Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nej det är inte ett adekvat liv för en häst men det är snäppet bättre än att vara lortig, ha risk för infektioner, mugg, röta, få synproblem pga belysningen, ha svårt att andas OCH ha exakt samma beteende störningar som den rena hästen som åtminstone får hygienisk mat, bra luft, friska fötter och ser hur omvärlden ser ut hela året runt... Det är som att jämföra pest och lunginflammation. Ingen av dem är roliga men den ena är värre helt enkelt.

Jag nja båda sjukdommar kan döda dig;), dessutom i verkliga livet om hästen i det "fina stallet" skulle ha fina hovar och ben trots att den stod inne 24 h dygn hela vintern så betydde det nog att den hade någon som brydde sig som skötte hovarna mm och såg till att den rörde sig för att förhindra problem med bla cirkulationen och ngn måste ju mocka boxen med. Dessutom så är inte min bild av "gamla ladugårdar" att det nödvändigtvis måste vara dålig luft där om antalet djur är anpassade till luftutrymmet. Ladugårdar med självdrag har jag tyckt fungerar väldigt bra om man "gör på rätt sätt". Det är så mycket problem som kommer för hästen som står still så det har ingen större betydelse var den står. Bara för att stallet är fint innebär det inte att boxen blir mockad eller tvärtom i ett litet mörkt stall.

För mig verkar den största skillnaden vara huruvida det finns en människa som bryr sig, och bryr man sig tillräckligt för att mocka så sköter man nog resten också får man hoppas:)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag undrar hur mkt förtroende för kunskap o saklighet i ärendet man kan ha för den som påstår att inspektör från djurskyddsmyndigheten försöker få till djurförbud!
PL

Jag har inte påstått att inspektören från djurskyddsmyndigheten försöker få till djurförbud. Om du läst hela länken ser du att det är två reportage, varav det sista är skrivet av mig. Vart i min text påstår jag att djurskyddsmyndigheten försöker få till djurförbud? Jag ifrågasätter däremot starkt om det är rätt att utfärda djurförbud på grund av gamla anmärkningar när nya besök visar att djurhållningen fungerar enligt Länsrättens och djurskyddsinspektörens krav! Du är välkommen att själv ta del av den dokumentation som finns och skapa dig en uppfattning själv baserat på fakta.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

KL

Jag har ingen insyn i de sakfrågor som ställs fram i denna tråden, men min huvudsakliga åsikt är att djurens väl å ve måste gå före allt... Är det så att Stig-Anders brister i sin djurhållning kan jag inte se nån annan väg än omplacering, däremot kan jag inte förstå varför han inte skulle få träffa och se sina flickor vid lämpligt tillfälle... Det är ett vedertaget bevis att ju äldre man blir desto svårare blir det att orka med sånt man gjorde förr och jag tror inte att vår vän Hästmannen är undantaget.... Människan är utrustad med en viss mått hemmablindhet och självbedrägeri, visst blir det ett tufft abrupt slut för Stig-Anders men det kan ju faktiskt vara så att han själv inte inser sin egen begränsning och brister i sitt djurhållande....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Skall vi vara petiga så skrev jag inget om vem av er som påstod det utan ifrågasatte seriositeten hos den som påstod att en sen länge nerlagd myndighet som aldrig hade den typen av tillsyn skulle verka för ett djurförbud!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Några av de svåra djurskyddsfall jag har sett har varit med djurägare som brytt sig men inte fått till det.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Under förutsättning att båda hästarna är friska och välmående så har det nog snarare att göra med ägaren. Det klemas och nojas mycket mer med en elitpresterande tävlingshäst och orsaken stavas nog i de flesta fall
P E N G A R ...

Jag har haft elitpresterande hästar i min bekantskapskrets och har det fortfarande och jag har själv en insutten dam med föl som är värd en spottstyvel jämfört med deras hästar.

Jag klemar som fasen med min ska jag erkänna :angel: dom andra ägarna är inte alls lika hispiga, nojjiga och petiga som jag är. Jag har en prinsessa på ärten häst....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag nja båda sjukdommar kan döda dig;)

Det var därför jag gjorde den jämförelsen. Inget av liven är särskilt bra men den ena är att föredra framför den andra.

dessutom i verkliga livet om hästen i det "fina stallet" skulle ha fina hovar och ben trots att den stod inne 24 h dygn hela vintern så betydde det nog att den hade någon som brydde sig som skötte hovarna mm och såg till att den rörde sig för att förhindra problem med bla cirkulationen och ngn måste ju mocka boxen med. Dessutom så är inte min bild av "gamla ladugårdar" att det nödvändigtvis måste vara dålig luft där om antalet djur är anpassade till luftutrymmet. Ladugårdar med självdrag har jag tyckt fungerar väldigt bra om man "gör på rätt sätt". Det är så mycket problem som kommer för hästen som står still så det har ingen större betydelse var den står. Bara för att stallet är fint innebär det inte att boxen blir mockad eller tvärtom i ett litet mörkt stall.

Nu pratade vi specifikt om hur Anders skall ha haft sina hästar enligt rapporteringar. Dåligt skötta hovar, dålig foderhygien, dålig belysning, innevistelse hela dagarna osv. och det jämfördes med hur tävlingsryttare kan ha sina hästar ibland (inne större delen av dygnet och i små hagar). Därför gjorde jag den jämförelsen. Att hästen står inne större delen av dygnet är beklagligt och fel enligt mig men djurskyddslagen säger inte nej mot detta och djuren SKA få bra vård i alla andra sammanhang (skötta hovar, bra foder, bra belysning osv). Så att ha hästen så som Anders enligt källor skulle ha haft är vanvård på flera plan, inte bara innevistelse eller små hagar. Då finns det faktiskt grader i helvetet. Egentligen.

För mig verkar den största skillnaden vara huruvida det finns en människa som bryr sig, och bryr man sig tillräckligt för att mocka så sköter man nog resten också får man hoppas:)

Som PL säger handlar det mest om att folk bryr sig men antingen inte förstår att djuren måste skötas på visst sätt eller att de helt enkelt inte har råd men viljan finns där. Det är inte ofta djur som blir vanvårdade har elaka ägare, bara oförstående eller har en svår ekonomisk situation. I hästmannens fall verkar det vara lite både ock, delvis att han inte verkar ha råd att fixa om stallet, delvis att han har nog gjort så i alla år och ser inget fel med det.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Några av de svåra djurskyddsfall jag har sett har varit med djurägare som brytt sig men inte fått till det.
PL

Var har jag skrivit att de som anmäls av vanvård inte bryr sig?????

Som jag skrev jag har inte tagit ställning, försöker bara se samma sak från olika sidor:grin:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

För mig verkar den största skillnaden vara huruvida det finns en människa som bryr sig, och bryr man sig tillräckligt för att mocka så sköter man nog resten också får man hoppas
Du menade säkert bra men ditt tänk stämmer inte med verkligheten.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Att slå ned på tävlingsryttares behandling av häst är inte lagligt än för djuskyddet. Det kommer men det tar ett tag. Att man då, innan dess, kan slå ned på sådana hära fall, som Anders fall (om nu allting är sant), ser jag som en bonus. Då åtminstone kan man hjälpa vissa djur, även om man inte kan hjälpa alla.
Förvisso bra, men varför skulle just tävlingsryttare stå över lagen? Tänker på dom som i stort sett aldrig släpper ut sina hästar.

1. Syn försämras för djur som utsätts för dålig belysning under längre tid. Kan ge ögonproblem- det uppskattar nog inget djur.
Vad är dålig belysning i detta hänseende och vad är längre tid? Är verkligen dagsljus inomhus genom fönster så mycket sämre än fullt elljus? På vad sätt försämras synen?

2.Box och spilta spelar stor roll, mer vs. mindre rörelsefrihet. Möjligheten att röra på sig och söka sig till alla delar av boxen, vända sig om och titta runt sig, få välja vart man vill lägga sina bajs och kisshögar samt lyxen att välja om man vill ligga/stå i dem sen. Det är en stor skillnad ändå och ligger till grund för varför man inte får längre bygga nya spiltor. Förutsättningen var ju att hästen stod inne större delen av dygnet, det var detta jag svarade på i ditt inlägg och detta är ju kopplat till vad Anders hästar har fått stå ut med enligt djurskyddet.
Enligt djurskyddet(?) så stod dom visst inne 24/7 hela vintern. Det är totalt fel för min del, oavsett spilta eller box. Vet inte vad som gällde i hans fall!
Går hästar däremot ute så blir saken en helt annan, vilket var vad jag skrev om.
Diskussionen spilta/box finns till övermått i andra trådar, så jag avstår den. Men enligt min uppfattning spelar det ingen som helst roll vilketdera hästen står i, så länge den enbart gör det korta delar av dygnet.


3. Jag hade ingen kopplig mellan ljus och ventilation, läs om läs rätt. Jag sa att det finns risk för att en gammal, liten stallbyggnad som hans kan ha dålig ventilation.
Det verkade helt klart så för mig, som att du tycker att ett ljust stall också har bra ventilation och vv. Ska vi se till risker för det ena och andra, blir diskussionen omöjlig. För din information har vi, vad du antagligen skulle kalla en "gammal, liten stallbyggnad", och vi fick av kommunens inspektör beröm för den fina luften därinne. På den tiden vi inte hade utedrift, ska tilläggas. :)

Nya djurskyddslagen innefattar att hästar ska kunna röra sig i någon form av rasthage i alla gångarter. Som jag förstått det
Om du läser hela lagen, ska du finna att undantagen och alla om och men gör den helt verkningslös i den delen. Den verkar mest ett beställningsjobb för att få tyst på djurvänner och sådana som jag, medan den inte har någon som helst inverkan för dom som den borde påverka. Lagen är f ö inte ny, kom för 3-4 år sedan, den har bara blivit klargjord.

Men det går i små steg, det tar låg tid att reformera det gamla sättet att tänka helt enkelt. Det, åter igen, innebär inte att det är OK men någonstans måste man börja.
Men att sitta och säga att dessa två olika sätt att leva är lika illa är ganska blint. Nej, hästen har det inte bra men det kan vara otroligt mycket värre om det vill sig..
Du betecknar det som gradskillnader i helvetet. Jag missförstår kanske, men varför i all sin dar ska vi utgå från en nivå i helvetet, när vi sätter minimikrav på hästhållning? Det minsta man kan begära är väl ändå ett rimligt hästliv för alla hästar?
Ska vi peta i helvetets grader, så varför klaga på S-A:s hästhållning? Den ligger trots allt många grader över den sämsta "uppmätta" nivån. Dom hästarna skulle varit lyckliga att få stå i S-A:s stall en vinter!

Ska vi verkligen inte ha högre ambitioner visavi hästhantering än att dom ska ha det en grad bättre i helvetets skala? :eek:

LIA
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

KL

Jag har precis avslutat ett samtal med länsstyrelsen i det län Hästmannen tillhör. Jag kommer att få hem alla handlingar+bilder i detta ärende förhoppningsvis under veckan, då hon skulle ta tag i detta imorgon.
Fick bland annat veta att Hästmannen varit under utredning för hur han sköter sina djur sedan 80-talet. Vad jag vidare fick veta lutade inte åt det positiva, men mer än så kan jag tyvärr inte avgöra förrän jag får hem alla papper.

Det allra lustigaste, tycker jag, är att jag är den första som begärt ut papper. Några få har fått en slurapport mailad, men ingen vidare grund. ÄNDÅ är det såååå många som vet så himla mycket, och kan ha så mycket åsikter om ett fall som enbart hört rykten om (med undantag för som som varit där).
Det är skamligt att man kan tracka ner en människa så baserat på rykten :mad:

Nu verkar det som att hans djurs förhållande inte är bra, men jag anser det fortfarande skamligt att dra så grova slutsatser utan fakta. Buke-folket som alltid brukar skrika efter källa :grin:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Förvisso bra, men varför skulle just tävlingsryttare stå över lagen? Tänker på dom som i stort sett aldrig släpper ut sina hästar.

Gör de något som faktiskt är olagligt så ska de straffas. Men har de rätt, enligt lag, att hålla sina hästar som de gör så är verkligheten en sådan. Du kan ju inte straffa folk för att de gör något lagligt heller :confused:
Sedan att det inte borde vara lagligt är ju en annan sak, finns det kryphål i lagen om utevistelse för häst måste man bearbeta och ta bort dem. Men det tar tid, vi lever i en demokrati och lagen ändras inte på en dag bara. Hur skulle samhället se ut om det fungerade så egentligen..

Vad är dålig belysning i detta hänseende och vad är längre tid? Är verkligen dagsljus inomhus genom fönster så mycket sämre än fullt elljus? På vad sätt försämras synen?

Vad jag har sett enligt dokumentären så fanns det ganska dålig belysning överlag. Har djurskyddet dessutom slagit ned på det (om det folk har sagt är sant) så är det inte ok. Dåligt ljus är en kass arbetsmiljö för både häst och människa som anstränger sina ögon i onödan och kan skapa problem med torra och irriterade ögon och om det handlar om en längre tid så kan synen försämras.

Enligt djurskyddet(?) så stod dom visst inne 24/7 hela vintern. Det är totalt fel för min del, oavsett spilta eller box. Vet inte vad som gällde i hans fall!
Går hästar däremot ute så blir saken en helt annan, vilket var vad jag skrev om.

Hans gjorde ju tydligen inte det, de står inne hela vintern i spiltor förutom när de arbetas.

Det verkade helt klart så för mig, som att du tycker att ett ljust stall också har bra ventilation och vv.

Inte alls?? Nu tolkar du hejvilt som du vill. Sluta med det. Jag har inte sagt något sådant och du drar felaktiga paraleller. Dessutom fortsätter du enträget att påstå detta trots att jag nu sagt att det är inte något jag tyckt eller tänkt. Varför kan du inte nöja dig med att du bara läste/förstod fel? :)

Ska vi se till risker för det ena och andra, blir diskussionen omöjlig. För din information har vi, vad du antagligen skulle kalla en "gammal, liten stallbyggnad", och vi fick av kommunens inspektör beröm för den fina luften därinne.

Av de stallbyggnader av typen som Anders hade i filmen så har min erfarenhet av ett 30-tal sådana byggnader varit att de haft dålig luft. Därför sa jag att risken föreligger. I vilket fall som helst så blir det dålig luft där inne om fodret han ger är av dålig hygienisk kvalitet. Hästar är extremt känsliga mot allergena mögelsporer och dessa sprids och hänger kvar i luften.



Om du läser hela lagen, ska du finna att undantagen och alla om och men gör den helt verkningslös i den delen. Den verkar mest ett beställningsjobb för att få tyst på djurvänner och sådana som jag, medan den inte har någon som helst inverkan för dom som den borde påverka. Lagen är f ö inte ny, kom för 3-4 år sedan, den har bara blivit klargjord.

Du förnekar alltså att den gjort något gott alls? Inte ens för en enda häst?

Du betecknar det som gradskillnader i helvetet. Jag missförstår kanske, men varför i all sin dar ska vi utgå från en nivå i helvetet, när vi sätter minimikrav på hästhållning? Det minsta man kan begära är väl ändå ett rimligt hästliv för alla hästar?
Ska vi peta i helvetets grader, så varför klaga på S-A:s hästhållning? Den ligger trots allt många grader över den sämsta "uppmätta" nivån. Dom hästarna skulle varit lyckliga att få stå i S-A:s stall en vinter!

Ska vi verkligen inte ha högre ambitioner visavi hästhantering än att dom ska ha det en grad bättre i helvetets skala? :eek:

Men vilket samhälle lever du i??

Hur hade du tänkt att reformationen i hästhanteringen skulle gå igenom om inte med små steg över en längre tid? Om man inte går igenom alla dessa grader av helvetet innan alla hästar har det bra.
Ska staten bara beslagta och tvinga varenda människa som inte kan hantera en häst efter deras naturliga behov att på en gång sälja sin häst? Eller ska vi ta det sakta, ge folk möjligheten att ändra sig och sakta men säkert ta bort dessa gradskillnader och tillslut ge hästen ett bra liv?
Jag vet inte vilket land du lever i men här har vi ingen diktatur och jag är glad så länge djuren får det bättre och bättre, även om det går sakta så är det en FÖRBÄTTRING.
Jag lever inte i någon drömvärld där allting kan förändras på stört utan inser att det finns ekonomiska och fysiska begränsningar för att ALLA hästar i sverige ska få det kanongott över en natt eller ens ett år. Det tar tid att förändra helt enkelt. Och all förändring välkomnas, oavsett hur litet det är!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du menade säkert bra men ditt tänk stämmer inte med verkligheten.
PL

Tja nu gällde ju mitt svar just det exemplet och jag har påpekat tidigare att jag inte tycker om människor som bara ser till hur fint och flashigt allt är på "utsidan". Jag har sett mer än en olycklig häst i "fina" stall och hästar som älskas igäl. :crazy:

Jag har respekt för att du påstår dig vara vet och arbetat i si och så många år och vi bor i helt olika delar av landet. Jag tycker det är tråkigt att du ständigt plockar meningar ur sitt sammanhang för att "bevisa" (för mig eller omgivningen vet jag inte) men hur okunnig och hur långt ifrån verkligheten jag är. Jag tror inte du skulle ha den uppfattningen om du kände mig. Jag vrider ibland medvetet till meningar därför att jag anser att allt har minst två sidor och ska man sätta sig till doms över det så måste man betrakta och försöka förstå de olika sidorna. Precis som jag försökte få fram i tråden om hästhantering förr och nu att inget är bara svart eller vitt det finns visst bra saker med gamla hästgubbar men det finns också en hel del dåligt som jag aldrig skulle ta till mig. Då ansåg du att jag försökte försköna dåtiden:mad:

En del i ett djurs hantering kan anses som misshandel av en person och ett nödvändigt redskap ur säkerhetssynpunkt för en annan tex vilket jag lärt mig genom ett antal diskussioner med veganer och grönungdom.

Jag är inte helt rudis som har vuxit upp och arbetat både inom lantbruket och hästvärlden, min bild har jag fått av det jag ser och upplever och som jag fått berättat från andra yrkesverksamma inom "min" branch i det område jag lever och verkar varje dag. Jag tror att det största felet i "vår" kommunikation är att vi läser meningarna annorlunda och att du väljer att inte se helheten i det jag skriver, du ser bara orden.

LFP
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men jag uppfattar, utgående från filmen o övrig information, "hästmannen" som ett exempel på någon som bryr sig men som ändå inte fixar en acceptabel djurhållning. Sen kan man fråga sig hur mycket som beror på fysisk oförmåga, okunskap, allmän envishet, ekonomi eller annat.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men vad jag reagerat på är de som på lika lösa grunder kritiserar länsstyrelsens hantering. I normalfalet anser jag att man kan lita på att LS inte far med lögner i djurskyddsärenden.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men vad jag reagerat på är de som på lika lösa grunder kritiserar länsstyrelsens hantering. I normalfalet anser jag att man kan lita på att LS inte far med lögner i djurskyddsärenden.
PL

Okej vad trevligt.
Ja i normalfallet kan man säkert detta.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men jag uppfattar, utgående från filmen o övrig information, "hästmannen" som ett exempel på någon som bryr sig men som ändå inte fixar en acceptabel djurhållning. Sen kan man fråga sig hur mycket som beror på fysisk oförmåga, okunskap, allmän envishet, ekonomi eller annat.
PL

Där är vi helt överrens, förutom att jag också vet att han haft jätte mycket hjälp för att sköta hästarna, inte bara nu utan även tidigare bla av en person jag känner så han är inte ensam även om man rent krasst kan tycka att han inte borde förlita sig på andra. Själv skulle nog inte mina vänner ha tid att sköta allt bara för att jag inte orkade och det torde vara upp till mig själv att förstå när det är dags att trappa ner. Jag skulle nog önska att ngn av hans vänner som har möjlighet kanske kunde köpa hästarna, då kunde han hälsa på dem på vintern och kanske ha dem hemma på sommaren på "bete" samtidigt som någon annan tog huvudansvaret för dem.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men mår de dåligt för att de aldrig får bygga upp en resistans eller för att de är en vek ras överlag?

Om korna varit ute regelbundet, fårr tjockare päls på vintern och redan från början av våren fått chans att bli stuckna av mygg (i en resonabel mängd) så de blivit imuna mot giftet, hade de fortfarande varit lika känsliga?


(ursäka alla felstavningar, supertrött)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men mår de dåligt för att de aldrig får bygga upp en resistans eller för att de är en vek ras överlag?

Om korna varit ute regelbundet, fårr tjockare päls på vintern och redan från början av våren fått chans att bli stuckna av mygg (i en resonabel mängd) så de blivit imuna mot giftet, hade de fortfarande varit lika känsliga?


(ursäka alla felstavningar, supertrött)

Till viss del handlar det om hur de växer upp och delvis avel, olika raser är olika känsliga skulle jag vilja påstå, det har även forskning visat på.

Vad gäller knott så finns det olika arter, det finns faktiskt fall där massiva angrepp av Svidknott dödat kor, inte för att de blir stressade utan för att giftet är just giftigt i stora doser. Jag har själv haft en allergisk reaktion pga knott och det kan man inte härda sig ifrån. Detta står även på jordbruksverkets hemsida liksom att man skall skydda djuren mot massiva angrepp tex genom att hålla dem inne. Sen har vi ju bromsar och flugor som bokstavligt äter upp sår som lätt blir infekterade mm. Tycker det är konstigt att man å ena sidan kan tycka att det är ok att låta hästen stå inne för att den lider av värme/dåligt väder/ insektsperioder men det blir ramaskri om en bonde låter korna stå inne någon/några dagar av samma skäl. Sen är det klart att de ska få vara ute efter rimlighetens gränser men många ser värden antingen svart eller vit, jag tycker det finns många gråzoner som man inte tar hänsyn till.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

mina hästar stod inne MER än tre gånger i vintras, måste jag lämna i från mig dom nu?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 114
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
876
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
508
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp