Bukefalos 28 år!

"Hästmassör är inget ricktigt yrke"

kallamigmimmi

Trådstartare
Var på arbetsförmedlingen i går och när jag berättade att jag studerade till hästmassör fick jag höra att ”Din utbildning är något du gör för att det är roligt och kan liknas med en krokikurs på studieförbundet! Den leder inte till något riktigt (seriöst) arbete”...
Att det inte finns några jobb att söka på Arbetsförmedlingen som hästmassör det vet jag. Men att mitt val av yrke inte skulle vara ett yrke utan enbart en hobby det håller jag inte med om.
Blev väldigt besviken när jag fick höra det här. Vad tycker ni om Hästyrken? är det riktiga yrken?
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Nar jag var där och pratade om att utbilda mig till hovslagare (ett i allra högsta grad verkligt yrke) så tyckte min handledare att det kanske var en ide, för då kunde jag ju verka kor.

Skit i AF...
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Ja, jag ska heller inte jobba med hästar enligt dem. Varken hästskötare eller instruktör är riktiga yrken.
Tror att de inte gillar att "småflicksnöjen" ska få kallas riktigt jobb ;) Skit i dem.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Fast det är faktiskt en helt annan marknad att slå sig in på både som skötare och instruktör... Ytterst få klarar av att försörja sig på det.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jag tror på mig själv och mitt val av yrke men jag tycker det är synd att det inte blir accepterat och att det inte finns någon arbetsmarknad för hästjobb när det är en så stor bransch. Tror också att det är därför som det är dåligt betalande jobb..för att det inte räknas som ett riktigt yrke. Hovslagare är har varit ett yrke länge och är mer accepterat..kanske kommer andra yrken bli det men tycker att det borde finnas en egen arbetsförmedling för hästjobb och yrken eftersom AF inte vill ha något med dem att göra.för en arbetsmarknad för hästar det finns det!
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Fortsätt du bara att studera till hästmassör. Sådana behövs! Det blir bara mer och mer hästar och fler och fler människor som får upp ögonen hur bra en hästmassör är!!

Stå på dej!!! Jag håller på dej. :bow:
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Det är för jäkla trist att de som ska hjälpa en är både totalt okunniga och nedvärderande. Det finns ett behov av bra hästmassörer men arbetsförnedringen har nog inte koll på så mycket annat utanför deras lilla sandlåda.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Tja, själv är jag etolog (kandidatexamen) och får ofta höra att jag är militant vegan. ;)
Måste säga att jag är en extremt dålig vegan, jag äter djur i allra högsta grad.

Men så är det, man får stå på sig och klara sig utan pappersvändare ibland.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

har egentligen inget med hastmassor el andra hastyrken per se.. men jag var pa arbetsformedlingen och foreslog till dem att varfor startar jag inte en hundsittare/promenerare business? alltsa jag gar inte sjalv med vovvarna (ar semi handikappad med MS) utan jag sitter och formedlar "arbetarna" till folket. Jag gor allt pappersarbete, sittarna lamnar in nar de har arbetat och jag sander faktura och sant.. Men nej det ar ju inget arbete.. fick jag hora.. Tyckte det var toppen jobb da jag KAN sitta och skriva pa datorn och gora sant jobb.. Kanske inte sa mkt fysiskt som jag vill men kande att detta var ett jobb jag KAN gora...
Maste jag saga att det blev inget av och folk skriker efter sittare/dogwalkers....
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

KL: Problemet med häst- och hundyrken är väl att inte många djurägare är beredda att betala vad det verkligen kostar. Plus att man, i alla fall på hästsidan, har en jättestor svart marknad att konkurrera med.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Ja, det vet jag väl. Men riktiga yrken är det fortfarande. Dock inte enligt "min" arbetsförmedling.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Fast jag undrar hur många som kan försörja sig på att vara hästmassör, enbart?
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Nästa gång du är på AF kan du ju informera om att hästnäringen utgör fler heltidsanställningar än vad ICA i sverige gör. Så rent statistiskt är det större chans att jobba med hästar. Dock så krävs ju "rätt" utbildning för att få jobb. Det finns många yrkeskategorier inräknade (instruktörer, massörer, beridare, hovslagare, veterinärer, fodertillverkare m.m.).
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

De är ett jobb om de går att tjäna pengar på det!
Gud vad Arbetsförmedlingen i svergie är dumma i huvet. Fan ska vi med dom till. Hur många människor får jobb igenom dom igentligen.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jag vet flera dom har häcken full. Bor bla i stockholm.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

KL

En kompis till mig jobbade på ett stort svenskt telecom-bolag. Han har civilingejörsexamen från både Iran (där han är född och uppvuxen) och från Sverige. När företaget såldes, så blev han uppsagd och gick till AF. Han fick då höra att han nog skulle börja köra taxi istället för det var många som kom från samma land som han som körde taxi... :crazy:

TS: Stå på dig! De vet inte vad de pratar om.

/K
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jag blir helt chockad att en person från Iran får höra en sådan sak, många från ditt land kör taxi...

Enligt den personen (jag hoppas innerligt att detta var endast en persons åsikt och inte fleras, inte för att det gör det bättre, men ännu värre om hela den arbetsförmedlingen ansåg att så är fallet) arbetsförmedlingen borde då inte blondiner få arbeta med jobb som kräver stark intelligens för blondiner är ju korkade, om AF ska bedöma människor efter fördomar:mad:. Undra vad jag skulle få för yrke rekommenderat på de grunderna.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Klart att arbeten i hästbranschen är riktiga yrken! Precis som så många andra yrken!

Däremot så anser jag att arbetsförmedlare, det är inte ett yrke, det är att få bidrag, för de har ju varken prestationskrav på sig eller får resultat av sitt "arbete"...
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jag tyker absolut det är ett yrke. Det finns ju många som försörjer sig på det. De kanske inte vet det på af?
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Finns väl inte så mkt anställningar som hästmassör utan du får jobba som "egen" och då hänger det ju på hur mkt kunder det finns och hur duktig du är. Men självklart finns det möjlighet att försörja sig på det. Jag läser till ridlärare och det yrket finns inte heller enligt Arbetsförmedlingen. Konstigt tycker jag som är anställd redan innan jag gått klart utbildningen....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 656
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Filmare UR
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp