Bukefalos 28 år!

"Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Det finns orsaker till att jag inte kommer att gå till AF förrän jag har examen, och då ska jag vara desperat. Dels kan de inte göra mer än man kan göra på egen hand när det kommer till jobbsökandet, dels är det en massa krångel man ska engagera sig i (möten etc). Så vida man inte är desperat (dvs behöver A-kassa för pengar), ser jag ingen poäng med AF - det är bara krångel ändå.

Mig veterligen ser de rätt lika på samtliga yrken som "kräver" att man arbetar som egenföretagare.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Ja det är ju väldigt konstigt att de kan säga att ridlärare inte är ett yrke. Det är ju inte nytt precis. De kanske borde gå lite kurser själva på af och se hur samhället ser ut?
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Hästmasör yrke?
Javisst men frågan är ju egentligen, kan du leva på det jobbet eller är det en hobby?
Man kan ju utbilda sig till modelljärnvägsbyggare också.

Några av sveriges sämst betalda jobb finns inom hästsektorn.

Att "leva" för sin hobby är en sak men det är fan så mycketsvårare att leva av sin hobby.

Var det inte Jarl Kulle som sa att hästar ett av de 4 sätten att bli av med pengar, det vackraste.
Jordbruk= det säkraste
Spel= det dummaste
Vackra kvinnor= det trevligaste
Hästar= det vackraste

Fixa utbildning till ett vanligt jobb först, sen när du har jobb kan du förkovra dig i din hobby.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Som du själv sa så finns ju inte direkt några arbeten att söka på AF när det gäller massage, men du får starta eget och kanske jobba extra med annat i början för att få det att gå runt tills du fått en kundkrets. Lycka till!
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Fast jag undrar hur många som kan försörja sig på att vara hästmassör, enbart?

"Min" hästmassör skulle kunna det. Han hade ett tag 2-3 månaders väntetid för att han har så många hästar att behandla.
Nu har han dock även ett annat jobb, då han har det som något hobby liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Fast varför har han det som hobby, kan man ju undra? Orkar han inte med fysiskt att massera hästar på heltid, vilket jag tror kan vara ett problem för många? Eller är förtjänsten inte tillräckligt stor för att kunna massera på heltid, även om han hade gjort det 8 timmar varje dag?
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Trist ordval, verkligen. Självklart är det ett yrke.

Däremot så tror jag att de flesta har svårt att försörja sig på just detta, det finns visst en stor marknad i delar av landet (hästtäta delar där befolkningen har relativt mycket pengar kvar i plånboken när mat och boende är betalt). Men det sliter på kroppen, att jobba 8 timmar/dag med att massera hästar, fara mellan stall, stå i kyla och arbeta - det är slitigt. En hel del dötid i transport.

Kort sagt: svårt att få att gå runt (men inte omöjligt, beroende på vad man vill ha ut i lön), tungt och nog inget man blir anställd som. Däremot är det ju en chans till extrainkomst genom antingen egen firma eller om hobbyverksamhet (kanske svårare att deklarera).
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

hästmassör är i allra högsta grad ett yrke jag är själv massör och vet många massörer som har detta som ett heltids jobb, folk börjar att bli mer och mer öppna för detta och det är ett yrke som ligger i tiden, lycka till med pluggandet.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Låter som att vissa fortfarande är sura för att deras föräldrar inte köpte någon ponny till dem när de var små :p
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Din förmedlare borde nog fundera på att byta yrke. Ifall man nu kan kalla arbetsförmedlare ett yrke. De sysslar ju mest med ett nollsummespel. Hjälper de en person att få ett jobb så betyder ju det oftast att någon annan inte får jobbet.

Självklart är hästmassör ett yrke. Jag känner till en som försörjer sig som hästmassör så att påstå att det inte är ett yrke är ju bara korkat.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Han skulle kunna göra det på heltid, rent ekonomiskt om jag förstått det rätt.

Men han vill inte göra det på heltid då han vill att det ska vara roligt att massera!
Samt att det sliter rejält på kroppen att ge massage till så pass stora djur.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Självklart är hästyrken riktiga yrken. Strunt i AF och sök jobb och grejer på egen hand, dom hjälper aldrig till.

Hästmassör kan man definitivt försörja sig på på heltid, men det är som med det mesta annat, man måste skaffa sig ett namn och göra sig sedd så folk vet om att man finns och få många kunder.

Däremot är det ju otroligt slitsamt yrke.
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

KL

En kompis till mig jobbade på ett stort svenskt telecom-bolag. Han har civilingejörsexamen från både Iran (där han är född och uppvuxen) och från Sverige. När företaget såldes, så blev han uppsagd och gick till AF. Han fick då höra att han nog skulle börja köra taxi istället för det var många som kom från samma land som han som körde taxi... :crazy:

TS: Stå på dig! De vet inte vad de pratar om.

/K

Jag hoppas att din kompis anmälde det där och att det blev ett jävla liv :mad::devil:
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

*lånar*

Jag funderar på om du bara hade sagt att du utbildar dig till massör.... om svaret hade blivit annorlunda. ???

Det hade varit intressant att veta...
Det är ju i alla fall minst ett institut som utbildar till både häst och människomassör..

Jag tänker att timpenningen är den samma ungefär... så om den ena typen av massör räknas som yrke så men den andra typen av massör inte gör det så undrar i alla fall jag exakt vad som skiljer de båda typerna åt...

Hur som helst... Man kan säkert leva på det... Men rik blir man nog inte.

Jag utbildade mig för snart 10 år sen... Hade en del kunder på hobbybasis... Drabbades sen av ledinflammationer i bland annat händerna och detta gjorde det stört omöjligt att fortsätta...

Då var jag rätt glad åt att jag hade ett annat yrke på heltid att falla tillbaka på.

Nu för tiden masserar jag bara mina egna hästar till husbehov.
 
AF är inget man kan räkna med om man ska söka jobb och coachtsha till nya jobb kan man inte ha den nedlåtande atityden som dom har!:devil:

Härligt att höra att många håller med om att häst yrken också är yrken:)

Jag har ju valt att utbilda mig till hästmassör för att jag vill jobba med hästar. Men eftersom man behöver vara "egen företagare" så tar det ett tag att komma igång så att det blir lönsamt. Så är det för alla som startar eget!
Men till det får jag ingen hjälp av AF för att dom tycker att jag ägnar inte 100% till att söka arbete utan lägger för mycket tid på min "hobby".

Nej jag tänker inte bry mig om dom, jag vet Mycket mer om hästarbetsmarknaden än dom!
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jo det hade varit intressant och veta om det skulle varit annorlunda om det va en utbildning till massör för människor..det borde ju va samma sak där för att det inte är så många jobb man kan söka utan behöver oftast starta eget.

Visst är det ett väldigt hårt/slitsamt arbete där man får se till att ha god fysik och använda sin kropp rätt. Men det är aldrig en garanti att man inte får skador.
Sen tänker jag att men man kan få skador på alla jobb:grin:
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

Jag tycker du tänker helt rätt och blir glad när jag hör människor som VILL jobba!
Jag tror precis som du att man kan få otrevliga skador av de flesta jobb men vet man om riskerna kanske man kan förebygga dem bättre också.
Om massageyrket är väldigt slitigt kanske man kan kombinera det med något annat, t ex nån form av försäljning av nån hästrelaterad produkt eller vad vet jag? Är man bara lite entreprenör löser man det mesta;)
 
Sv: "Hästmassör är inget ricktigt yrke"

kl
Jag har en kompis som när han, i högstadiet fick frågan vad han ville jobba med när han blev stor sa att han skulle bli hovslagare. (ingen diskussion ;))
Kuratorn eller vad det var som skulle hjälpa barnen att söka in till Gymnasiet sa till honom att nej det kan du inte bli, det är inget riktigt jobb. Detta diskuterades jättelänge med mamman involverad (som stöttade sin son helt och fullt) och till slut bara sket kuratorn i honom.
Han sökte själv in till en hovslagarlinje och struntade fullständigt i både kuratorn på skolan och AF som helatiden sade till honom att det kunde han ju inte bli.
Nu är han på god väg att bli hovslagare

Så heja dig, hästmassör är visst ett yrke! :bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 656
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Filmare UR
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp