Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ok.

Känslomässigt tycker jag synd om honom. Såg ju dokumentären och tyckte att han hade så härlig relation med hästarna.

Men samtidigt så kan jag förstå att det finns brister, framförallt på vintern. Och då kanske det är rätt beslut.

Norrland
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Sorgligt

Han hade ett gammalt sätt som man höll djuren förr.
Tyvärr tror jag att han började bli gammal.

Gillade ändå hans relation med djuren.
Ingen får döma honom, han vänade om sina djur.

Dock är vi i nya tider nu.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kl

Tänk vad som hänt om alla kobönder fick samma krav. Daglig utevistelse etc. Finns mängder med kor som står inna hela vinter och det är ok.
Säkert mår inte hästägarens hästar sämre. Ibland slår lagen åt fel håll.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kl

Tänk vad som hänt om alla kobönder fick samma krav. Daglig utevistelse etc. Finns mängder med kor som står inna hela vinter och det är ok.
Säkert mår inte hästägarens hästar sämre. Ibland slår lagen åt fel håll.
Jag tror att du blandar ihop två olika "tv-bönder". Jag tror att det är bonden i Tämmesboda du tänker på.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag tycker att det är kanonbra med en regel ang. daglig utevistelse och att hästarna inte får stå mer än sexton timmar i spilta/dygn, men.... Samtidigt tycker jag inte att man kan säga att det ska vara så alltid. Tänk själv om det är storm med blötsnö. Var har hästarna det bäst då, i hagen eller i spiltan? Låter man dom då stå inne så är man en lagbrytare :o Med djurförbud som följd om det vill sig illa...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag tror knappast att någon får djurförbud om de låter sina hästar stå inne enstaka gång vid riktigt busväder. Det krävs nog lite mer än så... Och, ja, jag tycker att hästar som inte är skadade/sjuka ska få komma ut på något sätt (även om det bara är en väldigt liten hage) varje dag under normala förhållanden.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag vet en som har fått det. Hästarna stod inne pga väder tre ggr en vinter. Anmäld av grannar som han inte kom riktigt överens med. Har nu djurförbud. Det är en sjuk värld....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ren lögn. Man får inte djurförbud för en sådan sak, det har legat något annat bakom. De har hittat andra brister i djurhållningen. Dessutom är tvingad daglig utevistelse helt nytt så att han skulle fått djurförbud för det "en vinter" stämmer inte pga detta heller.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hur ända in i h-vete kan du påstå att jag ljuger!!!!!!!
Sånt gör mig j-vligt förbannad!!!!
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kvittar hur förbannad du blir, det är ändå en lögn att tre dagar utan utevistelse skulle ha gett någon djurförbud. Om det sen är du som ljuger eller om du gått på personens lögn vet ju inte jag.

Det är bara att titta på när det blev lag på utevistelse och att du skriver att detta hänt "en vinter" och lägga ihop ett och ett. Och jag VET att man inte får djurförbud för att hästarna står inne några dagar pga väder. Det ligger mer bakom ett djurförbud.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag vet en som har fått det. Hästarna stod inne pga väder tre ggr en vinter. Anmäld av grannar som han inte kom riktigt överens med. Har nu djurförbud. Det är en sjuk värld....



Du är lurad.:angel:

Det är ingen som får djurförbud för att hästar hålls inne 3 gånger en vinter när vädret är skit.:idea:
Och om du läser igenom den nya lagen så ser du där att det finns undantag då hästar kan hållas inne.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Snuffsan har förklarat varför det du säger är lögn. Om det är du eller din uppgiftslämnare som ljuger har hon lämnat öppet.
Om du ska bli trodd när det gäller information som är så emot allt vad lagar och regler säger så får du presentera ett målnummer med dom så man kan läsa redan vid källan vad som hänt. Enligt Svea rikes lag har man tidigare inte kunnat få djurförbud för något sådant och jag tvivlar på det idag med.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Åh vad synd att han inte fixade djurhållningen hela vägen så att säga. Han hade en underbar inställning till sina djur och naturen omkring sig. Ville bara ta hem honom och krama honom när jag såg programmet.

..och håller med Shaggy och Snuffsan: man får inte djurförbund efter att hålla hästarna inne tre dagar enbart. Där ligger mer till grund i sådana fall.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Åh vad synd att han inte fixade djurhållningen hela vägen så att säga. Han hade en underbar inställning till sina djur och naturen omkring sig. Ville bara ta hem honom och krama honom när jag såg programmet.

..och håller med Shaggy och Snuffsan: man får inte djurförbund efter att hålla hästarna inne tre dagar enbart. Där ligger mer till grund i sådana fall.
Jag håller med dig. Jättetråkigt när människor inte har förmågan att rätta till stora brister, vare sig det beror på ekonomi eller andra personliga omständigheter.

Sedan kan jag sälla mig till övriga. Nej, man får inte djurförbud om man håller hästar inne några dagar på vintern. Vettig har säkerligen bara fått ta del av en bråkdel av sanningen i det fall h*n beskriver.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Snuffsan har rätt. Det kan inte gått till som du beskrivit. Det är helt enkelt omöjligt.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kl

Tänk vad som hänt om alla kobönder fick samma krav. Daglig utevistelse etc. Finns mängder med kor som står inna hela vinter och det är ok.
Säkert mår inte hästägarens hästar sämre. Ibland slår lagen åt fel håll.

Skillnaden där är ju att kor särskilt mjölkkor faktiskt mår dåligt av att vara ute i dåligt väder och de blir mycket lätt sjuka vid små förändringar i deras vardag. Mjölkkor är nog det känsligaste husdjur vi har och många gånger mår de faktiskt bättre av att vara inne även under betes sässong. Vet flera bönder som för djurens skull håller dem inne när det är som varmast/ mest insekter just för att de inte mår bra av det vilket märks på flera sätt. Jag tycker inte vi ska döma dem som lever av djuren även människorna det tuffaste jobbet...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Man önska ju lite att samhället hade råd med en hemtjänst eller liknande som hjälpte gamla ha kvar sina vänner:)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Man önska ju lite att samhället hade råd med en hemtjänst eller liknande som hjälpte gamla ha kvar sina vänner:)


I detta fall, vad ska hemtjänsten isåfall göra?, hästarna har ju stått inne i mörk ladugård med lågt tak om vintrarna i alla år, eller menar du att hemtjänsten ska bygga om?, släppa ut o in hästar varje dag och utöver det ska just han få dispens så de kan fortsätta gå på taggtråd?????:eek:

Helt rätt med djurförbud.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 942
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp