Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag har inte all info, men när jag såg filmen om SA så tyckte jag direkt att djurhållningen verkade bristande.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Japp ;)

Det är enbart mjölk kor som får hållas på stall ;)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Varför är det inte samma sak? Skillnad på fina folket och skäggiga gubben, kanhända? För mig spelar det ingen roll vem det är som har dålig hästhållning. Ska den ene ha djurförbud för att hans hästar inte får komma ut, då ska alla ha det.

Den stora bristen i Hästmannens hästhållning och huvudorsak till djurförbudet är, såvitt jag förstår, att dom inte fick komma ut sistlidna vinter. Elithästar plus sådana som av sina ägare betraktas som elithästar får i många fall inte ens vara ute sommartid. Vilket antagligen inte är en nyhet för någon. Dom är ju för värdefulla, gudbevars.

Menar du att instängning är OK om hästen har en "stor ljus box"? Tror du det innebär en positiv skillnad för hästen, jämfört med att vara ute i en stor hage? Det gör inte jag. Det är synd om dom hästarna, precis som du skriver, men var är yrkandet på djurförbud??

LIA

Snälla, läs mitt inlägg igen så ser du att jag inte tycker det är okej med nån form av instängning. Däremot är jag övertygad om att en häst mår bättre om den bor i en stor, ljus box med spån, torv eller halm på golvet och får regelbunden bra mat än om den står i en trång, mörk spilta utan strö och med möglig mat.

Sen är jag faktiskt rätt säker på att hästvärlden skulle tycka att det är rätt att ge exempelvis Malin Baryard hästförbud om hennes hästar levde som hästmannens gjorde. Jag hade i alla fall tyckt det.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men vad jag reagerat på är de som på lika lösa grunder kritiserar länsstyrelsens hantering. I normalfalet anser jag att man kan lita på att LS inte far med lögner i djurskyddsärenden.
PL

Det var precis vad jag också reagerade på. Det känns väldigt underligt för mig hur alla kan vara så kritiska mot det som citerats ur artiklar, men tror på någon annan artikels version. Har svårt att tro att Länsstyrelsen hittat på.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kl

Det var väl för väl det....undermåligt foder, illa anpassad utrustning, ingen utevistelse...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Fått hem handlingarna nu. 62 sidor!!! Inklusive bilder. Har inte hunnit bläddra så mycket för jag ska snart iväg och träna med hunden, men har hunnit ögna igenom och det har pratats om djurförbud redan 08!! Så nog har han fått chanser på sig :grin: Har fullt med plugg ikväll, men kommer ändå med största sannolikhet gå igenom papprena. Återkommer.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Blir väldigt spännande att höra vad du kommer fram till! Du får hemskt gärna citera ur texten åt oss andra om du orkar och vill.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

I mars 2007 fick tv-tittarna för första gången stifta bekantskap med Stig-Anders Svensson, 65 som senare blev ”Hästmannen” med hela Svenska folket. ”Hästmannen”, av Peter Gärdehag blev en enorm succé. En och en halv miljon tittare följde, på SVT Stig-Anders liv på familjegården Råskog där han bedriver jordbruk med gammaldags metoder och med enbart sina tre ardennerhästar till hjälp.

En och en halv miljon tittare innebar att ”Hästmannen” gick upp som SVT:s näst mest populära dokumentär genom tiderna. Succé får sällan enbart positiva effekter, denna gång blev inget undantag. Anmälningarna strömmade in mot ”Hästmannen”, främst gällde anmälningarna djurskydd men även saker som avsaknad av reflexer och lampor på hans vagn. Stig-Anders uppskattar själv anmälningarna till ca 200 stycken. Fram till nyligen har anmälningarna enbart lett till påpekningar om att vissa punkter måste förbättras men nu har Länsrätten beslutat att ”Hästmannen” ska bli av med sina hästar. Från och med den 15 oktober ska de vara borta. Grunden till beslutet vilar på ett besök som skedde i april förra året, där man hittade vissa brister. Länsrätten har senare gjort fler besök, det senaste skedde i juni i år och enligt den inspektionen fanns inget att anmärka på. Trots detta har alltså Länsrätten beslutat att Stig-Anders skall fråntas sina hästar.


I Sverige har vi något som heter ”man är oskyldig tills motsatsen bevisas”. Vi anser även att människor är kapabla till förändring. Om en person utför ett grovt brott och hamnar i fängelse ska denne inte vara dömd för evigt utan när denne avtjänat sitt straff är det avklarat och personen i fråga är fri att leva sitt liv. Detta kan inte anses gälla i Stig-Anders fall, han har vid flera tillfällen fått påpekanden om förbättring. Han har varit motsträvig till många av de nya idéerna men efter inspektionen i april 2009 förstod han vikten av förändring. Den inspektion som skett efter detta datum har varit fläckfri. Trots detta väljer man på Länsrätten att luta sig mot gamla anmärkningar och blunda för det nya protokollet. Länsrätten menar också att de ”tror” att Stig-Anders inte är kapabel att sköta hästarna vintertid, trots att han har flera personer som hjälper honom. Detta betyder i klartext att Stig-Anders är dömd på förhand, det spelar ingen roll om han så förbättrar 1000 saker, det har funnits en anmärkning och då är det den som gäller. Det betyder även att Länsrättens ”tro” är mer värd än rena fakta.



Fakta är att Stig-Anders gjort förbättringar, så ringa pass att han nu uppfyller Länsrättens alla krav på djurhållning av häst. Detta räcker dock inte, Länsrätten ”tror” ändå att han inte är kapabel att klara av det. Personligen tycker jag att detta rimmar dåligt med Svenska lagar och värderingar. I Sverige är det inget brott att vara annorlunda, i alla fall inte ännu… Men kanske är det dit vi nu är på väg?


Stig-Anders är ett original, en modig ikon som vågar vara annorlunda och en levande turistattraktion. Trots samhällets industriella krav lever han kvar i historien. Mängder av människor beundrar honom och han får dagligen post och besökare. Detta är något att ta till vara på och värna om. Låt honom ha kvar sina hästar, hjälp honom att fortsätta driva sin gård på sitt gammalmodiga sätt, exempelvis genom ett ekonomiskt bidrag från Eksjö kommun.



Hästarna är allt han har, tar man ifrån honom det tar man ifrån honom livet. Är Länsrätten så snabb på att döma en människa till detta, speciellt av så luddiga skäl? Borde man inte se över fallet några gånger till innan man tar så drastiska beslut, beslut som är svåra att ändra i efterhand? Jag skulle inte kunna stå för ett sådant beslut om jag inte noga övervägt det och var helt övertygad om att ingen annan utväg fanns, kan ni?

GE HONOM EN CHANS!

Och ni som är så snabba att dömma genom att se på film eller kort. Ta bilen/bussen/tåget och besök honom.
Och där efter drar ni er slutsatts. Jag blir så trött på dom som dömmer innan dom ens sett saken med egna ögon. Gården är öppen bara att åka dit, jag har själv gjort det! Det hela handlar enbart om ett gammal gnoll från förr. Och att det blivit så stort beror på att Stig Anders blev känd. Det är för j*vlingt att den som blir avundsjuk och grinig på någon annan ska ta störst plats. Man tar allt han har, ska dom inte börja rycka i hans stackars kläder också. Så han blir helt satt på gatan. Är det så vi vill ha det här i sverige, trampa på dom svaga, dom som inte lever efter samhället. Det är väl meningen att vi ska värna och hjälpa dom, det är ju dom som gör sverige.

Detta är större än några sletnas selar som sitter dåligt.
Om allt ska ha gått rätt till så skulle han redan fått sin andel och han skulle ha råd med att så köpa 100 nya selar. Men.. nej... istället bråkar man om att han inte gör som övriga sverige med sina hästar. Att hovarna inte är snygga eller att dom inte får vara ute vintertid. Det finns så mycket annat att gotta sig i. Meningen för de stackars mjölkorna vart tog den vägen? eller är det skillnad på djur och djur, kanske skillnad på människa och människa det kanske till och med är skillnad på dig och mig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag får en känsla av att det är en kopierad text? Varifrån kommer den, vem är författaren?

Edit: Är det dina åsikter så ber jag om ursäkt för hastiga slutsatser från min sida...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Första delen är från Janette , andra delen är skriven av mig!

Edit: Man får inte länka här på bukefalos va?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det är så mycket fel och skitsnack i den där texten så du skulle skämmas om du visste..

//RubinNovak, som snarast ska återkomma med sanningen.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det är så mycket fel och skitsnack i den där texten så du skulle skämmas om du visste..

//RubinNovak, som snarast ska återkomma med sanningen.

Kanske bör tillägga att en del som skrivs bekräftas i papprena, så jag menar inte allt, men mycket är löst prat. Kom på efteråt att mitt inlägg lät onödigt otrevligt och hoppas inte någon tar åt sig.

Har än så länge sorterat efter datum och gemat ihop dom papper som hör ihop, så jag jobbar på det!

amkm, jag planerar att bifoga bilder också, men vill först vara säker på att det är ok. Borde ju vara det med tanke på att det är offentliga handlingar.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Oj, vart ska jag börja? Jag kommer skriva en kort sammanfattning här, en mer utförlig kommer när sambon kommit hem.

Länsstyrelsen har gett SA många chanser. Det finns det inga tvivel om. Dom har varit tillmötesgående, likaså har SA.

Anledningen att de bristande punkter blivit "åtgärdade" är för att kontrollinspektionen skett sommartid. Då har hästarna haft god tillgång till grovfoder, inte haft hudåkommor/varit på bättringsväg (ffa en häst har haft återkommande problem i flera år), bra utevistelse och punkten brist på strö har också fått bli "godkänd".
SA har varit i kontakt med veterinär och hovslagare, verkar dock som att det enbart (eller allra oftast) skett efter att LS satt det som krav.

SA har försökt att vidta åtgärder, men har själv erkänt att han inte orkar ta hand om sina hästar vintertid. År 2008 fick han en varning om att han kanske inte skulle få behålla sina hästar till vintern. LS gav honom fler chanser mot en lista på folk som kunde hjälpa honom. Det har dock inte funkat bra trots hängiven hjälp.

Återkommande anmärkningar är:

*Fodret utdelas fel (för många timmar i sträck då hästarna inte får tugga, dock noteras att hästarna är i fint hull)
*Inget/för lite strö. Alldeles för smutsigt i spiltor. Bildbevis kommer.
*Bristande hovvård.
*Skaderisker, såsom trasiga krubbor, vassa kanter och lättåtkomliga kablar vid uppbindningsplats etc

I augusti 2008 försökte dom betona vikten av utevistelse för häst, då tog LS även upp att lagen ännu inte trätt igenom, men det är för hästarnas bästa.
SA´s veterinär åker ofta förbi i andra ärenden och har under åren sällan eller aldrig sett hästarna ute vintertid.
En av hästarna står inne väldigt mycket på grund av att hon är för svårhanterad. SA har själv insett att hon behöver ut oftare. Dock inga åtgärder från SA.

Det stämmer att SA fick "blanka papper" vid en besiktning i Juni, vilket först förbryllade mig då han lite senare fick djurförbud. Sen vid närmre eftertanke insåg jag att efter att ha fått så många chanser så kan jag ändå förstå.
Jag anser inte SA vara en man som inte vill väl. Till och med LS har påpekat att man märker stor kärlek mellan honom och hans hästar. Men trots detta åtgärdas inte de aktuella "vinterproblemen".
Jag tror att det hela bottnar sig i att SA är uppväxt med hästhållning på sitt sätt, och kanske inte hängt med i utvecklingen. Mycket har hänt sedan hans tid. Det hela är en tråkig situation, men jag har mer förståelse för LS beslut nu.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jasså vart kommer skit snacket in, han fick ju blanka papper, det skrev du själv, ändå ger man honom djurförbud på gamla punkter.

Hur går det ihop sig? Man kan ju inte döma någon för att man tror att han inte kommer att klara det..
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Man kan ju inte döma någon för att man tror att han inte kommer att klara det..

Man kan döma någon för att man vet att han inte klarar det. Det har bevisats flera vintrar i rad nu, på hästarnas bekostnad. Förstår inte varifrån ditt "tror" kommer ifrån?

Här nedan ska jag citera det ur texten som inte stämmer överens med LS handlingar i fallet:

Grunden till beslutet vilar på ett besök som skedde i april förra året, där man hittade vissa brister.

Grunden till beslutet vilar på flera års utredning där bristerna vintertid aldrig åtgärdats fullt ut.


Länsrätten menar också att de ”tror” att Stig-Anders inte är kapabel att sköta hästarna vintertid, trots att han har flera personer som hjälper honom. Detta betyder i klartext att Stig-Anders är dömd på förhand, det spelar ingen roll om han så förbättrar 1000 saker, det har funnits en anmärkning och då är det den som gäller. Det betyder även att Länsrättens ”tro” är mer värd än rena fakta.

SA har fått många chanser att förbättra. Han har själv medgett att han just inte är kapabel att sköta sina hästar själv vintertid. Värt att notera är också att hästarna inte haft det enligt svensk lag trots hjälp.


Fakta är att Stig-Anders gjort förbättringar, så ringa pass att han nu uppfyller Länsrättens alla krav på djurhållning av häst.

Att kalla det fakta är skrämmande. Han har inte gjort så drastiska förändringar att han skulle uppfylla deras krav, det enda som hänt är att det blev sommar och enklare för honom att ge hästarna vad dom behöver. Han uppfyllde dock inte alla "vinterkrav".

Hästarna är allt han har, tar man ifrån honom det tar man ifrån honom livet. Är Länsrätten så snabb på att döma en människa till detta, speciellt av så luddiga skäl? Borde man inte se över fallet några gånger till innan man tar så drastiska beslut, beslut som är svåra att ändra i efterhand? Jag skulle inte kunna stå för ett sådant beslut om jag inte noga övervägt det och var helt övertygad om att ingen annan utväg fanns, kan ni?

Är det värt att 3 hästar fortsätter misskötas för att han ska vara glad menar du?

LS är inte ett dugg snabba, dels har han varit under utredning sedan 80-talet och dels så har det talats om djurförbud sedan april 2008. SA har fått betydligt fler chanser och längre tid än någon annan under utredning av detta slag.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Är Länsrätten så snabb på att döma en människa till detta, speciellt av så luddiga skäl? Borde man inte se över fallet några gånger till innan man tar så drastiska beslut, beslut som är svåra att ändra i efterhand? Jag skulle inte kunna stå för ett sådant beslut om jag inte noga övervägt det och var helt övertygad om att ingen annan utväg fanns, kan ni?

GE HONOM EN CHANS!

Så flera års återkommande kontroller med brister och sammanlagt 4 förelägganden anser inte du är att ge chanser? Det är väldigt få personer med djurförbud som skulle komma och påstå att de inte tycker om djur, att de inte älskade de djur de hade och det har varit viktiga delar i mångas liv. Problemet är att de inte klarar av att ha djur.

Sommartid är en tid där tillståndet förbättras för många djur just för att de ofta släpps ut mer, får tillgång till bete och frisk luft. Ett djurförbud kan ta ett tag att arbeta fram, det började knappast efter den där senaste kontrollen i juni.

Och att det blivit så stort beror på att Stig Anders blev känd.
Kan inte annat än hålla med. Det finns massor av original där ute som sköter om sina djur på mer eller mindre tillfredsställande sätt och som tyvärr förlorar sina djur de också.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Varför ska han ha hästar? Han kan ju inte ta hand om dom! Han tar ju inte hand om sig själv ens. Låg han inte inne på hem länge i dokumentärer?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

*kl*

Jag tycker det är oerhört tråkigt för hästmannen att han blivit av med sina djur, men jag har full förståelse för att han blivit det.

Det som gör mig upprörd är att hans kunskap inte tas om hand om. Exakt hur har jag inget konkret förslag på, men något i stil med vad som gjorts för den beridna högvakten, där en stiftelse bildades.
Nu menar jag inte bara Hästmannen själv, utan alla de som fortfarande finns som har kunskap om hur lantbruket och djurhållningen sköttes förr. Den kunskapen är på väg att försvinna.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

*kl*

Jag tycker det är oerhört tråkigt för hästmannen att han blivit av med sina djur, men jag har full förståelse för att han blivit det.

Det som gör mig upprörd är att hans kunskap inte tas om hand om. Exakt hur har jag inget konkret förslag på, men något i stil med vad som gjorts för den beridna högvakten, där en stiftelse bildades.
Nu menar jag inte bara Hästmannen själv, utan alla de som fortfarande finns som har kunskap om hur lantbruket och djurhållningen sköttes förr. Den kunskapen är på väg att försvinna.

Du får gärna utveckla...vad är det för kunskap du syftar på?

Min far (född 1914) var uppvuxen på ett lantbruk i Västra Götaland. Hans syn på hästar var en jävla massa arbete...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 114
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
876
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
508
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp