Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Vad jag har sett så har han enbart två hästar!?
Och det är ju inte förens nu han fått hjälpen.


Framtiden får väl utvisa hur det går...

Det är svårt att ha en bild från irl, jag har ej sett Ls blad.

Men Ls gick på grannen ang att en av hennes tuppar gick för sig själv, tydligen fick han inte det. Hon sa rent sakt att dom får väl tala med tuppen så han går till hönorna, hon fick anmärkning på det sedan -_-. Så jag har inte så mycket för det där med Ls. Vill dom sätta dit någon så fixar dom det. Det finns brister på djurhållning hos alla, mindre eller större.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Mina äldre släktingar drev också lantbruk för dom var hästen det enda transportmedlet innan bilen och traktorn kom.

Det är ju som sakt lite miljövänligare med häst och vagn
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det allra lustigaste, tycker jag, är att jag är den första som begärt ut papper. Några få har fått en slurapport mailad, men ingen vidare grund. ÄNDÅ är det såååå många som vet så himla mycket, och kan ha så mycket åsikter om ett fall som enbart hört rykten om (med undantag för som som varit där).
Det är skamligt att man kan tracka ner en människa så baserat på rykten :mad:

Nu finns det ju andra säkra källor än de papper du begärt ut, för vad är det som är skamligt eller fel med det jag påstått?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu menar jag inte bara Hästmannen själv, utan alla de som fortfarande finns som har kunskap om hur lantbruket och djurhållningen sköttes förr. Den kunskapen är på väg att försvinna.

Kunskapen är inte på väg att försvinna , den finns väl dokumenterad, däremot försvinner såklart de som håller sitt jordbruk o djur på gamla tiders vis.
Och djurhållningen var som regel inget att hurra för förr.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men Ls gick på grannen ang att en av hennes tuppar gick för sig själv, tydligen fick han inte det. Hon sa rent sakt att dom får väl tala med tuppen så han går till hönorna, hon fick anmärkning på det sedan -_-.

Det tror jag inte på.

Vad fick hon för krav på åtgärd?

Att LS skriver ner något i pappren, en iaktagelse, är inte samma sak som en anmärkning.

Och förresten så var ditt inlägg förut om hästmannen fullt med goja, ditt första inlägg motsäger det du skriver.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och djurhållningen var som regel inget att hurra för förr.

Det tycker jag är fel att påstå, jag har hört precis motsatsen berättas om vi går tillbaka i tid till 20- 40-talet. I synnerhet hästarna sköttes minutiöst.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hästmannen håller sina hästar på ett sätt som inte var ovanligt förr, tycker du det är att sköta minutiöst? Lågt i tak, dålig ventilation därför fuktigt, inne vinterhalvåret ex .
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hästmannen håller sina hästar på ett sätt som inte var ovanligt förr, tycker du det är att sköta minutiöst? Lågt i tak, dålig ventilation därför fuktigt, inne vinterhalvåret ex .

För andra gången, det är fel att påstå att hästhållningen som regel var dålig om vi går tillbaka 70-80 år. De hästar vi (min farfar alltså) hade var utan undantag ute varje dag på vintern. De hästar som inte arbetade gick normalt i rasthage, även vid riktigt dåligt väder rastades de men då en kortare tid för hand. Arbetshästarna åt förstås en hel del kraftfoder men fodrades med fri tillgång på hö under icke arbetstid och kraftfodret reglerades väldigt noga utefter hur tungt arbete hästen gick i. Allt hö på den tiden hässjades och vad jag förstått så höll höet mycket hög kvalitet. Seldonen som användes tillverkades eller anpassades individuellt till hästen av sadelmakare. Stallet som är från mitten på artonhundratalet har en invändig takhöjd på ca 3.50 med stora ventilationstrummor upp till nock, ursprunglig takhöjd var en halv meter högre innan man gjöt golv på tjugotalet. Alla fönster var öppningsbara och stallet är placerat i söder för maximalt ljus, dessutom vitkalkades väggar och innertak varje år, jag har inte sett något modernt stall som är lika ljust invändigt faktiskt. Arbetshästarna stod förvisso i spiltor men fölston med föl och unghästar stod i boxar med sidan 4.5-5meter, unghästarna två och två. Disciplinen var också annorlunda mot idag, stallet och hästarna inspekterades varje kväll och om någon slarvat med skötseln fick de veta det med besked.

Som sagt hästarna sköttes minutiöst men de hade också ett stort värde, en riktigt fin unghäst (ardenner) kunde kosta uppmot 200 gånger månadslönen för en dräng.

Så att säga att det var en regel att hästarna hölls undermånligt tycker jag är helt fel. Att hålla hästarna som i det aktuella fallet med "hästmannen" tror jag inte någon gjorde häromkring.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du får gärna utveckla...vad är det för kunskap du syftar på?

Min far (född 1914) var uppvuxen på ett lantbruk i Västra Götaland. Hans syn på hästar var en jävla massa arbete...

Ja, många andra lantbrukare hade en annan syn.

Främst syftar jag på bruket, hur de brukade naturen och åkermarken, men även hur de skötte djuren. Självklart finns det nedskrivet, men precis som det finns en del ställen där man kan komma o bo i en vikingsby eller leva som en cowboy, så tycker jag det finns väldigt lite satsning på liknande inrättningar gällande det gamla svenska lantbruket.

Jag har själv haft förmånen att ha en gammal hästkarl i min närhet, han körde bryggarhästar och föder idag upp hbl tillsammans med sin fru. Jag red deras unghästar, men fick även en stor inblick i hur det var förr. Gubben har fortfarande ett par körhästar och brukar ploga o liknande med dessa. Även en mkt liten del av bruket gör han med häst istället för traktor, mest för skoj skull. Jag har fått insupa mkt visdom från denna man.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Mina äldre släktingar drev också lantbruk för dom var hästen det enda transportmedlet innan bilen och traktorn kom.

Det är ju som sakt lite miljövänligare med häst och vagn

Ja det är det, men också väldigt mycket mer ineffektivt, speciellt om man är gammal, nu finns det alternativ

Om han nu har lantbruket för att försörja sig....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Vad jag har sett så har han enbart två hästar!?
Och det är ju inte förens nu han fått hjälpen.


Framtiden får väl utvisa hur det går...

Det är svårt att ha en bild från irl, jag har ej sett Ls blad.

Men Ls gick på grannen ang att en av hennes tuppar gick för sig själv, tydligen fick han inte det. Hon sa rent sakt att dom får väl tala med tuppen så han går till hönorna, hon fick anmärkning på det sedan -_-. Så jag har inte så mycket för det där med Ls. Vill dom sätta dit någon så fixar dom det. Det finns brister på djurhållning hos alla, mindre eller större.

Nej, han har 3 hästar. Linda, Sally och Molly.
Han har fått hjälp i många år, det är tack vare det han inte fick djurförbud redan 2008.

Jag brukar inte heller ha mycket till övers för LS, därav min inställning i början. Men nu när jag sett alla deras pappaer fick jag lov att inse att mina fördomar mot dom spelade ett spratt i detta fallet, och jag tycker nu att dom agerat rätt. Dom är ju där för hästarnas livskvalitet, inte för SA.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu finns det ju andra säkra källor än de papper du begärt ut, för vad är det som är skamligt eller fel med det jag påstått?

Jag har aldrig skrivit någonting om det du påstått, så snälla sluta hitta på saker att bråka om.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ja, jag har ju som sakt inte sett papperen, men det är spännande och se vad det blir av det hela. Det är ju så mycket mer är SA, hästarna och så det är ju även en turistaktration och breven har ju tydligen strömat in en längre tid både till LS och SA.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det vet väl inte du??

Ja hon fick anmärkning, hon gjorde sig av med alla... -_-
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ja, jag har ju som sakt inte sett papperen, men det är spännande och se vad det blir av det hela. Det är ju så mycket mer är SA, hästarna och så det är ju även en turistaktration och breven har ju tydligen strömat in en längre tid både till LS och SA.

Min åsikt är ju att det vore ju himla bra om det på något sätt hade gått att ordna så att han kunde ha kvar sina hästar mot att dom tas om hand på ett bra sätt. Och detta verkar enligt papper ha varit LS åsikt också, för dom har haft överseende med en hel del under åren. Trots att SA´s hästar inte har det helt bra så tycker jag inte att SA har några onda tankar bakom det hela. Att han älskar sina hästar finns det inga som helst tvivel om. Men LS måste följa sina lagar och regler vare sig det är hästmannen eller ej. Och dom har gett mängder med chanser, hjälpt honom med idéer osv. Dom kan ju inte hålla på hur länge som helst.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Dom kan ju inte hålla på hur länge som helst.

Är det inte lite det det handlar om? Hästhållningen har varit långt ifrån perfekt under senare år med ett antal påpekade brister men ändå inte så dålig att det motiverat ett direkt djurförbud. Men när inte bristerna åtgärdas utan det bara fortsätter i samma gamla hjulspår så måste myndigheterna till slut agera kraftfullare och då är det tråkigt nog djurförbud det handlar om.

Så jag tycker nog att han har sig själv att skylla, men samtidigt att det är dåligt att han inte fått hjälp av de som tjänat på honom.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Är det inte lite det det handlar om? Hästhållningen har varit långt ifrån perfekt under senare år med ett antal påpekade brister men ändå inte så dålig att det motiverat ett direkt djurförbud. Men när inte bristerna åtgärdas utan det bara fortsätter i samma gamla hjulspår så måste myndigheterna till slut agera kraftfullare och då är det tråkigt nog djurförbud det handlar om.

Så jag tycker nog att han har sig själv att skylla, men samtidigt att det är dåligt att han inte fått hjälp av de som tjänat på honom.

Ja precis! Hans handläggare förklarade för mig att SA fått fler chanser än någon annan. Först tänkte jag att hon kanske ville tona ner det (ja, jag har svårt att lita på folk ibland) men fick detta bekräftat när papprena damp ner 2 dagar senare. Jag tror att problemet är att SA har växt upp med sin syn på hästhållning, som han antagligen ärvt av föräldrar. Den synen funkade då, men inte nu. Det är med stor sannolikhet svårt för honom att ändra på någonting som alltid funkat innan. För honom är antagligen LS åsikter helt ologiska, men för oss som håller på med modernare hästhållning är det helt logiskt.

KL
Har kommit grejjer ivägen, men utförlig redogörelse beräknas bli klar idag!
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

kl.

Igår samlades ett gäng för att hjälpa honom med att slå och hässja hö, lite i senaste laget kan man tycka. Tydligen har han i princip inget hö alls för vintern och antagligen ingen halm heller eftersom de som stödjer honom går ut med att han behöver 10 ton hö och 2.5 ton halm. Utevistelsen vintertid verkar inte heller vara ordnad. Och han själv har inte medel för att betala varken hö, halm eller något annat.

Han orkar inte med att sköta hästarna och när han inte inser det själv så tycker jag att beslutet om djurförbud verkar helt rimligt och den hjälp han fått hittills har inte på långa vägar räckt till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

kl.

Igår samlades ett gäng för att hjälpa honom med att slå och hässja hö, lite i senaste laget kan man tycka. Tydligen har han i princip inget hö alls för vintern och antagligen ingen halm heller eftersom de som stödjer honom går ut med att han behöver 10 ton hö och 2.5 ton halm. Utevistelsen vintertid verkar inte heller vara ordnad. Och han själv har inte medel för att betala varken hö, halm eller något annat.

Varför i hela friden tar dom hö och ber om mer hö och halm när hans djurförbud träder in 15 oktober? Det är ju arbete i onödan, och enligt mig något han borde tänkt på tidigare om han planerade att ha sina hästar över vintern. Verkar konstigt.. Nog för att dom behöver lite fram tills dom flyttar, men inte 10 ton..

KL

I papprena står det att djurförbudet träder in 15 oktober, men därefter står också "Länsstyrelsen ålägger dig med stöd av paragraf (??, konstig symbol) 29 tredje stycket DL att senaste den 30 september 2010 göra dig av med de hov- och klövbärande djur du då eventuellt äger."

Någon som vet varför han måste göra sig av med dom innan djurförbudet träder in?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 001
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp