mkt roligt men inte är det samna som att ha egen..
 
Jag hade ju samma längtan som du i flera år. Sålde hästen när min yngsta var knappa 2 år för att jag varken hade tid eller råd just då (student med två mindre barn + 3 hundar).
Sa tidigt till gubben att en dag ska jag ha häst igen och han svettades varje gång det kom på tal ;)

Senare, när dottern visade sig vara en hästgalning, blev dilemmat istället om jag skulle köpa en häst till mig själv och låta henne vara en hangaround i stallet eller göra tvärtom - köpa ponny till dottern och själv bara vara ett bihang. Det blev det senare, av många skäl. Men är extremt glad att jag slog till och skaffade häst ändå för bara det att få koppla av i stallet dagligen gör mycket för mitt psykiska mående, särskilt med ett tidvis ganska stressigt jobb.

Så jag säger - kör på. Om du har ekonomi och tid alltså :)
 
Jag hade ju samma längtan som du i flera år Sålde hästen när min yngsta var knappa 2 år för att jag varken hade tid eller råd just då (student med två mindre barn + 3 hundar).
Sa tidigt till gubben att en dag ska jag ha häst igen och han svettades varje gång det kom på tal ;)

Senare, när dottern visade sig vara en hästgalning, blev dilemmat istället om jag skulle köpa en häst till mig själv och låta henne vara en hangaround i stallet eller göra tvärtom - köpa ponny till dottern och själv bara vara ett bihang. Det blev det senare, av många skäl. Men är extremt glad att jag slog till och skaffade häst ändå för bara det att få koppla av i stallet dagligen gör mycket för mitt psykiska mående, särskilt med ett tidvis ganska stressigt jobb.

Så jag säger - kör på. Om du har ekonomi och tid alltså :)
Ja, nu när jag inte har någon hund kvar så känns det mer rimligt att jag skulle kunna få ihop det både tidsmässigt och ekonomiskt. Sålänge vi inte skaffar några barn iaf ;)

För ett halvår sedan hade jag pengar till att köpa häst men de löpande kostnaderna rymdes inte riktigt i min budget. Nu har det vänt, jag har gjort mig av med hela mitt sparkapital (lägenhet och bil) men har istället frigjort lite mer pengar i den löpande budgeten. Min sambo är student och just nu drar jag det största lasset ekonomiskt hos oss, men det kommer snart förändras och då ska jag iaf överväga att köpa/spara till ett köp :)
 
Jag längtar också efter egen häst igen! Är någon form av delfodervärd, har häst 5-7 dagar i veckan men betalar bara foder och skoning, men det är ändå inte samma sak som egen där man får bestämma saker o ting själv...
 
Jag längtar också efter häst men har aldrig ägt en tidigare. Jag vill ha ansvaret, få bestämma saker själv och utvecklas tillsammans med hästen och känner att medryttare inte räcker för vad jag vill. Har funderarat på det en längre tid och nu känns det som att jag har rätt förutsättningar ekonomiskt och tidsmässigt samt bra stöd från maken samt min tränare.

Just nu sparar jag för fullt och har varit och tittat på stallplats redan :D Tidigast i vår blir det dock, tänkte inte börja livet som hästägare under den tyngsta delen av året ;)
 
Jag suktar ocksa!

Bor i storstad och reser i jobbet, sa egen hast vore ohallbart. . Har "lanat" hastar de senaste 10-12 aren som medryttare, voluntar och "kan du inte motionera den dar hasten lite"-ryttare, och langtar sa efter dagen da jag har en egen hast, da alla besluten ar mina och vi kan trana och utvecklas tillsammans!

Ar i stallet en gang i veckan som max, och rider nagon gang i manaden i snitt, och pa vissa satt ar det nastan varre an att inte ha nagon hastkontakt alls!

Matte jag ta tag i mig sjalv och omoganisera mitt liv hyfsat snart iaf.
 
Jag längtar också jättemycket efter att ha häst igen!! Har en jättefin medryttarhäst och rider på ridskola en gång i veckan men tycker att mängden är så humla futtig i jämförelse. Medryttarhästen är jag väldigt nöjd med men ridskolan liksom skriker begränsning. Man får inte rida de vägar man vill, kan egentligen inte välja instruktör särskilt fritt och det är väldigt svårt att få till det finlir som för mig är den stora behållningen, i både dressyr och hoppning.

Bor i Göteborg och slutade plugga för 1,5 år sedan, men kommer flytta till ett andrahandskontrakt + har ingen bil (men har iaf B-körkort), så min livssituation känns inte så himla stadgad. Mina ekonomiska resurser är inte enorma heller och egentligen borde jag fokusera på bostadsspar :yuck:. Tycker det är svårt också, skulle kanske kunna börja i en tävlingsgrupp på ridskolan men isf skulle utgifterna öka med kanske 15.000/år, och de pengarna vill jag ju gärna ha till en häst istället hehe.

Ska iaf reducera mina bostadskostanader rejält!!! Snart kommer jag bo (trångt) för 3000 kr/månad, så mina fasta utgifter (inte mat, nöjen osv) kommer ligga på endast 5000/månad!!! Tycker detta känns angrnämt lite. Så jag ska spara spara spara och jobba massa extra!! Har ett yrke med god löneutveckling iaf :). Fyller 28 snart och dessutom vill jag väl gärna bli gravid om några år, vilket ju är körigt med häst, men min hästlängtan är oerhört mkt större än min barnlängtan. Jag är dessutom ”fast” i Göteborg de närmaste två åren då jag fått en tjänst här, men sen kanske jag skulle kunna flytta till en mindre stad! Borde dock klara de löpande avgifterna för en häst även i denna stad med den lön jag har nu, och jag trivs väldigt väl i storstadsregioner. Alla mina kompisar bor dessutom i Gbg och Stockholm.

Tycker ni det är försvarligt att skaffa häst utan att ha tillgång till en vettig bil + släp?
 
Tycker ni det är försvarligt att skaffa häst utan att ha tillgång till en vettig bil + släp?

Släp kan man alltid hyra, och bil också för den delen. När jag inte hade varken dragbil eller släp kollade jag så att jag kunde byta bil med föräldrarna och hade ett par släp jag kunde få låna eller hyra i fall det skulle bli något akut, kändes bra att liksom ha någon slags plan om det skulle hända något. Annars stod jag så att jag inte behövde åka och de få gånger jag planerade in att åka var det ändå görbart att planera in att låna bil+släp. Nu står jag så att jag måste åka till ridhus för att kunna hålla igång under vintern och då hade jag inte velat vara utan dragbil och släp, känns himla skönt när man väl har det.

Skaffade dock dragbilen en stund innan släpet och bara det underlättade massor, så mycket enklare att låna en transport än en bil.
 
Jag längtar också jättemycket efter att ha häst igen!! Har en jättefin medryttarhäst och rider på ridskola en gång i veckan men tycker att mängden är så humla futtig i jämförelse. Medryttarhästen är jag väldigt nöjd med men ridskolan liksom skriker begränsning. Man får inte rida de vägar man vill, kan egentligen inte välja instruktör särskilt fritt och det är väldigt svårt att få till det finlir som för mig är den stora behållningen, i både dressyr och hoppning.

Bor i Göteborg och slutade plugga för 1,5 år sedan, men kommer flytta till ett andrahandskontrakt + har ingen bil (men har iaf B-körkort), så min livssituation känns inte så himla stadgad. Mina ekonomiska resurser är inte enorma heller och egentligen borde jag fokusera på bostadsspar :yuck:. Tycker det är svårt också, skulle kanske kunna börja i en tävlingsgrupp på ridskolan men isf skulle utgifterna öka med kanske 15.000/år, och de pengarna vill jag ju gärna ha till en häst istället hehe.

Ska iaf reducera mina bostadskostanader rejält!!! Snart kommer jag bo (trångt) för 3000 kr/månad, så mina fasta utgifter (inte mat, nöjen osv) kommer ligga på endast 5000/månad!!! Tycker detta känns angrnämt lite. Så jag ska spara spara spara och jobba massa extra!! Har ett yrke med god löneutveckling iaf :). Fyller 28 snart och dessutom vill jag väl gärna bli gravid om några år, vilket ju är körigt med häst, men min hästlängtan är oerhört mkt större än min barnlängtan. Jag är dessutom ”fast” i Göteborg de närmaste två åren då jag fått en tjänst här, men sen kanske jag skulle kunna flytta till en mindre stad! Borde dock klara de löpande avgifterna för en häst även i denna stad med den lön jag har nu, och jag trivs väldigt väl i storstadsregioner. Alla mina kompisar bor dessutom i Gbg och Stockholm.

Tycker ni det är försvarligt att skaffa häst utan att ha tillgång till en vettig bil + släp?
Ja om det finns en back-up i akuta lägen, t.ex. en hästambulans eller stallägare som ställer upp.
 
Åh jag saknar att ha egen häst. Har alla grejer uppputsade i garderoben... Snygga träns, fin sadel...
Men från i somras ingen häst...
Först letade jag direkt ny. För sen jag skaffade egen för 13 år sedan har jag alltid haft. Nu köpte jag ponny till dottern och inser att jag har inte tid och inte råd och har hästar att rida ändå
Men en egen... Det är ju bara speciellt!!
 
Jag längtar också jättemycket efter att ha häst igen!! Har en jättefin medryttarhäst och rider på ridskola en gång i veckan men tycker att mängden är så humla futtig i jämförelse. Medryttarhästen är jag väldigt nöjd med men ridskolan liksom skriker begränsning. Man får inte rida de vägar man vill, kan egentligen inte välja instruktör särskilt fritt och det är väldigt svårt att få till det finlir som för mig är den stora behållningen, i både dressyr och hoppning.

Bor i Göteborg och slutade plugga för 1,5 år sedan, men kommer flytta till ett andrahandskontrakt + har ingen bil (men har iaf B-körkort), så min livssituation känns inte så himla stadgad. Mina ekonomiska resurser är inte enorma heller och egentligen borde jag fokusera på bostadsspar :yuck:. Tycker det är svårt också, skulle kanske kunna börja i en tävlingsgrupp på ridskolan men isf skulle utgifterna öka med kanske 15.000/år, och de pengarna vill jag ju gärna ha till en häst istället hehe.

Ska iaf reducera mina bostadskostanader rejält!!! Snart kommer jag bo (trångt) för 3000 kr/månad, så mina fasta utgifter (inte mat, nöjen osv) kommer ligga på endast 5000/månad!!! Tycker detta känns angrnämt lite. Så jag ska spara spara spara och jobba massa extra!! Har ett yrke med god löneutveckling iaf :). Fyller 28 snart och dessutom vill jag väl gärna bli gravid om några år, vilket ju är körigt med häst, men min hästlängtan är oerhört mkt större än min barnlängtan. Jag är dessutom ”fast” i Göteborg de närmaste två åren då jag fått en tjänst här, men sen kanske jag skulle kunna flytta till en mindre stad! Borde dock klara de löpande avgifterna för en häst även i denna stad med den lön jag har nu, och jag trivs väldigt väl i storstadsregioner. Alla mina kompisar bor dessutom i Gbg och Stockholm.

Tycker ni det är försvarligt att skaffa häst utan att ha tillgång till en vettig bil + släp?

Sa lange det finns en mojlighet att ordna transport vid akutfall sa tycker jag det ar ok. Om jag koper hast nu kommer jag inte att ha vare sig bil eller transport pa en gang, men kommer vilja ha ett par alternativ om en nodsituation skulle uppsta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 201
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp